800 150 dynaudio partner

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 1

Dánské Dynaudio není jistě nutné představovat, firma s rozkročená již desítky let stejně silnýma nohama mezi segment domácího i studiového poslechu a ze své základny v městečku Skanderborg vysílá do světa konstrukce od dostupných po ryze high-endové. Spíše k té vyšší sféře patří série Contour, vlastně druhá nejvyšší v nabídce. Není to tak dlouho, co v ní proběhla malá, ale ne zanedbatelná změna, kterou ale poznáte jen podle parametrů a uchem, vnější podoba nových modelů s „i“ jako „improved“ na konci je prakticky identická.

Dynaudio na svých webových stránkách říká hned v úvodu popisku tohoto modelu, že „Contour 20i jsme navrhli tak, aby předčily všechny stojanové modely Controur z minulosti“. To je odvážné prohlášení.

Contour 20i jsou seversky čisté, jednoduché a moderně navržené reprosoustavy. V jejich vcelku ordinérních rozměrech vynikne o něco menší než standardní šířka (dále „zahlazená“ pomocí zakulacených svislých hran a dodatečného černého panelu, v němž jsou teprve přichyceny měniče a který „přetéká“ do boků) a o něco větší než standardní hloubka. Kabinety mají boky lehoulince klenuté, to pomáhá potlačit vznik vnitřního stojatého vlnění a dalších nežádoucích projevů nakumulované energie.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 2

Zepředu tedy vidíte jen v poměrně výrazném zvukovodu uprostřed veliké planžety zapuštěnou kopulku, pod ní celou šířku skříně zabírá koš středobasu s nezaměnitelnou membránou dánského výrobce (takže na první pohled vypadají všechny firemní měniče stejně, ale liší se použitými komponenty „v pozadí“). Doplňte jen decentní logo a je to vše.

Ani vzadu ale minimalistický přístup nemizí – v horní části vydechuje relativně malým plastikovým nátrubkem bassreflex, ve spodní části jsou připraveny velmi pěkné reproduktorové terminály na jednoduché destičce a to je vše.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 3

Samotná ozvučnice nedoznala mnoha změn. Stále jde o MDF profily s vnějším dýhováním, předsazená deska pro měniče je nicméně hliníková. Její zakulacení navazuje na zakulacení koše středobasu, což je prvek prý velmi pracný na výrobu, ale zřetelně snižující zkreslení, vzniklé odrazem energie o hrany ozvučnice.

Obměny se proti předchozí generaci dočkal v prvé řadě vysokotónový měnič. Jde o klasickou tkaninovou kopulku modelu Esotar, zde jako Esotar 2i s průměrem 2,8 cm. Do konstrukce promlouvají zkušenosti z vývojového procesu firmy a jejich aplikace v top modelech Confidence, takže nyní u tweeteru najdete větší pracovní komoru s výrazným tlumením (pro přesnější chod, kdy energie ze zadní strany membrány nerezonuje a nezkresluje chod reproduktoru) nebo plastikový nástavec Hexis. Ten vypadá nedůležitě, ale pomáhá opět směrovat proudění vzduchu stlačovaného zadní stranou membrány tak, aby nevznikala turbulence a výsledkem je nižší zkreslení a vyšší přesnost.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 4

I na wooferu proběhla obměna, nicméně menší než u tweeteru. Jde stále o klasickou kónickou membránu z MSP (polymer na bázi křemičitanu hořečnatého), stále má hliníkovou cívku a zdvojený ferritový magnet stejně jako průměr 18 cm. Nově pak byl navržen pavouk, držící membránu – tento nový je vyroben z aramidových vláken, navíc jeho žebrování má nestejnou výšku, což má přispívat k lepší kontrole výchylky membrány.

Zlepšená odezva obou měničů prý pak umožnila vývojářům Dynaudia upravit výhybku – konkrétně ji zjednodušili odstraněním obvodu impedanční korekce. Výhybka 2. řádu leží na frekvenci 2 200 Hz.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 6

Už bylo řečeno, že Contour 20i jsou v podstatě běžně velké, s několika drobnými „ale“ – jsou lehce vyšší (44 cm), lehce užší (21,5 cm) a lehce hlubší (36 cm), než je běžně zvykem. Také hmotnost 14 kg je poměrně signifikantní.

Výrobce uvádí pracovní rozsah od 39 do 23 000 Hz (+/- 3 dB), jmenovitou impedanci 4 ohmy nebo charakteristickou citlivost 86 dB / 2,83 V / m.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 7

Dynaudio Contour 20i jsme poslouchali v pražském studiu AVITSmart a to na několika sestavách. Dobře si s Dynaudio sedl Electrocompaniet ECI 6DX v kombinaci s monobloky AW400 ze stejné stáje, kdy zdrojem byl Moon 650D. Alternativně jsme hráli přes Moon 870D, Moon 740P a Moon 870. Napájelo se přes IsoTek EVO3 Sigmas a koncové stupně přes EVO3 Titan One. Propojeno bylo mixem kabelů Nordost – od signálových Heimdall 2, přes napájecí Tyr 2 až po reproduktorové Valhalla 2. Ve stejném prostoru jsme poslouchali také Contour 30i, Falcon Acoustics R.A.M. Studio 10 nebo třeba Audio Physic Classic 25 a Audio Physic Midex a další.

Možná mají v určitém slova smyslu Contour 20i limitovanou maximální hloubku tónů, které vyzáří, ale na baskytaře v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) to nijak omezující nebylo. Bas je skvěle konkrétní, výtečně informativní a reprosoustavy dokážou jednotlivá brnknutí roztřídit a urovnat jako podle pravítka. Disciplína je u nich opravdu prvotřídní, byť možná spolu s tím až lehoulince neosobní (jakkoliv stačí připojit nějaký zesilovač s vlastním charakterem a ten se skrze transparentní Contour 20i docela projeví a „dokoření“ výsledný zvuk). Středobas je také potentní z hlediska energie, dokáže udržet jak přesné a čisté kontury tónů, tak jim dodat šťávu a sílu, utaženou a pěkně zkrocenou, zařezávající.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 8

„Profesionálně“ přehledný a otevřený zvukový charakter s vysokou transparentností pokračuje též v pásmu středním, kde zejména vokály (jako ten patřící Karen Matheson v „Ailein Duinn“ z desky „L’Héritage Des Celtes“ (2011 | Columbia | COL 481530-2)) mají umetenou samozřejmou cestičku k posluchači. Contour 20i nepřidávají k barevnosti ani k plnosti prakticky žádnou vlastní signifikantní stopu, jako kdyby prostě ustoupily z cesty. Je znát, že reprosoustavy mají skutečně high-endové rozlišení – nakládají s ním ale nikoliv tou lehce audiofilskou cestou až zdůrazněného „detailíčkování“, ale hrají naprosto přesně, věrně a nenásilně, takže mohou zprvu působit až lehce opatrně či odtažitě. Stačí jim ale věnovat nějakou tu soustředěnou chvíli poslechu a uvolnit se a doceníte tu velmi samozřejmou, neokázalou prezentaci, skrze kterou výrazně probleskuje jak nahrávka samotná, tak předřazený řetězec a že každá změna komponentu je jasně slyšet.

Jestliže pak středobas pracuje výtečně, funguje tweeter excelentně (ale adjektiva lze klidně i prohodit, soulad kvalit je velmi solidní). Činely v „La Rosita“ (Hawkins & Webster | „Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byly tvrdé, jadrné a konkrétní, nepřikrášlené, zároveň ale ani nijak přitlačené. Nejvyšší pásmo je velmi detailní, každý tón svižně vystřelí do prostoru, je skvěle konturovaný a živý, tóny zní s lehkostí a samozřejmostí, s nezkreslenou tonalitou podanou přesně tak, jak ji vykouzlí elektronika. Výšky jsou prostě výtečně rozpracované, s výtečným přehledem a nejen v dané ceně umí Contour 20i vykreslit frekvence opravdu špičkově.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 11

Jakkoliv nejsou Contour 20i nijak velké, nechají se v dynamických skladbách, jako je „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158), dotlačit kam jen to nahrávka a elektronika dovolí. Dají vám mnohem výraznější makrodynamické sebevědomí, než by se zdálo, umí naplnit prostor hudbou a umí dýchat už při relativně nízké hlasitosti, stejně jako drží pevně a neagresivně i při hlasitosti vysoké. Zvuk je pevný a zároveň pružný, takového toho „nepřekážejícího“ stylu, jako kdyby Dynaudio prostě ustoupily z cesty nahrávce samé. Možná se může zdát, že Contour 20i vedle lecketeré konkurence působí „bezkrevně“, ale jsou „fakticky správné“, protože respektují přesně to, co do nich pouštíte – opět až monitorovým způsobem.

„Fortysomething“ od Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byla skvěle čitelná napříč pásmy, reprodukce je velmi homogenní a skvěle transparentní. Contour 20i na vás nicméně informace nijak nesrší, nechávají je spíše tak nějak uvolněně proplout, byť hloubkou prokreslení a tím, jak zřetelně reprosoustavy hrají si rozhodně zaslouží zařadit mezi analytické. S příkladnou samozřejmostí slyšíte i lehoulinké skřípání porcelánu nebo takové ty neurčité zvuky, které způsobuje řada lidí u stolků v koncertním sále a díky kterým cítíte tu autentickou live atmosféru. Detaily jsou nevtíravé, přitom ale velmi, velmi dobře zpracované.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 10

Svou „skoro-monitorovou“ náturu potvrdily Contour 20i také podáním prostoru v „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) – chtějí rozhodně správně natočit stojí za to jimi popostrkovat, dokud obraz scény „nezaklapne“ jak má. Když je všechno jak má být, odmění se Contour 20i tím nejlepším co lze dosáhnout – jejich hmota z prostoru zvukově zmizí a zůstane jenom ve vzduchu zavěšená trojrozměrná hudba, s nástroji lokalizovanými a ohraničenými pečlivě v pravolevé i předozadní ose a s pocitem vzduchu, který je obklopuje a propojuje celou stereo bázi. Všechno působí takovým tím správně „normálním“ a přirozeným způsobem.

Formálně asi není zvuku Contour 20i co vyčítat ani v popové „Breaking Silence“ Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4) – cítíte jistý limit komprimované nahrávky, ale protože je tu pořádek, zjevná kontrola a přesvědčivá vyrovnanost, zcela jednoznačně ho lze přisoudit právě nahrávce. Pak slyšíte to, jak hraje ten který systém a teprve pak je tu charakter reprosoustav, zastoupený vlastně docela minimálně. Snad i díky tomu ale ve výsledném zážitku tak nějak trošku schází jiskra, není to zvuk, který by vás teď hned a tady strhnul a získal si vás, musíte se k němu proposlouchat a smířit se s tím, že uslyšíte věci „na rovinu“.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i 11

Navážeme-li na poslední větu předchozího odstavce, můžeme Contour 20i označit za optimální řešení náročného audiofila, který chce své nahrávky slyšet tak, jak jsou. Dynaudio mají jen minimální vlastní charakter, jako kdyby celkově hudbě „nepřekážely“, propouštějí jí, aniž by ji nějak filtrovaly nebo modifikovaly. Jsou celkově velice spořádané a velice detailní, jejich zvuk působí „rovně jako když střelí“. Jestli je to dobře, nebo vám to nevyhovuje, to si musíte rozhodnout sami, faktem ale je, že Contour 20i jsou důsledně realistické a to určitě není univerzálně příjemný charakter. Fakticky jsou ale „velmi správné“ a pokud je dobré něco vypíchnout, tak je to skvělá prostorovost a homogennost. Na regálovky jsou Contour 20i rozhodně drahé, ale splňují více než důstojně nároky, které taková cenovka předjímá.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, který prošel drobnými akustickými úpravami, ale vesměs působil jako běžný pokoj.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Naměřená frekvenční odezva ukazuje v příjemně vyrovnanou odpověď s lehoulince zdůrazněným basem od 100 do 300 Hz (jde ale o minimální akcent), Contour 20i jsou prakticky lineární (na křivce se podepisuje i vliv místnosti od 50 do 10 000 Hz, tedy všude, kde je to doopravdy důležité. Nad touto hodnotou je v přímé ose vidět opravdu hodně výrazný přírůstek energie, o nějakých 5 dB. Protože se ale naopak odpověď linearizuje při minimálním natočení, stačí nemířit osami přímo na své uši, ale spíše je nechat téměř kolmo k zadní zdi. První náběh na 35 Hz je zdůrazněný nějakým módem místnosti, reálně ale můžete od Contour 20i očekávat frekvence mezi 40 a 50 Hz (měřilo se poměrně daleko od zdí, v domácím prostředí budou ozvučnice velmi pravděpodobně blíže a tím se basy zdůrazní). Důležité je, že frekvenční odezva nemá žádné nepřirozené zdůraznění, zlomy a že ctí trend celkové vyrovnanosti až monitorového charakteru.

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i m2

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i m3

Waterfall

2020 08 30 TST Dynaudio Contour 20i m4

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedanční charakteristika Contour 20i je mírně nestandardní, ale přesto nejeví známky nějaké přehnané náročnosti. Úvodní sedlo na cca 33 Hz naznačuje ladící frekvenci bassreflexu, dále je křivka prostá nespojitostí nebo malých zákmitů, takže v kabinetu nejsou žádné nežádoucí rezonance nebo stojaté vlnění. V pásmu mezi 180 a 480 Hz klesá impedance k hodnotě 4 ohmů, nemělo by to ale ani v nejmenším být problematické pro zesilovače, které u této kategorie reprosoustav můžeme oprávněně uvažovat. Elektrická fáze je podobně poklidná a prostá prudkých proměn, z optima vypadává jen pod druhým impedančním peakem (ale jednak je to typické chování a jednak díky relativně vysokému peaku to nebude problém). Celkově jsou Contour 20i z elektrického pohledu vzornou a nezáludnou zátěží.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 125 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné zpracování, hodné dané ceny

+ celkem dospělá basová odezva (byť logicky s limitovaným rozsahem)

+ detailnost

+ zatížitelnost

+ parádní prostor, v němž reprosoustavy zmizí

ZÁPORY

- cena je vysoká a někteří konkurenti v ní umí ještě pár Hz dolů navíc

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AVITSmart | www.avitsmart.cz 

DOVOZCE: AV Integra | www.avintegra.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - Štědré Vánoce

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSmart | Audio Rent

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
Roon

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.52
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio