2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 1

Britský malovýrobce Chord Electronics z jihovýchodního cípu Anglie, dítko sympatického Johna Frankse, platí za jednoho z nejlepších výrobců D/A převodníků na světě (a ne že by zbytek jejich portfolia také nepatřil na výsluní high-endové elektroniky) - je to hlavně díky tomu, že Franks kdysi učinil šťastnou volbu a začal spolupracovat s Robem Wattsem, jehož svébytný pohled na řešení výzev digitálního světa zjevně funguje. Nejnovější hračkou, kterou Watts navrhl, je Hugo M Scaler, digitálně-digitální procesor.

Přesněji řečeno, jde o komponent doplňující stolní (Tabel Top) verzi populárního D/A převodníku Hugo, která aktuálně existuje v druhé generaci jako Hugo TT 2.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 3

Chord Hugo M Scaler

Vnější podobou tak logicky Hugo M Scaler navazuje právě na zmíněný převodník a celkově se drží tradice zářivými barvičkami žhnoucích firemních komponentů. Prakticky čtvercová základna plochého nízkého těla (š 23,5 cm x v 4 cm x h 23,8 cm) s bytelnou hliníkovou konstrukcí (2,5 kg) nese naprosto neklamné známky příslušnosti do rodiny Chord i série Hugo. Ať už je to šestice vyfrézovaných prohlubní na horní hraně předního panelu, kde se v každé ukrývá kulička ovládacího prvku (měnící pak dle svého aktuálního nastavení své probarvení, takže po pár dnech používání se automaticky stanete znalcem firemní barvomluvy), nebo kulatý průhled na horním panelu, který nicméně nevede jak je zvykem do útrob přístroje, ale jen k plaketě, hrdě nesoucí typové označení i noticku "Made in England" (což je další hodnotná vlastnost přístrojů Chord.

Ovládací kuličky na levé části poslouží ke snížení latence zpracování signálu (Video), volbu vstupu (Input) a volbu výstupní vzorkovací frekvence (OP SR). Kuličky na pravé straně regulují intenzitu podsvícení, ale na jiné funkce ještě do budoucna čekají.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 4

Na zadním panelu přístroje vás čeká vyrovnaná linie desítky konektorů - vlevo je vstup externího napájecího zdroje, vedle dvojice BNC, následovaná dvojicí optických a jedním galvanicky izolovaným asynchronním USB konektorem. V druhé půlce panelu je pak optický výstup, BNC výstup a proprietární firemní dvojitý BNC výstup, který by měl v ekosystému Chord nabízet tu nejvyšší možnou kvalitu přenosu signálu.

Jak vidno, Hugo M Scaler je skutečně jen čistě digitálním přístrojem - uvnitř pak vychází z technologie použité ve skvělém CD transportu Blu MKII. Principem je použití FPGA (neboli programovatelného hradlového pole) pro převzorkování digitálního signálu libovolného rozlišení na hodnotu až 768 kHz (kterou využijete při spojení přes onen dvojitý galvanicky oddělený BNC systém do Hugo TT2, Qutest nebo DAVE).

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 5

Použitý filtr staví na technologii WTA (Watts Transient Alignment) a mocném výkonu čipu Xilinx XC7 A200T, který sdružuje 740 výpočetních jader - technologie WTA jich využívá 528 a ta běží na 4096 násobku vzorkovací frekvence signálu. To dává ve výsledku rozlišení 56 bitů a to celé musí hlídat software o více než půl milionu řádků. Výkonem je upscaling v Hugo M Scaler zhruba desetinásobný oproti tomu v referenčním převodníku DAVE. A přesto trvá zhruba propočet každého vzorku signálu plných 0,6 sekundy (a proto je tu onen video režim, který omezí některé filtrace a sníží latenci na 0,1 sekundy).

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 6

Chord Hugo TT 2

Na Hugo M Scaler pak má logicky navazovat Hugo TT 2, stolní D/A převodník a sluchátkový zesilovač. Je to také proto, že má zcela identické vizuální pojetí, kdy má hliníkové tělo půdorys 23,5 x 23,8 cm, jen výška 5,2 cm je větší, byť hmotnost 2,5 kg je prakticky identická. I tady ale najdete ony zmiňované charakteristické prvky - ve výkroji čelní stěny je zasazena velká, všemi barvami hýřící kulička, sloužící jako základní ovladač. Pod černým akrylovým krytem nalevo je malý displej s třípísmenným sdělením o nastaveném vstupu, velký akrylový kryt na boku pak slouží pro optimální prostup signálu, neb tlusté hliníkové šasi by dělalo problémy. Na horní straně se pak otevírá okulus, kterým zde nenazírá věřící do nebe, ale do obvodového hájemství Roba Wattse.

Na čelní stěně jsou tři malá ovládací tlačítka, jimiž se dostanete do hlavní nabídky nebo přístroj zapnete. Po pravé straně je dvojice 6,3 mm sluchátkových výstupů doplněná o 3,5 mm jack, protože primárně vychází Hugo stále z tradice sluchátkových zesilovačů firmy.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 8

Nahuštěný zadní panel dává pohledět na rovný tucet konektorů. Jeden patří externímu napájecímu zdroji (ač ten nabíjí jen vestavěné Li-Pol baterie a šest velkých kondenzátorů pro prakticky bezšumový provoz), šest analogovým výstupům a pět digitálním vstupům. Je tu galvanicky oddělené asynchronní USB, je tu dvojice optických vstupů a konečně dvojitý BNC vstup (který lze ale využívat i "po jednom"). Analog pak nabízí klasickou kombinaci jednoho páru XLR a jednoho páru RCA terminálů; Chord přidal neobvyklý pár BNC výstupů typu DX, který zamýšlí používat v budoucnu jako optimální nekompromisní způsob přenosu signálů a kdy signál vychází zpracovaný, ale v digitální podobě. Použít ale můžete i bezdrátové spojení přes Bluetooth s aptX kodekem.

Uvnitř pak Hugo TT 2 navazuje na první model v podstatě jen základními myšlenkami, nesdílí však prý téměř žádné komponenty a nabízí mimo jiné pětinásobný výpočetní výkon oproti svému předchůdci. Jádrem je tu opět programovatelné hradlové pole FPGA, tentokrát na čipu Xilinx Artix 7 s délkou filtru 98 304 kroků (standardní čipy mají 256 kroků a třeba popisovaný Hugo M Scaler 1 015 808 kroků. Čip má takt 208 MHz a celkem 86 výpočetních jader. I tady se využívá technologie WTA.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 11

Diskrétní výstupní analogová část je od obvodů převodníku oddělena řešením pro potlačení šumu, které má prý vynikající výsledky ve snižování hodnot celkového zkreslení. Tak jak je u sluchátkových modelů firmy zvykem, uživatel si může vybrat z několika výstupních filtrů a několika úrovní funkce crossfeed, což by při sluchátkovém poslechu mělo nabídnout zážitek podobný tomu z poslechu reprosoustav. Regulace hlasitosti probíhá v digitální doméně a je ji možné zcela vyřadit pro provoz v linkovém režimu.

Hugo 2 TT podporuje PCM signály do 32 bit / 768 kHz a až DSD512 (což je stejné jako u Hugo M Scaler). Z dalšího stojí za zmínku 127 dB dynamického rozsahu, zkreslení 0,00016% (6W / 8 ohm) nebo schopnost dodat do 300 ohmových sluchátek 1,15 Wattu výkonu v symetrickém zapojení (a do 8 ohmových masivních 18 Wattů). Navíc si lze nastavit v nabídce kýžený zisk sluchátkového výstupu.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 14

Hugo 2 TT můžete pak provozovat ve třech režimech - sluchátkovém, linkovém nebo předzesilovacím a v každém jsou provozní parametry výstupů přizpůsobeny té které roli. Předzesilovací režim ale umí dokonce napájet přímo reprosoustavy, protože na XLR nabízí 18 Wattů na každém kanálu a to pro citlivé reprosoustavy může být dost.

Set Hugo M Scaler a Hugo 2 TT jsme poslouchali v pražských studiích AV Center a AVITSmart. V tom prvním byl set připojený ke sluchátkům AudioQuest NightOwl Carbon nebo Sennheiser HD 800, případně v roli linkového zdroje do Chord CPM 2650 a reprosoustav Sonus faber Guarneri Tradition. Napájeno bylo přes Accuphase PS-530, srovnat jsme mohli s výstupem přehrávače Chord One. Do reprosoustav vedl QED Supremus, signál vedly kabely Chord Cables střední třídy. V druhém studiu jsme pak zkoušeli set primárně přes USB vstup a sluchátky - krom AudioQuest i s Focal Stellia a Focal Utopia.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 16

Pokud bychom nějak všeobecně měli charakterizovat přínos Hugo M Scaler, pak to bude hlavně v jisté zesílení charakteru řetězce a nahrávky, ale třeba také dozajista vyčištění středního pásma a v suverénnějším podání celku, jako kdyby se zvuk projasnil a zklidnil, přibyl v něm vzduch, prostě byl jednoduše dospělejší.

Nejhlubší tóny ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) zněly hutně, temně a bohatě, ne však těžce. Hluboké basové tóny v úvodu byly napjaté, tuhé, bez scaleru jakoby syrovější a přímější, s ním pak uvolněnější a hlavně přesnější, s lépe čitelným dozníváním. Tak či tak, přednes je bez stresu, sebevědomě pevný a konkrétní, aniž by se ale dostával někam k techničnosti - je to mimořádně přirozeně znějící, kultivovaný bas, který má mimořádně silné kouzlo. Snad je to i tím, jak snadno hraje, jak snadno vystihuje komplexnost tónu a kolik informací vlastně v hlubokých frekvencích naleznete, aniž by se elektronika dopouštěla nějakého okatého zdůrazňování.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 28

Také na vokálu Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) bylo znát, že upscaling přináší do reprodukce klid, vzdušnost a jakýsi pocit otevření, takže jistá v nahrávce přítomná syrovost ustupuje čisté blaženosti z poslechu. Hlas je nicméně v podání obou komponentů krásně vyloupnutý, posazený do popředí a jemný, klidný, prostě samozřejmý. Možná je v něm trochu hladkosti a sametovosti, není to takový ten taktilní, nekompromisně "studiový" přednes, ale je skutečně příjemný. Navíc skvěle otevřené střední pásmo přímo vybízí k vychutnávání si detailů, které přes svůj zjevně neanalytický charakter Hugo M Scaler / Hugo TT 2 dokážou zaostřit a nabídnout. Je to pak i tím, že v pozadí je zcela ticho, černo a prázdno, takže i maličké nuance jsou slyšet. Je to podobné, jako když na zarušené napájení připojíte skvělý filtr - to uklidnění, kdy signál prochází přes set Hugo, kdy se uhladí roztřepené okraje signálu a zdůrazní plasticita nahrávky, to je prostě to, co dělá poslech tak krásně muzikálním.

Na relativně subtilním cinkotu nejvyšších frekvencí v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) bylo znát, že set komponentů Hugo má skvělé rozlišení. Aniž by to provázela nějaká zvonivost nebo dominantní objem, každý z nejvyšších tónů je skvěle dosažitelný, jednoduše čitelný a prostě přítomný, můžete vnímat texturu i dlouhý, pozvolný dozvuk, který se neztrácí ani pod dalšími vrstvami nahrávky. Je tu nicméně patrný efekt jistého mírného uklidnění, zakulacení, kdy trochu syrové a potenciálně ostřejší kovové tóny nikdy nepustí přes hranici tvrdosti. Autenticita kovového charakteru je ale velmi přesvědčivá, zvuk je jasný jako sklo.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 27

Hugo TT 2 sám o sobě má dar velmi solidního podání dynamického kontrastu a třeba pulsující "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) pulsovala s až neočekávanou silou a fyzicky citelným impulsem a to ať už přes běžnou sestavu, tak přes sluchátka. Hugo TT 2 má sílu a drajv, dokáže suverénně artikulovat tichou pasáž, aby okamžitě přešel do plné síly a nijak nezaváhal. Hugo M Scaler pak zvuk slyšitelně zpřesní, dodá mu údernosti a zároveň jistého nadhledu a důstojnosti. Je to zajímavé a opět to trochu připomíná posun, který zažijete při vyčištění napájení - to klidnější signálové pozadí a větší využitelnost dynamického rozsahu elektroniky prostě ústí v intenzivnější zážitek.

Týž vjem pak lze popsat i u vnímání rozlišení - sám Hugo TT 2 nabízí velmi solidní úroveň čitelnosti, prokreslení a schopnost artikulovat i jemné dozvuky, nehledě na již dospělé rozvrstvení jednotlivých nástrojových linek v "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073). Ale nechte zapracovat Hugo M Scaler a získáte pocit, že nahrávku kdosi v tom okamžiku přifoukl, všeho je jaksi o kousek víc, zejména pak vzduchu a prostoru mezi nástroji, je tu lepší definice a přestože celkově zvuk jakoby maličko změkne a zjemní se, je plastičtější a detaily a textury se zkonkrétní. Je to zvláštní mix zvuku klidnějšího a lépe čitelného zároveň.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 26

Podání prostoru nahrávky "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) pak bylo velmi dobré - už samotný Hugo TT 2 patří do kategorie, kdy pevnost a konkrétnost pravolevého předozadního směru nechává dobře vyniknout lokalizaci jednotlivých nástrojů, v kombinaci s Hugo M Scaler ale nastává už skutečně přesvědčivý "3D efekt", kdy vnímáte polohu jednotlivých instrumentů v prostoru, vnímáte jejich kontury i velikost jejich těla. Navíc i ve sluchátkovém režimu díky výtečně fungujícímu crossfeedu získáte pocit plastičnosti a scény obkružující vaši hlavu, neuzavřené jen mezi ušima. Parádní je pak zejména pocit hloubky nahrávky.

Všechnu tu čitelnost, dynamiku a rozlišení nicméně systém Hugo M Scaler / Hugo TT 2 nevyměňuje za suchost nebo techničnost - naopak zní na "That man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 886777776142) s muzikální chutí, s drajvem a s živou šťavnatostí. Ani technicky nikoliv stoprocentní nahrávka vám neutrhne uši, její plochost téměř zanikne v celkově bohatém zvuku a zejména po vsazení Hugo M Scaler vynikne hlavně její rytmika. Poslech je tím, čím má být - zábavou, která přitahuje pozornost nikoliv k nahrávce, nebo k nějakému z elementů v reprodukčním řetězci, ale k hudební podstatě nahrávky.

2019 08 31 TST Chord Hugo M Scaler TT 2 25

D/A převodník a sluchátkový zesilovač (a vlastně i předzesilovač) Chord Hugo TT 2 je skvělým příkladem high-endového výrobku, který má na srdci hlavně hubu jako takovou a všechny technické rafinovanosti a všechna ta originální řešení jsou mu k tomu prostředkem a ne prioritní exhibicí technologických možností. Je to univerzální přístroj, který možná není technicky striktně neutrální, ale dokáže hudbu předat tak, že z ní máte pocit přirozenosti a živosti v míře vrchovaté. Pokud mu ale předřadíte drahý Hugo M Scaler, který vlastně jen "učeše" procházející digitální signál, tak se dostaví efekt spadlé čelisti - ač vliv Hugo M Scaler není na každé nahrávce stoprocentně pozitivní, tak ono uhlazení a digitální profiltrování přináší neočekávané uklidnění, přináší zřetelně lepší čitelnost, organizaci i rozlišení, přináší prostě takovou tu třešničku na dortu, která už tak velmi dobrý Hugo TT 2 katapultuje mezi vysloveně vynikající komponenty. Kdo by tak byl skeptikem, že pouhé přepracování digitálního signálu může mít smysluplný vliv na hudební zážitek, právě tahle kombinace převodníku s předřazeným scalerem má potenciál během okamžiku přesvědčit o opaku.

Kč 104 990,- - Hugo M Scaler

Kč 119 990,- - Hugo TT 2

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mimořádně přirozený zvuk - a to velkou měrou i díky M Scaler

+ přibližuje se zvuku modelu DAVE

+ většina nahrávek zní prostě o krok lépe

+ podpora formátů a rozlišení

+ vzdušný, přesný a klidný zvuk

+ možnost M Scalerem "ladit" zvukovou charakteristiku (vyšší vzorkovací kmitočet = jemnější zvuk)

+ suverénní kontrola sluchátek

ZÁPORY

- Hugo M Scaler není úplně univerzálně zlepšující

- cena za Hugo M Scaler je už poměrně vysoká

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz 

PRODÁVÁ: AVITSmart | www.avitsmart.cz 

DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz 

200 300 xavian quarta

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4] / [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio