Když se řekne Antelope Audio, rozsvítí se malá žárovička poznání hlavně nad hlavami profesionálů, vydělávajících si na svůj denní chléb v nahrávacích a masterovacích studiích. Tato značka se totiž zrodila v hlavě Igora Levina, jednoho z kapitánů oboru časování a datové synchronizace v profesionálním audio světě. V poslední době se ale jeho zájem čím dál více začíná orientovat od nahrávání i na oblast poslechu, kam přináší věru netradiční pohled na věc a plave často proti proudu.

Antelope, respektive hlavně Igor Levin, který je nejen zakladatelem, ředitelem, ale dosud také hlavním inženýrem a zdrojem nových nápadů, pak razí myšlenky celkem neobvyklé a jak už bylo řečeno, jdoucí poněkud proti proudu. Právě oni patřili mezi první, kteří řekli, že pro transfer zvuku z počítače není třeba FireWire rozhraní, ale bohatě postačí USB – stačí ho jen dobře navrhnout. Stejně tak oni jsou těmi hlavními, kdo razí teorii nutnosti co nejpřesnějšího časování signálu za pomoci rubidiových hodin a 64bitového zpracování. A naproti tomu razí také nesmyslnost absolutního zbavování se jitteru – podle Igora Levina je určitá míra šumu, pečlivě řízená a kontrolovaná, dokonce žádoucí pro kvalitní reprodukci.

Zodiac Gold je nejvyšší v řadě D/A převodníků / předzesilovačů / sluchátkových zesilovačů Zodiac. Nad touto řadou (a v podstatě momentálně i nad veškerou obdobnou konkurencí) ční ještě připravovaný model Rubicon, ultimativní referenční řešení, jehož základní principy jsou ale dost podobné jako u testovaného Zodiacu.

Základním kamenem zvukové charakteristiky je dvojice technologických řešení – nepřekvapivě – zaměřených na časování signálu. První se nazývá Oven Controlled Oscillator (neboli česky teplotně stabilizovaný oscilátor), čili „trouba“. Patrně žádný jiný výrobce totiž nedbá tak moc na to, aby krystalové oscilátory pracovaly v optimálních podmínkách – Antelope uzavřely krystal do stíněného kontejneru, ve kterém ovšem ještě udržují konstantní teplotní podmínky, takže přesnost časování není závislá na okolních podmínkách. Je to jen jeden z mnoha důkazů, jakou pozornost Antelope věnuje detailům a preciznímu vyladění koncepce. Na OCO navazuje 64bitové zpracování časovacího signálu pod zkratkou AFC – Acoustically Focused Clocking. Výrobce si své technologie drží pevně pod pokličkou, takže konkrétnějších detailů o aplikaci se nedobereme.

Regulaci hlasitosti zařizuje krokový atenuátor, u něhož výrobce garantuje sladění signálů v obou kanálech v toleranci 0,05dB napříč celým rozsahem. Kompletní řízení hlasitosti se odehrává čistě v analogové doméně. Velmi zajímavé je také řešení USB připojení, které je až na základní součástky plně v režii Antelope. Sami firemní inženýři napsali kompletní ovládací software pro USB připojení a management signálu. Připojení funguje skutečně příkladně, přesně tak jak by to u USB Plug&Play mělo být. Bonusem je fakt, že na rozdíl od mnoha jiných převodníků není třeba řešit žádné ovladače.

Uvnitř přístroje najdeme samostatnou desku pro digitální a analogové obvody, stejně tak má každá doména vlastní napájecí zdroj. Všechny obvody jsou dokonce pozlacené, opět malý detail, přispívající k maximální kvalitě provedení.

V duchu precizní konstrukce se nese i odstranění hlavního napájení do samostatné krabice, která je k dispozici za příplatek a nese název Voltikus. Trojitá regulace a předimenzovaná kapacita je ideální podporou pro high-endový převodník. U některých značek je i v této cenové kategorii spínaný zdroj a napájení je, jak je známo, jedním z nejkritičtějších prvků konstrukce.

Antelope Zodiac Gold přichází k uživateli v dvoukilogramové nevelké krabici s rozměry pouhých 112 x 165 x 190 mm, vybavené masivním hliníkovým čelním panelem ve zlaté barvě. Na něm najdeme masivní a na dotek příjemné ovládání hlasitosti, dvojici „velkých“ 6,3mm výstupů na sluchátka, displej, ukazující aktuální vzorkovací frekvenci signálu (nejvyšší zobrazené číslo může být 384) a nakonec ještě čtyři maličká tlačítka na ovládání napájení, aktivního vstupu signálu a mute. Z profesionální sféry pochází také tlačítko pro „stažení“ dvoukanálového signálu do mono signálu.

Zadní strana je pak doslova přecpána konektory – je tu napájecí vstup pro výstup z Voltika, v horní řadě pak analogové konektory, v dolní řadě digitální konektory. Najdeme tu jeden pár analogových vstupních RCA konektorů, jeden stejný pár výstupních, k nim pak symetrické XLR konektory. V digitální části tu je dvojice optických vstupů a dvojice koaxiálních konektorů. Hned vedle máme USB 2.0 a profesionální standard AES/EBU. Bonusem jsou digitální výstupy, opět AES/EBU a dvojice koaxiálních RCA. Všechny tři digitální výstupy nejsou čistou propustí, ale signál prochází úpravou jitteru. Zcela dole vlevo je ještě vstup pro hodiny, pokud by snad časování některému uživateli nepřišlo dostatečně přesné.

Poslechové testy Zodiac Gold probíhaly v průměrně zatlumené poslechovce pražského studia IN AV. Zdrojem signálu byl notebook a bezztrátově komprimované a ideálně také hi-res soubory, pro srovnání byl po ruce KingRex UD384. Zesiloval elektronkový skvost KR Audio SXI a zvuk se linul z nádherně hrajících Dali Epicon 6. Kabeláž nesla punc IN AV a AudioQuest.

Protože je Zodiac plně symetricky navrženým produktem, není překvapivé, že výsledná zvuková reprodukce je nejpříjemnější a nejlepší v plně symetrickém propojení, ačkoliv i RCA si zachovává velmi slušnou kvalitu – drobné nuance ovšem hovoří bezvýhradně ve prospěch „profesionálnějšího“ zapojení.

Poslech jsme započali se severskými tradicionalisty Jienat a skvostně nahranou sbírkou variací na laponská témata „Mira“. Báječně dynamické perkuse a bubínky v „Anreas, André“ přednáší Zodiac Gold s vervou a kontrolou, jíž není co vytknout. Údery jsou suché, pevné a velmi přirozeně působící. Stejně tak kovové perkuse – kovové cinkání má dlouhé, jasné dozvuky, zanikající pomaličku bez toho, aby se ztratily v okolním zvuku. Celkový projev je naprosto samozřejmý, relaxovaný a pohodový – chce se říci, až analogový.

Stingův „Englishman in New York“ v aranžmá z alba „Symphonicities“ (vydaný na sampleru „Die Perfekte Räumlichkeit“, sestaveného firmou German Physiks) předvádí schopnost převodníku / předzesilovače Antelope rozvrstvit reprodukci do úrovní a tím jí zajistit přehlednost a čitelnost. Zvuk je velmi hebký, homogenní a blíží se charakteru Wavelength Audio Cosecant v3, ovšem bez jeho zjevné „lampovitosti“, což je téměř ideální stav. Zvuk u těch nejlepších high endových převodníků má ještě o procento či dvě vzdušnější a samozřejmější charakter, nicméně v praktickém životě stoupá Zodiac třeba perfektně lokalizovaným a artikulovaným vokálem do nejvyšší ligy. Ve zvukové spleti navíc žádný nástroj nezaniká, frekvenční pásmo je vyrovnané a opět zcela samozřejmě přehledné a podané s takovou lehkostí, jako by přirozenost byla tím…inu tím nejpřirozenějším na světě.

McFerrinova legendární „Don´t Worry, Be Happy“ nabízí velmi intimní pohled na zpěvákův hlas a mnoho vrstev vokálů na pozadí. Vše plyne jako hřejivý proud, zpěvákovy emoce jsou naprosto čitelné, stejně jako perfektní práce s hlasem. Hlas má objem a „tělo“, nespoutanou energii a vřelou pohodu.
2012-06-26 - TST - Antelope Zodiac Gold 7
S informacemi v nahrávce umí Zodiac Gold pracovat působivým, ale nekompromisním způsobem. Je-li dynamika souboru malá, jako třeba u „Burn it to the ground" od Nickelback, pak i ze svého hi-fi se dočkáte jen nepřikrášlené a ploše působící nahrávky – Antelope nezapře svůj původ ve zvukařském náčiní a prezentuje to, co je na nahrávce k dispozici. Pokud tam nic není, nic líbivého navíc si nepřidá. I přesto dokáže jednotlivé nástrojové linky oddělovat s největší pečlivostí a hudba nesplývá v jeden zvukový chumel.

Tak jako žádné jiné, ani informace o prostoru se při průchodu Zodiac Gold neztrácí – jakákoliv hudba zůstává jen příjemně uhlazená, čistá a nezkreslená a živoucně plynoucí. Davisova „Kind of Blue“ ukazuje v prostoru jasně a s perfektním ohraničením vykreslené nástroje. Ještě důležitější je ale skutečnost, že vše drží pohromadě díky dojmu vibrujícího vzduchu a prostoru, který by se dal shrnout pod lehce abstraktní pojem „atmosféra“. Celá zvuková scéna je pečlivě, důkladně a realisticky vystavěna, navíc vše působí naprosto nenásilně, beze stopy umělosti.

Antelope Zodiac Gold, podporovaný napájecím zdrojem Voltikus se i přes skutečně high endovou cenu nemusí bát, že by si nějakého toho kupce nedokázal najít. Výjimečně dobré výrobní zpracování, široké možnosti připojení s důrazem na velmi pohodlné USB připojení a formáty s vysokým rozlišením z něj činní vynikající nástroj pro perfektně věrnou reprodukci zvuku. Od těch nejlepších (a nejdražších) konkurentů třeba z dílen Eda Meitnera nebo německých MBL nás u Zodiac Gold dělí jen překvapivě málo. Navíc nabízí díky přesnému atenuátoru i možnost ovládání hlasitosti a může se tak stát skutečným středobodem high endové sestavy. Navíc firemní technologie pro práci s jitterem evidentně dobře funguje a poskytuje zvuku nesmírnou živost a přirozenost v kombinaci s téměř analogovým charakterem a spojitostí. Pokud se vám tak nepříčí vysoká investice do maličkého zařízení, tedy investice do obsahu místo formy, mohl by se Zodiac Gold stát báječným konečným řešením v oblasti zpracování a řízení hudebního signálu.

EUR 3595,- (vč. napájecího zdroje Voltikus)
cca Kč 90 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ detail, volnost a nenucená přirozenost zvukového přednesu

+ skvostná dynamika

+ perfektní výrobní provedení a mnoho funkcí v kompaktním balení

ZÁPORY

- jeden z nejlepších převodníků má i jednu z nejvyšších cen

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

IN AV

www.inav.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 777 203 909

200 300 produkt roku 2017

Xavian Jolly - reprosoustavy z masivu

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Xavian Orfeo
Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 300 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 ibdczech 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha