2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 1

Nejdražší sériově vyráběné regálové reprosoustavy na světě - to je prý dle Sonus faber jeden z pohledů na nové Guarneri Tradition z nejčerstvější série Homage Tradition. Italský výrobce jimi navazuje na koncept předchozích modelů Guarneri s historií dlouhou skoro tři dekády, ale posouvá je jemnými úpravami křivek do současnějšího designu.

Guarneri Tradition nicméně stále zůstávají středně velkými regálovými reprosoustavami, modernost je vidět ale třeba na dedikovaném stojanu, který je kompletně vyrobený z uhlíkových vláken. Elegantní ozvučnice měří 37,7 x 23,9 x 37,5 cm (v x š x h) a váží 16 kg a jsou vyrobeny z MDF profilů, jejichž povrch je zušlechtěn dýhou pod hlubokým lakem. Hrany a nejen je pak zdobí ještě hliníkové prvky.

Ozvučnice krom spodní a horní hrany nemá žádné souběžné stěny, zejména proto, že vypuklé bočnice se vzadu spojují téměř do špičky a tak tak, že se tam vejdou reproterminály. Přední stěna je tradičně pokrytá kvalitní kůží, v níž jsou v ještě dále odděleném poli usazeny vysokotónová kopulka a středobasový kónus. Přes ně je natažena řada pružných lanek, velmi elegantní náhrada za běžnou mřížku.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 2

Při pohledu shora pak objevíte kulatý prvek s logem Sonus faber, který tu je prostě proto, aby tu byl, ale tak nějak se k celkovému luxusnímu pojetí reprosoustav hodí.

Pohled zezadu odhalí jen velmi tenký profil z kovových žeber, působících tak trochu jako chladiče. Jde nicméně o systém, v němž je ukrytý systém para-aperiodického bassreflexového výdechu. K dispozici jsou dva páry firemních terminálů.

Výrobce říká, že kabinet sice respektuje původní "houslové" tvary modelů Guarneri, ale jemné nepravidelnosti v křivce bočnic zvětšují vnitřní pracovní objem v zadní části. Zmíněný bassreflexový výdech firma nazývá Stealth Ultraflex a vychází z technologií řady Olympica - systém nechává z ozvučnice vycházet vzduch, ale v otvorech jej uklidňuje a eliminuje turbulence.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 4

Osazení pochází z vlastních kapacit Sonus faber, o výšky se stará reproduktor XTR-04, což je kopulka o průměru 2,8 cm, zhotovená z měkkého hedvábí. Měnič má vlastní pracovní komoru s labyrintem. Středobasový kónus W15 XTR-04 má 15 cm membránu, o které se nic více nedozvíte; je ale poháněna systémem neodymových magnetů.

Sonus faber Guarneri Tradition pracují s frekvenčním rozsahem 40 - 35 000 Hz (bez udané tolerance), jejich dvě pásma se dělí na hranici 3 500 Hz. Lehce nadprůměrná citlivost 87 dB / 2,83 V / m a impedance 4 ohmy by neměla být překážkou pro žádný zesilovač.

Guarneri Tradition jsme poslouchali v dealerském centru E.P. Audio v té nejvybranější společnosti elektroniky McIntosh - hrálo se z SACD přehrávače MCD550 a přes předzesilovač C2600, kterým dodával šťávu filtr MPC1500. Konečné zesílení měly na starosti monobloky MC1.2KW, alternované dostupnější verzí MC601. Propojeno bylo kabely InAkustik z nejvyšších řad. Porovnávali jsme s ostatními modely Homage Tradition - jak Serafino Tradition, tak hlavně Amati Tradition, ale pro porovnání zde byly i Bowers&Wilkins 802D3 nebo Nautilus.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 5

Mohutná "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byla ve své basové záplavě přeci jen odspodu omezená, ale mohutný, razantní a energický zvuk byl výtečně čitelný, bez známek uvadání, s pevnými konturami a s výjimečnou konkrétností. Samozřejmě, že Guarneri Tradition nejsou určeny pro ozvučení velikých prostor, kde se prostě ve své kompaktnosti trochu ztrácí, zblízka však mají hluboké tóny razanci a fyzicky citelný impuls.

Ve středech pak už žádné omezení citelné není - Guarneri Tradition zformovaly vokál Toma Jonese v "Did trouble me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) s nádhernou bohatostí a až fyzickou hutností, plný a sytý, plný barev. Žádná měkká nadýchanost, prostě pevný a jadrný, živý, v hrudníku rezonující vokál, výtečně prokreslený, konkrétní, soustředěný tak jak se sluší a patří ne výtečnou dvoupásmovou koncepci.

Nejvyšších tónů je pak požehnané množství a jsou neupejpavě znělé, jasné a zřetelné - na činelech v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl znát pro firemní zvuk charakteristický letmý dotek hedvábné hladkosti, jinak ale jejich objemu, jejich texturám nebo barvě kovu nelze nic vyčítat. Každé ťuknutí paličkou do činelu se rozezní s lehkostí, kontrolou a pozvolna doznívá bez pocitu ztrácení se pod ostatními zvuky v nahrávce.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 6

Dynamikou patří Guarneri Tradition rozhodně k výjimečným reprosoustavám své velikosti - dokonce i velké bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) byly pod kontrolou a i obrovská rána do masivního bubnu dokázala rozklepat stěny poslechové místnosti a dát fyzickou ránu do hrudníku. Samozřejmě, že oproti větším modelům ze stejné řady jsou tu limity, ale ona velká vnitřní jistota, ona konkrétnost a čitelnost jsou na regálovku působivé.

Stejně tak rozlišením jsou Guarneri Tradition tak působivé, jak byste právem čekali od tak drahého modelu. Prokreslení "My right eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) bylo prostě skvělé, reprosoustavy jsou - ale to už se budeme opakovat - monitorově konkrétní, snadno čitelné a i když jsou jistě někteří konkurenti, kteří dají jaksi více najevo jeden každý detail, umí ho více zdůraznit, ale Guarneri Tradition umí jednotlivosti pospojovat do přirozeně soudržného, vrstevnatého a uvolněně nenásilného celku.

Vysloveně super je pak podání prostoru, byť podání tří dimenzí hudební scény v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG) funguje lépe spíše při bližším poslechu. Ustavíte-li si však poslechový trojúhelník tak, aby odpovídal proporcím vašeho prostoru a natočíte-li ozvučnice relativně výrazně směrem k sobě, možná ideálně ne úplně přímo osami na uši, pak dostanete obraz velmi stabilní v pravolevém směru, vytažený naprosto již z masy ozvučnic až za jejich hranice (což je působivé a návykové) a díky až překvapivě snadnému vnímání i předozadního prostoru včetně lokalizace hudebníků v tomto směru máte až holografický dojem. Takhle nějak mají hrát dobrou nahrávku opravdu dospělé, high-endové "skoro-monitory".

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition 11

Přes všechny technické klady mají Guarneri Tradition stále ono italské muzikální kouzlo, které je Sonus faber vlastní. Rytmická elektronika "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) měla šmrnc, údernost, důraz a i když tu zřetelně chyběly ty nejhlubší basové "kopance", kontrola a konkrétnost kontur byla excelentní.

Vrcholný kompaktní model firmy Sonus faber je důstojnou poctou jménu Guarneri - je jedno, jestli jménu houslaře, nebo jménu italských reprosoustav. Krásné zpracování se jaksi v této třídě očekává samozřejmě, elegantní punc Sonus faber je ale i v této hladině patří skutečně exkluzivní. Guarneri Tradition v sobě místí technickou preciznost high-endového zvuku s muzikálností a velice, velice zábavným charakterem, který ač možná nemá ty úplně nejhlubší basy, ve všem ostatním je to skutečně vášnivý, plnokrevný a barevný zvuk se zřetelnou radostí. Zažít chvilku s Guarneri Tradition je intenzivní muzikální zážitek, který za to stojí.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkově upravovanou akustikou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition m1

Z naměřených hodnot je vidět, že reprosoustavy se snaží kompenzovat svou velikost a z ní plynoucí limity v basové oblasti silnějším projevem v pásmu 200 - 300 Hz a špičkou na 150 Hz, bassreflex pak vydechuje někde kolem 70 Hz - v reálném menším prostoru se patrně využitelně dostanete ještě na cca 55 Hz; s ohledem na cenovou hladinu by tu mohlo být ještě trochu víc basu. Je tu také vidět větší zastoupení výšek, tedy vlastně "do hezka" laděné vyznění.

2017 10 06 TST Sonus faber Guarneri Tradition m2

Imepdanční křivka (červená) napovídá v kombinaci s elektrickou fází (černá) dost o nárocích na zesilovač - pod hladinou 100 Hz budete potřebovat skutečně skálopevný, stabilní zesilovače, aby reproustavy řádně "podržel". Nejnižší impedance něco kolem 3,5 ohm pak také napovídá něco o potřebné úrovni elektroniky.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 369 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné zpracování

+ monitorově konkrétní poslech

+ muzikálnost

+ plnost a barevnost

ZÁPORY

- hlubokých basů s ohledem na cenovou hladinu trochu schází

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz 

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Struny podzimu

Začal sychravý podzim, večery začínají brzo a ven se člověku nechce, takže by se dost možná dalo říct, že je nejlepší část roku pro ty, kteří rádi poslouchají hudbu - už si nemusíme vymýšlet důvody, proč nikam nejít a proč zůstat v teple domova s oblíbenou hudbu na oblíbeném médiu.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 grandinote 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 hifihomeart 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha