Moderní doba si žádá moderní prostředky. Přesun zájmu náročných posluchačů od vinylů (jakkoliv částečně i zpět k nim) přes kompaktní disky až po soubory v počítačích a online streamovacím službám je čím dál patrnější a navíc kdo dnes chce nejvyšší rozlišení a nejvyšší potenciál zvukové kvality, ten jednoduše k „počítačovým“ formátům sáhnout musí. Částečně je to ale stále pole neorané a neprozkoumané a přesto, že jsme zvyklí u svých sestav řešit každý detail včetně nožiček a podložek, u digitálního streamovacího řetězce tak nějak povětšinou sázíme na konfekční supermarketová řešení.
Když se nad tím tak zamyslíme, je to vlastně naprosto nelogické – právě tak se to snaží prezentovat také jihokorejská specializovaná značka SOtM (Soul of the Music – „duše hudby“). Ta má (tedy krom jiného) v nabídce celkem široké portfolio komponentů, které budou i dnes jistě leckomu připadat jako černá magie nebo hadí oleje (jak se krásně říká v angličtině).
Do určité míry tomu nenapomáhá ani to, že třeba i SOtM prezentuje svá zařízení spíše poetickou formou, než vysvětlováním technických principů – na stranu druhou pokud SOtM pochopili nějaký základní princip, je logické, že s ním nechtějí seznamovat širokou konkurenci.
Měl jsme možnost vyzkoušet v kopřivnické poslechové místnosti celou řádku komponentů a kabelů SOtM a to v několika verzích (firma často pracuje s možností upgradů, jakkoliv je kvůli tomu nutné zařízení poslat trochu zdlouhavě a nákladně do Koreje, takže sáhnout po případném vyšším modelu je možná lepší rovnou). Vlajkovou lodí katalogu se zdají být síťové přepínače, neboli switche. Jazykem pro méně počítačově zdatné – jde o zařízení, která směrují balíčky s daty od vysílajícího do přijímacího zařízení.
Vlastně jediným modelem v nabídce je sNH-10G, který můžete mít s vestavěnými „hodinami“, neboli generátorem časového signálu a nebo také se vstupem pro nějaký externí ultra přesný generátor. SOtM pak nabízí krom těchto tří základních možností ke každé i výkonností upgrady.
Jednak si můžete za něco málo nechat vylepit vnitřní stěny a citlivé komponenty fólií, která pohlcuje radiofrekvenční rušení, jednak si můžete nechat vyměnit kondenzátory z premiové modely od EVOX a jednak si můžete nechat vyměnit veškeré měděné vodiče ve switchi za vodiče z čistého stříbra. V poslouchaném modelu byly všechny tři upgrady nainstalované.
Na rozdíl od běžných „počítačových“ přepínačů je SOtM sNH-10G velký a evidentně navržený i „na pohled“. Čelní panel je stříbrný, plný průduchů, evokujících notový zápis hudby a také informační diody jsou rozmístěny tak trochu „sinusoidně“. Jestli je to praktické je otázka, originálně pěkné to je.
Celé šasi je koncipováno s ohledem na chlazení, boky mají chladící žebra, horní a dolní deska zase řádku větracích průduchů. Switch také není žádné pápěří – váží bezmála 2 kg při šířce 29,6 cm, hloubce 21,1 cm a výšce 5 cm.
Na straně zadní je pak v jedné lince vyrovnáno osm ethernetových portů (10 / 100 / 1000 Mbit) a dva SFP porty optické. Je tu standardní napájecí kolík (zařízení umí pracovat s rozpětím 6,5 – 12 V, byť s vestavěným generátorem hodinového signálu musí mít 8,5 V). Posledním prvkem je třípolohová spínací páčka (vypnuto / zapnuto / zapnuto se ztlumeným podsvícením).
Co je uvnitř, to SOtM nikde a nijak nepopisuje. Zkoušeli jsme nicméně běžný (byť „lepší“) switch Cisco v hodnotě pár stokorun, základní model sNH-10G a hlavně tedy sNH-10G + sCLK-EX se všemi třemi upgrady včetně firemního lineárního napájecího zdroje sPS-500. Poslouchalo se přes Métronome DSS, Métronome c|AQWO, Vitus Audio SIA-030 a Rockport Technologies Avior II. Propojeno bylo přes Nordost Valhalla 2, ale zkoušeli jsme i napájecí kabel SOtM, stejně jako jsme zkoušeli LAN kabely Heimdall 2 od Nordost a celou škálu SOtM. Sestava je extrémně dobře ošetřena antivibračními a napájecími řešeními Nordost QRT.
Ačkoliv jsme do testu vstupovali velmi skeptičtí a očekávali spíše kosmetický rozdíl, síla změna, kterou výměna jediného a ještě tak „nesmyslného“ komponentu jako je switch přinesla do basové složky „Bílý den“ od Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2), byla ale nečekaná. Výrazně lepší bylo frázování a rytmická kvalita, zvuk je tu jakoby pocitově plnější a důraznější, má větší údernost. Zároveň se tak nějak celkově uklidnil, nebyl tak uspěchaný, jakkoliv neztratil nic z timingu. Jak se to událo, to těžko říct, ale je to změna srovnatelná s použitím lepšího, většího, rychlejšího, silnějšího a stabilnějšího zesilovače.
Zřetelně jemnější, sebevědomější a přesto klidnější a samozřejmější byl také hlas Robina Gibba v jeho „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE). Celé střední pásmo se otevře jako při použití nějakého dobrého napájecího filtru, všechno je lépe integrované a zároveň lépe ohraničené, přesnější, čistší a snáz artikulované. Lépe vyzní dynamika zpěvu, jeho váha, v tutéž chvíli ale systém s SOtM v řetězci více odhaluje chyby a hraniční tvrdost.
Při mnohých posleších sestavy v Amarock Studiu jsme si říkali, že prokreslení nejvyššího pásma je už prostě špičkové – vrcholný switch SOtM ale činely v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498622469) ještě výrazně lépe prokreslil, ruku v ruce šlo cítit autentičtěji kvalitu nahrávky (která je trochu na efekt), ale i plochu činelu, delší, jasnější dozvuk a vůbec výraznější prezentaci, která ale nebyl v ničem vulgární, v ničem ostrá nebo nepříjemná.
Když zabraly všechny nástroje v pěkně živém koncertním záznamu „Something Holy“ od Alice Phoebe Lou („Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010), působila reprodukce s přepínačem Cisco až nudně a zplihle, v přímém porovnání je switch SOtM jako dynamické nakopnutí zvuku. Hudba je plnější, důraznější, hlasitější, má větší odpich, ale umí být také tišší a delikátnější. Je prostě blíž pocitu skutečné živosti, skutečně dýchá a šlape.
Z Davisovy „Seven Steps to Heaven“ ze stejnojmenné desky (2005 | Columbia | COL 519509 2) odstranil switch naprosto nepatrnou, ale přesto zjevně zřetelnou a roli hrající vrstvu, díky níž byly nástroje prezentované ještě uvolněněji, ovšem i čitelněji. Tu zaslechnete důraznější brnknutí basy, támhle jemnější docinknutí činelu, tam zase neobjevené vrznutí dřeva a celá scéna je lépe strukturovaná, nástroje lépe oddělené. Je tomu těžko uvěřit, ale pouhá výměna switche prostě zlepšila čitelnost, vlastně ne nepodobně jako uzemnění systému pomocí doplňků QKore.
Lépe vyzněl i prostor nahrávky „Rising Runner Missed by Endless Sender“ od Tangerine Dream („Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 8 40251 20) – bylo to kvůli pocitu, že celá scéna udělala krok kupředu, že je plastičtější a protáhne se jak pravolevá, tak předozadní osa, na jejichž souřadnicích pak samozřejmě jednotlivé nástroje a zvuky mají více místa ve všech třech dimenzích. Bylo to, jako kdyby se zvuk proporčně prostě zvětšil.
Zvýrazněná podmanivost „Swingin’ Safari“ Berta Kaempferta („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) šla dozajista na vrub tomu, že všechno bylo nejen čitelnější, ale také plnější, bohatší a zřetelně energičtější. Bylo také cítit lepší, přesnější rytmus skladby, aniž by to ale znamenalo nějaké popohánění – hudba plyne naopak citelně relaxovaněji, faktem ale je, že hlavně zábavněji.
Že v opravdu špičkových high-endových sestavách hraje roli a je slyšet už každý detail, o tom asi není sporu. Ale musíte být odvážný a zatvrzelý audiofil, abyste naslepo investovali pár desítek tisíc do tak zdánlivě okrajového zařízení, jakým je ethernetový přepínač, tedy zařízení, které v praxi „jen“ usměrňuje tok datových balíčků na správná místa. Leč jak ukázalo špičkové řešení SOtM sNH-10G + sCLK-EX, i na tak podceňované součásti sestavy se vyplatí neškudlit – cokoliv, co lze označit za high-endový systém totiž tahle krabička dobře doplní a pokud streamujete z TIDAL či jiných online služeb nebo z NAS serveru v síti, dočkáte se neuvěřitelné změny (nejen proto, že to prostě logicky nebudete čekat, ale i z faktu, že zvuk lze i při slepém testu jednoznačně identifikovat). Čím to je, to těžko říct. Mnozí si budou dozajista myslet, že jde o voodoo nebo přílišné nadšení. Ale není to tak – ať už je změna čímkoliv, je patrná a snadno vnímatelná. Ale nevěřte jen psanému textu, tohle je něco, co musíte naprosto jednoznačně vyzkoušet na vlastní kůži.
Kč 44 250,- - SOtM sNH-10G + sCLK-EX
Kč 600,- - upgrade stínící fólií
Kč 3 000,- - upgrade kondenzátorů na EVOX
Kč 6 000,- - upgrade na stříbrnou vnitřní kabeláž
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/3032-sotm-snh-10g-sclk-ex#sigProId89f8d52a88
--- --- --- --- ---
KLADY
+ při A / B / X testu naprosto zřetelný a opakovaně prokazatelný rozdíl
+ dost vstupů
+ podpora optického spojení
+ zřetelně čistší, kontrastnější přednes
+ možnost upgradů (vnitřních i třeba lineárního zdroje)
+ ještě další zlepšení s Nordost QSource
+ skvěle se „rozsvítil“ zejména TIDAL, ale i hudba z NAS
ZÁPORY
- cena je na „pouhý switch“ celkem vysoká
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz
PRODÁVÁ: SOtM Audio | www.sotmaudio.cz