2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 1

Francouzský Focal patří mezi nejznámější výrobce nejen v Evropě, ale i na světě, za což vděčí i tomu, jak moc se rozrostla za čtyři dekády jeho existence nabídka výrobků - dnes najdete Focal nejen v oblasti domácích reprosoustav, ale i v automobilech, sluchátkovém světě a nemalý vliv na popularitu bude mít i pár let stará akvizice britské elektroniky Naim, s níž vytváří reprosoustavy Focal čím dál tím bližší a častější spojení.

Nejnovější aktualizací firemního portfolia je od letošní mnichovské výstavy nejvyšší řada Utopia, jejíž třetí generace nese přídomek Evo. Záběr utopické řady sahá od (relativně) kompaktních regálovek až po dvoumetrové sloupy. Už ale "základní sloupky" Scala Utopia Eva jsou odvážně robustními objekty.

Všechny reprosoustavy řady Utopia, Scala Utopia Evo nevyjímaje, nesou ve svých křivkách prvek soustředění - každé pásmo má svou vlastní ozvučnici a každá se naklání v prostoru tak, aby osa reproduktoru dokonale mířila na posluchačovo ucho jako lupa. Když stanete tváří v tvář mohutnosti Scala Utopia Evo, buď si je zamilujete, nebo....nebo ne, jsou totiž poměrně výrazné.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 2

Začněte odspodu, u mohutné podstavy, která nejen zajišťuje dostatečnou stabilitu nakloněných ozvučnic, tak hostí obvody frekvenční výhybky a také v zadní části destičku s mohutnými a pevnými reproterminály. Těch jsou tu dva páry a míří vzhůru, což nemusí být vždy ideálně praktické. Po stranách se pak nachází zvláštní můstky, kterými lze ve třech polohách upravovat energii výšek a basů (+/- 1 dB), abyste mohli mohutný zvuk přizpůsobit velikosti místnosti.

Zpředu pak z podstavy otevírá svůj chřtán veliké vyústění bassreflexu, obrovský otvor má za úkol eliminaci jakékoliv komprese protékajícího vzduchu. Tím se zvedá "do záklonu" i první ze tří základních bloků, který hostí basovou sekci. Woofer u horní hrany této "sub-ozvučnice" je mohutný, zapuštěný do relativně výrazného zvukovodu. Skříň samotná je fortelně provedená, s klenutými boky, které spolu s vnitřními výztuhami potlačují vznik vnitřního stojatého vlnění.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 3

V dalším bloku, ne nepodobném černém "šuplíku", se nachází pouze vysokotónový reproduktor, který tak má sám pro sebe neuvěřitelně mnoho místa. Skříň horní je pak nakloněná nejvíce dolů a patří středotónovému měniči. Z čistého designu přímo srší účelnost, byť ne tak brutálně technická, jako třeba u Wilson Audio.

Skříň samotná je vyrobena z MDF profilů, kterým výrobce říká Gamma Structure - jde zejména o to, že profily mají tloušťku až 6 cm a skříň prošla mapováním vibrací, takže vnitřní výztuhy jsou právě tam, kde je jich skutečně potřeba. Pro eliminaci vibrací ale funguje i samotná hmota reprosoustav - ozvučnice váží 85 kg při výšce 124,7 cm, šířce 39,3 cm a hloubce 67 cm (byť ta je zkreslující kvůli prohnutí kabinetů). Ono prohnutí skříně je tu pak samozřejmě kvůli sladění všech tří měničů v časové doméně.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 4

Nejhlubšímu pásmu se věnuje obří 27 cm široká kónická membrána, materiálem je sendvič typu W v třetí generaci. Membrána je na velkém poddajném závěsu a působí, že unese hodně velké zatížení. Přesnost membrány zajišťuje i vyřezávání jejího tvaru laserem.

Obdobný je pak i nahoře umístění středotónový měnič, kdy má kónus z "W sendviče" průměr 16,5 cm, přesnost obrobku je opět zajištěna laserovou technologií a hlavní je tu mocný magnetický systém Power Flower - poeticky znějící jméno má podle toho, že silné kruhové magnety jsou uloženy na základním kovovém prvku, který připomíná svým tvarem dětskou kresbu květu. Je tu také použita firemní technologie NIC, neboli v praxi zkratovací kroužky.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 5

O tóny nejvyšší pečuje pro firmu charakteristická obrácená kopulka s průměrem 2,7 cm - za mřížkou se skrývá beryllium a "nekonečná" pracovní komora (zde v druhé generaci); to znamená, že tweeter má za sebou složitý tlumený labyrint, který postupně absorbuje energii a nepouští nežádoucí odrazy zpět k zadní straně membrány, čímž jí zajišťuje prakticky ideální pracovní podmínky.

Udávaná pracovní frekvenční odezva v toleranci +/- 3 dB je působivých 27 - 40 000 Hz, s poklesem -6 dB sáhnou Scala Utopia Evo až na 24 Hz. Reprosoustavy mají také mimořádně vysokou citlivost 92 dB / 2,83 V / m, standardní jmenovitá impedance 8 ohm přiznává propad na 3,2 ohmu. Dělící frekvence třípásmového systému nastavil výrobce na 220 a 2 400 Hz.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 6

Focal Scala Utopia Evo jsme poslouchali v pražském studiu Long Play, kde pro ně byla přichystána důstojná sestava - zdrojem signálu byl buď Naim CD5 XS nebo Naim NDS se zdrojem PS 555, hlasitost řídil Naim NAC 252 se zdrojem SuperCap DR a sílu dodával Naim NAP 300 se svým externím napájecím zdrojem. Propojeno bylo klasickými DIN kabely od Naim, zatímco proud řešila lišta a příslušenství z Atlas EOS série. K reprosoustavám pak vedl kabel QED Supremus. Srovnávat bylo s čím - třeba s Focal Kanta No.2 nebo Focal Sopra No. 3, v daném místě už jsme ale měli možnost poslouchat nemalou řadu výrobků.

Od již poměrně velkých reprosoustav s velkým průměrem basové membrány (a velkou cenovkou) jednoznačně čekáte, že budou umět zahrát pěkně od podlahy. Ó ano - Scala Utopia Evo to rozhodně umí. V Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) měly oba dva nástroje až fascinující texturu a nádherně svalnaté, energií přetékající podání, které excelentně vystihovalo přirozený charakter obou nástrojů. Prostě před sebou úplně vidíte cello a vedle něho kontrabas, cítíte, jak smyčce vržou po strunách a to vše je naprosto dokonale řízené, naprosto suverénně artikulované. Ta velká samozřejmost se pojí s tuhostí a přesností hodnou této cenové třídy - velká autorita přináší "nesmáčknuté" nástroje, se spoustou vzduchu, velmi samozřejmé, velmi důstojné, prezentované s velkou rezervou a jistotou. Přesné kontury nebo věrná barva tónů už v této třídě asi ani nepřekvapí.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 7

Co ale překvapit může, to je samozřejmost, s níž reprosoustavy rozpracují zpěv Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voice of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140), to, jak snadno a transparentně zpěv zní a jak dokonale hlaďoučký, přirozený a realistický je. Scala Utopia Evo zvládají naprosto nenuceně přenést jak lehounké ševelení, tak expresivní momenty, reprodukce je už skutečně potichoučku famózně čistá a srozumitelná a ani při "nadkoncertní" hlasitosti netrhá uši, ale zůstává naprosto stejná, prostě jen hlasitější. Je to plné, neomezené co do energie a famózně prokreslené. Reprosoustavy reagují na signál bleskurychle a zvládají přenést i delikátní nuance, hlas je tak fantasticky čitelný a přirozený a nebýt lehounkých stop po artefaktech, vzniklých kvůli tehdejší technologii nahrávání, ani byste nepoznali, že zpěvačka nestojí přímo před vámi.

Původní generace velkých Focal měla v určitých kombinacích tendenci k příliš výraznému podání nejvyšších tónů. A právě to je u verze Evo zdaleka největší změna - protože výšky jsou dokonale spořádané, klidné a prakticky perfektní. Mnohé činely a všelijaké kovové perkuse v "Prenatal Hunters" od českého hudebníka Floexe ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) jsou nádherně zaostřené, je to nekonečná fontána detailů a jemnůstek, je to nádherně znělé a perfektně oddělené cinkání, které má jadrnost i jemnost, má pevnost i křehkost a vše provází dozvuk dlouhý tak jak si nahrávka žádá. Zvuk je jasný a čistý jako nejlepší křišťál a ta celková přirozenost řadí Scala Utopia Evo do kategorie fantastických.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 11

Ve Stravinského "Ptáku Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) bylo cítit, jak snadno se Scala Utopia Evo ženou za signálem, jak je jejich vizuální robustní dojem matoucí - ne že byste se nedočkali velkého a energického zvuku, ale není to až chaoticky mohutná záplava, jakou byste mohli čekat, ale je to přesný, konkrétní a precizně řízený zvuk. Dynamika velkého orchestru je pak uchvacující, reprosoustavy reagují rychlostí blesku, jsou přesné a dokážou tón vystřelit i zastavit s nebývalou jistotou. Velké koncertní salvy mají grády, všechno je prezentované s nadhledem a zvuk se dokáže rozdýchat už od překvapivě tichých úrovní. Suverenita pak trvá při libovolném akustickém tlaku a nejvíc fascinující je ta schopnost naprosto přirozeně a hlavně instantně přejít od uvolněných a jemných pasáží do intenzivní výbušnosti.

V "Pie Jesu", kde zpívá Ellen van Zomeren ("Incredible Music Vol. 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130), bylo cítit, kolik vzduchu dokážou Scala Utopia Evo přenést z nahrávky do poslechového prostoru. A že je to opravdu hodně. Reprosoustavy umí vystihnout proporce zpěvačky, ale i z velké míry varhan v pozadí a to už je něco. Právě na hlasu se prokazují kvality reprosoustav - tolik detailů, tak krásná plasticita, tak komplexní podání, které budí dojem, že stačí jen vztáhnout ruku, že tu není žádná technika, ale jen zpěvačka, která dýchá a která se hýbe (což všechno je ve zvuku Scala Utopia Evo cítit), to vše vytváří nesmírně intenzivní zážitek. Navíc Focal netlačí na pilu, vše probíhá přirozeně, přesně a čistě, bez příkras či jakékoliv nutkavosti - a v tu chvíli cítíte, že pocit "reprodukce" roztává a mění se v "realitu".

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 16

Ani v podání prostoru nevypadávají Scala Utopia Evo ze své škatulky "zatraceně dospělých" - i relativně jednoduchou "Dream About You" od Evy a Stevieho B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) povýšily reprosoustavy na zážitek, který sahal od pravé zdi k levé a který měl hloubku a to doslova. Ač mají velké ozvučnice, zvukově umí Scala Utopia Evo zcela zmizet ze scény a zanechat dění spojité, čisté, s perfektně lokalizovanými nástroji i zpěvem a vše je poskládané tak přesvědčivě, že nebýt vizuálního ověření, věřili byste, že tu sedí na barové stoličce kytarista a vedle něj zpěvačka. Cítíte totiž i všechen ten vzduch, který oba obklopuje a podtrhuje jistotu, že tohle není nějaká umělá nahrávka, ale že vzešla z mikrofonu umístěného před dvěma skutečnými lidmi a vy jste teď prakticky přímo tam.

Focal Scala Utopia Evo pak zcela sebejistě a neochvějně zvládají i ten pulsující, za maskou jednoduchosti skrytý, ale přesto komplexní a mnohovrstevnatý rytmus v "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Ta plynulost a rytmika, která žene skladbu neúprosně kupředu, aniž by to působilo jakkoliv snaživě, to je něco, nač si neskutečně snadno zvyknete. Je to jako kdyby vaše tělo pumpovalo adrenalin, serotonin i dopamin zároveň a to v množství, které by se dalo stáčet do lahví - a přitom jediným podnětem je tu intenzita hudby jako takové. Muzika má drajv a vy už vůbec nemáte pocit, že by v cestě mezi hudbou a vámi byl nějaký fyzický mezikrok, natož jakákoliv bariéra. Focal se prostě umí zarýt pod kůži.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO 18

Reprosoustavy Focal Scala Utopia Evo, proč to neříct rovnou, mají v našich očích snad jedinou nevýhodu - jejich vnější podoba se začíná po všech těch letech jaksi trochu opotřebovávat, zejména když se rozhlédnete nejen aktuálním trhem, ale i katalogem Focal s podstatně moderněji vypadajícími modely řad Kanta či Sopra. To je ale asi tak všechno, co můžeme připsat k mínusům Scala Utopia Evo, neb můžete-li si je dovolit, negativ se jen stěží dopátráte. Je tu všechno - je tu živost, je tu (ohromná) dynamika, je tu energie, kterou byste rozsvítili provinční město a je tu přesnost, konkrétnost a čistota, s nimiž by si reprosoustavy neutrhly ostudu ani v roli studiových monitorů. Ó ano, tohle je high endová reprosoustava, která se ještě vejde i do běžně velkých místností a přitom už ale nemá nic, co by brzdilo transfer emocí z nahrávky do centra potěšení ve vašem mozku. Evoluce nejvyšší řady Focal si zaslouží uznalý potlesk vestoje.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením (koberce, závěsy,...), s vestavěnou akustickou stěnou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO m1

Na naměřené křivce frekvenční odezvy je vidět, že bassreflex dýchá na nějakých 35 Hz, v reálu Scala Utopia EVO nabízí plných 40 Hz a výš. Od 50 Hz do 20 kHz je pak křivka prakticky ideálně rovná, zdůraznění na 60 či 200 Hz stejně jako propad na 3 000 Hz jsou spíš charakteristikami poslechového prostoru. V bezdozvukové komoře by zajisté naměřená odpověď byla "jako když střelí", snad jen mírně důraznější přednes tweeteru v pásmu okolo 6 kHz se jeví být vlastností Scala Utopia EVO.

2018 08 30 TST Focal Scala Utopia EVO m2

Na impedanci (červená křivka) je vidět, že výrobce reprosoustavy zkouší trochu "tlačit" směrem dolů, je v patrné naladění bassreflexu na 45 Hz a zejména oblast mezi 45 a 100 Hz vyžaduje mimořádně kvalitní elektroniku a zesilovač, který toho hodně ustojí. Nejde jen o propad impedance až kousíček pod 3 ohmy, ale hlavně o kombinaci s výkyvy elektrické fáze v pásmu 100 Hz, kde budou Focal doslova vysávat proud ze zesilovače. Naopak nad hranicí 100 Hz je všechno mimořádně spořádané, není tu ani stopy po nežádoucí rezonanci a zejména ve středním a nejvyšším pásmu se tak Scala Utopia EVO chovají mimořádně dobře.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 859 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ plnotučný zvuk s (téměř) neomezeným rozsahem

+ vyrovnaný přednes

+ spousta, spousta energie

+ překvapivá rychlost zvuku

+ ryzí high-end, který v běžných prostorách "už stačí"

ZÁPORY

- na designu (v porovnání třeba i jen s firemními řadami Kanta a Sopra) jsou vidět roky

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Long Play Audio | www.longplay.cz  

DOVOZCE: Horn | www.horn.eu 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika