2017 11 14 tst kef reference 5 1

Pojmenování Reference je díky své jednoduše interpretovatelné podstatě v oboru reprodukce zvuku hojně používané - většinou mají výrobci tendenci (logicky) takto pojmenovat to nejlepší co umí vyrobit. V katalogu jihoanglické značky KEF se objevil už v polovině 70. let a od té doby označuje firemní TOP modely - tedy až na poslední léta, kdy se ještě nad řadu Reference vyšplhaly fascinující Blade a excentrické Muon. Současná podoba řady Reference kompletně překopala pojetí svých předchůdů.

Celá série Reference, ale její vlajkový model Reference 5 zejména, působí nesmírně moderním, technickým a brutálně účelným dojmem. Ozvučnice nejvyššího sloupku jsou sošné, čistě pravoúhlé a s hranami tak dokonalými, že máte pocit, že když se jich špatně dotknete, musíte se pořezat. Až strohé designové pojetí oživuje jen hliníková čelní stěna, která je k hmotě skříně připojena několika vrstvami antivibračních materiálů (a ještě ukotvena ze stěně zadní desítkou mohutných kovových tyčí v rámci zvýšení celkové pevnosti) a možná trošičku i po stranách vyčuhující "ťapky" s hroty, na kterých to celé stojí.

KEF Reference 5 možná od pohledu působí štíhle (skříň samotná má na šířku jen 20,5 cm), ale je jich kus - výška 135,5 a hloubka 47 cm naznačují, že konstrukce z MDF profilů s bohatým vnitřním vyztužením a zatlumením bude něco vážit; a je to tak, je to solidních 60,2 kg.

2017 11 14 tst kef reference 5 2

Přední pohled je imponující - téměř celou výšku totiž zabírají reproduktory v uspořádání D´Appolito, tedy nahoře dva basáčky, středo-výšková koncentrická Uni-Q sekce a opět dva basáčky. Toto uspořádání má své výhody stran "skladnosti", menší citlivost na odrazy od podlahy a od stěn umožní použití i v menších prostorách, výhodou by měl být i efekt akustické "čočky" a tedy soustředění vší energie na posluchače.

Plocha zadní stěny je okrášlená atypicky u horní hrany umístěným typovým štítkem s povídáním o tom, proč jsou Reference 5 výjimečné, výškově zhruba mezi dvěma horními a mezi dvěma dolními basáky se nachází výdechy bassreflexu. Plastové nátrubky jsou "přiražené" ke kraji a snadno vyměnitelné. Máte k dispozici delší a kratší nátrubek, každý z nich ovlivňuje poměr mezi úderností, konkrétností a hloubkou basu. Je to až překvapivě účinný nástroj na doladění interakce mezi reprosoustavami a místností.

2017 11 14 tst kef reference 5 3

Úplně dole jsou pak dva páry typicky kefovských terminálů - jsou robustní, jsou pěkné a nejsou spojené viditelnými můstky; ty jsou totiž skryté z bezpečnostních důvodů uvnitř a o jejich rozpojení či spojení se postaráte pomocí šroubovacích prvků. Atypické, ale plně funkční řešení.

Srdcem všeho dění v modelu Reference 5 je Uni-Q poslední generace - jde o koncentrické řešení, skrývající 2,5 cm hliníkovou kopulku za kovovou rozptylkou s listy mandarinkového tvaru a v srdci 12,5 cm širokého kónusu, který je také z hliníku a jehož plocha je zpevněna mnoha vroubky. Celý koaxiální reproduktor má plochý závěs a velmi širokou obrubu s pyšným nápisem "The Reference".

2017 11 14 tst kef reference 5 4

Čtveřice nízkofrekvenčních reproduktorů je identická, jde o hliníkové kónusy s průměrem 16,5 cm, s neviditelnými závěsy a membránami zapuštěnými v mělkých zvukovodech.

Výrobce udává frekvenční odezvu v pásmu 40 - 35 000 Hz (+/- 3 dB), přičemž prý "typická odezva v prostoru" je 25 Hz (-6 dB), ve volném poli pak 35 Hz - 45 000 Hz (-6 dB - s krátkým bassreflexem), nebo 32 - 45 000 Hz (-6 dB - s dlouhým bassreflexem).

2017 11 14 tst kef reference 5 5

Třípásmová výhybka dělí pracovní pásma na úrovni 350 a 2 800 Hz. Charakteristická citlivost 90 dB / 2,83 V / m patří rozhodně k vyšším, jmenovitá impedance 8 ohm přiznává propad na 3,2 ohm.

KEF Reference 5 jsme poslouchali ve více prostorách - jednak v poslechové místnosti dovozce, jednak v jihočeském studiu Hifi Home Art a jednak v kopřivnickém studiu Amarock Studio. Zkoušeli jsme lecjakou kombinaci elektroniky, ale třeba ani jinak solidní Burmester 101 / 102 nebyly dost - Reference 5 si řeknou o maximální kvalitu. Třeba už koncový stupeň Burmester 956 je nicméně vhodný partner, stejně jako velmi dobře fungoval systém Pass - předzesilovač XP30 a koncový stupeň X350.8. Zdroji signálu krom CD Burmester byl třeba i fenomenální SACD TAD D600 nebo třeba streamer Lumin D1. Propojeno bylo všude kabeláží Nordost - buď sérií Norse 2 (Heimdall 2 a Red Dawn), nebo dokonce Valhalla 2.

2017 11 14 tst kef reference 5 6

Dostat z Reference 5 jejich plný basový potenciál není úplně snadný úkol - ne snad, že by se měniče přímo bránily tomu se řádně rozkmitat, ale na těchto reprosoustavách poznáte velice snadno, čeho je nebo není schopná vaše elektronika. Linka kontrabasu Charlieho Hadena v "No Lonely Nights" ("American Dreams" | 2002 | Universal Music | 064 096-2) byla - v kombinaci se správným systémem - až neuvěřitelná na tak štíhlý sloupek s vlastně nijak dramaticky širokými měniči. To zamručení rozvibrované struny a rezonance dřevěného korpusu nástroje pronikají prostorem už při nízké hlasitosti, bas má kontrolu a perfekcionisticky, skálopevně nakreslené kontury, je přirozeně hutný a je tam cítit veliká rezerva. Nástroj se "vejde" a má váhu, má sílu a má důraz, i nejhlubší tón je sebejistě, samozřejmě vyzářený a už hodně fyzický.

Kouzlo reproduktorů Uni-Q spočívá v transparentnosti a čistotě (no dobrá - a ještě v podání prostoru), s nimiž umí podat důležité frekvence středního a nejvyššího pásma. Verze osazená v Reference 5 si rozhodně zaslouží velkou chválu - krystalicky čisté, jako zimní ráno projasněné podání středů pomohlo vyniknout hlasu Kurta Ellinga v "Undun" ("Nightmoves" | Concord Jazz | 0888072302631), reprosoustavy ho posadily doprostřed a dopředu s až monitorovou soustředěností a lehkostí, přitom však objemem a hutností jasně odpovídal velkým bednám. Detailnost a plasticita jsou na vynikající úrovni, přednes je zcela bezkonfliktní, výjimečně lehce čitelný a čisťounký.

2017 11 14 tst kef reference 5 7

Stejně tak výšky, kdysi před lety na úplném začátku přeci jen lehká bolístka levných prvních verzí Uni-Q, jsou křišťálově čisté, projasněné a přitom vlastně klidné i přes všechnu svou výraznost a objem. Vibrafon v "In a sentimental mood" Sonnyho Rollinse ("With The Modern Jazz Quartet" | 1988 | Prestige | 00025218111126) měl precizně vystiženou kovovou tonalitu, podtrženou přirozenou, nepřehnanou, ale ani sebemenší měrou nepotlačenou znělostí. Každý tón zůstal ve vzduchu svítit působivě dlouho, neztrácel se ani pod přívalem dalších a dalších zvuků a to až do velmi plynulého doznění. U činelů jsme pak ocenili výjimečně detailní podání struktury jejich tónů, ten detail, bez efektů, bez zjevné snahy prezentovaný, to je skutečně působivé.

Když už Reference 5 řádně rozhýbete, odmění se vám dynamickou rezervou, která bohatě stačí i na velkou místnost. A to tak, že i Dvořákova "Novosvětská" v podání České filharmonie řízené Václavem Neumannem (1994 | Denon | CO-78828) vyzívá v praxi neomezeně, dramaticky, s čitelnými tichoučkými pasážemi i naprosto parádně kontrolovanými dynamickými špičkami. Můžete hrát libovolně hlasitě, aniž byste vnímali nějaké problémy - KEF Reference 5 mají perfektní kontrolu, jsou skvěle rychlé a důrazné a umí vykouzlit opravdu obří zvuk s makrodynamickým důrazem, který roztřese i základy vašeho domu.

2017 11 14 tst kef reference 5 8

Co do rozlišení jsou Reference 5 díky použití Uni-Q měniče velice přirozeně působící - zvuk na vás nijak netlačí a přesto v "Bang Bang Bang" Tracy Chapman ("Collection" | 2001 | Elektra | 7559-62700-2) cítíte výjimečně dobrou čitelnost, tak snadno a přirozeně podaný hlas, tak přesně a čistě podaná kytara se všemi těmi drobounkými dozvuky, s doteky prstů na hmatníku; všechno je poskládané s návykovou přesností. Je to nenásilně analytický přednes, který už umí nahrávku skutečně rozpitvat, aniž by však překročil hranice sterility.

Jak už jsme zmínili, prakticky bodový zdroj zvuku v podobě Uni-Q měničů má krom soustředěnosti ještě talent na impozantně přehledné a trojrozměrné podání prostoru hudební scény. V "Don´t Say a Word" od Phantom Limb ("Phantom Limb" | 2009 | Naim | naimcd120) se nám líbilo, jak scéna "vytekla" za hranice reprosoustav v pravolevém směru, jak byla plná vzduchu a volnosti, jak snadno se šlo zaměřit na jediný nástroj, vnímat vzdálenost jednotlivých hráčů a také to, zda je nástroj vpředu či vzadu, hloubka scény totiž byla také skvělá. Takhle nějak vypadá správně načrtnutý prostor - nástroje jsou snadno a přesně lokalizované, mají těla, realistické proporce...prostě vše dává smysl a působí přesvědčivě.

2017 11 14 tst kef reference 5 14

Nakonec jde ale vždy více než o technickou brilanci o to, jak zábavná reprodukce je - krásnému zvuku totiž člověk často snadno odpustí tu a tam i nějakou tu chybičku, spíš než aby trávil svůj čas u technicky dokonalého, ale jaksi strohého zvuku. KEF Reference 5 umí smíchat umně obojí - jejich věcný perfekcionismus nelze rozporovat, ale ani výjimečně transparentní přednes s famózní kontrolou z nich nedělá nudné, chladné stroje. V titulní skladbě Caveovy desky "Dig, Lazarus, Dig!!!" (2008 | Mute | CDSTUMM277) nám sice KEF daly jasně najevo, že linka kláves je až agresivně, hodně brutálně přímo nahraná, ale nebylo to kousavé a neposlouchatlené ani při vyšší hlasitosti. Naopak i přes onu špetku syrovosti, kterou v nahrávce Reference 5 nijak nepotlačují, je velice zábavné je poslouchat - všechno má své místo, svůj čas, svůj rytmus i přirozenou dynamiku, je tu tolik detailů, že vlastně pořád chcete poslouchat dál, dál a dál.

KEF Reference 5 jsou ztělesněním moderního high-endu. Jak po stránce fyzické, kde nabídnou současnou estetiku s možností mírné individualizace, nabídnout mohou ovšem též precizní zpracování a vůbec všechny hodnoty, které z takový balík peněz, jaký budete pro jejich koupi muset položit na stůl, právem očekáváte. Technické stránce reprodukce pak také nelze nic vytknout - frekvenční rozsah má tak malá omezení, že není problém s žádným žánrem; zvuk má také malé zkreslení a takovou přesnost, že každou nahrávku doslova rozebere a dá vám k dispozici i velice jemné nuance. Co je na tom však nejlepší, to je schopnost KEF Reference 5 neotrávit vás přes vší brilanci nepříjemnou technicistností. Reference 5 se úžasně snadno poslouchají a jsou úžasně agilními, výjimečně komplexními reprosoustavami, které představují jednu z možných konečných na cestě k perfektnímu zvuku.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose Uni-Q měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 15 metrů čtverečních a velmi propracovanou akustikou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět mírný vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2017 11 14 tst kef reference 5 m1

Mírný peak na 250 Hz bude s velkou pravděpodobností produktem poměrně malé místnosti, celkově nelze ale k průběhu frekvenční odezvy Reference 5 vlastně říct nic špatného. Zejména linearita od 300 Hz výše je působivá. Nástup v plné síle na cca 35 Hz je působivý a Reference 5 jsou tak věru plnorozsahové.

2017 11 14 tst kef reference 5 m2

Impedanční křivka (červená) vykazuje velmi poklidný průběh, vlastně až neuvěřitelně klidný. V pásmu pod úrovní 300 Hz se často dotýká hladiny 3 ohm, což celkem jasně naznačuje nároky na stabilitu elektroniky. Není tu však ani stopy po nežádoucích rezonancích a vše je vlastně ideální.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 419 800,- - limitovaná edice povrchových úprav

Kč 399 800,- - lesk

Kč 389 800,- - dýha

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ perfektně čistý, nezkreslený zvuk

+ dynamika a kontrola

+ štíhlý, moderní profil

+ parádní podání prostoru

ZÁPORY

- není snadné je rozehrát

--- --- --- --- ---

DISTRIBUCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

PRODÁVÁ: Hifi Home Art | www.hifihomeart.cz 

PRODÁVÁ: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha