ROTEL Michi zesilovače

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 1

Značka Chord Electronics z okolí britského Maidstone na jihovýchodě Spojeného království (kde je hustota významných audio výrobců na metr čtvereční až podezřele vysoká) je takovým společným dítkem šéfa Johna Frankse a jednoho z nejrespektovanějších a nejinvenčnějších vývojářů digitálních obvodů Roba Wattse. Právě proto je Chord, malá manufaktura, která do posledního šroubku vyrábí vše v UK, jedním z vládců světa D/A převodníků. Ale bylo by chybou myslet, že tam nabídka Chord končí - naopak, v jejich portfoliu je vše od CD přehrávačů přes integrované až po dělené zesilovače.

Základem nabídky zesilovačů je "plnoformátový" integrovaný zesilovač CPM 2650 - i když láska k maličkým strojům je patrná i tady, protože minimálně třetinu přístroje tvoří "lešení" nožiček a vzpěr, v nichž je teprve uchycen blok zesilovače, jakkoliv to za klasicky provedeným čelním panelem není patrné.

Chord má naprosto jasně rozlišitelný designový rukopis a platí to rozhodně i pro CPM 2650. Zepředu kolem ostře řezaného čelního hliníkového panelu opatrně stříbrné nožičky s gumovými čepičkami dole a adekvátními prohlubněmi nahoře - díky tomu lze komponenty pohodlně "stohovat". Vpředu toho pak mnoho není - krom lesklé destičky s logem jsou tu dva neméně lesklé kruhové ovladače pro úpravu hlasitosti a vyvážení kanálů, mezi nimi je nenápadné tlačítko pro spuštění a přímo vprostředku je vertikální linie tvořená trojicí tlačítek popsaných jen S, B a A. Až kryptografické a ne úplně intuitivní provedení ovládacích prvků je totiž další z charakteristik elektroniky Chord. Každopádně jde primárně o přepínač vstupů (jak A, tak B, protože zesilovač má dvě sběrnice, připojené na dva různé linkové výstupy a tak lze tvořit dost komplexní systém a zatímco třeba posloucháte jeden vstup, můžete nahrávat druhý). Na čelním panelu je ještě nevelký displej s pěti znaky.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 2

Zadní panel je vyvedený pěkně podobně "zašifrovaným" způsobem jako panel přední - je tu hlavně spousta chladících žeber a do prostoru mezi nimi se vešla ve spodní řadě napájecí zásuvka, vlevo od ní dva páry klasických pěkných reproterminálů a vpravo od ní cinchový pre-out výstup pro případný druhý koncový stupeň. V horní řadě se nachází pět párů linkových cinchových vstupů s tím, že první dva mají i alternativu v podobě XLR konektorů, poslední dva zase fungují jako klasická pásková smyčka, takže mají i výstupní linkové podoby. Navzdory moderním trendům a zkušenostem firmy v digitálním světě ale na CPM 2650 nenajdete jediný digitální vstup.

Jak už bylo řečeno, CPM 2650 je klasicky velkým integrovaným zesilovačem - při šířce 42 cm, výšce 13,3 cm a hloubce 35,5 cm ale váží jen 16 kg, což je podezřele málo s ohledem na kvalitu zpracování.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 3

Odpověď na jakoukoliv nejistotu dá nahlédnutí do specifikací - i CPM 2650 totiž používá pro Chord typický spínaný vysokofrekvenční napájecí zdroj, protože je to de facto zjednodušená a do jednoho šasi uložená kombinace předzesilovače CPA 2500 a koncového stupně SPM 650. Není tu tedy žádný velký klasický toroid, ale naopak několik různých transformátorů na EI jádře pro jednotlivé sekce. Napájecí část v přední polovině stroje je od signálových obvodů v zadní části oddělena poctivou příčkou.

Zesilovač dává na výstupu poctivých 120 Wattů na kanál do 8 ohm a to ve třídě A/B. Do poloviční zátěže umí CPM 2650 dát 170 Wattů. Krom svižného napájecího zdroje je to i díky MOSFET tranzistorům, které si Chord sám vyvíjí a nechává vyrábět na zakázku. Signálové obvody jsou pak plně symetrické, regulaci hlasitosti má na starosti potenciometr ALPS Blue Velvet.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 4

CPM 2650 má pak celkově velmi solidní technické parametry - souběh kanálů se drží v toleranci 0,01 dB, separace kanálů je lepší než 85 dB a odstup signálu a šumu je lepší než 93 dB. Je prostě znát, že jde o poctivě navržený stroj.

Chord CPM 2650 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde se přehrávalo primárně z Chord One a přes kabeláž řady Cardas Cygnus jsme poslouchali ELAC Adante AF-61, ELAC Adante AS-61 a také třeba ELAC Vela BS403. K porovnání byl k dispozici mimo jiné McIntosh MA252 nebo třeba Accuphase E-470 či Accuphase DP-430.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 5

Tak, jak opulentně, exoticky a výrazně se zesilovač tváří navenek, tak spořádaný a realisticky "při zemi" je po zvukové stránce. Pokud je něco vysloveně dominantní, je to jeho rychlost a kontrola, nezvykle suverénní na danou cenovou relaci i na poměry integrovaných zesilovačů - je fakt, že linka kontrabasu v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) byla až trochu suchá a přeci jen lehce technická (nicméně ne tak, že by to byl jen vysloveně stroze informativní zvuk), ale ta dávka samozřejmosti, tuhosti, pevnosti a hlavně razance, údernosti a konkrétnosti, to je spolu se skvěle přesnými konturami něco, co mnoho integráčů nenabízí. Je to zvuk prostý manýrů, prostý efektů a přesto respektující realistickou barvu nástroje, nepotlačující jeho energii, ale ani ji nijak nezdůrazňující. Je to pravý britský přirozený zvuk s nadstandardní schopností udržet vše pevně v rukou a to s jakýmikoliv reprosoustavami.

Taktéž ve středním pásmu, třeba u zpěvu The Singers Unlimited v jejich "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2), bylo cítit pečlivě zaříznuté kontury, na danou ligu mimořádně příkladnou transparentnost a konkrétnost. Pravda, hlasy nemají takovou tu bohatou vřelost, tu barevnost, která se pěkně poslouchá, je to trošičku studenější, nebo spíše naprosto neutrální podání, ale skvěle čitelné a působivě energické, chce se trochu říct až koncertní.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 6

Nekompromisně "rovný" a nestranný, technicky brilantní přednes měly i nejvyšší tóny - třeba cinkot vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona a Chicka Corey ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) zněl nesmírně jasně a konkrétně, vybroušený, znělý a zaostřený, bohatý na jemné nuance, a náramně čisťounký. Pravda, každá případná nectnost systému nebo nahrávky tu jasně vyjde najevo a zesilovač je v tom relativně nekompromisní, nicméně na skvělých nahrávkách prostě skvěle realistický.

Dominantním vjemem reprodukce je ale rozhodně trojice vlastností - síla, dynamika a rychlost. Díky tomu je na poměry integrovaných řešení působivé podání elektronické "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384). Je tu až koncertní energie, suverénně protlačené skrze prakticky libovolné reprosoustavy, elektronický beat má rytmus, má sílu, má živelnou autoritu a tlačí, tlačí a tlačí, takže čistočistý zvuk vás svou naléhavostí snadno strhne. Opět, je to trochu tvrdší a mimořádně autoritativně kočírované, ale působivé.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 10

Také rozlišení nelze popsat jinak, než jako působivé - není to snad tím, že by zesilovač z "Feeling Yourself Disintegrate" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) vytáhl nějaké doposud neslyšené informace, ale ve své cenové hladině boduje přesvědčivou transparentností, svižností a tím, jak čisťounce díky pocitu, že všechno je posazeno kupředu a všechno je velmi, velmi jasné a konkrétní, tak jak čisťounce díky tomu působí. Každý nástroj má svou pevně vedenou linku, formálně precizní a konkrétní, zvuk splňuje už i velmi přísné high-endové standardy, byť pro někoho jistě budu už trochu daleko v analytickém spektru.

Velmi, velmi autoritativní kontrola a skálopevná prezentace pomáhají přesvědčivě načrtnout hudební scénu - nástroje Theloniuse Monka a Johna Coltranea v "Ruby, My Dear" ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla zasazeny pevně v pravolevém i předozadním směru, jako vyříznuté v čistém a průhledném vzduchu, pevné, čisté, zřetelné a vůbec technicky precizní.

2019 02 28 TST Chord CPM 2650 12

Aurora a její "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) byly hodně plnokrevné, hodně energické, až dravé, zvuk byl pevný jako skála a zesilovač přes svou výstřední estetiku nabídl plnokrevně high-endový pocit prakticky ideální neutrálnosti. Všechno bylo příkladně poskládané, energické, dynamické a rytmické. Ne muzikální, ne hezké, ne přehnaně technické, ale rozhodně zaříznuté, zaostřené a přímočaré.

Integrovaný zesilovač Chord CPM 2650 je, nutno to zase zopakovat, působivý kus techniky - zvenku schválně působivý a excentrický, okázale jiný, byť výtečně vyrobený, jak se sluší a patří. Také konektivita odpovídá všem rozumným nárokům a snad jen trochu komplikovaná odlišnost a jistá neintuitivnost ovládacích prvků (byť rozhodně ne nepřekonatelná), typická pro většinu produktů Chord, může být trošku otravná. Zvukově je to pak ale čistokrevný Brit, byť technicky precizní a zamřený na realističnost, čistotu a autoritu, na energii v až koncertní míře a na to, aby se v této transparentně přímočaré podobě protlačil bez váhání prakticky jakýmikoliv reprosoustavami. A ono to funguje - přes jistou techničnost a CPM 2650 dá poslouchat neúnavně a vybízí k dalšímu a dalšímu objevování nových i starých nahrávek a o tom to má v high-endu ideálně být.

Kč 169 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ až překvapivá kontrola a konkrétnost

+ puristicky čistý a přímý zvuk

+ dynamika

+ rychlost

ZÁPORY

- estetika a s ní spojené neintuitivní ovládání je něco, nač je třeba si zvykat

- někdy může být zvuk trochu technický

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz 

DOVOZCE: Voice | www.voice-audio.cz 

XAVIAN Concerto - třípásmové sloupové reprosoustavy

Perfect Sound Group

Polk Audio | hi-fi reproustavy

AV Center - pražské hi-fi studio

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

200 200 soundstyle

Dream Audio

E-shop Mareka Audio

Dynaudio EMIT

HiFi Studio TYKON

Fischer&Fischer high end reprosoustavy

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Grandinote Shinai [2]
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta Evoluzione [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Siltech Ruby Mountain II powerCON [1]
Nordost Valhalla 2 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [2]
Nordost Red Dawn
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
SOtM sPS-500 [1]
iFi iPower pro RME [2]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Bowers & Wilkins PI7 [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics DELOS 1815W1 [4]
IsoAcoustics DELOS 1815W2 [2]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [1] + [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

Amarock Studio | KEF - PASS LABS - HARBETH

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Vigo MKII Rodel Audio | hi-fi studio Praha HIFI GUIDE - mbl, Magnat, Q Acoustics

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Musical Fidelity

XAVIAN 16 200 200 cpt 17 200 200 aq Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Marantz MODEL 40n

PASS LABS Studio Špalíček - Ostrava Marantz AVHIFI | Storm Audio & Emotiva VOIX

Audio Video Show Praha 2022

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies