2017 07 25 TST Grandinote Celio 1

Název značky Grandinote lze přeložit zhruba jako "Skvělé noty" nebo tak nějak - za touto malou manufakturou stojí Max Magri, bohémsky působící a stále usměvavý muž s podmanivým optimistickým charismatem. Výrobky této manufaktury z Bressana Bottarone poblíž Pádu zhruba na půl cesty mezi Milánem a Janovem jdou vlastní cestou - tou vizuální, trochu zvláštní, i technickou. V hlavě Maxe Magriho se totiž zrodila topologie obvodů Magnetosolid, která prý kombinuje to nejlepší z charakteristik tranzistorů a elektronek.

Nemizící úsměv na Maxově tváři má možná i jiné důvody - třeba naprosto fenomenální recenze napříč světem, i když značka samotná je na světě nedlouho. Dobrým příkladem budiž to, že nejvyšší monobloky Grandinote dostaly hodnocení 140 bodů ve značně prestižním německém časopise Audio - 140 bodů je maximum, které lze udělit a za 45 let existence časopisu ho dostaly přesně tři výrobky. Tři.

Kdo byl na výstavě Audio Video Show Praha 2017, možná v jednom z malých pokojíků o elektroniku a reprosoustavy tohoto sympatického muže. A kdo o ně zavadil, jistě zůstal s otevřenými ústy stát. Do redakce právě na základě rozhovoru na výstavě dorazil ten nejdostupnější firemní produkt - phono předzesilovač Celio.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 3

Budiž ke cti značky připsáno, že všechny jejich výrobky ctí naprosto dokonale jednotné vizuální pojetí - oblé rohy, černý hrubý matný povrch a celkově až industriální jednoduchost, to vše posazené na masivních kulatých kovových nožkách. Nenechte se ale estetikou jako vystřiženou z minulých dekád zmást - zpracování je perfektní. Celio je pěkně robustní - při rozměrech 17,8 x 14,8 x 31,6 cm (š x v x h) váží solidních 7 kg.

Čelní panel je extrémně jednoduchý - černou plochu rozbíjí jen kovově lesklý zakulacený obdélník, v němž je bílým tiskem logo firmy a označení přístroje. Přímo uprostřed je pak jen maličko svítící dioda, potvrzující zapnutí.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 5

Zadní panel je ze zrcadlově lesklého hliníku a zaplněný konektory a informacemi. Nahoře jsou větrací průduchy, pod nimi jeden XLR vstup a jeden XLR výstup (Celio totiž lze použít i v symetrickém zapojení, ale musíte si koupit dva kusy). O kousek níž je čtveřice nesymetrických RCA konektorů - pro pravý i levý kanál je tu vstup a výstup vedle sebe. Na pravé i levé části najdete i pětici malých dvoupolohových přepínačů, díky nimž můžete dle vzoru na zadní straně nastavit vhodnou zátěž od 10 do 47 000 ohm.

Celio je koncipovaný jako vhodný pro MM i MC přenosky, zisk si můžete nastavit ve dvou polohách (nízký / vysoký) pomocí dvoupolohového přepínače zvlášť pro každý kanál. Na panelu je také dvojice zemnících kolíků - jeden připojí zem na šasi, druhý na signálové konektory. Celio je tak velmi univerzální po všech stránkách. Posledními konektory na přístroji jsou už jen klasická napájecí zásuvka a velké tlačítko, které se rozsvítí červeně a indikuje zapnutí.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 6

Zapnutí samotné je vlastně zvláštní proces - díky odlišné koncepci obvodů Celio první minuty "mlčí" a teprve zhruba za hodinu se vše usadí a zvuk se otevře, ne nepodobně jako u lampových konstrukcí.

Vnitřní obvodové uspořádání vychází z firemních patentovaných "Magnetosolid" nápadů (zjednodušeně prý obvodová řešení typická pro elektronky osazená tranzistory a blíže neupřesněnými ferromagnetickými prvky), rozložení je plně dual mono. Obvody nemají žádnou zpětnou vazbu a jednotlivé části jsou spojeny přímo bez použití kondenzátorů. Předzesilovač pracuje v čisté třídě A. Elektronika nabízí zisk 66 dB pro MC a 45 dB pro MM přenosky.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 8

Grandinote Celio nám dělalo společnost na vícero vhodných a vlastně i disproporčních systémech - zkoušeli jsme Celio samozřejmě na sestavě VPI Scout + Jelco SA-250 + Hana EH / Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 / Harbeth Monitor 30 s filtrem IsoTek EVO3 Solus, zkoušeli jsme jej ale i s Pro-Ject Elemental / Norma Revo IPA-70B / Xavian Premio s filtrem IsoTek EVO3 Sirius. Měli jsme ale také možnost poslouchat přes Avid Acutus Reference SP / T+A PA 3000 HV / KEF Reference 1 s filtrem IsoTek EVO3 Sigmas. Porovnávali jsme s různými předzesilovači, ať už těmi vestavěnými ve zmíněné elektronice nebo třeba s Pro-Ject Phono Box, Naim Stageline či Avid Pellere.

Grandinote Celio opravdu chvíli trvá, než se řádně "rozcvičí" - rozdíl ve zvuku během prvních řekněme 45 minut je dramatický, podobně jako když se zahřívá elektronka. Tu pak svým projevem Celio evokuje i díky své nádherné bohatosti, barevnosti a plnosti od basů až po výšky - je fakt, že třeba Avid Pellere má přesnější, zaříznutější basy, ale je vedle Celio studený a věcný, zatímco Celio vykouzlilo basovou linku v "Obsession" Boba Jamese ("Obsession" | 1986 | Warner Bros. | 925 495-1) v úchvatně energickém duchu, tak úžasně broukající, plnou a živou, vlastně životem úplně přetékající. Basy jsou úžasně pružné, svižně houpavé a famózně uvolněně a s nadhledem definované tak, že jsou jednoduše přirozené. Ta nenásilná konkrétnost je hypnotizující, i když někomu může možná lehce chybět důraz a údernost klasicky "tranzistorového typu".

2017 07 25 TST Grandinote Celio 14

V čem je Celio naprosto fantastické a v čem jsme nikdy žádné lepší phono neslyšeli bez ohledu na cenovku, to je podání středů a vokálů obzvláště - bože, hlas Cassandry Wilson v "Run the VooDoo down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl velký, velice bohatý, ale hlavně fantasticky barevný, bezprostřední a velmi neokázale, ale zato o to víc do hloubky prokreslný; jakkoliv je to často spíše nadšená fráze, zde je to fakt - jako kdyby zpěvačka prostě stála v místnosti. Takovou porci přirozenosti, respektive absolutní absence jakékoliv techničnosti najdete jen u těch nejvýjimečnějších a i tam si troufneme tvrdit, že Celio vede. Tak hebký, sametově laskající a famózně plastický hlas s tak nenásilným podáním se prostě jen tak neslyší - a ta nádherně jistá prezentace, ta ultimativní čistota, konkrétnost a přirozenost, to je krása, čistá krása, která stírá i poslední patinu "reprodukovanosti".

Jemná hladkost pokračuje i v nejvyšších tónech, v "Taking the veil" Davida Sylviana ("Gone to Earth" | 1986 | Virgin | VDLI 33) se nekonala žádná exhibice, vše bylo naopak naprosto urovnané, uměřené a uklidněné - přesto výjimečně snadno čitelné a realistické. Tón zůstává jasný, kulatý a sladký, sebejistě neupozaděný, ani vtíravě se tlačící kupředu. Grandinote Celio hraje tak krásně, že dělení na pásma je tu nesmyslné, je to dokonale organický, spojitý a živý celek s naprosto dokonalou čitelností.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 9

Klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveau ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) jako by se po zapojení Celio do libovolného ze zmíněných (i nezmíněných - třeba s ELAC Miracord 90 a dalšími) systémů objevil jako nikdy předtím - to tělo, ty proporce a tu uvolnění všech limitů, jako kdyby zvuk rozkvetl, odhodil okovy a jakékoliv těžkosti a zažehl v sobě skutečný, neumělý život. Ta dynamika! Ten důraz! U klavíru je cítit jak rezonuje tělo, je výjimečně přesvědčivý, dokonale spořádaný a tak klidný; až s Celio si uvědomíte, že doposud jste vlastně cítili lehký dynamický limit a jakési spoutání zvuku i tam, kde jste to bez lepší reference nepoznali.

Rozlišení a organizaci v "Lion in Winter" od Bee Gees ("Trafalgar" | 1971 | MFSL | MFSL 1-263 / 0973) lze popsat jednoduše jako "neomezené" - oproti čemukoliv, co jsme kdy měli možnost slyšet je zde najednou více informací, jsou přirozeněji poskládané, více rozvrstvené a přesto čitelnější a jsou tu cítit i subtilnější dozvuky, vrznutí a opět - není tu ani náznak mechaničnosti, jen přetrvávající barevnost, plnost a přirozenost ze světa toho nejvyššího high-endu. Prostě je tu všechno - velký buben má tělo, objem a rozhýbává velkou masu vzduchu, hlasy mají strukturu, basová linka parádní čitelnost a vše má dokonalý pořádek. Nepřišli jsme prostě na nic, co by tu chybělo.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 11

Ještě větší nadšení - jestli je to možné - v nás vzbudilo podání prostoru hudební scény v "Sinister Footwear / Uncle Meat" od Franka Zappy v podání Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001). Jde o záznam živého vystoupení a také to z něj každou chvíli cítíte - tolik vzduchu, tolik skutečného prostoru na scéně, je to vysloveně 3D, je to hologram a přesto naprosto netechnický, scéna a hudba je cítit dokonce i směrem dopředu před reprosoustavy, dozadu za ně i doprava a doleva za jejich ozvučnice a přitom nic není roztrhané - naopak propojené, jednotné. A ta lokalizace - naprosto bezprostředně a samozřejmě Grandinote Celio každého z hudebníků umístí ve scéně, nehybně a s úplně stejným pocitem, jako když sedíte v hledišti v klubu a koukáte na hudebníky.

Hodně zajímavé bylo to, jak Grandinote Celio naložilo s veskrze průměrně znějícím vydáním "Čtyřky" Led Zeppelin, konkrétně s "Black dog" (1971 | Atlantic | 8722-79657-7). Téměř úplná absence praskotu a šumu nás zprvu zaskočila a hledali jsme problém s rozlišením či jiné špatné nastavení - ale on tam není. Celio prostě zvládá signál zpracovat dokonale čistě a přehledně, prostě odsune stranou onu "analogovost" a nechá na vás jen proudit nebo spíše doslova tryskat barevnou a krásnou hudbu. Rock má drajv, objem, důraz a je to božsky šťavnatá jízda, znělá a řízná zároveň.

2017 07 25 TST Grandinote Celio 2

Grandinote Celio je za celou dobu existence Hi-Fi Voice jeden z nemnoha komponentů, které nás i po dejme tomu sto hodinách poslechu stále nechávají s otevřenými ústy a bušícím srdcem přesně jako v ten první moment, kdy jsme si uvědomili, že Celio je jiné a že je výjimečné. Krom toho, že je Celio univerzální phono předzesilovač s příjemnými možnostmi nastavení, je to hlavně komponent, který vnese do řetězce s gramofonem neuvěřitelné, úchvatné, fascinující, hypnotizují a emotivní kouzlo, z kterého se vám prostě chce nadšením až brečet. Je to neuvěřitelně intenzivní muzikální zážitek, který smaže jakékoliv stopy mechaničnosti a i když připomíná svým lehce teplejším a barevnějším podáním kombinaci špičkových elektronek se špičkovými tranzistory ve třídě A, je přeci jen ještě jiný, vlastně nepopsatelný. Je to zážitek, který vás prostě dostane a který překonává hranice reprodukce. Toto je vskutku referenční přístroj s tak silným charisma, že zbylo jen jediné - od teď až na věky je Celio součástí redakční sestavy a srdcem našeho analogového řetězce, lepší doporučení neumíme dát a jen doufáme, že se někdo chopí příležitosti dovážet do ČR a SR Massimilianovy komponenty...

cca Kč 150 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherně přirozený, živý zvuk

+ prokreslení, komplexnost

+ nádherně muzikální

+ možnost symetrického zapojení (byť za dvojnásobek ceny)

+ skvělá kvalita výroby

+ možnosti nastavení

ZÁPORY

- možná vzhled není příliš moderní

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Grandinote | www.grandinote.it 

200 300 produkt roku 2017

Xavian Jolly - reprosoustavy z masivu

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

  • Nordost QKore 6

    Americký Nordost je dobře znám svými kabely všech (ale hlavně vyšších) cenových kategorií, možná ne úplně každý ale ví, že má také poměrně široký záběr produktů určených pro napájení -…

    16. únor 2018

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Dynaudio Music 3

    Už i dánští Dynaudio okořenili svůj katalog, doposud zaměřený na relativně puristicky pojaté reprosoustavy (s výjimkou "trochu lifestyle" série Xeo), o aktivní all-in-one řešení typu "postav a hraj. Série Music…

    16. únor 2018

    Kategorie: Bezdrátové a dokovací reproduktory Autor: Daniel Březina
  • Bowers&Wilkins PX

    Angličtí Bowers&Wilkins se samozřejmě soustředí primárně na produkci reprosoustav, ale v jejich katalogu již dlouhá léta figurují i lifestyle výrobky - kdo by si nevzpomněl na originálně tvarovaný reproduktor Zeppelin…

    16. únor 2018

    Kategorie: Sluchátka Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity M3si + M3scd

    Značka Musical Fidelity začala svou cestu v Anglii v roce 1982, patřila mezi pionýry D/A převodu a také má dlouhodobě v oblibě kombinaci elektronek a polovodičů, ačkoliv samozřejmě většina jejich…

    12. únor 2018

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • RIHA Mikro D ES

    Řada ES plzeňské značky RIHA je v jejich katalogu popsána jako vyvíjená bez cenového limitu, respektive taková, kde si při návrhu dovolili vybrat součástky a reproduktory bez ohledu na to,…

    12. únor 2018

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Audionet Stern + Heisenberg

    Německá značka Audionet po celý svůj život staví svou prestiž na variaci motta "Vědecká kouzla". Své aktuální výrobky pak tituluje "stroji", právě aby ještě více utvrdila zájemce o to, že…

    07. únor 2018

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Chord DAVE

    Jihoanglická firma Chord Electronics, kde hlavní slovo ve vedení a navrhování přístrojů má John Franks a podporuje ho Rob Watts, jeden z bezpochyby nejnadanějších vývojářů D/A převodníků na světě, je…

    07. únor 2018

    Kategorie: D/A převodníky Autor: Daniel Březina
  • Naim Uniti Atom

    Řada Uniti anglické firmy Naim před lety stála v čele vlny all-in-one komponentů s výkonem dříve vyhrazeným děleným systémům. Když pak výroba první generace skončila, bylo chvíli v katalogu Naim…

    07. únor 2018

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • Emotiva BasX PT-100 + A-300

    Americká Emotiva staví své stroje s mottem "Re-think high-end" - cílem je nabídnout jednodušeji pojaté stroje s atraktivními cenami, které ale splní co mají - budou opravdu dobře hrát. Vrcholem…

    01. únor 2018

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-26PF

    Američtí Klipsch se poslední dobou zhlédli v produkci aktivních reprosoustav za rozumné ceny - ostatně, pomalu a nenápadně tato koncepce přibývá u velké části výrobců a vlastně to dává perfektní…

    01. únor 2018

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 ibdczech 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha