800 150 dynaudio partner

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 1

Skotský Tannoy prošel pár let nazad lehce turbulentním obdobím, v němž ze své domácí základny nechal odejít poměrně dost zaměstnanců a přestože velká část se jich opět vrátila, tak pár z nich šlo vlastní cestou - a to je vlastně ve zkratce příběh toho, jak na svět přišla jedna z nejnovějších značek ve světě reprosoustav - Fyne Audio. Nejviditelnější je v jejich katalogu rozhodně střední řada F500, které kralují třípásmové sloupky F502.

Pokud máte pocit, že jste podobně koncipovaný model už někdy někde viděli, vraťte se k první větě tohoto článku. F502 jsou poměrně klasicky střižené sloupky s pravoúhlými kabinety z MDF, zjemněnými klenutým tvarem přední i zadní stěny. Snad je to díky opravdu pěkným přírodním materiálům na povrchu, snad je to kovovými prvky, ale ať to způsobuje co chce, tak F502 působí moderním a čistým dojmem.

Pohledu zepředu dominují dvě velká kola měničů, obroubená mohutnými úchyty košů, tenký hliníkový pásek obepínající spodek ozvučnice ji vizuálně svazuje s "mřížovým" a robustní základnou. Onen "zamřížovaný" prostor slouží jako výdech bassreflexového systému BassTrax, jehož otvor míří směrem dolů ze zdvojené vnitřní komory a jehož energie se do 360 stupňů rozlévá přes masivní "trn", směřující vzhůru. Je to řešení elegantní a umožňující mnohem méně řešit pozici reprosoustav v místnosti.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 2

Zadní strana je díky tomu naprosto čistá, osazená jen v dolní části malým štítkem, na němž jsou dva páry reproterminálů.

Oba měniče, vsazené do 64 litrového kabinetu mají průměr tučných 20 cm, ten spodní slouží výhradně basům, ten horní středům a ve svém prostředku má vloženou trubici systému IsoFlare, skrývající kopulku tweeteru klasického průměru 2,5 cm. Středotónový i basový kónus jsou oba z kombinace různých vláken, kompresní tweeter má titanovou kopulku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 3

Výrobce udává u F502 dvou a půl pásmovou koncepci, byť výhybka prvního a druhého řádu má nastavené přechody na 250 a 1 700 Hz. Udávaná frekvenční odezva mezi 30 - 34 000 Hz (-6 dB "v typické místnosti") je působivá, citlivost 91 dB / 2,83 V / m patří mezi vyšší a jmenovitá impedance činí 8 ohm.

Ještě jsme nezmínili, že kabinety F502 přes své čisté tvary neskryjí svou robustnost - však s výškou 111,4 cm, šířkou 25 cm a hloubkou 38 cm váží poctivých 25,2 kg.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 4

Fyne Audio F502 jsme poslouchali v akustickými prvky Sonitus pečlivě ošetřené místnosti dovozce - hrálo se na referenční systém Burmester 089 + Burmester 911 MK3, podpořený kabeláží Nordost Tyr 2 s jedním z napájecích kabelů ze série Frey. Uzemněno bylo pomocí Nordost QKore 6. Zkoušeli jsme ale i systém více "při zemi", tedy Creek Evolution 100A, Creek Evolution 100CD a Creek Evolution 100P. Srovnávali jsme s dalšími modely Fyne Audio - F303, F501, F502 nebo třeba F702, ale i dalšími - třeba modely z KEF série R (R3, R5, R7, R11, ...) atd.

Kontrabas Avishai Cohena v "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) byl mocný, ve své velikostní a cenové třídě vykouzlí F502 řádnou porci hlubokých tónů, reprosoustavy se nebojácně pouští do temných hloubek. Není to audiofilsky decentní bas se snahou o perfekcionistické konturování, nicméně ta lehkost a snaživost, ta energická svižnost, jednoduše drajv to bohatě vynahrazují. Bohatě doslova, protože basu je prostě dost - i díky tomu ale bude ideální spojit F502 s naddimenzovaným zesilovačem.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 6

Hlasy zpěváků z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) byly taktéž velmi živé a energické. Ve své třídě zvládají F502 velmi pěkně rozlišit jednotlivé vokalisty a prezentovat jejich zpěv s dobrou srozumitelností - reprosoustavy nejsou analytickými monitory, nicméně hudba se žene kupředu, má velký objem i proporce, má švih a břink až koncertního typu. S tím nicméně souvisí i to, že Fyne Audio vám dají najevo tvrdost a jistou ostrost nahrávky - nicméně tah na branku limity nahrávky zdárně "přetlačí".

Na rozdíl od spodního a středního pásma se u cinkotu vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) nezdálo, že by byl nadstandardně objemný. Nicméně energie a až koncertní živost jsou rozhodně patrné i zde. Reprosoustavy dobře vystihují křehkost kovového tónu, ten zaznívá jasně a s až přeci jen hraniční tvrdostí, nicméně bez toho, že by ji zvuk překročil. Ačkoliv bychom se asi vyhnuli kombinování s tvrději znějící elektronikou.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 7

V "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) vykouzlily reprosoustavy až pompézní množství zvuku. F502 si pak přímo libují v hlasitosti, přímo nabádají, abyste si užili koncertní zážitek a podporují to mocnou dávkou dynamiky, aniž by se ale ze zvuku stal jen zběsilý výbuch. Elektronická hudba ale řádně šlapala, schopnost stupňovat dynamiku dál, dál a dál je v kontextu cenové hladiny výjimečně působivá.

Ve "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) se dočkáte neuvěřitelného basového hromobití (minimálně v kontextu rozměrů), které ale nepřehluší férovou zřetelnost zbylých pásem. Příval zvuku je totiž dobře informativní, ačkoliv audiofilská analytičnost a delikátnost nejsou tak úplně v základní výbavě. Na druhou stranu ani závěrečná kakofonická pasáž reprosoustavy nerozhodí - alespoň ne za předpokladu, že dobře vyberete elektroniku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 10

Co pak funguje naopak naprosto automaticky, to je excelentní prostorovost - "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla mocná, velká, rozložitá, vysunutá dopředu a protažená do pozadí. Prostě veliká a dominantní, okupující celý prostor místnosti, nástroje měly snad až nadživotní rozměry a právě díky tomu máte pocit snadné orientace i dobré lokalizace. Navíc se nezdá, že by bylo nutné nějak extrémně laborovat s pozicí ozvučnic v místnosti.

Je fakt, že energický a razantní zvuk F502 umí upoutat pozornost. A navíc to třeba v "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) bylo upoutání mnohem víc na hudbu samotnou, než na její technickou formu. Je to živelný, svižný, mocný zvuk, odspodu dominantní a bohatý, plnotučný a v divoké pasáži také řádně řízný, nijak zjemněný a zklidněný, naopak přímočaře rázný. Není to pohodově univerzální zvuk, ale zato má výrazný tah na branku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 13

Sloupky Fyne Audio F502 nabízí mocný bas, výtečný prostor, zajímavou estetiku a v dané ceně hlavně skvělou živost a koncertní výraznost. Potřebují k tomu ideálně spojení s naddimenzovanou elektronikou, aby vše drželo pohromadě tak pevně a konkrétně, jak by správně mělo a stejně tak potřebují posluchače, který ocení právě onu až jistou živelnost přednesu. Pokud je to ale váš šálek kávy, tak objem, velikost a dynamika patří rozhodně na špičku toho, co si za padesát tisíc můžete koupit.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

F502 vykazují na naměřené frekvenční charakteristice zdůrazněné basové pásmo, ale třeba také schopnost zahrát od nějakých 40 Hz. Frekvenční odpověď je poněkud rozevlátá, ale to není u obdobně řešených reprosoustav nic tak úplně překvapivého. Překvapující je spíše velký přírůstek energie na basech a adekvátně veliký propad energie na výškách nad 12 kHz při měření pod úhlem. F502 jednoduše nejsou audiofilsky dokonale "rovnými" reprosoustavami, byť střední pásmo je rozumně prosté propadů a zdůraznění.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

I křivka impedance je tak trochu divočejší. Jednak se nebojí padnout v basovém pásmu až mezi 3 a 4 ohmy, jednak nemá typicky bassreflexovou charakteristiku (ačkoliv lze vyvodit, že systém Fyne Audio je naladěný někam pod 40 Hz) a na 200 Hz je vidět záchvěv nějaké rezonance, byť v celkovém přednesu nebylo nic podobného znát. Připravte si nicméně co nejlepší zesilovač budete moci.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 47 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ živý (až živelný) zvuk

+ hloubka a důraz basu

+ zábavně dynamické

+ prostor

ZÁPORY

- krom specifického charakteru asi nic zásadního

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian yamaha

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio