2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 1

Přestože se tomu mnohým nechce uvěřit, tak jak se zdá, našla jihokorejská firma SOtM (Soul of the Music) cestu, kterou vnáší slyšitelné změny do vašeho „digitálního“ streamovacího řetězce. Firma se soustředí na výrobu hudebních serverů a síťových prvků, případně „doprovodných“ komponentů jako jsou externí hodiny nebo externí napájecí zdroje (které ale vznikly hlavně jako podpora / upgrade pro ty síťové záležitosti).

Nedílnou součástí nabídky je také portfolio propojovacích kabelů – možná si řeknete, že ethernetový kabel prostě vede jen jedničky a nuly a stejně si přístroje data přepracovávají, takže není možné, aby takový kus kabelu měl jakýkoliv efekt. A přesto, jak ukazuje příklad switche s hodinovým modulem sNH-10G & sCLK-EX, není radno podceňovat jakýkoliv kousek řetězce.

Nejvyšším modelem v nabídce je dCBL-CAT7 (tedy kabel kategorie CAT 7) – má poměrně výraznou tloušťku 1 cm v průměru, světle šedý textilní oplet, kousek od výstupu (ano, kabel je prezentován jako směrový) je poměrně velký blok filtru (12 cm na délku a „půdorys“ 2,5 cm x 2,5 cm) a samozřejmostí jsou mohutné, pevné koncovky. Mají odlévané zinkové tělo s povrchovým poniklováním, kontaktní plochy jsou pozlacené.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 2

Kabel je sice poměrně tuhý, ale stále ještě se s ním dá reálně pracovat i v těsnějších místech. SOtM záměrně nenabízí prakticky žádné hlubší informace o konstrukčních a / nebo materiálových principech – snad jen fakt, že kabel je typu SFTP. Je otázka, co tím výrobce myslí – STP by mohlo znamenat stíněnou kroucenou dvoulinku, dodané F se nikde, kde jsem se koukali, nespecifikuje.

Dočtete se dále, že kabel podporuje všechny rychlosti – krom 10 / 100 / 1000 Mbit také 10 Gbit. Impedance pak má být 100 ohm s tolerancí +/- 10 %.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 3

Ani k vestavěnému filtru se nedočtete nějak obrovské množství informací. Jen že eliminuje „širokopásmový digitální šum“, který by mohl přicházet z routerů nebo NAS serverů či jiných síťových zařízení.

dCBL-CAT7 jsme poslouchali v několika místech velké sestavy dovozce (dCBL-CAT7 byl jako přívodní kabel z routeru ke switchi, případně i mezi switchem a streamerem nebo mezi dvěma switchi) – hrálo se tak přes Métronome DSS, Métronome c|AQWO a Vitus Audio SIA-030 a to na Rockport Technologies Avior II. Kompletně bylo propojeno kabely Nordost Valhalla 2, používalo se filtrování přes Nordost QSource a další příslušenství Nordost včetně nožiček Sort Kones a mnoha dalších doplňků. Filtrovalo se u zdrojů také přes Accuphase PS-510. V síťové cestě jsme střídali standardní switch Cisco se switchem SOtM sNH-10G & sCLK-EX (dokonce byl do řetězce někdy přidán i druhý), střídal se „noname“ LAN kabel s Nordost Heimdall 2 a testovaným dCBL-CAT7. Provedeno bylo také přepínání všech tří kabelů v režimu slepého testu – podobně jako u switche i tady se ukázalo, že devět z deseti přepnutí jsme dokázali identifikovat správně.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 4

Oproti standardnímu „konfekčnímu“ kabelu byl bas v „Bílý den“ Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2) zřetelněji zastoupený, hutnější, plnější a také houpavější. Obecně se zdálo, že se zlepšila také ukázněnost a zároveň uvolněnost, zatímco mírně ubyla váha – je to efekt, který pozorujeme vždy, když je reprodukce přesnější a čistší. Brnknutí kontrabasu je také důraznější, impuls působí konkrétněji.

Ať už za to může jakýkoliv prvek konstrukce kabelu, dokázal po zapojení nabídnout proti standardnímu supermarketovému řešení čistší zpěv Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE). Jako kdyby se hlas naplnil a rozkvetl, bylo prostě cítit, že zpěv je dominantnější a také lépe vyniká rozdíl mezi tiššími a intenzivnějšími pasážemi.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 6

Více informací, nebo snad detaily více zřetelné a lépe ohraničené, byly cítit také na činelech v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498622469). Dozvuk se sice možná úplně neprodloužil, ale zdál se výraznější, různorodější. Stejně tak samotná plocha činelu byla větší a plastičtější, prostě vnímáte v prostoru zřetelnější, dominantnější kovový prvek, znělejší a jasnější.

Do „Something Holy“ od Alice Phoebe Lou („Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) vnesl dCBL-CAT7 také příjemné vyklidnění a výraznější uvolněnost. Hudba je krásně plná, nástroje mají váhu a plnost, oproti standardnímu kabelu hraje hudba intenzivněji, jakoby hlasitěji a úderněji. Tiché, komorní pasáže působí jemněji, zato když se hudba nadechne, je to dravější a mocnější vzedmutí.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 8

Nástrojům v „Seven Steps to Heaven“ ze stejnojmenné desky Milese Davise (2005 | Columbia | COL 519509 2) dodal poslech přes SOtM LAN kabel na velikosti, také se zlepšilo jejich oddělení. Když zavřete oči, jako kdyby nástroje s obyčejným kabelem byly na jedné hromadě, zatímco s dCBL-CAT7 přibylo konkrétnosti a samozřejmosti. Nemění se pocit čistoty nebo transparentnosti, hudba se i tak lépe čte, je lépe artikulovaná.

S tím možná souvisí také lepší a pocitově přirozenější a samozřejmější vnímání proporcí celé hudební scény. „Rising Runner Missed by Endless Sender“ Tangerine Dream („Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 8 40251 20) byla prostě plastičtější. Zvuky a efekty měly lepší zejména předozadní lokalizaci a lépe vnímatelné vrstvení, nicméně scéna celá jako kdyby se roztáhla a „zazoomovala“ směrem k posluchači. Okraje scény se „vylily“ za osy reprosoustav v pravolevém směru a zvuk udělal krok kupředu jako celek.

2021 03 31 TST SOtM dCBL CAT7 9

Také „Swingin’ Safari“ Berta Kaempferta („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) byla sytější a mohutnější, méně tlačila na pilu, byla nenucenější a možná skutečně vjem působil více „analogově“ v tom duchu, jak se ne zcela korektně tento pocit zevšeobecňuje. Faktem ale je, že máte chuť si prostě víc podupávat do rytmu a hudba plyne zábavněji a s větší lehkostí.

Může vůbec ethernetový kabel mít nějaký vliv na data zpracovávaná v digitální doméně? Nebo je to čistá psychoakustika? Jak se zdá, i v tomto segmentu si u SOtM dokázali najít svou cestu a dCBL-CAT7 skutečně vnáší do výsledné zvukové charakteristiky systému změnu, ať už je to materiálem nebo třeba vestavěným filtrem. Hudba se při jeho použití oproti základním LAN kabelům zdá být zábavnější, plnější, větší a prostě o kousek posunutá k intenzivnějšímu prožitku, což je koneckonců právě to, co (snad) všichni od svých sestav chceme. Je to ale „nezbytný“ komponent pro každého, kdo se věnuje streamingu? Patrně nikoliv, už proto, že se i svou cenou pasuje do high-endového segmentu, kde lze očekávat systémy s vysokým rozlišením, na nichž už lze skutečně vnímat ledasjaké rozdíly. Zda je tedy vliv dCBL-CAT7 skutečný (jak jsme ho cítili my), nebo není, to vřele a zcela upřímně doporučujeme vyzkoušet každému, kdo se pohybuje v oblasti high-endového přehrávání hudby po síti. Lepší doporučení, než že dCBL-CAT7 zakotvil v hlavní redakční sestavě mu asi subjektivně dát neumíme…

Kč 14 750,- / 1,5 m

Kč 26 550,- / 5,5 m

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobré zpracování

+ skvěle zapadající konektory

+ slyšitelný rozdíl oproti „noname“ kabelu

ZÁPORY

- větší délky už se mohou poměrně prodražit

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz 

PRODÁVÁ: SOtM Audio | www.sotmaudio.cz 

Focal Diva Utopia

AQ Show 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies