2015 08 18 TST Cambridge CXC 1

Nová série CX od anglických Cambridge cílí směrem na pohodlí digitálních uživatelů. Proto se třeba D/A převodníky přestěhovaly do logického centra sestavy, do zesilovačů. Proto v katalogu nenajdete pod označením CX žádný integrovaný přehrávač disků, ale pouze transport - štíhlý, elegantní CXC, sloužící výhradně k seřazení jedniček a nul do dlouhé řady a odeslání směrem k D/A převodníku.

CXC kopíruje elegantní a stylový design nové řady, zaoblený, ale poměrně tlustý čelní panel má minimalistický design, podpořený zvláštní, přes celou šíří se táhnoucí přední "nožkou" měkkého, organického tvaru, která jednak zastiňuje průhled za přístroj a jednak prostě pěkně vypadá, o solidní stabilitě díky její šířce nemluvě.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 2

CXC je na čele (tak jako ostatní přístroje řady) vybaven jen nejnutnějšími prvky; kromě mírně prosvětleného spínacího tlačítka je to logicky hlavně centrálně umístěná mechanika s mohutnými dvířky nad stejně rozměrným displejem s velkými, čistými a neagresivně svítícími znaky. Pak už jsou tu jen malá tlačítka - vlevo od displeje to pro vysunutí mechaniky, vpravo pak čtveřice pro nejzákladnější ovládání reprodukce.

Zadní strana je úplně stejně minimalistická - krom napájecí zásuvky je tu jen jeden koaxiální a jeden optický digitální výstup, to je po signálové stránce vše. Je tu nicméně ještě "ovládací" sekce - tedy vstup a výstup firemního kontrolního standardu Control Bus v podobě cinchů a 3,5 mm jack jako vstup pro IR signál.

 2015 08 18 TST Cambridge CXC 4

Samotný přístroj je štíhlounký a lehounký - při standardní šířce 43 cm a hloubce 31,5 cm měří na výšku jen 8,5 cm a váží necelých 5 kg.

Mechanika samotná je identická s tou ve vlajkové firemní lodi 851C, jde o mechanismus a elektroniku S3 Servo. Také je tu beze změny převzatý systém korekce chyb v digitální doméně, tedy jde o účinnou eliminaci jitteru.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 5

Nic dalšího vlastně v krabici CXC nenajdete, jde o ryze jednoúčelové zařízení, optimalizované ke svému výkonu - žádná SACD, žádné MP3 disky, žádná další zpracování signálu, jen co nejčistší a nejpřesnější načtení dat z kotoučků. Nutno říci, že mechanika spolkne kotouček velmi rychle, tiše a načte ho v podstatě okamžitě.

Cambridge CXC jsme poslouchali primárně v kombinaci s CXA80, ale také za pomoci převodníku ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, případně digitálních vstupů v Cambridge CXN. Kromě CXA80 zesiloval i Naim Nait XS, případně Audionet PRE G2 / MAX či Rogue Audio RP-5 / M-180. Kotoučky roztáčel ještě Electrocompaniet EMC 1 MKIII a Naim CD5si. Propojeno bylo hlavně kabely TelluriumQ Silver a Black. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Sonus Faber Chameleon B, Sonus Faber Venere 1.5, ale i GoldenEar AON 3, GoldenEar Triton Three a Xavian Perla.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 6

CXC načítá kotoučky svižně a s lehkostí, s podobnou charakteristikou pak také zní, jakkoliv výsledek hodně ovlivňuje použitý D/A převodník. Většina dojmů v textu je tak založena zejména na (nejpravděpodobnějším) spojení s CXA80.

Kontrabas Charlieho Hadena v "Single Girl, Married Girl" ("Rambling Boy" | 2008 | Decca | 0602517791657) byl lehčí, s o něco menší váhou a trochu bez pocitu vyslovené naléhavosti, objemově ho však bylo správné množství. Na danou třídu pak byla velmi dobrá definice jednotlivých tónů, se solidní konkrétností. Tóny jsou navíc hezky houpavé a slušně hluboké, vládne tu klid a celková jemnost.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 7

Hladkost a jemnost pokračuje i ve středních tónech, hlas Shirley Horn v "The Music That Makes Me Dance" ("You Won´t Forget Me" | 1991 | Verve | 847 482-2) byl velmi klidný a nepodbízivý, ačkoliv zůstával nad nástroji a neutápěl se v jejich tónech. Reprodukce plyne pocitově hodně bez stresu a bez námahy, vokál je čistý a poměrně bohatý na informace, i když analytický rozbor nahrávky spíše nečekejte. Vzduch, lehkost a tonální vyrovnanost spolu s pocitem realistického objemu však rozhodně ano.

V nejvyšším pásmu si drží Cambridge CXC svůj realistický objem a jakousi vnitřní pevnost. Cinkot vibrafonu v "Lonely Woman" ze stejnojmenného alba Modern Jazz Quartet (1998 | Atlantic | 8122 75361 2) není nijak bujaře znělý, spíše přesný a čistý, činely jsou pak lehounké jako pírko. Celkově jsou tóny přirozené a velmi snadno čitelné, objemově tak akorát. Přednes se ale celkově drží spíše trochu při zemi, se snahou o přesnost a vyrovnanost bez excesů.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 8

Za dané peníze nabízí Cambridge CXC až překvapivě živou dynamiku, zvláště na makroúrovni. Vivaldiho "Koncert v B moll, RV501" (1994 | Denon | CO-78921) zazněl v podání trochu měkčích a lehčích, ale dostatečně důrazných a do hloubky prokreslených, docela pevných houslí. Transport je dostatečně přesný, aby produkoval zvuk s lehkostí a již slušným klidem, byť zvuku nedává úplně plnohodnotný impakt.

CXC je precizní mechanika a nabízí již slušný vhled do dění na stříbrném kotoučku. Stingova "I Hung My Head" z "Mercury Falling" (1996 | A&M | 540 486 2) byla dobře prokreslená, velmi dobře pak dokázal transport zreprodukovat jednotlivé vrstvy a umístit do nich nástroje. Lépe, než bychom v patnáctitisícové kategorii čekali. Nástroje, zdá se, mají své slušně načrtnuté místo a je mezi nimi prostor. Cambridge CXC vám sice neukáže miniaturní detaily pohybu prstů po strunách, neukáže vám rozvíření vzduchu smyčci těsně po dohrání tónu, ani vám nezprostředkuje rezonanci těl houslí, ale to nemůžete chtít od téměř žádného stroje s pětimístnou cenovkou, takže je to úplně v pořádku. CXC zato dokáže přinést dojem spojitosti, přichází tu již pocit poměrně organického propojení všeho dění.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 9

Mechanika vás neohromí šíří ani hloubkou vykresleného prostoru, přesto dokáže udržet dobrý přehled. Piano, kontrabas a vokál v Hobgoodově "First Song" ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112) byly slušně oddělené a konkrétní, mezi nástroji je cítit vzduch, ač jím reprodukce úplně nepřekypuje. Líbilo se nám, že zvukový obraz přeci jen má svou hloubku a plasticitu a dění se tak odehrává ve všech třech dimenzích.

Zdá se, že největší silou transportu Cambridge CXC je schopnost vykreslit zvuk bez excesů, "rovný" a čistý. Zappova "Willie the Pimp" z "Hot Rats" (1995 | Rykodisc) byla čistá, pod slušnou kontrolou, dobře poskládaná a rytmicky ubíhající bez pocitu tlaku či násilí, celá reprodukce je excelentně neúnavná, byť ji nelze popsat jako strhující.

Transport Cambridge CXC je vlastně velmi dobrým řešením, byť je cítit, že jde jen o doplněk "moderně" zaměřené řady CX, které vládne integrovaný zesilovač s D/A převodníkem a streamer. Právě v kombinaci s nimi se cítí CXC nejlépe. Jeho mechanika je rychlá, tichá a spolehlivá, což je zhruba vše, co se od takového přístroje čeká. Jeho zvuk je vyrovnaný, neokázalý a jsou v něm také cítit stopy "cxkového" klidu a nadhledu. Nejlepší je, že vás mechanika nepřijde na mnoho peněz a v tomto kontextu tak vlastně nemá CXC žádné problematické stránky.

Kč 14 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný design

+ tichý a rychlý chod

+ velmi dobrá cena

+ čistý, vyrovnaný přednes

ZÁPORY

- za dané peníze nic, pokud hledáte čistý transport

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio