2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 1

Americký Nordost je na světě už několik dekád a za tu dobu se zvládl propracovat od výrobce kabelů na výrobce špičkových kabelů a všemožného příslušenství. To zahrnuje jak různé prvky, řešící problémy napájení sestavy, tak různé - na první pohled poněkud esoterické - doplňky, které mají za úkol vyřešit mechanické problémy, konkrétně pak vibrace.

Nordost nazývá toto příslušenství Sort System a jeho součástí jsou třeba nožičky / podstavce Sort Kones, nožičky pod reprosoustavy a nábytek Sort Füt a nebo nejnovější přírůstek, podpěry / držáky pro kabely Sort Lift. Dost možná jste se právě teď nahlas rozesmáli a zazněla i slova jako voodoo, snake oil nebo prostě podfuk. Nordost ale tvrdí, že v tomto nemáte pravdu...

Nicméně nejprve k podpěrám jako takovým - jde o kulatou základnu s průměrem 10 cm, na níž jsou "motýlí křídla" z pružného materiálu a mezi nimi dvojitý "můstek" z téhož materiálu. Díky oněm "křídlům" je výška podpěr 8,4 cm - ostatně jinak by z nich ploché firemní reprokabely postavené na výšku poněkud čouhaly.

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 2

Základna je relativně těžká, vyrobená z eloxovaného hliníku. Nordost tvrdí, že díky materiálu tato podpěra zabraňuje přenosu elektrického náboje z podlahy do kabelu a také pomáhá omezit elektrostatický náboj na dielektriku. Inu, budiž tedy.

Ve dvou hliníkových prvcích jsou tu pak pružinky v teflonovém obalu - pružinky jsou vyrobeny z patentované titanové slitiny a uchycené v plovoucím systému, takže by přenos vibrací měl skutečně být minimální. Do podpěry můžete - prý - vložit více než jen reprokabel, sloužit má i napájecím kabelům nebo i signálovým, jsou-li dlouhé. I zde - budiž tedy.

Co má tedy Sort Lift umět? V balení jsou dva kusy, ale pro běžně dlouhé kabely jich bude třeba víc - mají totiž být 0,5 - 1 m od sebe (v metrovém rozmezí je to v pohodě...), prostě tak, aby se kabel nedotýkal země v žádné místě. Zvednutí kabelu ze země či koberce prý omezí jednak mikrofoničnost, jednak elektrostatický náboj a přenos dalších nežádoucích elektrických nábojů.

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 4

Potud to zní trochu jako buď výjimečně originální nápad na ošetření problémů, které nikdo neřeší, nebo jako čisté vydělávání na nesmyslech - Sort Lift totiž rozhodně nejsou za hubičku. Přiznejme i to, že naše obvykle otevřená mysl měla při půjčování zřetelné vyvážení směrem k tendenci nevěřit jakémukoliv efektu.

Nordost Sort Lift jsme měli možnost poslouchat jak v kopřivnické poslechovce Naim Studio, tak v poslechové místnosti dovozce Perfect Sound Group, tak v obou redakčních poslechovkách na všech třech hlavních sestavách - zkoušeli jsme efekt na kabelech reproduktorových, signálových i napájecích.

Poslouchali jsme tak na sestavě OPPO BDP-105D + Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250 + Harbeth Monitor 30 s kabely Naim NAC A5 (neslyšitelný rozdíl) a Nordost Heimdall 2 (slyšitelný, byť ne dramatický efekt), pak na sestavě Cambridge CXC + Cambridge CXA80 + Fischer & Fischer SN-70 s kabely TelluriumQ Silver (opět slyšitelný, byť velmi malý rozdíl). Poslouchali jsme i na ASUS Xonar Essence One MUSES MK II + Norma Revo IPA-70B + Xavian Premio či Xavian Perla s kabely Klotz LY240B (bez efektu). Popravdě, jediný případ, kdy jsme OPRAVDU zaznamenali neoddiskutovatelnou a snadno popsatelnou změnu byl v poslechové místnosti Naim Studio s dokonalou akustikou i skutečně špičkovou sestavou - Naim CDx2 + Naim NDS + Naim PS555 + Pass XP30 + Pass X350.8 + TAD Evolution One s (téměř) kompletní kabeláží v úrovni Nordost Valhalla 2 i veškerým QRT příslušenstvím, se Sort Kone, Sort Füt a jednoduše vším co si můžete kde představit.

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 6

Vlastně - ještě tu byl jeden, poměrně překvapivý, rozdíl, který jsme nemohli nepostřehnout. Při podložení napájecího Nordost Red Dawn o délce 3 metry, kterým napájíme filtr IsoTek EVO3 Solus v hlavní poslechové sestavě, se rozdíl objevil také jasně.

Řečené celkem jasně ukazuje, že záleží jak na prostředí, tak hlavně na rozlišení sestavy - je nesmysl pořizovat podobné podpěry pro běžné systémy, vlastně asi i pro nemalou část high-end sestav - jak správně trefit "tu" úroveň? Možná jednoduše - pokud vám v rozpočtu nedělá problém koupit třeba tři čtyři balení tak akorát pro běžně dlouhý kabel, pak jste pravděpodobně utratili za elektroniku a kabely dost na to, aby systém již měl dostatečné rozlišení k postihnutí i takových rozdílů, jaké mohou poskytnout Sort Lift.

V krátkosti - rozdíl při podsunutí pod zmíněný napájecí kabel Nordost byl cítit hlavně v pevnějším basu a klidnějších výškách, podobně i u kabelů TelluriumQ, tam bylo cítit o něco lepší celkovou organizaci, ne nepodobnou jako když srovnáte poslech komponentů studených a alespoň pár minut zahřátých...

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 9

Nicméně co lze jednoduše popsat, to byly dojmy z oné kopřivnické sestavy, tedy se věnujme jim.

U basového spektra orchestrální "Wheel of Fortune" od Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) bylo znát, že po odstranění podstavců z reprokabelů bylo cítit přírůstek nervozity a rozostření kontur, celkově prostě ubyla jistota a přehlednost přednesu - ne tak, že by bez Sort Lift nešlo hudbu poslouchat, ale dostatečně na to, aby byl cítit rozdíl. Čím komplexnější a mnohovrstevnatější skladba, tím zřetelněji byl rozdíl cítit - ať už to bylo čím chtělo, v malé místnosti třeba i zřetelnými otřesy podlahy, které Sort Lift odfiltrují nebo čímkoliv podobným.

Podobný efekt dekonstrukce celkového dojmu nastal i ve středním pásmu, vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) není najednou nečitelný nebo ostrý či nepříjemný, ale po odstranění Sort Lift prostě změkne a jaksi "zvadne", dostatečně na to, aby z poslechu zmizel kousek radosti a nadšení. Jako kdyby s podstavci byl zpěv energičtější, o něco autentičtěji prožitý a uvěřitelný. Možná to bylo i celkovým o něco "zaostřenějším" dojmem - jednotlivé rozdíly se těžko pojmenovávají, ale onen dojem toho, že je poslech prostě intenzivnější či "povadlejší" v závislosti na tom, zda je kabel na zemi nebo na Sort Lift je jasný, jakkoliv nesmyslně to zní.

Při poslechu v parádní akustice onoho prostoru fungují TAD Evolution One jako famózní monitory - jsou parádně sdílné, přesné a super transparentní. Na výškách v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) to tak byla pastva detailů, nuancí, doznívání a kovové jasnosti každého tónu. I po odstranění Sort Lift tato charakteristika zůstala víceméně stejná, jen snad jako kdyby tóny lehoulince přiostřily či znervózněly a jaksi dříve se ztratily v pozadí.

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 10

Na dynamice velkých bubnů v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) se odstranění Sort Lift projevilo lehkým změknutím ran a celkovým povolením, takže sice údery působily mohutnější a proporčně větší, ale měly menší důraz. Rozdíl to samozřejmě opět není takový, že byste zůstali sedět s otevřenými ústy (i když možná v případě, že jste doposud neměli možnost slyšet rozdíl způsobený jen obyčejnou podložkou, tak možná i budete...), přesto je to rozdíl zřetelný tak, že není třeba příliš přemýšlet, zda se vlastně něco změnilo.

Totéž u "My Right Eye" Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) - jako kdyby do skladby po odstranění Sort Lift přibylo zrno a určitá "mlha", která znesnadňují čtení detailů. Kdybychom nemohli rozdíl "s" a "bez" porovnat hned a okamžitě na místě, asi bychom neměli šanci rozdíl řádně pojmenovat, ale bezprostřední srovnání dojmů je opět nikoliv snad šokující, ale rozhodně snadné - rozdíl tu prostě byl, díky čistšímu pozadí byly mikroskopické detaily jistěji zaostřené a čitelnější.

2017 08 04 TST Nordost Sort Lift 3

Podobným způsobem lze pokračovat do nekonečna - rozdíl tu prostě je a Nordost Sort Lift skutečně něco dělají. Velmi nutně je ale třeba dodat i to, že Sort Lift fungují jen někde a jsou zamýšleny jako poslední kousek Sort System. Respektive ony asi fungují všude, jen některé systémy ale mají takové rozlišení a takovou kvalitu, aby rozdíl bylo možné vnímat (zda zrovna ve vaší sestavě, to zjistíte jen tím, že je tam vyzkoušíte...). Případně jde patrně také o sestavy a prostředí se specifickými slabinami, které Sort Lift vyřeší - ať už se rozhodnete věřit tomu, že Sort Lift dělají právě to, co Nordost tvrdí, že dělají, nebo to budete brát za černou magii či šťastnou shodu okolností, faktem je, že rozdíly byly v daném místě, čase a s danou sestavou slyšet. Musíte si však uvědomit, že každá výměna kabelu, každý výběr vhodného sladění komponentů nebo samozřejmě i změna komponentu přinese v charakteru výrazně větší proměnu, než instalace Sort Lift. Ty jsou posledním šperkem do špičkové sestavy dejme tomu alespoň za střední stovky tisíc a víc, kdy už se vám nechce investovat do nového drahého komponentu, máte vyřešenou akustiku, napájení i propojení úplně všeho a prostě už jen řešíte, jak se ještě o kousek přiblížit naprosto ideálním podmínkám, v nichž váš vypiplaný systém dokáže zazářit ne na 97%, ale na 99%. Každopádně jsou ale Nordost Sort Lift i dobrou připomínkou toho, že vše souvisí se vším a že žádná část řetězce není dostatečně drobná, abychom ji - připomínáme, že od určité velmi vysoké úrovně - mohli s klidem přehlížet...

Kč 14 990,- - set 2 ks

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ je tu slyšitelný rozdíl (byť jen u některých systémů a určitých podmínek)

+ kvalita zpracování

+ vypadají pěkně

ZÁPORY

- cena je přeci jen OPRAVDU vysoká vzhledem k žádoucímu počtu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Naim Studio | www.naimstudio.cz 

DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio