2024 09 30 TST Martin Logan B100 1

Jméno MartinLogan, složenina jmen dvou zakladatelů G. Martina Sanderse a R. Logana Sutherlanda, se poprvé na veřejnosti objevilo začátkem 80. let, kdy se zmínění pánové rozhodli pustit do výroby elektrostatických reprosoustav, něčeho, co snad krom značky QUAD nikdo další nedokázal do té doby úspěšně realizovat. Ikonický model Monolith s hybridním konceptem předznamenal další cestu, po níž tato společnost kráčí dodnes. Jenže krom hybridních elektrostatů má v nabídce i řadu Motion XT (a nižší Motion), stavící na v zásadě klasických ozvučnicích a měničích.

Největší regálovkou z této série je model Motion XT B100, dvoupásmové řešení střední velikosti, stejně jako střední cenové relace. Na první pohled krom stylizovaného loga nepřipomíná tato stojanová reprosoustava nic z toho, s čím si běžně MartinLogan spojujeme. Ale to neznamená, že nevypadá dobře.

Jednolitá čelní deska (mimochodem přesahující svou výškou a šířkou trochu zvláštně zbytek těla) je tvořená matným materiálem, který je v horní části prohnutý, aby vytvořil zvukovod pro páskový vysokotónový měnič. Středobas běžného kónického typu je také vnořen kousek „pod úroveň“ a jeho koš kryje kontrastní kroužek.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 2

Zbytek MDFkové skříně je pak buď dýhovaný, nebo provedený v lesklém černém laku či matné bílé. Ten nejběžnější pravoúhlý tvar rozbíjí směrem dolů se svažující horní plocha.

Zadní strana je je poměrně výrazná. Najdete tu čtyři až téměř neproporčně velké, ale moc pěkné reproduktorové terminály, nad nimiž se otevírá skutečně mocný výdech plastového bassreflexového nátrubku. Koncepce je to tedy v zásadě docela standardní. Za zmínku stojí ještě to, že k případným příplatkovým stojanům můžete Motion XT B100 připevnit pomocí šroubů.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 3

O nejvyšší tóny pečuje firemní řešení Obsidian Folded Motion Tweeter XT v druhé generaci. Obdélníček 3,2 x 6,1 cm v srdci zvukovodu má sedm otvorů, kterými proudí vzduch stlačovaný ultra tenkou membránou s celkovou plochou 79,8 cm2 díky energii ze silného magnetického motoru. Již zmíněný zvukovod zajišťuje disperzi 45 stupňů vertikálně a 90 stupňů horizontálně, což by mělo pomoci s umisťováním v běžné místnosti, kde to zabrání mnoha odrazům.

Středním a nejnižším kmitočtům zase kraluje celistvý kónus bez středové prachovky, zato s pevným invertovaným závěsem. Jde v základu o tkaný kevlar, vyztužený materiálem Nomex (což je meta-aramidové vlákno). Firma říká, že právě v této kombinaci našla ideální poměr lehkosti, pevnosti a tlumení. Pracovní komora má prý asymetrické tvary, aby došlo k potlačení nežádoucího vlnění.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 4

MartinLogan Motion XT B100 disponují deklarovanou frekvenční odezvou 45 – 25 000 Hz (+/- 3 dB), čtyřohmovou impedanci a překvapivě vysokou citlivost 93 dB (jakkoliv není řečeno, za jakých podmínek). Dělící frekvence výhybky je 2 600 Hz.

Kabinety mají výšku až 36,8 cm, šířku 20,3 cm a hloubku 31,8 cm včetně reproterminálů. Jeden kus váží ne úplně zanedbatelných 9,8 kg.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 5

Motion XT B100 hrály v jedné z poslechových místností dovozce a to ve společnosti zejména Linn Majik DSM a Ayre EX-8 2.0. Propojeno bylo kabeláží AudioEgo a Chord EpicXL. Ke srovnání jsme měli řádku reproduktorů, hlavně pak EgglestonWorks Emma Evolution.

