800 150 dynaudio partner

2018 12 21 TST KEF R5 1

Série R od britských KEF má za sebou velké úspěchy a vybudovanou pozici solidního high-endu - její nová inkarnace, která přišla oficiálně na svět v druhé polovině roku 2018, pak na jednu stranu na tradici svých předchůdců navazuje, na stranu druhou se snaží sjednotit firemní styl a vlastně se v konečném důsledku více blíží sérii Reference, než předchozí generaci řad R. Pro ty, kteří chtějí skladný sloupeček je v nabídce model R5 se štíhlým profilem.

V popisu série R se dočtete, že "R začíná s Reference" - a vlastně je to pravda, protože nové modely si svou vizuální podobu nezpochybnitelně vypůjčily právě odtamtud. R5 je třípásmový sloupek, který ve své moc pěkně zpracované skříni z MDF profilů s bohatým vnitřním vyztužením a tlumením ukrývá 27,3 kg hmoty - což je při výšce 107 cm (včetně čtveřice diagonálně vyčuhujících podstavců s velkými hroty), šířce 17,5 cm a hloubce 32 cm (což platí pro změnu jen pro samotnou ozvučnici) docela dost.

Pravoúhlá estetika a celková jednoduchost skutečně jako kdyby sérii Reference z oka vypadly. Na čelní stěně jsou pod sebou vyrovnány tři měniče v D´Appolito konfiguraci, uprostřed sedí Uni-Q v již dvanácté generaci - hlavní kónus středotónového měniče má 12,5 cm a v jeho srdci sedí kopulka s průměrem 2,5 cm, překrytá plátky "mandarinkové" rozptylky a vybavená v zadní části tlumenou trubicí. Středotónová membrána je vyztužená prolisy a celý měnič je obklopený mírně vypouklým kroužkem, který pomáhá nejen skrýt šrouby, ale i optimalizovat vyzařování.

2018 12 21 TST KEF R5 2

Dvojice basových membrána má obrácené závěsy, takže působí mimořádně čistě, opět je tu ten estetický+krycí kroužek kolem a oproti Uni-Q měniči mají oba basáky průměr 13 cm.

Základem všech reproduktorů, respektive jejich membrán, je hliník, přičemž u basových reproduktorů je to "hybridní hliník" - jde o základní tvar z papíru, na němž sedí hliníková druhá membrána, která díky tomu může být mnohem méně konkávní.

2018 12 21 TST KEF R5 3

Reproduktory mimochodem dostanete barevně sladěné s tónem ozvučnice. To jen tak, aby bylo jasné, kolik péče v celkovém sladění v KEF svým reprosoustavám věnují.

Že péče není jen o měničích, o tom svědčí i řešení obou bassreflexů, které se nachází na zadní straně a jsou mimo hlavní osy ozvučnic - to pomáhá minimalizovat nežádoucí slyšitelnost proudícího vzduchu. K tomu účelu slouží i vnitřní pružná část bassreflexového nátrubku.

2018 12 21 TST KEF R5 5

Reproduktorové terminály jsou pěkné, na destičce najdete dva páry a místo klasických můstků tu jsou otočné prvky, které spojují a rozpojují terminály pohyblivými prvky uvnitř. Z uživatelského hlediska je to geniální a jediným potenciálním negativem je to, že nemáte vizuální kontrolu nad tím, zda jsou pásma spojená nebo rozpojená.

KEF R5 jsou tedy koncipovány jako třípásmové s dělícími frekvencemi položenými na úrovni 400 Hz a 2 900 Hz, maj psaný frekvenční rozsah 38 - 50 000 Hz (-6 dB) s tím, že "v běžné místnosti" mají dosáhnout ve stejné toleranci až na 29 Hz (což je patrně myšleno tím, že budou blízko zdí). V klasicky přísné toleranci +/- 3 dB udává KEF rozsah 52 - 28 000 Hz.

Reprosoustavy mají jmenovitou impedanci 8 ohm (byť přiznávají propad na 3,2 ohmu) a charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m.

2018 12 21 TST KEF R5 7

KEF R5 jsme poslouchali v pražském showroomu dovozce, pěkně akusticky ošetřeném výbavou od Sonitus Acoustic a ovládnutém systémem německého Burmesteru - přehrávač 089 předával signál předzesilovači 088 a ten řídil koncový stupeň 911 MK3. Propojeno bylo kabely Nordost Tyr 2 všude až na signálové kabely - ty dodal Burmester ze své Silver Line. Všechna elektronika byla uzemněna řešením Nordost Qkore 6 a v napájecí liště Nordost QB8 MkII byly krom přístrojů zapojeny i moduly Qv2 a Qk1. Srovnávali jsme primárně s modely nové řady R - R3, R7 nebo R11, ale třeba i s Reference 5.

Houpavá basová linka v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) už nabídla citelný bas, svižný a agilní, nicméně stále hlavně audiofilsky klidný a decentní. Ona neokázalá produkce se může zprvu jevit i jako jistý nedostatek bohatosti nebo tak trochu suchý charakter, ale vlastně respektuje bez efektů a přidávání to, co je v nahrávce zaznamenáno. Není to takový ten velký měkký nadýchaný basový polštář, ale spíše dobře utažená, pružná linka s pečlivou separací tónů a celkově důstojnou kontrolou. Není to bas pro přátele hřmotných spodků, ale ten, kdo ocení přesnost a konkrétnost, ten bude v této cenové hladině nadšený.

2018 12 21 TST KEF R5 13

Střední pásmo velmi příkladnou transparentnost a lehkost, vokál Julie Stone zněl v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) velmi bezprostředně, jasně a křehce, reprosoustavy jako kdyby nekladly hudbě na její cestě žádnou překážku, nic nepředstírají, nic neubírají, nic nepřidávají. Není to možná takové to bohaté, tučné "krásno", ale vokál překypuje detaily, jemnůstkami a dozvuky, celkově výtečná čistota a realistické proporce vám jednoduše postaví zpěvačku do místnosti, díky takovým těm drobnůstkám jako je krátký nádech tu tam to je už opravdu moc pěkně přesvědčivý přednes.

Ve stejně neefektním, realistickém a přitom atraktivním duchu se nesou i tóny nejvyšší - cinkot, šum a svist kovových perkusí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) je výtečně rozlišený, zařezávající tón za tónem, činely mají strukturu a velmi přirozenou barvu, kov je už pěkně bohatý na ty jemňoučké nuance. Snad jen objemově jsou R5 zase o něco tenčí, respektive patrně hlavně nepřehnaně neokázalé. Pásmo vyzařované Uni-Q vykazuje až monitorovou přesnost a linearitu, ničeho není moc, ničeho není málo, je to velmi uměřený a po všech stránkách nepřehnaný, nevymýšlející si přednes.

2018 12 21 TST KEF R5 15

Energické rány v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) jsou pevné a konkrétní, byť ne tak úplně makrodynamicky působivé, zvuku není hodně, není to takový ten výbušný, "silný" zvuk, ale i tady je to hlavně o nepřehnané realističnosti, o ukázněnosti a o decentnosti. Pokud máte pocit, že potřebujete více energie, stačí ale otočit hlasitost směrem doprava. Nemáte pocit, že by reprosoustavy pod náporem dynamické špičky změkly, ale jde tu hlavně o čitelnost, o kontrolu a svižnost. R5 pak neztrácí jistotu a semknutou svižnost ani v nízkých poslechových úrovních.

Charakter KEF R5 pak lze rozhodně popsat jako analytický, v "Don´t cry it´s only rhythm" Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) byl přednes čistý a otevřený, transparentní a klidný - jako dělaný přímo na přehrabování se v detailech a vyžívání se v nuancích. I lehounký, tenounký cinkot činelu v pozadí zůstává zaostřený a konkrétní, má zřetelnou texturu a to bez ohledu na poslechovou úroveň. Přitom to ale není nutkavě technicistní, naopak zvuk zůstává uvolněný a nechybí mu nadhled, takže sloupky nepoutají pozornost na sebe, ale neokázale nechávají vyznít nahrávku.

2018 12 21 TST KEF R5 12

Výtečná je pak i prostorovost - scéna v "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) byla skvěle zaostřená, trojrozměrná, přesahující pozici ozvučnic v pravolevém směru a nabízející působivou hloubku ve směru za reprosoustavami. Je tu spousta vzduchu, proporce nástrojů jsou nepřehnané, ale nejsou ani uťápnuté. Usazení nástrojů ve všech osách pak působí nenásilně, ale už samozřejmě. Je to celkově nekomplikovaně "srovnaný" zvuk.

Živelná a temná "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) byla v běžných hlasitostech pečlivě kontrolovaná, organizovaná a nepřehnaná, stačilo ale trošku vytočit hlasitost a v R5 chytly žhavé uhlíky, sloupky nahlas stále drží pěkně pohromadě a mají důraz, mají švih a díky své rychlosti ustojí důstojně i komplexní momenty. Je to také pozoruhodná absence pocitu jakéhokoliv zkreslení, která vás nechá cítit se blízko hudbě. Není to divoký emocionální příval, ale doširoka otevřená cesta k nahrávce, nechávající právě na ní a na zbytku systému, jak moc vás reprodukce osloví.

2018 12 21 TST KEF R5 8

Kompaktní sloupky KEF R5 zapadají po bok svým "sourozencům" z inovované série R - vizuální čistotu a solidnost zpracování provází čistota a solidní pevnost zvuková. Z obou pohledů jdou R5 nepřikrášlujícím způsobem přímo k tomu důležitému a přesto je na nich něco, díky čemu nejsou suché nebo nudné. Jejich zvuk je mimořádně organizovaný, detailní a trojdimenzionální, nepřehánějící zvuk může snad působit v porovnání s valnou částí konkurence zprvu trochu méně hlubokým dojmem, ale co dovnitř pošlete, to velmi důstojně R5 vydají zase ven s jen minimem vlastní stopy a prakticky nezkresleně, což je zřetelně cítit. Celkově jsou KEF R5 v menších a středních prostorách výtečnou volbou pro ty, kteří hledají detail, prostor a audiofilskou realističnost, nenakaženou techničností. Takhle nějak by prostě měly vypadat a hrát sloupky vyšší třídy.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

2018 12 21 TST KEF R5 m1

Ve volném prostoru nabízí R5 příkladně vyrovnané frekvenční chování od 70 do 20 000 Hz, snad krom v reálném světě o opravdový vlas větší energii v pásmu pod 400 Hz k nim nelze mít žádné připomínky. Reálně využitelná frekvenční odezva pak jen s drobným poklesem pokračuje až k nějakým 45 Hz - přisunutím blíže ke zdem se pak můžete dostat k ještě hlubším tónům. Celkově jsou R5 z pohledu měření vynikající.

2018 12 21 TST KEF R5 m2

Preciznost se odráží i na průběhu impedance (červená) - snad krom toho, že velká část křivky se nachází v pásmu 3 - 5 ohm, což bude vyžadovat opravdu kvalitní a opravdu stabilní elektroniku, která je koncipovaná na bezproblémovou práci se čtyřohmovou zátěží. Je zajímavé, že typické sedlo bassreflexu, které je zde kolem 50 Hz, tu prakticky není a vůbec až na kopec na úrovni 3 kHz je křivka výjimečně rovná. Navíc je tu křivka zcela čistá, prostá jakýchkoliv náznaků rezonancí nebo jiného nežádoucího chování. Elektrická fáze (černá) je také mimořádně spořádaná, zejména v nejkritičtějším pásmu pod 200 Hz patří R5 k reprosoustavám s výjimečně dobrým chováním a jediné co se po připojeném zesilovači vyžaduje, je zůstat stabilní i pod 4 ohmy.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 63 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ překvapivě agilní reprosoustavy ve štíhlém profilu

+ až holografický prostor

+ lineární frekvenční odezva

+ celkově decentní a neokázalá reprodukce

ZÁPORY

- vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

Výprodej hi-fi

200 180 hificz

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio