Opravdový, ale dostupný High End

Již zhruba dva měsíce mám možnost poslouchat zvuk nového integrovaného zesilovače firmy Naim, který nese označení NAIT XS. Tento přístroj mě natolik překvapil svojí mimořádnou schopností reprodukovat hudbu se všemi jejími atributy, že bych se rád podělil o své zkušenosti.

Nejprve ke konstrukci a vybavení zesilovače:

NAIT XS používá stejné zapojení předzesilovače a výkonového zesilovače jako SUPERNAIT! Jen, podobně jako u sportovních automobilů jsou ponechány pouze základní komponenty sloužící k pohonu, nenajdete u tohoto zesilovače DA převodník a výstup na sluchátka, jako u jeho dražšího kolegy. Jmenovitý výkon NAIT XS činí 2 x 60 W na zátěži 8 Ohm, resp. 2 x 90 W na zátěži 4 Ohm. Šest analogových vstupů připojených současně na konektory cinch a pětikolíkové DIN konektory a čelní automaticky se spínající minijack poskytují široké využití předzesilovače NAITu XS, do něhož patří také výstup na subwoofer, napájení pro (firemní) předzesilovač ke gramofonu, oddělený výstup předzesilovače a vstup výkonového zesilovače, automatické spínání vstupů a možnost přemostit AV vstup pro přímé spojení s AV procesorem. Vstupní citlivost linkových vstupů je 130 mV na 47kOhm. NAIT XS je vybaven 380VA transformátorem s pěti sekundárními vinutími. Dvě oddělená vinutí pro výkonový zesilovač, jedno pro předzesilovač, další pro display a poslední pro spínání relé. Na všech kritických místech je možno nalézt komponenty nejvyšší kvality s pokud možno minimálním vlivem na zvuk. NAIT XS dále také umožňuje vylepšit napájení předzesilovače připojením vnějšího zdroje (FlatCap, HiCap nebo SuperCap), což nepochybně posune jeho hudební projev ještě výše.

Přístroj je vestavěný do nově vyvinuté nízkorezonanční nemagnetické nízké skříně zhotovené z hliníku s čelním panelem odlitým ze zinku. Rozměry přístroje jsou 432 x 70 x 301 mm, váha 8,6 kg a spotřeba 20VA bez vybuzení, maximálně 290 VA.

Zesilovač je vybaven strukturovaným dálkovým ovládáním, k němuž je užitečné si nejprve přečíst návod a nemačkat jako já tlačítka pouze na základě prvního dojmu (Knoflíky nejsou hračky!).

Zkušenosti s poslechem NAIT XS:

Nejprve musím přiznat, že jsem dlouho váhal s koupí zesilovače Naim, jelikož jsem byl předem ovlivněn názory některých konstruktérů na reprodukční schopnosti zesilovačů používajících kvazikomplementární zapojení koncového stupně. Nakonec však, po celoživotní zkušenosti s většinou komplementárními zesilovači zvučných jmen honosících se zkreslením v řádu setin či tisícin procenta, jsem dospěl k závěru, že „to nehraje“ a s klidem si koupil Naim NAIT XS.

Výrobky firmy Naim bezesporu patří k těm, o nichž se léta vedou více než vášnivé diskuse (žádné zasílání dlouhých polibků, ale házení bláta). Proč přístroje firmy Naim budí takovou reakci? Buď, zesilovače Naim (používající desítky let známé zapojení) jsou technicky nedokonalé a nemohou tedy hrát dobře, natož věrně, a proti tomu je třeba rázně vystoupit se současnými nedokonalými technickými teoriemi o dokonalé reprodukci hudby, anebo firma Naim předběhla své konkurenty o notný kus ve své filosofii návrhu přístrojů, což však také nelze trpět (a to nejen v Česku) a opět je nutno zasáhnout (jak jinak, než svými nedokonalými teoriemi o dokonalé reprodukci). Dle mého názoru, B je správně.

Zdá se, že firma Naim našla svou vlastní cestu vedoucí k přirozeně znějícímu zvuku, která není založena výhradně na eliminaci harmonického zkreslení, ale bere v úvahu také další stránky kvality zvuku (známé spíše z literatury pro zvukařskou praxi než z technických norem). Svými výsledky tak odsoudila řadu konstruktérů zesilovačů do role prostých pobíječů vyšších harmonických kmitočtů.

Zesilovač NAIT XS byl (a je) zapojen do sestavy CD přehrávač Cambridge Audio Azur 640C jako transport, DA převodník Benchmark DAC1 PRE, v tomto místě pochopitelně NAIT a dále reprosoustavy Dynaudio A 52 SE. Rovněž jsem měl možnost dostatečně dlouho testovat uvedený zesilovač s vynikajícími reprosoustavami Xavian XN 125 Evoluzione Speciale. K poslechu jsem zvolil nahrávky patřící do žánru jazz, vážná hudba, vokální tvorba a rock a také jsem přes tento zesilovač přehrál řadu filmů na DVD. Dále popisované zvukové vlastnosti zesilovače NAIT XS se jevily shodně u obou výše uvedených reprosoustav.

V porovnání se zesilovači, které jsem dříve vlastnil (a byla jich celá řada) mě především překvapila jeho schopnost reprodukovat živě a realisticky takzvaný „celý zvuk“ nástrojů, a to při všech poslechových hladinách. V nahrávkách violoncella byly detailně slyšet veškeré nástupy a pohyby smyčcem a zvuk tohoto nástroje měl konečně správnou plnou barvu. Saxofon zněl naprosto přirozeně se všemi detaily a typickou barvou zvuku, hladce a spojitě a bez přidané ostrosti. Zvuk klavíru při přechodu od výšek k nižším oktávám si zachovával svůj typický charakter a „nerozplizával se“. Diskant klavíru byl vynikající. Kytara zněla detailně, zvuk jednotlivých strun byl rychlý a čistý. Basa a bicí byly reprodukovány dynamicky až výbušně, přičemž při jejich doznívání bylo slyšet neobvykle mnoho pohybů ve zvuku.

Zvuk zesilovače není takzvaně analytický, což však neznamená jakoukoli ztrátu detailů, ani v nejmenším. Tento zesilovač přenese každý záchvěv drátků metliček, včetně jejich doznívání, jen charakter jejich zvuku není nepřirozeně pichlavý.

NAIT XS mě velmi překvapil také množstvím detailů při doznívání tónů. V mých nahrávkách jsem skutečně objevil nové detaily, které jsem v nich předtím neslyšel.

Také schopnost lokalizace je zcela ojedinělá, stejně jako rozlišitelnost jednotlivých nástrojů v orchestru i hlasů ve sboru. V orchestru lze snadno rozlišit, kde který muzikant seděl, nebo jak zvukař snímek „upravil“. Ve sboru bylo možno si „prohlížet“ jednotlivé hlasy. Mimořádná schopnost lokalizace a rozlišitelnosti nástrojů a hlasů se pozitivně projevila také při přehrávání filmů na DVD, kde i dvoukanálový zvuk se jevil jako prostorový. Při sledování filmů v angličtině jsem kupodivu nabyl dojmu, že anglicky rozumím docela dobře.

Reprodukce nahrávek s NAITem XS je detailní a živá ve všech kmitočtových oblastech; žádný ztuhlý, toporný zvuk s přifouklými basy, ve kterém pak zanikají detaily v klíčovém pásmu středů. Je to dáno především schopností tohoto zesilovače zachovávat dynamické a kmitočtové proporce tónů při všech úrovních hlasitosti. Zvuk jednotlivých nástrojů i hlasů tak vždy obsahuje charakteristické kmitočty ve správném poměru (nemění se nástup, barva ani doznívání tónů), což přispívá k lokalizaci a vytváří dojem realistického zvuku. Nu, nedivím se, že od řady konkurentů Naima je slyšet pláč a skřípění zubů.

K využití všech schopností uvedeného zesilovače je však třeba si vybrat správné ostatní komponenty celého řetězce. Jako zdroj zvuku by měl nejlépe vyhovovat některý z CD přehrávačů stejné firmy, ale v kombinaci s mým Benchmarkem DAC1 PRE jsem opravdu nic nezkazil. Reprobedny by asi mohly být stojanové a pokud možno co nejlepší. Ale vždy je nutno vyzkoušet na vlastní uši, který komponent vyhovuje nejlépe.

Pokud někdo nemá vysloveně zálibu v časté výměně své zvukové aparatury a chce jen poslouchat doma muziku (se všemi stránkami kvalitního zvuku), pak dle mého názoru je Naim NAIT XS v kombinaci s dalšími dobře vybranými komponenty řešením na mnoho let.

Cena: Kč 42 990,-

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio