2018 01 22 TST TAD D600 1

Japonská značka Technical Audio Devices Laboratories (známější jako TAD), je vlastně krokem jiných Japonců - firmy Pioneer - do světa profesionálního ozvučení bez kompromisů. Od svého vzniku v roce 1978 pak sklízí firma velké úspěchy (je jen málo prestižních studií, kde by nějaký model TAD nehrál), na které v 21. století chce navázat i v domácím prostředí. Proto nabízí relativně skromnou, ale hodně zajímavou sestavu high-endových strojů a reprosoustav.

Jsou to právě reprosoustavy typu ultimativních Reference One či Compact Reference One, pro které je firma tak populární i mezi maximálně náročnými audiofily, ale řekli bychom, že minimálně stejnou pozornost si zaslouží i firemní elektronika.

Referenční řada nabízí pouze tři produkty - předzesilovač C600, 600 Wattové monobloky M600 a na začátek této sestavy patří diskový přehrávač a D/A převodník D600. Jde vpravdě o monumentální stroj s oddělným napájecím zdrojem, jeho brutální stavba připomíná ledoborec. Snad je to do špičky "zaostřeným" předním panelem, snad mohutnou a snad i neprůstřelnou podstavou, která celý přístroj stabilizuje svou vahou. Je v ní totiž ocelová poměděná deska o tloušťce 6 mm.

2018 01 22 TST TAD D600 2

Na přehrávač je D600 prostě velký - hlavní jednotka má při šířce 45 cm, hloubce 44 cm a výšce 18,5 cm 26,5 kg poctivé váhy, napájecí zdroj (mimochodem, také díky špičce připomínající malý ledoboreček nebo možná spíš náboj do lodního kanónu...) má dalších 13 kg a to při šířce 22 cm, hloubce 43 cm a výšce 18,5 cm. Tohle je prostě opravdu nesmírně působivý přehrávač.

Čelní panel okupují dvířka mechaniky (také špičatá) a za lomeným sklem displej s velkými kontrastními znaky a v podstatě strohými informacemi. Po každé straně displeje jsou čtyři ovládací tlačítka, krásně zpracovaná, ale poněkud gumová a pozvolna reagující. Nicméně, to je do jisté míry přístup celého přehrávače - nespěchá, je pozvolný. Blok displeje a tlačítek pak efektně "přetéká" přes hranu na horní desku.

2018 01 22 TST TAD D600 3

Samotný šuplík mechaniky má olejovitě hladký chod a nabízí takové to luxusní doklapnutí, které naznačuje dokonalé zpracování materiálů. Ačkoliv šuplík je poměrně tenký, jeho bytelnost je naprosto dostatečná. Mechanika je pak upevněná v antivibračně usazené rigidní kovové konstrukci, aby se k mechanismu nepřenášely téměř žádné vibrace.

Na zadní straně přehrávače najdete dokonce dva samostatné přívody napájení (do externího zdroje jde jeden napájecí kabel, ven dva). Signálová konektivita je jednoduchá - krom signálu načteného z CD nebo SACD kotoučků umí D600 přijmout digitální informace také pomocí koaxiální a AES/EBU digitálních vstupů. Pomocí AES/EBU rozhraní umí signál také vypustit ven. Zpracovaný analogový signál pak dostanete ven pomocí jednoho páru nesymetrických cinchů a jednoho páru symetrických XLR.

2018 01 22 TST TAD D600 4

Výrobce se rozpovídává hlavně o tom, že srdcem úspěchu D600 je časování signálu, tedy systém hodin, který prý má dle jejich názoru ten největší vliv na kvalitu D/A převodu. Je zajímavé, že TAD si navrhli a vyrobili dokonce vlastní krystal, který přesně odpovídá jejich návrhu. Výrobce celému systému říká Master Clock UPCG (Ultra-high Precision Crystal Generator).

Druhou zásadní součástí je dle TAD výstupní obvodové řešení, konkrétně obvody proudově-napěťového převodníku. V D600 je převod proudového výstupu z D/A převodníku na napětí prováděn plně diskrétním řešením, což prý vede ke zřetelně nižšímu šumu a vyšší rychlosti přeběhu.

2018 01 22 TST TAD D600 5

Samotný D/A převod pak mají na starosti dva čipy Burr Brown PCM1794s, zapojené jsou paralelně v plně symetrických obvodech. Odstup signálu a šumu činí solidních 115 dB.

Jen pro zajímavost - externí napájecí zdroj je pak postavený kolem 400VA toroidního transformátoru, což je na přehrávač značně naddimenzované řešení.

2018 01 22 TST TAD D600 6

SACD přehrávač TAD D600 jsme poslouchali v nám dobře známé kopřivnické poslechovce Amarock Studio, kde společnost tomuto ambicióznímu stroji dělala neméně výjimečná sestava - filtraci zdrojových komponent zajišťoval Accuphase PS-510, řízení hlasitosti a přepínání vstupů řešil Pass Labs XP30 a konečné zesílení měl na starosti Pass Labs X350.8, přičemž se poslouchalo přes KEF Reference 5, k dispozici byly i TAD Evolution One. Jako alternativní zdroj byl k dispozici Naim NDS se zdrojem Naim PS555 DR. Kabely, napájení a další příslušenství pak pocházelo z katalogu Nordost / QRT - konkrétně šlo o modely Valhalla 2 (signálové, repro, napájecí), napájecí lištu Qbase a další. V místnosti jsou také instalovány rezonátory ASI.

Už od prvních tónů bylo jasné, že v kořenech tohoto přehrávače jsou zkušenosti a zručnost a že vývojáři věděli čeho chtějí dosáhnout - a dosáhli toho. Ač jsme v právě této poslechovce už měli tu čest slyšet lecjaký drahý přehrávač kotoučků nebo jedniček a nul, nic z toho nebylo tak šťavnaté, tak přirozené a tak přesvědčivé jako právě D600 od TAD. Linka kontrabasu v "Prism" Charlieho Hadena ("American Dreams" | 2002 | Verve | 064 096-2) byla dokonale čitelná, těch barev, těch poloh, všechno dokonale realistické - tahle živý, takhle čitelný kontrabas jsme v téhle nahrávce prostě ještě neslyšeli. Plný bas, až děsivě nadřazený a samozřejmý, je to jednoduše naprosto dospělé a cítíte, kterak přehrávač vstřícným, naprosto, ale naprosto uvolněným způsobem servíruje úplně všechno, co bylo ve studiu zachyceno. Ta čistota, ten pocit nelimitovaného rozsahu a dynamiky, ten pocit, že bas prostě jen vtéká do místnosti, to je všechno nesmírně působivé. V okamžiku, kdy přesedláte na v podstatě jakýkoliv jiný zdroj (čest pár výjimkám nejvyšší třídy), je zvuk jako vyfouknutý, je strohý a nudný.

2018 01 22 TST TAD D600 7

Občas lehce problematickou, trochu tvrdou nahrávku "Ain´t No Sunshine" od slovenských Fragile ("Next Level" | 2010 | Qstudio | 1617-002-2) nám TAD D600 vykouzlil tak, že jsem nestačili zírat. Jednak byl zvuk naprosto transparentní, jednak absolutně prostý jakékoliv agrese či kousavosti, je to tak dokonale přesné, že je to jednoduše "normální". Jednotlivé hlasy jsou vymotané z velkého chumlu, každý vokál má prostor i realistické proporce, vše je naprosto nekomplikovaně srozumitelné - není třeba vůbec žádné snahy, nemusíte napínat uši, ani ze strany přehrávače není cítit jakákoliv nervozita, snaha nebo techničnost. Jako by D600 zcela ustoupil (a vlastně s sebou vzal do velké míry i zbytek systému) a nechal odněkud prostě jen tryskat hudbu samotnou. Je to hypnotizující zážitek.

Nejvyšší tóny jako jsou činely a další kovové perkuse v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) mají fantastické prokreslení, absolutně přirozené textury a naprosto přesvědčivý objem. Není to vypočítavě efektní, ale přesto je to krásně znělé, zejména chřestění tamburíny vás doslova zaplaví informacemi, perfektně zorganizovanými informacemi. Barvy, dozvuk, vše je tak dobré, jak jen to nahrávka samotná dovolí. A že budete koukat, kolik toho D600 dokáže ze stříbrného kotoučku extrahovat, navíc ještě s nenuceným nadhledem.

2018 01 22 TST TAD D600 10

Co vás pak zaručeně rozklepe nadšením, to je dynamika - konkrétně absolutní absence jakéhokoliv dynamického limitu. I tady zjistíte, kolik života a energie nahrávky obsahují. Třeba úderná Gabrielova "Signal to noise" z výběru "neúspěšných hitů" "Miss" (2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) byla konečně dynamicky osvobozená, dalo-li by se to tak říct. Ty erupce energie v náhlých špičkách, ty brutální koncentrace energie v bicích na konci skladby nebo tvrdé syntetické zvuky, které probíhají celou skladbou, všechno je to neuvěřitelně našlapané, je to živoucí, důsledné, důrazné a fantasticky kontrolované - a to navíc s pocitem, že je to pro D600 naprosto přirozená věc, že není nic jednoduššího, než prostě ustoupit stranou a nechat energii vytrysknout skrz měniče až k vám. Naprosto strhující.

Kdekdo s příchodem hi-res souborů prorokoval (relativně) brzký konec CD formátu, který měl být "přežitý", "limitovaný" nebo třeba "nedostatečně detailní". Budiž... Zvuk TAD D600 je důkazem, že se vší upřímností zvuk CD stačí, je-li dobře udělané. I z jednoduché skladbičky jako je "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262), která se v ní doprovází jen na klavír, učiní D600 hotové orgie detailů. Těch drobností, kterých si všimnete, ty jemňoučké ruchy, ale hlavně dokonale obnažené, zakotvené a přesně vysoustružené tóny. Zavřete oči a výjimečné rozlišení a zcela transparentní zvuk vás okamžitě transportuje přímo před klavír a zpěvačku, tête-à-tête.

2018 01 22 TST TAD D600 11

Z překypujícího bohatství informací a absolutní kontroly signálu vykvétá také dokonale holografický prostor. Tak precizně poskládanou "Theatrum Universi" od Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) s tak famózním rozložením scény v pravolevém i předozadním směru, kdy hudba vyplňovala bezezbytku skutečně celý prostor pokoje a vzbuzovala pocit, že stojíte jednoduše na pódiu před orchestrem a zpěvačkou, jsme slyšeli jen několika málo případech. I přes absolutní všudypřítomnost zvuku je dění dokonale organizované, je to samozřejmé a tak přirozené, že o moc blíž skutečnému koncertu se v domácích podmínkách prostě nedostanete.

TAD D600 je jeden z těch nemnoha přístrojů, který do sestavy vnese nikoliv zvukovou signaturu, ale kouzlo. Kouzlo, kterým jako mávnutím kouzelné hůlky zmizí sebemenší vjem reprodukovanosti, zmizí potřeba (a téměř i schopnost) hodnotit jednotlivé vlastnosti a zůstává jen bezbřehé nadšení pro poslech, jakékoliv časové rámce ztrácí svůj smysl, kdy ráno vložíte do mechaniky disk a o mnoho hodin později procitnete s tím, že se kolem vás nakupila hromada otevřených krabiček s kompakty. Prostě jen tak proplouváte hudbou, která ztratí všechnu umělost a stává se neoddělitelnou součástí vašeho okolí - je živá, neomezená, nádherně barevná a bohatá, je ultimativně sebejistá a dokonale propracovaná. D600 je stroj, který při poslechu zaregistrujete výhradě díky jeho fyzické podobě, protože v jakémkoliv jiném smyslu promění tenkou vrstvu polykarbonátu, barviv, stříbra, laku a lepidla ve tvaru kruhu o průměru 12 cm (tedy CD) v živoucí, organický hudební zážitek, v celý vesmír emocí a v nezpochybnitelný důkaz, že (SA)CD není formát, kterému by zvonila hrana, dokud se budou dělat takovéhle stroje.

Kč 790 500,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jde o přehrávač z nejvyšší ligy

+ nesmrtelná konstrukce

+ v podstatě nulová vlastní zvuková signatura

+ podpora SACD

+ přirozená dynamika

+ detail, který prokazuje, že CD rozhodně má co nabídnout

+ bohatý zvuk

ZÁPORY

- možná komfort tlačítek není nejlepší (ale zvolená forma má svůj důvod)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz 

DOVOZCE: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio