2017 08 22 TST Elac Miracord 90 1

Jméno Miracord se v historii německé značky Elac objevilo už kdysi (a také patřilo gramofonu) a ku příležitosti 90. narozenin ho dámy a pánové ze severoněmeckého Kielu přivedli zpět. Jde vlastně až o překvapivě věrnou kopii původního modelu, přizpůsobeného ovšem pochopitelně moderním designovým nárokům.

Gramofon Miracord 90 je neuvěřitelně pěkný, čistý a hodnotně zpracovaný. Je to opravdová ozdoba moderního interiéru, to se jeho autorům musí přiznat - navíc je ale i fyzicky až překvapivě velký a mohutný, z fotek se to nezdá. Tělo se zakulacenými rohy vyztuženými hliníkovými profily má 47 cm na šířku, 36 cm do hloubky a po nejvyšší bod raménka 17 cm. Co je ale ještě překvapivější je zajisté váha 17 kg.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 2

Šasi je vyrobeno z MDF desek (a samo váží 5,5 kg), vpředu a vzadu je zakryto hliníkovým profilem a celá váha spočívá na čtveřici silikonových nožek. Obliny se ve tvarech opakují poměrně často. Samozřejmě dominantní je tu talíř - opravdu masivní hliníkový talíř, který váží 6,2 kg. Roztáčí se na ocelovém subtalíři, který se točí na rubidiovém ložisku v pouzdře ze spékaného bronzu.

Talíř roztáčí integrovaný motor v přední části a to přes široký plochý řemen. Motor je fyzicky od šasi oddělen mnoha tlumícími materiály a je v podstatě v otvoru zavěšený, nutno říci, že ani s prstem těsně vedle něj necítíte žádné procházející vibrace.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 3

V protilehlém předním rohu se nachází robustní a velmi industriálně působící ovladač, kterým jednak gramofon zapnete, jednak zvolíte rychlost otáčení motoru. Uprostřed tohoto prvku je otáčecí kolečko, kterým můžete rychlost doladit ještě o dalších +/- 5%. Při změně rychlosti se rozzáří dioda vpředu a po ustálení otáček barvu změní, abyste si byli jisti, že "teď už můžete". Je to vlastně velmi komfortní řešení.

Použité raménko z uhlíkových vláken má tvar rovné trubičky, je usazené na olejovém systému, takže klesání k cenným vinylům je plynulé. Protizávaží a antiskating jsou jednoduše, velmi tradičně řešené, protože ale vlastně není moc co nastavovat (pokud nebudete měnit přenosku za jiný typ), stačí nasadit olůvko a je hotovo.

Osazená přenoska sice nese označení ELAC D 90 E 18, ale vyrábí ji kompletně Audio Technica. Opět je na gramofonu již perfektně nasazená, abyste mohli skutečně jen připojit kabely a hrát. Hrot přenosky je typu MicroLine se specifickým tvarem někde mezi lineárním a eliptickým.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 4

Když jsme u připojení, v zadní stěně najdete dva robustní cinche se zemnícím kolíkem a na druhém konci atypický konektor, jímž připojíte externí 18 V napájecí zdroj. Vlastně je to opravdu jednoduchost sama...

Gramofon Elac Miracord 90 Anniversary jsme poslouchali ve společnosti phono předzesilovačů Grandinote Celio, Naim Stageline a Pro-Ject Phono Box, zesiloval pak Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250, případně Norma Revo IPA-70B nebo Cambridge CXA80. Poslouchali jsme pak přes Harbeth Monitor 30, Fischer & Fischer SN-70 a Xavian Perla nebo Xavian Premio. O použité kabeláži, filtrech a dalších doplňcích viz soupis v pravém sloupci -->. Porovnávali jsme pak s VPI Scout a jen pro zajímavost i s Pro-Ject Elemental.

Basová linka v titulní skladbě desky "Skala" Mathiase Eicka (2011 | ECM | 276 3107) byla krásně hebká, měkounká po okrajích a kulatá, pocit hloubky byl už zřetelný a přitom měl zvuk energii a bas byl pod kontrolou, dobře definovaný, tóny byly už vysloveně výtečně oddělené. Spodní tóny s sebou nesly také zřetelný lehce teplý nádech, budící v celku takový ten "analogový" dojem, který z nějakého důvodu od vinylu nebo elektronek očekáváte. Zvuk je také velký, neupejpavý, vstřícný.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 13

Hluboký hlas Cassandry Wilson v "Run the VooDoo Down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) gramofon od Elac pěkně rozsvítil, nebránil mu vyjít kupředu, naopak až překvapivě dobře prokreslil vše až k jemným detailům, vystihl pěkně barvu i objem. Právě vokály jsou tomuto gramofonu úplně nejlépe - jsou pevné, plastické a hlavně mají podmanivé vnitřní kouzlo, takovou tu správnou sexy jiskru. Oproti basům tu necítíte ani ten náznak měkkosti, je to prostě přirozené, snad možná jen o něco hladší teplejší.

U výšek je pak "gramofonovitost" ještě o kousek menší a nejvyšší tóny v Harrisonově "Got My Mind Set on You" ("Cloud Nine" | 1987 | Dark Horse Records | 9 W1 25643) jsou velmi autentické a jasné, objemově akurátní, rychlé, prosté i z nijak audiofilské nahrávky jsou dobře zaříznuté a čitelné, bez plechovosti a agrese, nejsou ucinkané ani uťápnuté. Mohly by možná být o ždibec bohatší a sladší, možná by tak lépe zapadly do zbytku, ale nejde o nich říci půl křivého slova.

Dynamika tlukotu velkého bubnu v úvodu "Lion in Winter" od Bee Gees ("Trafalgar" | 1971 | MFSL | MFSL 1-263) byla slušná, sice vám nevytluče tabulky z oken, ale kontury jsou konkrétní, dopad paličky má energii a důraz, objem je tak akorát. Gramofon je zjevně vyladěný spíše směrem k pevnosti a konkrétnosti - tak, aby nebyl nějak efektní a zbytečně pompézní, ale aby byl prostě realistický.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 7

Tento zmíněný charakter má rozhodně pozitivní vliv na vnímání rozlišení - v "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) nic nezastírá přístup k hudbě jako takové, z vlastního charakteru je to snad jen ona již zmíněná kultivovanost, přednes je spořádaný a slyšíte kdejaké šustnutí, dokonce i nuance jako je oddechnutí směrem k mikrofonu, které běžně zapadá do ruchu a šumu nahrávky. Patrně byste to do obyčejně vypadající přenosky ani neřekli (nebo alespoň my jsme to neřekli...). Tohle není žádný "do hezka" vyladěný gramofon, ale věrný a velmi čistě hrající stroj.

Miracord 90 umí vykouzlit poměrně velký zvuk, se zřetelnou šířkou a hloubkou, s dobrou lokalizací v trojrozměrném prostoru a vůbec vlastně výtečnou čitelností - v "Heavy Duty Judy" Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) se nám líbilo i to, že nástroje působily reálně velké a energické, na vinyl je to až nebývale realistické a přitom to nepostrádá to gramofonové kouzlo.

2017 08 22 TST Elac Miracord 90 17

Ostatně tomu třeba v "You Win Again" od Bee Gees ("E.S.P." | 1987 | Warner Bros. | 925-541-1) rozhodně přispěla i příjemná rytmičnost a lehká plynulost, tempo bylo naléhavé a prostě to byl excelentně "analogový" zážitek s otevřeností, vřelostí a šlapající radostí z hudby.

Nová inkarnace gramofonu Elac Miracord je velmi důstojnou oslavou 90. narozenin firmy. Jednak je opravdu krásný, jednak se s ním dobře žije díky snadnému nastavení až lifestylově snadnému provozu. Na každém kousku tohoto přístroje je ale vidět, že se mu někdo věnoval s cílem udělat ho krásným a příjemným. A povedlo se - poslouchat Miracords 90 je prostě krásné. Nesmíte ho podcenit, protože přes až lifestylově působící celek nepostrádá audiofilský tón, hraje realisticky a přesně, čistě a konkrétně, aniž by ztratil z pozadí citelnou "vinylovost". Miracord 90 sice možná není puristickou záležitostí, je ale rozhodně famózně příjemným společníkem při objevování světa točících se černých placek...

Kč 66 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ je krásný

+ skvělé zpracování

+ snadná obsluha včetně změny rychlosti a jejího doladění

+ příjemně hebký a "analogový" zvuk

ZÁPORY

- při výměně přenosky za lepší lehce omezené možnosti nastavení

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz | www.elac-hifi.cz 

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha