2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 1

Historie značky Wharfedale původem z Yorkshire patří k nejdelším v oboru. Gilbert Briggs ji založil v roce 1932 v údolíčku řeky Wharfe, již o rok později se z ní stala rodinná firma, vyrábějící měniče. O další tři roky později už produkovala značka na 40 000 kusů rádií ročně. Po téměř 90 letech patří Wharfedale k nejznámějším značkám v oblasti dostupných hi-fi reprosoustav.

Nejnovějším přírůstkem do jejich katalogu je modelová řada Diamond 11, představená na High End Mnichov 2017. Série sestává ze tří velikostí sloupků a tří velikostí regálovek (doplněných o dva centry pro zájemce o domácí kino). Zlatou střední cestou mezi sloupovými modely je pak verze 11.4 - třípásmový, finančně dostupný kousek, dobře vystihující co je jedenáctková řada zač.

Sloupek Diamond 11.4 je tak akorát velký, abyste měli pocit, že doma máte kus reprosoustavy, ale zároveň vám nikde nepřekážel. Ozvučnice z MDF desek má robustně pojatý, v černém lesku vyvedený čelní panel, jehož hrany se nesou ve znamení oblin a i díky tomu, že se celá ozvučnice s povrchem v pěkně vypadajícím vinylu klene a na konci zužuje, působí reprosoustavy decentním dojmem.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 2

Celá ozvučnice je posazena na čtyřech nožkách na těžké základně, která tvoří i přirozené těžiště a zajišťuje stabilitu štíhlého sloupku. Výrobce dodává i mohutné šroubovací hroty. Mezerou mezi základnou a ozvučnicí uniká vzduch z bassreflexového otvoru. Na to, že sloupek má spíše průměrnou výšku 98,5 cm, šířku 22,2 cm a hloubku 32 cm (je tedy skladný), činí jeho hmotnost citelných 24 kg.

Při pohledu zezadu najdete na kabinetu klasické hrany a neopakují se tedy oblé tvary čela. Modelové označení vzadu řeší nálepka, konektivitu malá destička s vytočenými zdvojenými reproterminály.

Vnitřní část ozvučnice je bohatě vyztužená, prostor je rozdělený na dvě komory - ta pro středy a výšky má 12 litrů vnitřního objemu, spodní basová pak 30,9 litru.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 3

Všechny čtyři osazené měniče (vysokotónový, středotónový a dva basové) mají relativně decentní hliníkovou obrubu, evokující již dříve nastavený styl z řady Reva.

O nejvyšší pásmo se stará kopulka v mírné prohlubni zvukovodu, jde o textilní kalotu o průměru 2,5 cm. Středy a výšky řeší stejná technologie membrán - jsou z tkaného kevlaru (pro středy s průměrem 10 cm, pro basy 15 cm). Zajímavé je řešení závěsu, který jednak tvoří masivní vlnka a jednak jde o zvláštní pěnový materiál s vysokou poddajností, který i přesto ale drží kýžený tvar. U obou pásem je také vidět mohutný fázový nástavec.

Výrobce udává pracovní frekvenční rozsah 42 - 20 000 Hz (bez udané tolerance), citlivost 91 dB (taktéž bez udaných podmínek) a jmenovitou impedanci 8 ohm. Minimálně na papíře tak jsou Diamond 11.4 snadnými partnery.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 4

Wharfedale Diamond 11.4 jsme poslouchali ve všech třech základních redakčních sestavách (detaily viz pravý sloupec -->). Tedy jak s OPPO UPD-205, Norma Revo IPA-140 a kabely Nordost Heimdall 2, tak s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC s kabely TelluriumQ nebo s Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 a kabely ZenSati Authentica a Naim. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla, Fischer&Fischer SN-70 nebo Wharfedale Diamond 11.2. Měli jsme možnost ale sáhnout i po zajímavé dělené sestavě Advance Acoustic z předzesilovače PX1 a monobloků BX2.

Ve spodních oblastech nejsou Diamond 11.4 spektakulární, nesnaží se zahrát mohutný a líbivě nafouknutý bas, vlastně celkem naopak sází na vyrovnanost - v Zimmerově "Wheel of Fortune" ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) cítíte, že hutné spodní frekvence mají slušný zátah, jsou na danou kategorii citlivě podané, barevně bohaté a přitom zůstávají klidné, nenahání ani objem, ani údernost. Kontury jsou maličko měkčí, což přispívá k podtržení ono klidného dojmu, ale vzhledem k dobrému pocitu integrace nepůsobí nikterak nepatřičně.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 6

I střední frekvenční pásmo umí Diamond 11.4 podat kultivovaně - vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) zněl čistě, s rozhodně ne nepříjemnou kombinací plnosti, hutnosti, energie a přitom klidného přednesu. Hladký, nekonfliktní styl prezentace nechává vokál hezky vyniknout, hladký a přitom jistý, asi jako pěst v sametové rukavičce. Hon za detaily se nekoná, ale rozlišení je na danou cenovou hladinu rozhodně dobré.

Objemově a energicky je tu cítit o kousíček větší zastoupení frekvencí na nejvyšším konci spektra, ale nijak zvlášť k sobě ani přesto nepřitahují pozornost. Třeba činel v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl jasný, civilně a klidně podaný, díky lehkému akcentu energii byl v každém okamžiku čitelný a citelný, i zde panující hladkost pak zajistí, že vás ani při vyšší hlasitosti reprodukce nekousne do ucha. Ač se to díky celkovému klidu nijak zvlášť nezdá, zvuk je vlastně slušně rychlý, separace jednotlivých tónů činelu je dobrá, údery jsou jasně oddělené a kov realisticky znějící.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 7

Pokud k Diamond 11.4 dáte zesilovač, který je agilní a má trochu výkonu, předvedou vám i solidní dynamickou show. Jejich plnější zvukové podání umí "prodat" i energii velkých bubnů v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music) - jsou objemné, cítíte jejich masu, cítíte ten tlak a důraz, cítíte dost energii a švih. Ano, je to stále trochu klidnější podání, ale soudržné a konkrétní, minimálně s ohledem na kategorii dobře vystihující mocnost nástrojů a jejich dynamický potenciál. Možná je tu cítit lehce měkčí kontury, ale síly má zvuk dost.

Svůj poměrně civilní, nebo chcete-li "normální" přednes umí Diamond 11.4 přetavit i v solidní přehlednost nahrávek. V "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) už byla férově čitelná i vrstva syntetických hlubokých zvuků v pozadí, dala se rozpoznat jejich rozličnost a i když vám Wharfedale nezdůrazňují detaily pro efekt, nabízí celistvý přehled a dobré rozlišení, které tvoří jeden z pilířů vyrovnaného celku.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 8

Uklidněná prezentace s vyrovnaným přednesem je - jak už byl řečeno - příjemně "srovnaná" a přehledná. To ústí i ve velmi pěkné podání prostoru hudební scény. V pravolevém směru rozložily Diamond 11.4 Pennovu "Coal" ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) nenásilně, nekomplikovaně a neokatě, ale přesto sebejistě, mezi reprosoustavami vzniká přesvědčivý svět s hudebníky, kteří mezi sebou mají vzduch a dobře určíte, kde který z nich stojí. Dění je nejen přehledné, ale i příjemně samozřejmé.

Je vlastně úplně jedno, co si skrze Diamond 11.4 pustíte. Mají schopnost ustát jakýkoliv žánr a jediným jejich zdánlivým nárokem pro pohodový, vyrovnaný a dlouhodobě prostě příjemný přednes je trochu výkonu na straně zesilovače. Pak si užijete komorní klasiku, lehký jazz, rock i elektroniku jako třeba "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records). Není to přímočarý tah na branku, dravost a nutkavý zvuk, je to kulatý, lehce sladký a barevný přednes bez okázalosti, od 50 Hz již plnohodnotný co do energie a objemu a konzistentní potichu i hodně nahlas. Wharfedale hrají "na klid" a se slušnou dávkou univerzálního nadhledu.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 9

Třípásmový sloupek Wharfedale Diamond 11.4 představuje výtečnou volbu ve světě zaplatitelného hi-fi, pokud hledáte moderní, decentní balení, čistý a neefektně vyrovnaný zvuk s plností, energií a se schopností hrát opravdu stejně dobře a zábavně (ale bez prvoplánového efektu) jakýkoliv žánry, jakoukoliv hlasitost a tak trochu vlastně i jakoukoliv kvalitu záznamu (což je pro běžné každodenní použití po čase rozhodně užitečná vlastnost). Diamond 11.4 budou hrát pro uši stejně příjemně a zábavně prvních 20 minut, ale i za čtyři hodiny. Jsou neúnavné, jsou nekomplikované a jsou hladké a přitom neutajující. Wharfedale Diamond 11.4 jsou konzistentní, komfortní a kultivované - mají tedy "tři K" důležitá pro každodenní užívání si hudby (i filmů) bez nutnosti něco řešit, nemají s ohledem na svou cenovou kategorii žádnou chybu či problém a navíc jsou stále ještě férově zaplatitelné. Prostě povedené univerzální sloupky...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 m1

Co do naměřených hodnot frekvenční odezvy, Diamond 11.4 vcelku svědomitě plní jak standardy své cenové kategorie, tak jsou věrné udávaným hodnotám. Na slibovaných 42 Hz najdete skutečně nástup reprodukce, úroveň je zhruba -15 dB. Naladění bassreflexu je vidět na 50 Hz. Malá špička na 100 Hz a vůbec lehoulinký nárůst energie v pásmu 100 - 200 Hz bude činit zvuk "tučnějším", střední pásmo je i s důležitou částí nejvyššího velmi solidně vyrovnané a bezproblémové, na 7 000 Hz je vidět poměrně citelný. Jako celek se nicméně frekvenční odezva v běžné toleranci +/- 3 dB vejde do rozsahu cca 70 - 20 000 Hz + se do tolerance vejde i 50 Hz peak bassreflexu.

2017 12 28 TST Wharfedale Diamond 11 4 m2

Impedanční křivka (červená) se propadá do oblasti lehce pod 4 ohmy, ale její průběh je zřetelně klidný. Nikde není ani náznak nežádoucích rezonancí. Stejně tak křivka elektrické fáze (černá) je v pořádku. Diamond 11.4 si řeknou o nějaký ten mírně nadstandardní proud při reprodukci hlubších tónů, ale nic, co by mělo zesilovač, který si zaslouží označení "Hi-Fi", nějak rozhodit.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 26 480,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ férová cena z elegantní sloupek

+ příjemně celistvý a klidný projev

+ citelný bas od 50 Hz

+ čisté a nekonfliktní

ZÁPORY

- za dané peníze vlastně nic podstatného, hrají prostě hezky

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 produkt roku 2017

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Xavian Orfeo
Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB USB
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 300 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka audio 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 accuphase 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 amarock studio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 altei

1024 200 audio video show praha