2017 07 18 TST Gradient 6 0 1

Finská rodinná značka Gradient patří už od svého založení v roce 1984 mezi ty "jiné" - s citem pro severskou designovou čistotu totiž servíruje produkty, které se nebojí být odlišné a přitom dobře technicky fungovat, dodnes tento přístup platí třeba u modelu Helsinki 1.5. V historii firmy ale najdete třeba i výrobu dipólových subwooferů pro klasické elektrostaty Quad.

Jedním ze základních firemních modelů je velmi minimalisticky pojatý sloupeček 6.0 - zdrobnělinu si zaslouží, čistě pravoúhlá ozvučnice z březového masivu (přední a zadní stěna jsou z březové překližky) má 90 cm na výšku, ale jen 20 cm na šířku a pouze 17,3 cm do hloubky. Povrch vyniká krásnou přírodní strukturou březového dřeva, jen přední stěna je pokryta vrstvou matného laku Fenix NTM z nanočástic, díky čemuž je předek odolný proti špíně nebo třeba otiskům, což se při dlouhodobém soužití hodí.

Téměř "pod střechou" je vpředu osazený jediný reproduktor za krycí mřížkou, jinak jsou reprosoustavy naprosto vzhledově čisté. Při pohledu zezadu najdete ve spodní části ještě plochou membránu tvaru obdélníku se zakulacenými rohy pro rozšíření hloubky záběru. Úplně dole pak pod typovým štítkem ční jediný pár velmi bytelných terminálů.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 2

Gradient 6.0 jsou vlastně tak jednoduché, že o nich lez jen těžko něco psát - ač na pohled působí velmi jednoduše, kvalita výroby je hodně poctivá, slícování jednotlivých profilů je perfektní a je cítit péče a neuspěchanost, s níž každý kus v malé firmě vzniká.

Ač je model 6.0 postavený ve firemní hierarchii dole, sdílí koncentrický měnič s nejvyšším modelem Revolution - jde o měnič vyvinutý v Gradient v kooperaci s norskými Seas a jde vlastně o téměř ideální bodový zdroj zvuku. Uprostřed středobasové membrány o průměru 17,6 cm, vyrobené ze skelných vláken, leží hliníková kopulka s průměrem 2,5 cm. Pasivní zářič s rozměrem 14 x 20 cm na zadní straně jen přibrukuje, takže - prý - mohou být 6.0 postaveny i velmi blízko zadní zdi, tak jak se to dá při jejich určení do malých prostor očekávat.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 3

Výhybka dělí měničům práci na úrovni 2 800 Hz, Gradient 6.0 jsou osmiohmové a mají průměrnou citlivost 86 dB / 2,83 V / m. A teď to nejlepší - i při svých skromných rozměrech umí z dvanáctikilového kabinetu vyzářit frekvence od 35 do 25 000 Hz, v pásmu 100 - 25 000 Hz se výrobce dokonce chlubí velice nízkou tolerancí +/- 2 dB.

Gradient 6.0 jsme poslouchali v ostravském studiu Tykon, v akusticky pečlivě vyvedeném prostoru, byť nutno říci, že jejich nevýhodou byl předchozí srovnávací poslech s Gradient Helsinki 1.5 a Estelon X Diamond a patrně i to, že daná poslechová místnost je na ně přeci jen velká. Zato elektroniku dostaly tyto sloupky naprosto prvoligovou - zdrojem signálu byl dělený přehrávač EMM Labs TX2 / DA2, hlasitost řídil pasivní a zvukově "neviditelný" předek Bespoke Audio a koncový stupeň Audia Strumento No 4 dodával jistotu a energii měrou vrchovatou. Propojeno pak bylo kabely Acrolink a porovnávalo se s krom již zmíněných modelů i s několika modely řady Elipson Prestige Facet.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 4

Ve "Wicked Game" Chrise Isaaka ("The Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2) bylo elektrickou baskytaru bez problémů cítit, byl objem basů byl tak akorát. V 15 - 20 m2 pak bude bas svým objemem úplně v pohodě. Líbilo se nám, jak Gradient 6.0 umí být čisté a přesné, byť jsou laděné audiofilsky decentním způsobem. Kopák i basa ale vlastně hrály velice dobře, s dobrými konturami a pocitem rychlé reakce na signál - ne hutně, ne těžce, ale dost hluboko a dost jistě na to, aby to už byl bas hodný dané cenové třídy. V kontextu rozměrů pak hluboké tóny možná i překvapí.

Koaxiální reproduktor pak má vynikající podání středů a hlasů obzvláště - vokál Vince Jonese v "The Parting Glass" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) byl výtečně konkrétní, pevný a přitom nenásilný, naléhavý a jasný přirozeným způsobem, adekvátně, opět audiofilsky decentně objemný, visící ve vzduchu pevně a jistě. Střední pásmo je transparentní, klidné a detailní víc, než by cenová třída napovídala, byť třeba piano je pocitově trošku menší.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 6

Nejvyšší tóny pak jsou také vyladěny na poklid a nenásilnost, činely v "Elucidation" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byly parádně rychlé a vlastně výtečně prokreslené - nikam se necpaly, objemově jich bylo až trochu méně, ale to decentní vyladění a parádní cit pro barvu kovových nástrojů vám ukáže opravdu příjemně blízké činely. U vibrafonu pak na SACD vrstvě rozpracují Grandinote 6.0 pěkně dlouhý, jemňoučký dozvuk, až hladivě hebký.

Malé sloupky nejsou dělané na drtivou dynamiku a velký orchestr České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna, hrající Mahlerovu "6. symfonii" (1995 | Octavia Records | OVCL-00259) je na ně přeci jen poměrně velké sousto. Nerozvibrují vám okna, nejlépe jim je při běžné a klidné hlasitosti, tam ale na tak malé měniče a relativně omezenou litráž produkují férovou dynamiku. Nevykouzlí vám působivost velkého orchestru s jeho makrodynamickými špičkami, ale umí udržet férovou přehlednost a už i úder to tympánu vám naznačí. Komornější žánry jsou pak v pohodě i díky oné klidné audiofilii v přednesu.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 9

Nejlepší rozlišení mají Gradient 6.0 rozhodně ve vokálním rozsahu a středním pásmu obecně - bylo to dobře znát na "What a wonderful world" v podání Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040). Reprosoustavy s příjemnou jistotou načrtnou rozdíly mezi oběma interpretkami, stejně jako umí vykreslit i své třídě adekvátní míru detailů, aniž by ale kdykoliv sklouzly k nepříjemné analýze - zůstávají decentní, jemné a třeba i činel už má zřetelnou texturu.

Excelentně pak umí koaxiální měniče vykreslit hudebníky v prostoru mezi ozvučnicemi - v Brahmsově "Scherzo c-moll" v podání Anne-Sophie Mutter ("The Berlin Recital" | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 826-2) se nám líbila soustředěnost, s níž vykreslily reprosoustavy hudebníky na scéně, líbila se nám nenásilnost velice dobré lokalizace i vzduch tam kde má být, stejně jako téměř reálně trefené proporce houslí. Není to hologram, spíše organický celek, ale scéna je pevná a velmi konkrétní v pravolevém a férově čitelná v předozadním směru.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 7

I když u "Africa" od Toto lehce scházel ten mohutný basový záběr, nádherná plynulost a návaznost hudby pod nenásilnou kontrolou vás nechá příjemně klouzat muzikou hodiny, hodiny a hodiny bez únavnosti. Přednes byl nedramaticky klidný, pohodový a muzikální, takový, jaký oceníte při denním soužití s hudbou, ať už má být nahlas nebo potichoučku.

Kompaktní sloupky Gradient 6.0 jsou skvělým nástrojem pro ty, kteří chtějí audiofilsky komplexní zvuk s akcentem na skvělé středy a výtečný prostor, kteří nepotřebují poslouchat nahlas velké orchestry nebo tuc-tuc elektroniku a kteří ocení delikátní jemnost přednesu a jeho neuspěchanou přirozenost a v dobrém slova smyslu jednoduchost - nebo to možná jde pojmout ještě jinak; pokud vás osloví estetika vnějších tvarů Gradient 6.0, budete velmi pravděpodobně osloveni i jejich přívětivým, přesto realistickým zvukem.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 07 18 TST Gradient 6 0 m1

Gradient 6.0 oproti svým kolegyním Helsinki 1.5 neměří zrovna rovně, zřejmá absence energie pod 200 Hz si relativně jasně říká o přistavení ke zdi - ale ostatně přesně o tom výrobce hovoří ve svých doporučeních, takto ve volném a větším prostoru, než pro jaký jsou koncipovány pochopitelně ani ideálně měřit nebudou. Přesto důležité vokální pásmo funguje dobře a u basů lze říct, že nástup bude někde kolem slibovaných 35 Hz, v plné síle pak na cca 70 Hz. I tak je to na malé reprosoustavy solidní, u zdi se pak basy "vyloupnou".

2017 07 18 TST Gradient 6 0 m2

Průběh impedanční křivky (červená) nepadá s výjimkou frekvencí nad 10 kHz pod úroveň 8 ohm a i tak je nejnižším bodem nějakých 7 ohm - připočteme-li k tomu velmi klidný průběh elektrické fáze, nebudou Gradient rozhodně žádným složitým oříškem pro žádný zesilovač.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 64 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné a skladné

+ velice pěkné podání prostoru

+ jemný, klidný, audiofilský zvuk

+ hezké podání středů

ZÁPORY

- jsou vysloveně do malé místnosti, jinak bude chybět bas

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika