800 150 dynaudio partner

2018 12 13 TST KEF R3 1

Není mnoho britských výrobců reprosoustav (a vlastně ani britských výrobců obecně), kteří by byly na světě známější, než jihoanglický KEF - ostatně už je to přes 50 let, co ho Raymond Cooke založil, takže času na proniknutí k veřejnosti mělo jméno dost. Nejnověji prošla inovací prostřední série z firemní nabídky, nazvaná jednoduše R. A už od pohledu je to tak trochu zmenšená vrcholná série Reference.

Vstupem do světa nové řady R je jediný regálový model, nazvaný R3. Hostí už dvanáctou generaci koncentrického středo-výškového řešení Uni-Q a ve vlastně skladné ozvučnici (42,2 x 19,9 x 33,5 cm - v x š x h a hmotnost 13,5 kg) z MDF ukrývá plnohodnotné třípásmové řešení.

Úvodní narážka na sérii Reference není náhodná - stačí se podívat na fotky a ty čistě pravoúhlé korpusy, ty ostré hrany, ta celková čistota, modernost a štíhlost, byť vše v o krok "umírněnějším" provedení, to vše tu je.

2018 12 13 TST KEF R3 2

R3 nabízí na přední stěně pohled na dvojici kroužků, nahoře je již zmíněný Uni-Q, dole basový kónus - oba jsou orámovány kroužky, které zároveň slouží jako elegantní kryty košů i zvukovody. To je novinka zejména u Uni-Q měniče.

Vzadu je mimo osu zasazený bassreflexový nátrubek, který je pěkně zpracovaný a tvarovaný - vnitřní stěny jsou pak mírně pružné, čímž reagují na tlak procházejícího vzduchu a omezují vznik rušivých turbulencí. Vanička s terminály je pak čistá a hostí dva páry reproterminálů, mezi nimiž je můstek, který se dá spojit a rozpojit snadným otáčením dvou knoflíků. Je to zajisté elegantnější řešení, než běžné plíšky.

2018 12 13 TST KEF R3 3

Ozvučnice samotná je uvnitř zpevněná žebry, spoje z různých materiálů na svých přechodech eliminují energii vibrací.

Co vás zajisté překvapí na první pohled, to jsou (na rozdíl od série Q) v ceně dodávané krycí mřížky. Ty jsou vyrobené z 13 vrstev materiálu a je tu 1801 (!!) laserem provrtaných otvorů, kopírujících rozměry měničů. Toto množství perforací už stačí, aby se reproduktory "nedusily" a přitom nabízí výrazně odlišnou estetiku, než je u podobných řešení běžné.

2018 12 13 TST KEF R3 4

O nejhlubší tóny se tu stará kónická membrána o průměru 16,5 cm - tvar tu určuje papírová membrána, na níž sedí tenounká konkávní hliníková vrstvička. Uni-Q ve své dvanácté inkarnaci je tu pak osazen v šířce 12,5 cm pro středotónovou membránu (je to klasický hliník) a 2,5 cm měří uprostřed vsazená hliníková kopulka s tlumenou zadní komorou.

Výrobce udává frekvenční rozsah 38 - 50 000 Hz (v toleranci -6 dB) s tím, že "typická odezva v místnosti" je od 30 Hz. V nejběžnější toleranci +/- 3 dB je to pak realisticky působících 58 - 28 000 Hz. Dělící frekvenci výhybky nastavil KEF na 400 a 2 900 Hz, u jmenovité impedance 8 ohm přiznává výrobce propad na 3,2 ohm. Charakteristická citlivost je 87 dB / 2,83 V / m.

2018 12 13 TST KEF R3 5

KEF R3 jsme měli možnost poslouchat v poslechové místnosti dovozce s bohatou úpravou akustiky řešeními od Sonitus Acoustics. Měli jsme k ruce kompletní řadu R - R3, R5, R7 i R11 a k nim i Reference 5. Aby systém byl adekvátní, hrálo se z CD Burmester 089, odtud šel signál do předzesilovače Burmester 088 a tam až do koncového stupně Burmester 911 MK3 a to přes XLR kabeláž Burmester Silver Line, respektive přes reprokabel Nordost Tyr 2. Uzemnění systému měla na starosti krabička Nordost Qkore 6, distribuční lišta QB8mkII a zásuvné moduly QRT QV2 a QK1.

Tak jak ke zvuku přistupuje řada Reference a snad ještě zřetelněji nová série Q, tak k reprodukci přistupuje právě i série R - je to neokázalý, až audiofilský, velmi "rovný" zvukový charakter, který je mimořádně korektní a realistický. Třeba u houpavé basové linky v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo cítit, že reprosoustavy mají snahu nikoliv vyplnit prostor hutným basem, ale naopak decentním objemem s na danou třídu excelentně konturovanými basy, se seriózně a samozřejmě oddělenými brnknutími basy a s citelným impulsem. Je to zvukové ladění, které vás nezavalí, ale nechá vás zkoumat tón vedle tónu a to vše bez pocitu nějaké technické nucenosti. R3 jsou prostě "od přírody" organizované a samozřejmé.

2018 12 13 TST KEF R3 6

V čem nejvíce oceníte kouzlo bodového zvuku, to je přednes lidských hlasů - transparentnost, schopnost vykreslit hlas plasticky v prostoru a ještě ho zaostřit se soustředěností malých dvoupásmových monitorů, to vše KEF R3 umí a ještě k tomu navrch umí být jasné jako sklo. Je to zvuk decentní, nepřikrášlující, realistický, "rovný" a hlavně přesný, takže hlas Julie Stone v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) je s přihlédnutím k dané třídě výtečně realisticky, lidsky podaný - je to neutralita bez sterility, analytičnost bez techničnosti.

Stejně neefektním dojmem pak působí výšky - přehršel cinkání a dalšího kovového švitoření perkusí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) zvládla vysokotónová kopulka s pocitem velmi solidní integrace, takovým živě svěžím způsobem, který ale zůstával klidný, hladký a realistický. Rána do činelu, zdá se, je možná drobátko tenčí, ale precizně vykreslená, rychlá a usazená pevně v prostoru. R3 se navíc zjevně nederou nijak dopředu, zůstávají hlavně kultivované, nepřehánějící a transparentní, což v kombinaci s dobrou rychlostí Uni-Q měniče ústí ve skutečně velmi solidní porci detailů a pěkné podání textur kovových nástrojů.

2018 12 13 TST KEF R3 12

Když si pustíte "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139), zjistíte, že i přes nadřazenou amplifikaci je makrodynamika spíše klidnější - dobře to koresponduje s celkově klidnějším charakterem reprodukce. Nečekejte mocné přívaly a výbuchy zvuku, nečekejte ani nadměrné proporce - tady se všechno nese v duchu přesnosti, konkrétnosti a realističnosti. Na druhou stranu, když přijde dramatická špička, úder, tak R3 necouvnou, zůstávají konkrétní a čisté, precizně kontrolované a uspořádané, aniž by z nich byla cítit nějaká techničnost - v dané kategorii patří mezi velmi sebejisté a dynamiku respektující regálovky s pevným přednesem za každých okolností.

Pokud vás baví objevovat nové a nové detaily v nahrávkách, KEF R3 jsou ideální analytický nástroj, ani by ale vyzněly technicistně - třeba spoustu nenápadných drobných zvuků v "Don´t cry it´s only rhythm" Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) reprosoutavy nevytrhávají z kontextu skladby, naopak ta zůstává krásně integrovaná a celistvá, ale přesto vám jsou KEF schopné naservírovat informace jemně, s klidem a neutrálností, nesnažící se nic zdůrazňovat ani maskovat. Je to okouzlujícím způsobem čitelná reprodukce, která se před vámi snadno otevírá jako kniha. Dokonce i v pozadí znějící tenoulinké cinkání činelu není zapadlé za mohutnými stěnami syntetických zvuků - ano, je v pozadí, ano, je tenounké, ale je prostě tam kde má být.

2018 12 13 TST KEF R3 13

Prostor hudební scény v "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) se odehrával kompletně za reprosoustavami, byl ne snad velký, ale přirozeně a realisticky široký i hluboký, každý nástroj měl své místo a měli jsme pocit, že je to všechno excelentně poskládané, doslova holografické. Brilantní je zejména hloubka, která se příliš neslýchá v těchto cenových hladinách, brilantní je ale i přirozenost, s níž reprosoustavy zvládnou udržet vzduch (či jak jinak popsat ten abstraktně vnímaný prázdný prostor mezi konkrétně lokalizovanými nástroj).

Ačkoliv reprodukce "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) by se dala označit za příkladně korektně zahranou, bylo by to nefér vůči R3, protože to naznačuje jistou techničnost. A ta se ve zvuku KEFů přes vší jejich zjevně technicky dotažené kvality neprojevuje - naopak je tu čirá "neutrálnost" (jakkoliv je to poněkud nevypovídající slovo). Čím více nahlas hrajete, tím větší grády hudba má, tím hlouběji jako kdyby se bedny pouštěly, ale ani v úrovni šepotu nejde říct, že by zvuk ztratil svou čitelnost - bodový zdroj zvuku má své přednosti. Celkově je to organizovaná, audiofilsky decentní a vyrovnaná reprodukce s citlivým podáním detailů.

2018 12 13 TST KEF R3 16

Aktuální přepracování střední firemní série R se u KEF povedlo - jednak výrobce sladil design svých reprosoustav napříč celým katalogem, jednak sladil ale i zvuk, který se nyní inspiruje v nové řadě Q co do celkové umírněné, kultivované a pečlivě zařezávající přesnosti reprodukce s jasně audiofilským charakterm, který ale zároveň nabízí ochutnávku té dospělé transparentnosti a čistoty série Reference. Trojpásmové regálovky KEF R3 by se daly označit za reprosoustavy pro náročné a částečně i za reprosoustavy pro znalé - protože právě v dobře vyladěném systému s KEF R3 na konci můžete už opravdu na úrovni ocenit hudbu a nahrávky v jejich realisticky odhalené podobě, s přirozeností, nezkresleností a prostorem, který je "fakt něco".

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

2018 12 13 TST KEF R3 m1

Malé KEF mají patrný nástup na hranici 50 Hz (slibovaných 38 Hz je ve volném prostoru k dispozici s cca -15 dB, což je už dost) s tím, že někde mezi 60 a 70 Hz si je užijete úplně naplno - nicméně stačí samozřejmě posun ke zdi a situace se změní kline o 20 Hz. Důležité je, že woofer má zjevně v energii o pár decibelů navrch (zvláštní propad kolem 130 Hz je už svým tvarem více artefaktem akustiky, než reprosoustav), byť pod hranicí 90 dB jeho energie poměrně rychle odchází, aby ji trochu zpět pozvedl zase až bassreflex na 50 Hz. Excelentní je ale bez diskuse linearita Uni-Q řešení - středotónový měnič mezi 400 a 1 000 Hz pozvolna navazuje na basák, aby dále s téměř ideální linearitou došel až do 20 kHz a dále. Ve standardní toleranci +/- 3 dB je naměřená odezva od 70 do 20 000 Hz, což je v reálu prostě výtečné. Že je basů o něco více než středů a výšek, to je v reálném světě spíše příjemně přirozeně působící ladění.

2018 12 13 TST KEF R3 m2

Naměřená křivka impedance (červená) je překvapivě čistá a rovná, byť woofer pod úrovní 400 Hz zřetelně klesá až na úroveň 3 ohm, což už je dost nízko. Sedlo bassreflexu je téměř neznatelné, ale vidíte naladění pod úrovní 50 Hz. Průběh impedance nenaznačuje nic o nežádoucích rezonancích kabinetů nebo jakýchkoliv problémech, vše je čisté, prosté prudkých přechodů a nespojitostí. Velmi příkladně klidný je i průběh elektrické fáze (černá), která je též prostá prudkých změn či dramatických vybočení - dle naměřených hodnot by R3 měly být maximálně jednoduchými partnery pro jakýkoliv rozumně stabilní zesilovač.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 41 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mají šik a moderní čistý vzhled

+ holografická prostorovost

+ audiofilsky spořádaný, nepřehnaný, utažený zvuk

+ moc pěkná detailnost

ZÁPORY

- aby se úplně naplno probraly, chtějí přeci jen maličko "pošťouchnout" hlasitostí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian yamaha

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio