Britské Naim Audio lze bezesporu označit za zastánce konzervativního stylu – nakonec některé jejich modely zesilovačů přetrvávají v portfoliu jen s lehkými změnami i dekády. Když už tedy takováto firma připraví novou modelovou řadu, je to vcelku událost. Právě tak by se dalo vnímat i uvedení nové série 200, navazující na tradici řady Classic s kořeny v roce 1973 a určené slovy výrobce především pro mladší generaci milovníků dobrého zvuku, kteří vyžadují nejen zvuk, ale také design a funkce.
Naim NSC 222
Že s touto po mnoha a mnoha letech uvedenou novou řadou vstoupil Naim skutečně do 21. století ukazuje především zdrojový komponent NSC 222, kombinující roli předzesilovače a streameru / D/A převodníku. Také určuje nový designový směr značky, modernější a svěžejší a přesto zachovávající distinktivní vzhledové prvky.
Naim tak zůstává Naimem, poznáte to hned na první pohled, který přistane na černém šasi z broušeného hliníku (vpředu a po stranách má až 2 cm, ostatní panely 0,5 cm), zajímavá je volba rozdělení na tři pohledové bloky, přičemž ten prostřední je rozměrově menší a nese aktuální bíle prosvětlené firemní logo. Zůstala tak zachovaná minimalistická čistota.
Levý blok patří hlavně robustnímu ovladači hlasitosti, je tu ale velmi nenápadný 6,3 mm otvor pro připojení sluchátek (modul vychází z Uniti Atom Headphone Edition a má výkon 1,5 Wattu do 16 ohm, takže nejde jen o doplněk) a USB port pro zapojení flash disků s hudbou. Pravou část téměř beze zbytku vyplňuje velký 5,5“ barevný displej, na který jsme zvyklí z lifestyle komponentů řady Uniti. Stejná jsou i čtyři základní ovládací akrylová tlačítka, sloužící k zapnutí, spuštění přehrávání, výběru zdroje nebo vyvolání oblíbených položek.
Boky komponentu tvoří masivní chladiče s tlustými, industriálně působícími žebry. Vzadu je to pak velmi klasický Naim. Analogové vstupy zahrnují jeden pár cinchů linkových a jeden patří gramofonovému předzesilovači, je tu ale rovněž nezbytný DIN, kterého se Naim patrně nikdy nezbaví. Výstup na druhé straně je pro firmu netypicky dostupný jako cinche i XLR, což je vcelku novinka. Analogová rozhraní doplňuje digitální konektivita – dva optické vstupy, jeden koaxiální a jeden BNC. Je tu také ethernetová zásuvka (uvnitř je samozřejmě i Wi-Fi a Bluetooth) pro streamování a další USB pro datové paměti. Ovšem chybí třeba HDMI pro připojení televize nebo USB pro spojení s počítačem – moderna má stále u Naim své limity.
Nechybí tu pak klasická napájecí zásuvka a jako alternativa pro upgrade i dva specifické kulaté konektory pro externí napájecí zdroje. Předzesilovač lze provozovat se zapojenou či plovoucí zemí. NSC 222 umí spouštět až dva další komponenty pomocí nízkého napětí přes 3,5 mm jacky.
Firemní streamovací platforma je osvědčeným řešením, kombinujícím streamovací služby (TIDAL, Spotify, Qobuz,…), čtení dat z místní sítě a internetová rádia. Počítá se též kompatibilita s protokoly AirPlay 2, Chromecast, UPnP a také Roon, nebudete-li chtít využít klasickou firemní aplikaci.
Uvnitř je také vidět klasický přístup Naim, stavící na mohutném toroidním transformátoru v napájecím zdroji s firemní technologií DR, výrazně zaplněných deskách plošných spojů, ale třeba mimo jiné i na tom, že se konstruktéři nevyhýbají ani mnoha pečlivě vedeným kabelovým svazkům.
Použitý čip v převodníku je PCM1791A, fungujícím v součinnosti s výkonným DSP SHARC, pracujícím v 40 bitové hloubce mimo jiné na převzorkování příchozích signálů na 705,6 nebo 768 kHz podle jejich základního taktu. Filtr za převodníkem sestává jen z na míru navrženého diskrétního tranzistoru třídy A a polystyrenových kondenzátorů. Digitální systém ještě přečasovává veškeré příchozí digitální informace a ukládá je do bufferu.
Naim udává frekvenční rozsah 3 – 40 000 Hz (-3 dB), odstup signálu a šumu 104 dB a separaci kanálů 90 dB (při 1 kHz). Podporovaná rozlišení digitálních souborů sahají k DSD128 a PCM 32 bit / 384 kHz. Předzesilovač má šířku 43,2 cm, hloubku 31,75 cm a výšku 9,15 cm, přičemž váží i díky robustnímu šasi 11 kg.
Naim NAP 250
Logickým partnerem streamovacího předzesilovače je koncový stupeň NAP 250, již šestá generace modelu, který s firmou Naim prošel celou historii od roku 1975 (což mimochodem znamená průměrnou generační aktualizaci každých osm let). Šasi je konstruované podle stejných principů – stejně tlusté hliníkové panely, stejná broušená čerň, stejné mohutné chladiče, stejné rozdělení do tří vizuálních bloků i bíle svítící logo uprostřed.
Protože jde o koncový stupeň, je tu pouze jediné akrylové svítící tlačítko pro spínání, nic víc. Zato vzadu je pochopitelně výrazně více prvků – některé u Naim nové, jiné tradiční. První věc, co patrně zaujme, jsou vstupy – je tu pouze jediný pár XLR, žádný DIN. Co se nezměnilo, to jsou klasické reproduktorové terminály, schopné pojmout výhradně banánky. Také je tu ale pouze klasická napájecí zásuvka a žádný konektor pro možnost upgradu napájecího zdroje.
Chlazení krom tlustých hliníkových stěn může v kritických situacích podpořit také větráček, jeho výdech je krytý hezkou mřížkou. Přestože jde „jen o koncák“, umožňuje i několik nastavení. Jednak můžete zvolit, zda bude trvale zapnutý, nebo se automaticky po čase bez signálu vypne, jednak můžete přes USB port aktualizovat jeho software, tlačítkem můžete ale i změnit svítivost prvků na čelním panelu. Dva 3,5 mm jacky umožňují spínání dalších komponentů, přes jeden další můžete nějakým jiným přístrojem zapnout právě NAP 250.
Výrobce říká, že NAP 250 technologicky vychází v mnohém z firemního top modelu Statement (hlavně používá stejné výkonové tranzistory NA009, vyráběné na zakázku přímo pro Naim), přebírá však i systém DR (diskrétní regulátory) pro maximální stabilitu napájecího zdroje.
Uvnitř najdete – jak jinak – mohutný toroidní transformátor, podpořený čtveřicí velikých zásobních kondenzátorů. I tady se pak sází na poměrně dlouhé a pečlivě vyvázané kabelové trasy.
Naim udává již poměrně vysoký výkon 100 Wattů na kanál do 8 ohm / 190 W do 4 ohm ve třídě A/B, ale u krátkodobé špičky umí až masivních 780 Wattů. Trvale je limit 300 Wattů do 2 ohm, ovšem to už je za hraničních technických podmínek (1% THD+N, 1 kHz, 20 ms dávky). NAP 250 má na výstupu nicméně slušný proud až +/- 28 A, který by měl stačit pro nakrmení většiny běžných reprosoustav.
Ve specifikacích se dočtete o tlumícím faktoru 36 při 8 ohmech, odstupu signálu a šumu 111 dB při plném výkonu (a 91 dB při 1 W). Separace kanálů je lepší než 60 dB, THD+N 0,013% (2/3 výkonu / 8 ohm / 1 kHz). Za zmínku stojí ještě frekvenční rozsah 1,4 – 100 000 Hz (-3 dB).
NAP 250 je robustní komponent – s rozměry 43,2 x 31,75 x 9,15 cm sdílí šasi s předzesilovačem, váží ale výraznějších 16,8 kg.
Naim NPX 300
Jedním z poznávacích znamení značky ze Salisbury vždy byla možnost upgradovat svoje komponenty pomocí externího napájecího zdroje. Nejinak je to u nové série 200, kde k tomuto účelu slouží NPX 300.
Jeho šasi je zcela identické s koncovým stupněm, liší se jen váhou 14,4 kg a konektivitou na zadním panelu. Je tu běžná napájecí zásuvka a dva specifické kulaté konektory, sloužící k připojení a částečně i ovládání zdrojových komponentů a předzesilovačů nové řady (ovládání spočívá zejména ve vypnutí integrovaných napájecích zdrojů u kompatibilních komponentů). Můžete pak připojit až dva NPX 300 pro každý komponent a rozdělíte tak napájecí digitální a analogové sekce.
Z dalšího lze zmínit možnost upravit svítivost čelního panelu nebo aktualizovat softwarové vybavení přes USB port.
Uvnitř najdete zcela nově navržený toroidní transformátor se šesti moduly Discrete Regulator pro vyčištění a stabilizaci napájecího napětí. Technologická řešení relativně jednoduchého komponentu pochází z 555PS DR, svého času referenčního firemního upgradu.
Hlavní pointou externího napájecího upgradu je pochopitelně hlavně odstranění silného zdroje elektromagnetického rušení uvnitř šasi toho kterého komponentu.
Celou sestavu Naim NSC 222/ NAP 250 / NPX 300 jsme poslouchali v na míru navržené akustice pražského studia Avitsmart, kde komponenty hrály s mixem kabeláže Nordost Valhalla 2 a Naim Super Lumina, síťové rozhraní využívalo AudioQuest CAT700. Čistotu napájení řešil Chord PowerHAUS. Poslouchalo se přes Focal Scala Utopia Evo, ale třeba i Vestia No. 2 nebo Sopra No. 3.
Brnkání dvoumetrového Hadenova kontrabasu v „Goodbye“, vzniklé v kooperaci s Dianou Krall pro album „Sophisticated Ladies“ (2010 | Emarcy | 0602527508160), bylo hodně mohutné a autoritativní, je to klasický Naim, ovšem vývojově mírně posunutý k tužšímu, razantnějšímu zvuku 21. století. Zejména v souladu s koncernovými velkými Scala Utopia Evo v místnosti byla spousta hlubokotónových barev a přestože zvuk neztratil dotek jisté plynulé temnoty (tedy klasické firemní ladění), byl konkrétní, rázně řízený a výtečně oddělený. Nemusíte mít strach z nějaké suché analytičnosti, Naim zůstal zachován v míře, která potěší i pravověrného fanouška značky. Jak je u společnosti zvykem, síla a objem basů překonávající očekávání daná nominálními výkony.
Gibbův falzetový zpěv v „Until“ („Spirits Having Flown“ | 1994 | nahráno 1979 | Polygram | 827 335-2) byl hedvábný, hřejivý a tak nějak klidně laskavý, nadpřirozeně velký a vlastně zpěvný, velmi organickým, nenuceným způsobem. Přitom však snadno zaslechnete i drobné zvuky v pozadí, nuance nástrojů, vokál je suverénně ukotvený a ohraničený, takže rozlišení je prostě dobré. Jen onen nadhled a rezerva budí pocit, že je vše jaksi „normální“, ovšem jsme rozhodně bez problémů v high-endových vodách, plných dostupných a snadno čitelných, zřetelných informací, podaných se šťavnatostí a nadvládnou povedených naimovských konstrukcí.
Trochu cinkavý záznam „After Dark“ mladého Andyho Gibba („Greatest Hits“ | 1991 | nahráno 1980 | Polydor | 511 585-2) byl znělý, ale přesto hlavně klidný a samozřejmý. Není to žádná honba za technicky precizním fokusem nebo bůhvíjakou explozivností, za myriádami detailů – ty přichází tak nějak samy, pohodově, laskavě, ale zároveň ve velmi solidním množství, které plně souzní a krásně doplňuje muzikální barevnost středo-basového rozsahu. Skvělé je, že Naim zůstává kultivovaný při libovolné hlasitosti, nikde žádná agrese, tvrdost nebo nadbytečný říz.
V čem dalším nese i nová řada typickou charakteristiku, to je podání dynamiky s náznaky velkolepého rozmachu, ale zároveň dobré kontroly. Šostakovičův „Smyčcový kvartet č. 1 v c dur, op. 49“ v podání Emerson String Quartet a jejich špičkových nástrojů („The String Quartets“ | 2006 | nahráno 1999) zněl mohutně, mocně a měl jak spoustu síly, tak tělo, vyplňující celý prostor místnosti. Není to nijak divoký přednes, bas ho udržuje pevně zakotvený, hutný a pocitově klidnější, ovšem vzedmutí hudby až do dynamických špiček je úderné a suverénní – víc, než napovídá stowattový výkon. Velikou devizou NSC 222 / NAP 250 / NPX 300 je nadhled a uvolněnost, s kterou hudba teče již tím správným high-endovým způsobem.
Pichlavé vybrnkávané tóny, tvořící celý Ligetiho „2. smyčcový kvartet“ (Artemis Quartet | „String Quartets 1 & 2“ | 2005 | nahráno 2000 | Virgin | 0946 336934 2 5), zněly ve výtečně organizovaném hudebním obrazu, není pochyb, že předzesilovač / DAC má vysoké rozlišení a čistotu, zatímco zesilovač dokáže podržet reprosoustavy tak, aby mizel technický rozměr a zůstávala hudební podstata. Možná je reprodukce díky své uvolněnosti i lehce klidnější, netlačí vpřed žádné jednotlivosti a přesto – snadno slyšíte dozvuky, nikde se už nástrojové linky nepřekrývají, nic nepůsobí prominentně, ale ani zapadle. Je to taková ta naimovské přirozenost, mírně vřelejší a přesto vysoce kultivovaná a samozřejmá.
Prostor v „Quanto Amore! Ed io spietata!“ z Donizettiho opery „Nápoj lásky“ (Cecilia Bartoli & Bryn Terfel | „Duets“ | 1999 | Decca | 458 298-2) byl pompézně velký, téměř až načechraně obrovský. Přesto ať už šlo o hlasy sólistů, případně nástroje v orchestru, působily jejich proporce v zásadě autentickým dojmem – více jako neutlačené, spíše než zvětšené. Každopádně je reprodukce otevřená a hluboká. Přestože pak nemáte pocit, že by to byl zaostřený hologram, jakýmsi zvláštním způsobem se zdá být obraz bezvadně přirozený a dobrá nahrávka se rozprostře jako atmosférický hudební film před vašima očima, se snadnou lokalizací a propojeností v pravolevé i předozadní ose.
Vysloveně báječný pak byl systém Naim řady 200 v „I Like It“ od Dixie Chicks („Taking The Long Way“ | 2006 | Columbia | 8287680792). Hlavně proto, že robustní (masteringem fakticky dost vytažená) basová linka byla ohromná, hustá, silná, barevná a rozjetá jako lokomotiva, takže rytmika byla prostě parádní a strhující, hudba šlapala. Přitom Naim dokázal zajistit, že rádiová nahrávka (ve smyslu jisté komprese a efektů) se dala skvěle poslouchat, žádná agrese a říz držený v hranicích komfortního poslouchání, ať už si zvolíte jakou chcete hlasitost. Naim ustojí i tu bezmála koncertní, kdy hudbou fyzicky nasytí i poslední krychlový centimetr prostoru a hudba je pevná, hustá jako melasa a přitom úderná jako bourací kladivo.
Inovovaná řada 200 od Naimu je tak po anglicku pokrok v mezích dobrých mravů – změnil se primárně design (a rozhodně k lepšímu / modernějšímu), zůstal však základní duch, materiály, které přetrvají možná i svého majitele a hlavně zůstal přítomný zvukový styl. Kompletní sestava tedy nabízí hutný, temný, mocný a přitom se sebevědomým klidem a uvolněností prezentovaný zvuk, držící se na tučném, ale nerozpuštěném basovém základu s parádní rytmikou a plynulostí. Líbila se nám také celková mohutnost, schopnost zaplnit prostor muzikální prezencí a navzdory typickému charakteru zvuk též umění nechat vyniknout hudební podstatu nahrávky, spíše než její technickou formu (ač forma jako taková má high-endové standardy). Je to prostě lehce modernizovaný klasický Naim, možná trochu pevnější, ale stále svůj – navíc v kvalitě, která se velmi snaživě přibližuje úrovni před časem poslouchaných NAC 252 / NAP 500 DR a to je vlastně skvělá zpráva. Nejdůležitější je koneckonců to, že můžete mít starou dobrou plnokrevnou muzikálnost Naim Audio v atraktivním moderním balení – řada 200 se rozhodně povedla.
Kč 174 990,- - NSC 222
Kč 174 990,- - NAP 250
Kč 174 990,- - NPX 300
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/4347-naim-nsc-222-nap-250-npx-300#sigProId392cc5ce60
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/4347-naim-nsc-222-nap-250-npx-300#sigProIdb7aaf20d9c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vřelý a mohutný zvuk se signaturou Naim Audio
+ bytelné zpracování
+ velký basový drajv
+ modernější estetika
+ autoritativní reprodukce
+ celková muzikální přirozenost
ZÁPORY
- minimálně v testované verzi firmware mírně pomalejší reakce NSC 222
- cena za celý systém není tak úplně „pro mladé a začínající“ (byť zcela odpovídá kvalitativnímu standardu)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: HORN | www.horn.eu
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz