Už přes 35 let vyrábí v Brilonu v kopcovité krajině Černého lesa v Německu reprosoustavy firma Audio Physic. Kromě dobře rozpoznatelných zakloněných reprosoustav série Reference má v aktuálním portfoliu také řadu Classic, která – jak už název napovídá – staví na konzervativnějších, klasičtějších tvarech. Modelů je tu celá řada, liší se velikostí, ale trochu zmatečně také třeba jen provedením (modely končící dvojkou jsou dýhované, modely s pětkou v názvu zavřené ve skleněné vrstvě). Pěkně uprostřed této řady trůní sloupeček Classic 25.
Tento model, navazující na podobně koncipovaný Classic 20, není ani velký, ani malý, ani tlustý, ani tenký, ani levný, ale ani extra drahý a přesto je to skutečně klasický Audio Physic. Uzoučká, sošná ozvučnice je zkonstruovaná z MDF profilů a usazená na stabilizační základně, odsazená od ní mezerou vzniklou díky čtyřem nožkám proto, aby tudy mohla proudit basová energie z vnitřku skříně.
Netypický skleněný povrch reprosoustav vypadá v reálu velmi dobře, zepředu jsou vidět jenom dva čistě zasazené měniče, upevněné bez viditelných šroubů. Tweeter je zasazený poměrně hluboko, ponořený krom vrstvy skla ještě do docela výrazného zvukovodu, odrazy změkčuje plstěná vrstva kolem reproduktoru.
Ani pohled zezadu nijak nenarušuje moderní designovou čistotu, i tady je celistvá plocha (na rozdíl od přední a bočních stěn, které si mimochodem můžete vybrat v mnoha rozličných barvách včetně zakázkových RAL, je čistě černá), narušená jenom kovovou destičkou s nezbytnými popisy a jedním párem reproterminálů.
Jak je Classic 25 jednoduchý pojetím na pohled, tak poměrně komplexní je vnitřním provedením. Základem je firemní sendvičová konstrukce ozvučnice, která, jak už bylo popsáno výše, k základní rigidní kostře z MDF profilů napojuje skleněné panely se zcela odlišnou rezonanční charakteristikou. Dalším prvkem, který pomáhá odbourávat vibrující energii ve stěnách je vrstva pojivého elastického akrylátu. Toto pojivo je pak naneseno v pásech, takže mezi oběma druhy stěn je vzduchová mezera, tlumící nežádoucí přenos energie podobně jako třeba dvojitá okna.
Co je ale zásadním konstrukčním prvkem, to je ukrytí basového měniče dovnitř skříně, kde je mu vyhrazena vlastní pracovní komora s velkým dolů orientovaným výdechem. Aby konstruktéři předešli vzniku nežádoucích turbulencí a rušivých zvuků, umístili před výstup vrstvu z high tech keramické pěny. Tu firma používá také jako formu rozpěr a to proto, že je pevnější než běžné MDF a přitom obsahuje díky pórovité struktuře 85% vzduchu.
Nejvyšší tóny hraje měkká kopulka s průměrem 2,3 cm a je dle specifikací vyráběná německou specializovanou firmou. Magnetický systém má být velmi silný a hlavně větraný, aby ani při větším zatížení nevznikala za membránou nepřiměřený tlak.
Středotónový reproduktor má průměr 15 cm, membrána je vyrobena ze skelných vláken a charakteristickým prvkem je masivní váleček fázového nástavce, který je namontvaný přímo na motoru a pomáhá s jeho chlazením. Membrána drží na poměrně velké vlnce gumového závěsu. Zajímavostí je použití zdvojeného koše, což je jedna z neobvyklých firemních technologií. Vnitřní koš, držící membránu, je vyrobený z nízkorezonančního materiálu, potlačujícího mikrovibrace. Vnější koš pak slouží k připevnění reproduktoru k ozvučnici. Vzájemně jsou oba koše v kontaktu jen přes malý elastický kroužek a tak by přenos vibrací měl být minimální.
Nejhlubším oktávám slouží ukrytý basový reproduktor, membrána kónického tvaru má průměr 20,3 cm a je vyrobená z klasického papíru. Audio Physic koncipuje toto řešení jako „neviditelný subwoofer“ a má mít stejný efekt, jako externí subbasová jednotka, jen jde o řešení estetičtější.
Na integrovanou subbasovou ozvučnici je u Classic 25 místa dost, protože navzdory elegantně působícím kompaktním ozvučnicím zase tak reálně malé nejsou – dosahují výšky 105 cm, na šířku mají nicméně jen 17 cm, zato do hloubky celých 29 cm. I díky skleněné vrstvě váží zřetelných 27 kg.
Audio Physic uvádí frekvenčí odpověď 34 – 30 000 Hz (bez tolerančního pásma), jmenovitou impedanci 4 ohmy nebo charakteristickou citlivost 89 dB (opět bez konkretizujících podmínek).
Sloupky jsme měli možnost poslouchat v showroomu dovozce a to primárně na sestavě se streamerem Naim NDX 2, D/A převodníkem Moon 280D a zesilovačem Octave V 110 SE, propojeno bylo kombinací Nordost Valhalla 2 a Nordost Heimdall 2, přičemž napájeno bylo přes IsoTek EVO3 Sigmas a EVO3 Titan One. Porovnávat jsme mohli mimo jiné třeba s Audio Physic Midex.
Basové brnkání v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol.1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo hlubší, výraznější a dravější, než by se zdálo z tak kompaktního půdorysu. Není cítit žádné reálné omezení v hloubce, Classic 25 jdou do spodních oktáv ochotně, jejich bas je mručivý a silný, artikulace je férová, byť to není bas audiofilsky utažený a precizně definovaný. Plnost a šťavnatost je snadno líbivá, reprosoustavy hloubku akcentují, nicméně ne v nepřiměřené míře a nějakým povrchním způsobem.
Bohatě klenutý zvuk s pocitem šťavnatosti a sytosti je jasně patrný i ve středním frekvenčním rozsahu, kde zpěv Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) byl krásně zasazený v prostoru mezi reprosoustavami, byl velký, příjemně živý, sladký a laskavý, nenuceně plynoucí. Jakkoliv jsou Classic 25 laděné „do hezka“, projevuje se přes ně nadstandardní měrou charakter řetězce a nahrávek, jsou vlastně až překvapivě transparentní. Zvuk je takový všeobecně pěkně zpěvný a ochotný, energický, nicméně nikoliv tlačící se kupředu, srozumitelnost zpěvu je rozhodně dobrá, byť opět ne audiofilsky analytická.
Objem cinkajícího činelu v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl poněkud zvýrazněný, nicméně nijak dramaticky, výšky jsou trochu směrové a stojí tak za to najít si optimální polohu. Výškáč hraje opravdu velmi ochotně, nebojácně a výrazně, díky tomu i pocit detailnosti dosahuje nadstandardní intenzity, jde to ale ruku v ruce hlavně s onou celkovou důrazností a energičností. Každý dopad paličky je pěkně tvrdý, rychlý a konkrétní, tvrdost ale nepřekračuje meze dotěrnosti, naopak podtrhuje jadrnost kovových tónů.
Po nějaké té hodině poslechu už nebylo překvapující, že Classic 25 dokázaly „skousnout“ i velké bubny a dynamické údery v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158). Energii cítíte vlastně až nečekaně „od podlahy“, reprosoustavy se zvukově nerozpadají ani při vyšší hlasitosti a jejich zvuk není na limitu. Sebevědomí patrné při poslechu působí jako schopnost hrát v klidu a šťavnatě za každých okolností, zvuk je nesmírně elastický a napjatý (nikoliv v nervózním slova smyslu, ale ve smyslu napjaté tětivy těsně před výstřelem). Classic 25 pak poddajně reagují na signál, nenechají se zesilovačem nijak nutit.
„Fourtysomething“ od zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) ukrývá ve svých hlubinách spoustu zajímavých, malých detailů, Classic 25 už prokázaly dobré rozlišení tím, že je pěkně slyšet jak šum publika, tak ten těžko popsatelný pocit přítomnosti vzduchu koncertního sálu, kterým se všechno rozléhá. Jakkoliv jsou pak Classic 25 informativní, jak už bylo řečeno, nejsou analytické, ale jejich zvuk je spíše velkou homogenním plátnem, disciplinovaně zformovaným, z nějž ale žádné ultra rozlišení neční, alespoň ne v prvním plánu. Chcete-li, můžete se zaposlouchat a proplouvat zvukem lehce a nenuceně, pořádek tu je a reprosoustavy mají už řádnou technickou úroveň, aby si mohly dovolit tu příjemnou dospělou nenucenost.
Pro optimální podání prostoru hudební scény budete muset investovat trochu času, jak už bylo řečeno, ve vrchní části frekvenčního spektra se Classic 25 chovají tak trochu směrově a proto budou jinak reagovat s akustikou té které místnosti. Scéna v „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) byla nicméně nadprůměrně velká a spojitá i přes poslechový trojúhelník s relativně dlouhými stranami, lokalizace hlasu i kytar není ultimativně holografická, ale uspořádaná je bezproblémově a pevně.
Classic 25 jsou reprosoustavy, které se nebojí hrát hezky a přitom jsou dostatečně čisté, dostatečně samozřejmé a dostatečně kontrolované, aby to nebyl pouhý efekt a póza, která se omrzí. Taková „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) byla šťavnatá a rázná, tam kde být měla, zároveň ale neukřičená a kultivovaná (což tak nějak ve stotisícové lize prostě požadujete), síla a důraz se tu pojí s celkově sladší, příjemnou charakteristikou, s elastičností, která ve správné chvíli umí švihnout, přitom ovšem netlačí na pilu po celou dobu.
Kompaktní sloupky Classic 25 od Audio Physic v sobě (a to doslova) skrývají neviděné hloubky – jejich originální skleněná vnější slupka působí velmi dobře a v moderním interiérech budou skvělou ozdobou, tak jak už ale bylo řečeno, zvládají dodat i hodnoty zvukové a to na víc než solidní úrovni. Mají lehce „efektní“ charakter, důraznější basové spektrum a vcelku i jadrnější, nijak upejpavé výšky, v celkovém spojení ale ani jeden konec spektra neční přes míru dobrého vkusu, naopak bas překvapí tím, jak hluboko a jak energicky z tak kompaktního půdorysu dokáže zahrát. Stojí za to zmínit i to, že Classic 25 přes svou jasně patrnou stopu s lehce sladším vyzněním přejímají i velkou část kvalit předřazeného řetězce a že tak stojí za to jim nabídnout co nejlepší pracovní podmínky. Celkově jde o reprosoustavy na úrovni, které pod vnější designovou slupkou nabízí dlouhodobě zábavný, bohatý a šťavnatý zvuk.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, který prošel drobnými akustickými úpravami, ale vesměs působil jako běžný pokoj.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Naměřená frekvenční odezva je poněkud „divoká“ – přestože pásmo od 180 Hz do 3 500 Hz je slušně vyrovnané, zjevně chybí energie mezi 70 a 180 Hz, o to více pak ale reprosoustavy dávají najevo pásmo 50 – 70 Hz a jen o něco méně špičku na 35 Hz. Zvláštní je pak výrazně nadsazená energie v pásmu nad 8 kHz. Stačí ale reprosoustavy trochu natočit a odezva od 500 Hz výše je výrazně lineárnější. Celkově je vidět, že reprosoustavy se nechovají úplně klasickým způsobem a zejména nepřímo vyzařovaný bas má tendenci dohánět energii akcentem „pěkných“ frekvencí.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Sedlo mezi prvními dvěma peaky naznačuje ladící frekvenci bassreflexu na cca 32 Hz. Kolem 70 Hz klesá impedance až na 3 ohmy, ale to by patrně nemělo být v kontextu cenové hladiny (a tím očekávané úrovně připojeného zesilovače) nijak dramatické. Elektrická fáze se drží v poměrně spořádaných mezích, tam kde vybočuje z optima jsou nicméně impedanční peaky a tak by zátěž neměla být nestandardně vysoká. Na cca 190 Hz je vidět nespojitost na obou křivkách, což značí přítomnost rezonance, výrazně menší obdobný artefakt je patrný i na 110 Hz a 48 Hz, obecně je vidět, že uvnitř skříně zavřený woofer způsobuje jisté rezonance.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓ ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 99 990,- - základní provedení
Kč 104 990,- - příplatkové barvy
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2759-audio-physic-classic-25#sigProId53e78bcabf
--- --- --- --- ---
KLADY
+ produkují skutečně působivé množství i hloubku basu
+ hezký, bohatý zvukový projev
+ dobrá (byť trochu expresivní) detailnosti
+ zajímavé moderní provedení ve skle
ZÁPORY
- basu je subjektivně poměrně dost
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: AVITSmart | www.avitsmart.cz