Ačkoliv stály regálovky nějaké tři metry od zadní stěny a přes dva metry od bočních ploch, basa v „Defiant, Tender Warrior“ Charlese Lloyda („The Sky Will Be There Tomorrow“ | 2023 | UMG Recordings | 00602458167757) byla měkce hluboká. Měla též takovou příjemnou kulatou jemnost, ale přitom solidní čitelnost. Pevnější zesilovač typu Ayre projevu dosti prospívá – definice je pak pěkně nenucená, byť se nesnaží o dosažení perfektního ohraničení a tvrdé kontury. Zvuk zůstává hlavně trochu brnkavý a vřele nenásilný. Motion XT B100 mají lehoučký přídech na vyšší basu a v rytmické části těsně pod 100 Hz, což velmi účinně maskuje absenci nejhlubších oktáv. Ačkoliv do charakteru basu připojený systém promlouval, reprosoustavy si za každé hlasitosti i konfigurace zachovávaly líbivost a to ne nějakou okázalou, ale uvolněně vyzrálou.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 11

Nejvýraznější a nejpřitažlivější na Motion XT B100 byly nicméně jednoznačně středy. Hlas Christel Alsos v „Two More Days“ („At That Time of the Night“ | 2016 | SONY | 886445956252) byl veliký – rozhodně větší, než jak byste čekali i od velkých regálovek. Zároveň ale oproti měkkosti a jemnosti basů cítíte snad až přímější a odhalující charakter, velmi solidně čistý a zřetelný. Vokál stál zasazený pevně v prostředku scény, ne prezentní, avšak konkrétní. Prezentní jsou tak možná sykavky, ani ty ale jedovatě nebo únavně. Jsou prostě v nahrávce i v poslechovém prostoru. I tak panuje v reprodukci hlavně elegance a velmi harmonický pocit. Jde o realistické podání, jen lehounce políbené vřelou sametovostí.

Dle očekávání se ukázal páskový výškáč jako velmi svižný a vzdušný, nejvyšší frekvence v „Bad Self Portraits“ (Lake Street Dive | „Bad Self Portraits“ | 2014 | Signature Sound) nejsou nijak nacinkané nebo dominantní. Naopak je cítit, že integrace obou pásem je velice dobrá, nebýt právě toho pocitu vysoké rychlosti reakcí, nepoznali byste, kde který měnič začíná a končí. Je tu spousta živých detailů, slušná energie, přesto je vše ukázáno tak nějak v klidu. Užijete si spoustu zašustění, dlouhé dozvuky, prostě skvělé rozlišení v pláštíku decentnosti, souznějící s charakterem středobasu.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 13

„Cha Cha Chai“ Paola Fresu a Omara Sosy („Food“ | 2023 | Tuk Music | 3617053706017) je plná energie, údernosti, prostě dynamická – hudebně i z pohledu kvality záznamu. Motion XT B100 hrají snadno, ochotně, s velkým (nebo správněji s výraznějším, nežli by středně velké dvoupásmo běžně mohlo mít) zvukem a se zavřenýma očima jejich dynamiku a objem od nějakých běžných podobně drahých sloupků dělí jen masitost nejspodnějších oktáv. Důraz je to celkově takový trošičku měkčí, plovoucí, ale tělo nástrojů je rozhodně už solidně naznačené. Co se nám líbilo, to byla schopnost reprosoustav udržet tento pocit až do docela nízkých akustických tlaků, takže při večerním poslechu nebudete ošizeni o živost a plnost. Otočíte-li hlasitost dosti na opačnou stranu, nemají reprosoustavy stále žádný citelný problém – neztrácí svůj komfortní charakter a pohodovost, navíc se objeví i trochu hlubšího basu v takové té fyzické důraznosti.

Nenucenost dále pokračuje, i když se soustředíte na rozlišení reprosoustav. „Bolo Na“ Arooj Aftab („Night Reign“ | 2024 | Verve | 0602458980295) zněla s již opakovaně zmíněnou jemností, ale přesto hezky čitelně, zcela v intencích vyšší třídy, kam Motion XT B100 svou cenou směřují. Lehce sladší a vřelejší projev zejména díky výškáči nabízí dobrou přehlednost a ponejvíce kolem hlasového rozsahu skutečně solidní jasnost a srozumitelnost. Možná je to i díky oněm větším rozměrům hudební prezentace. Žádná výrazná verva či analytičnost, prostě organický projev s akcentem celkové hudebnosti v prémiovém standardu.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 18

Ačkoliv se v „Reincarnation Blues“ (Tyshawn Sorey Trio | „Continuing“ | 2023 | Pi Recordings | 0808713009828) zdály být reprosoustavy přeci jen lehce směrové (respektive víc, než by deklarované devadesátistupňové horizontální vyzařování napovídalo), po jen jemném usazení a natočení se scéna bezproblémově spojila a držela jak měla. Navíc se prostor dokázal rozvinout mimo ozvučnice, koherentní, pocitově zavěšený lehce za a maličko nad hmotu ozvučnic. Dokonce i pocit hloubky (jakkoliv spíše v lehkém náznaku) tu byl, věc, která není ani v této sféře tak úplně samozřejmá.

Romantická klasika „Fade into you“ od Mazzy Star („So Tonight That I Might See“ | 1993 | Capitol Records | 00077779825356) se linula harmonicky naplněná, s dotekem vřelosti a sladkosti, přitom celkově přirozená a uvolněná, fakticky až muzikální. Všechno to prostě plyne, hudba hladí a je vlastně jedno, jestli hrajete tak nějak docela potichu nebo máte chuť na hlasitější zážitek, zvukové pohodlí a laskavost zůstávají.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 16

Jméno MartinLogan je možná synonymem pro elektrostaty, ale pohled do jejich vstupní „dynamické“ série reprosoustav se rozhodně osvědčil. Minimálně regálovky Motion XT B100 ze střední kategorie totiž působí dobře zpracované, ale hlavně nadané muzikálním charakterem, který není striktně neutrální, přesto však (nebo možná právě proto) umí nabídnout velmi pěkné hudební zážitky. Nejzajímavější je informativní vysokotónový reproduktor, velké proporce zvuku (na regálovku) a harmonická, barevná plnost, která ale není v žádném ohledu přehánějící, tudíž si můžete užít širokou škálu žánrů a vlastně i kvalit nahrávek, aniž by vás reprosoustavy nutily si vybírat jen podle audiofilské kvality. MartinLogan Motion XT B100 jsou možná na našem trhu trochu nenápadné, ale rozhodně si zaslouží pochvalu.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 40 metrů čtverečních, velkými akustickými panely vlastní konstrukce, velmi vysokým stropem s oblouky a překvapivě dobrými vlastnostmi.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Je vidět, že křivka frekvenční odpovědi je víceméně vyrovnaná, byť základní úroveň energie vysokotónového měniče je o kus výraznější. Výškáč také o něco lépe funguje, je-li nasměrován na posluchače, i když daný rozdíl v ose a mimo ni znamená možnost jemného ladění podle akustiky prostoru a chuti. Ve volném prostoru se spouštěly Motion XT B100 zhruba k úrovni 60 Hz. Deklarovaných 45 Hz je tu pouze v podobě jemného záchvěvu s poklesem větším než 10 dB – to naznačuje, že jde o hodnotu platnou pro postavení u zdi. Vesměs to ale odpovídá velikosti ozvučnic a membrán.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

Na 650 Hz je vidět silná rezonance bassreflexového nátrubku, vzhledem k tomu, že se však neprojevuje na křivce frekvenční odpovědi, zjevně s ní bylo při návrhu počítáno. Zbytek průběhu jednotlivých komponentů je ale minimálně v dané ceně vzorný.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m7

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m8

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m9

Waterfall

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m10

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m11

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m12

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Ačkoliv místy klesá impedance na úroveň zhruba 3,5 ohm, je to průběh relativně prostý nějakých rychlých změn a přechodů, nejsou tu také žádné náznaky rezonancí nebo jiné artefakty. Ladící kmitočet ozvučnic je podle prvního sedla na úrovni cca 62 Hz. Ačkoliv Motion XT B100 nejsou nějak enormně náročné, přeci jen je vhodné zvolit zesilovač alespoň střední hi-fi úrovně, aby kontrola a stabilita byla odpovídající.

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m13

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

2024 09 30 TST Martin Logan B100 m14

Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 57 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi příjemná, měkčí a až muzikální charakteristika

+ hrají stejně příjemně v zásadě bez ohledu na hlasitost

+ zajímavé, moderní provedení

+ nadstandardní proporce zvukové scény a nástrojů, prostě pěkný prostor

ZÁPORY

- celkově trochu jemnější, měkčí zvukové podání

- subjektivně lehká směrovost

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: AudioEgo | www.audioego.com 

Focal Diva Utopia

AQ Show 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies