Americká značka Nordost proslula primárně jako výrobce kabeláže a navzdory tomu, že je spojována hlavně s těmi drahými kabely, v jejím portfoliu jsou kabely až "mainstreamové", s cenami v řádu jednotek tisíc Kč. Druhou odnoží firemního katalogu jsou pak těžko zařaditelné, originální komponenty série QRT, které mají za úkol zlepšovat napájení, potlačovat vibrace a vůbec harmonizovat chod sestav.
Právě s ohledem na (trochu abstraktní) pojem harmonizace se Nordost zaměřil s jedním ze svých nejnovějších produktů, modelem QPoint.
Tento malý kulatý přístroj (dá-li se mu tak říkat) sídlí v těle z pěkně opracovaného hliníku, kulatý půdorys snadno padne velikostí do větší mužské dlaně. Na jedné straně najdete modře svítící diodu, na druhé vstupní konektor Lemo pro napájecí zdroj. Ten lze navíc vyměnit také za lištu s lineárním napájecím zdrojem, kterou jako upgrade Nordost nabízí.
Vedle napájecího konektoru je i malá páčka, kterou volíte jeden ze dvou pracovních režimů. A nyní se dostáváme k samotné pointě - přes neprůhlednou čerň skleněné horní plochy totiž QPoint vyzařuje blíže nespecifikované pole, které má za úkol synchronizovat elektromechanické rezonanční kmitočty součástek komponentů a tím pomoci snížit šum elektroniky a vůbec zlepšit pracovní podmínky přístrojů.
Moduly QPoint se v první řadě mají umístit pod (před)zesilovače, dále pod zdroje signálu a pak už pod libovolnou další část sestavy. K tomu bude potřeba použít třeba firemní antirezonanční nožky Sort Kones, takže komponent se zvedne a QPoint se zasune pod něj. Pokud to není možné, lze je díky kožené distanční podložce umístit i vzhůru nohama na horní stranu komponentů.
Nordost slibuje u QPoint kumulativní efekt a při jejich použití mluví o lepší koherenci, dynamice, prostorovosti i detailnosti, jakkoliv nijak neupřesňuje, jakým konkrétním trikem, kouzlem nebo fyzikálním principem k této záležitosti dochází.
QPoint jsme poslouchali v rámci redakčních sestav - dvojice "zářičů" byla pod (i nad) OPPO UDP-205, Norma Revo IPA-140, Emotiva XSP-1, Teac NT-503, Cambridge CXA80 či Cambridge CXC, ale i pod Grandinote Shinai. Kde to bylo fyzicky možné, použili jsme Sort Kones BC. O celém složení redakčních sestav se dočtete v pravém sloupci -->.
Bylo až s podivem, jak snadno šlo poznat, zda QPoint (a zejména pak dva) byl pod komponentem zapnutý, nebo vypnutý. Byl-li z vrchní strany, vliv byl také slyšitelný, ale méně. Stejně tak pozice I a II jsou snadno rozlišitelné - v redakčních sestavách by se zjednodušeně dal rozdíl popsat tak, že I otevře a provzdušní scénu, pozice II zase zvuk jakoby semkne a dodá mu důraz. Není to rozdíl tak úplně jiný, než když přístroji dodáte lepší napájení a je vlastně jen na vás, jestli se vám takový posun líbí, nebo nelíbí.
Třeba v "I Can´t Stop Loving You" od Madeleine Peyroux ("The Blue Room" | 2012 | Universal | 0602537242689) nebylo lehké uvědomit si, co přesně se změnilo na kontrabasu, ale faktem je, že celý zvuk jako kdyby byl jasnější, takže i nejhlubší tóny byly srozumitelnější nebo snad jasnější. Vnímáte je jaksi jednodušeji a snad tedy i přesněji.
Podobně i zpěv Renée Fleming v "Mandoline" ("Night Songs" | 2001 | Decca | 467 697-2) byl po "aplikaci" dvou QPoint jednotek jasnější a přesnější, takže mu bylo jednodušeji rozumět a i když základní charakteristika sestavy se nemění, je jakoby intenzivnější.
Skvěle je vliv také znát na cinkotu činelů v "Midnight Voyage" Michaela Breckera ("Tales from the Hudson" | 1996 | Impulse | 051 191-2). Systém vám nenabídne diametrálně odlišné podání, více detailů nebo něco jiného, ale jako kdyby byl zvuk intenzivnější, bližší, větší a transparentnější. Krátce řečeno, každý tón je jasnější a "slyšitelnější".
Vzhledem k tomu, že s QPoint se zdá být zvuk celkově živější, působila i dynamika nástrojů v Schumannově "Piano Quintet in E-Flat major op. 44" ("The Complete Piano Trios" | 1997 | Philips | 456 323-2) výrazněji. Není to tak, že by šlo o naprosto šokující změnu, ale hudby je tak nějak víc, je bohatší a důraznější - jedním slovem živější.
Vliv QPoint na detailnost reprodukce lze jistě dovodit už z výše řečeného - ale třeba u až chaotické, mnohovrstvé "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) bylo patrné, že všechny sestavy získaly lepší kontrolu a jednotlivé linky byly lépe oddělené a hudba získala pevnější rámec a větší pocit konkrétnosti. Doprovodným efektem tu pak samozřejmě je právě pocit větší detailnosti.
Vnímání prostoru nahrávky "Over the Rainbow" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | 1956 | Atlantic Masters | 81227 3687-2) bylo také subjektivně lepší, respektive zvuk jako kdyby se nadýchl, zvětšil a tím máte najednou pocit větší vzdušnosti a otevřenosti.
U zvukově lehce průměrné "Champ Elysées" od Zaz ("Paris" | 2014 | Warner Music | 0825646149216) jako kdyby přibylo noblesy a subjektivní příjemnosti, mnohem více vás baví hudba samotná a mnohem méně je patrná právě ona limitovaná kvalita nahrávky jako takové. Těžko soudit, co přesně se mění, protože cítíte, že stále hraje právě váš systém, tak jak ho znáte, ale je to trošku jako dát ho více nahlas...ale aniž byste právě tohle museli udělat.
Nordost se svým příslušenstvím, sdruženým pod značkou QRT, balancuje na hraně neuchopitelné černé magie, luxusních hraček a seriózních zázraků. QPoint jakožto blíže nedefinovaný "rezonanční harmonizér" (neboli generátor elektromagnetického pole) má na reprodukci podobně popsatelný vliv - obtížně uchopitelný a přesto naprosto zřejmý, luxusní, nicméně adekvátně prémiově naceněný a hlavně ovšem naprosto seriózní (byť možná tedy ne úplně zázračný, abychom zůstali nohama na zemi). Nepotkali jsme zdroj signálu nebo zesilovač, na kterém by vliv QPoint nebyl znát. Zvuk se změní a zintenzivní, takovým či makovým způsobem (podle toho, zdali budete mít QPoint pod či nad produktem, na pozici I nebo II, pouze v zásuvce, ve filtru nebo ve speciálním lineárním napájecím zdroji, který pro QPoint Nordost nabízí - a bohužel i takové detaily mají vliv) - jestli se vám to líbí, respektive jestli to rozkryje u vaší sestavy to, co u ní rozkrýt chcete, to je otázkou. Do redakčních sestav zatím přibyly oba testovací vzorky a další dva až tři výhledově přibudou - tolik k subjektivnímu názoru na QPoint a jeho přínosnost.
Kč 17 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/2555-nordost-qpoint#sigProId33e3e91f8e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ ono to funguje
+ možnost přizpůsobení vlivu dvěma režimy i pozicí
+ vliv na zesilovače i zdroje signálu
ZÁPORY
- návykový vliv není úplně za hubičku
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz