800 150 dynaudio partner

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 1

Značka Falcon Acoustics je „nadstavbou“ největšího britského prodejce reproduktorů, kitů a vůbec součástek pro nadšené stavitele reprosoustav. Nejznámější se rozhodně stala díky reinkarnaci půlstoletí starého BBC monitoru LS3/5a, té mimořádně svébytné, ale vlastně okouzlující koncepce. Mimo tuto specialitu má ale firmy v portfoliu také velmi ambiciózní model Reference a mezi ním a zmíněnými minimonitory také řadu R.A.M. Studio, kterou navrhli „s cílem nabídnout mimořádnou kvalitu za dostupné ceny“.

Na pohled se v designu nejmenšího zástupce této řady – malé dvoupásmovky R.A.M. Studio 10 – snoubí britská střídmost s až italsky pojatými detaily (ostatně není divu, Falcon Acoustics si nechávají u nejvyššího modelu i celé série R.A.M. vyrábět kabinety ve stejné továrně v Itálii jako Sonus faber).

Ozvučnice jsou poměrně jednoznačně pravoúhlé, byť s oblými hranami. Zepředu dozadu jsou kabinety potažené umělou kůží, boky jsou okrášlené dýhou a drží na velmi silných suchých zipech, takže s (větší) trochou snahy si je můžete vyměnit, zatoužíte-li po obměně dekoru.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 2

Vzhledem k rozměrům (výška 31,5 cm, šířka 21 cm a hloubka 29,2 cm) je logické, že dopředu se vešly jen dva měniče, dozadu zase poměrně obyčejný, malý plastový bassreflexový výdech a terminály s niklovaným povrchem, do nichž snadno zapojíte libovolné zakončení reprokabelů.

Základní konstrukce kabinetů je vyrobena z MDF profilů a to o mírně nadstandardní tloušťce 2,5 cm; i díky tomu váží každá reprosoustava plných 10 kg.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 3

Vysoké tóny vyzařuje konvenčně vypadající kopulka o průměru 2,5 cm, je měkká, má vlnkový závěs a , byť blíže specifikovaná jen jako „zakázkový tweeter“ Falcon R.A.M. Ve dvoupásmové koncepci je tu spojený se středobasem o průměru 15 cm. Jeho membrána je polypropylenová.

U technických parametrů zaujme poměrně ambiciózní frekvenční rozsah 35 – 35 000 Hz (bez konkretizované tolerance), podobně pak i relativně vysoká deklarovaná citlivost 89 dB / 2,83 V / m. U impedance najdete hodnotu 8 ohm.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 4

Reprosoustavy jsme poslouchali v pražském studiu AVITSmart, kde jim bylo k dispozici několik sestav. Jako zdroj hrál Moon 650D, připojovali jsme ho k Electrocompaniet ECI 80D, Copland CSA 100 nebo i ultra sestavě Moon 740P / Moon 780D / Moon 870A a to vždy přes kabeláž Nordost Heimdall 2 a Nordost Red Dawn. Napájelo se přes IsoTek EVO3 Sigmas a EVO3 Titan One. K porovnání jsme měli Dynaudio Contour 20i, Acoustic Energy AE500 nebo Focal Sopra No. 2.

R.A.M. Studio 10 jsou přeci jenom regálové, takže nejhlubší polohy baskytarové linky v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) jsou omezené co do objemu a samotné hloubky (byť nikterak drasticky), je nicméně cítit excelentní snaha o co nejpřesnější artikulaci každého tónu, o samozřejmou monitorovost bez technického odstupu. Je také znát, jak se zvuk proměňuje jako chameleon s tím, jak měníte jednotlivé komponenty v řetězci. Falcon nicméně umí být velmi přesné a velmi čisté, umí vystihnout rozmanitost basu a jsou velice uměřené a realistické, jakkoliv nedají svůj bas tak úplně snadno. Navzdory poměrně přátelským deklarovaným parametrům je dobré nepodcenit ani výkon, ani kvalitu zejména u zesilovače, protože uslyšíte přesně, ale úplně přesně to, co do R.A.M. Studio 10 pošlete.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 7

To platí i pro vokální pásmo, tedy segment, který na kompaktních dvoupásmovkách většina jejich majitelů oceňuje nejvíce. I u zpěvu Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) bylo cítit, jako kdyby ve výsledné signatuře R.A.M. Studio 10 prostě nebyly, zvuk jimi prostupuje snadno a lehce, vokál samotný byl překvapivě velký a snadno čitelný. Rozlišení není hyper analytické, ale nelze k němu mít v dané ceně žádné připomínky, reprodukce probíhá v britsky kultivovaném duchu, s duchem opravdovosti.

Ani nejvyšší pásmo nevybočuje z celkové ukázněnosti a také nemá vlastně moc vlastní charakteristiky. Činely v „La Rosita“ od Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) měly také dobré rozlišení, zvuk nijak zbytečně neexhibuje, ale nebojí se ani říznějších momentů, které předává se skutečně téměř monitorovou přesností, byť i tady nějaké přílišné ostrosti mírní přítomná „britskost“. Je to uměřený a bez příkras audiofilsky autentický zvukový projev.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 13

U dynamicky náročných pasáží, jako jsou úvodní bubny v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158), záleží nejvíce na tom, s čím R.A.M. Studio 10 spojíte. S dostatečně stabilním zesilovačem, který jim dokáže nabídnout dostatek proudu (a že jsou relativně hladovější), ustojí velmi důstojně i tyhle náročné dynamické momenty s kultivovaným klidem. Na regálovku vcelku skladných proporcí je dynamický potenciál rozhodně dobrý, podtržený ještě víc tím, jak civilizovaně se Falcon Acoustics s jakýmkoliv materiálem popasovávají.

Moc pěkné je i to, jak R.A.M. Studio 10 dokážou záznamy „rozkreslit“, s takovou tou britsky distingovanou pohodou. Nejsou nějak extraordinérně analytické, ty nejjemnější odstíny a dozvuky živého záznamu „Fortysomething“ od Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byly stále v pozadí, ale přesto je přednes homogenní a pocitově organizovaný, tak nějak v klidu se line v duchu puristického high fidelity, s opravdovou věrností, odrážející charakter celého řetězce. Není to moderní styl s extrahovanými (až vlastně zdůrazněnými) mikrodetaily, ale je to noblesní britský zvuk, v němž je všechno ve vyváženém poměru, aby vám nic pocitově nescházelo.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 12

Neroztrženou stereofonní bázi udržely reprosoustavy v „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) i při relativně velkém rozestupu, kdy šířka mezi nimi byla větší, než vzdálenost od poslechového místa, stejně tak ale fungují dobře i v kompaktním (byť ne nutně nearfield) uspořádání. Zvuk není v proporcích nijak obrovský, ale lokalizace nástrojů je přirozeně výtečná, ozvučnice už umí zmizet a nechat – opět v duchu puristické audiofilie – příjemně plastickou scénu „viset“ v prostoru. R.A.M. Studio 10 se pak nezdají být náročné na natočení nebo obecně pozicování v prostoru.

Popová „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) plynula hladce a bez zábran, s pocitem, že zvuk je pod kontrolou, ale přitom uvolněný. Reprosoustavy jako kdyby neprosazovaly sebe, slyšíte vlastně jenom systém před nimi a kvalitu nahrávky a to tedy samozřejmě v dobrém i zlém. Není to přednes, který by si vás získal nějakou svou vřelou tonalitou nebo nějakou celkovou „krásností“ – reprosoustavy jsou tu skutečně jen mimořádně autentickým „oknem“ k hudbě.

2020 10 30 TST Falcon RAM Studio 10 16

Falcon Acoustics R.A.M. Studio 10 si onen přídomek „studio“ skutečně zaslouží, patří nejen ve své kategorii mezi ty nejautentičtěji, doslova „nejvíce hi-fi“ hrající reprosoustavy. Jejich vnější podoba je lehce nenápadná, britsky neokázalá a jejich zvuk má velmi slušný potenciál, byť také takový ostrovně „lehce nenápadný“. Jsou náročnější na připojenou elektroniku, na to, že jsou regálové si zaslouží dobře dimenzovaný zesilovač, který jim zvládne dodat dostatečnou dávku proudu. Pokud tak chcete doopravdy slyšet charakter své elektroniky i charakter svých nahrávek, patří R.A.M. Studio 10 mezi příkladně autentická řešení pro menší místnosti. Když si zvyknete na jejich kombinaci britské nonšalance a puristické transparentnosti, hudba se s nimi dá užívat opravdu bezstarostně.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 49 990,- - evropský ořech

Kč 54 990,- - černý vysoký lesk nebo exkluzivní ořech

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ parádní transparentnost (co dostanou, to dají)

+ nenápadný, decentní vzhled (ale vlastně i zvuk)

+ přirozená tonalita

+ schopnost „ustát“ i výraznější dynamické špičky

ZÁPORY

- zdají se být poněkud náročné na energii zesilovače

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AVITSmart | www.avitsmart.cz 

DOVOZCE: Tykon | www.tykon.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - Štědré Vánoce

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSmart | Audio Rent

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
Roon

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.52
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio