HIFIStyl

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 1

Přestože u následníků tradice skotské legendy Tannoy - taktéž skotské značky Fyne Audio - bude nejpopulárnější bez diskuse dostupná série F300 nebo klasické hi-fi ze série F500, výrobce přestože teprve svou cestu světem reprodukce zvuku začíná, tak nezapomíná ani na náročné zákazníky. Na ně míří se sérii F700, v níž se snoubí luxusní provedení a charakteristické měniče, které jako kdybyste prostě už někde viděli. Přímo veprostřed sérii stojí model F702.

A stojí velmi sebejistě, protože F702 je pořádně velký a robustní sloupek - kabinet z MDF profilů má rovnou pouze čelní stěnu, jinak jsou stěny decentně klenuté, aby uvnitř nevznikalo nežádoucí stojaté vlnění. Robustnost pak není jen pocitová, vycházející z estetického pojetí nebo třeba z toho, že celá skříň je posazená na masivní kovové základně. Prostě tak nějak cítíte, že tu bylo použito dost materiálu - však F702 váží poctivých 30,5 kg při výšce 111 cm, šířce 38,4 cm a hloubce 44 cm.

Čelní stěně dominují dva masivní kotouče měničů, ten spodní vyhrazený basům, ten vrchní středům a výškám, protože hned na první pohled v jeho srdci objevíte kovový lesk charakteristického zvukovodu. Jednolitost plochy tu narušuje jen decentní štítek nasazený přes horní hranu a tenounká dvojitá kovová linka kolem každého z měničů.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 2

Na úzkém pruhu zadního panelu se tak tak na šířku vejde dole umístěná destička s dvěma páry reproduktorových terminálů, kde se mezi spodními dvěma nachází nevelký zemnící kolík. Ano, návaznost na tradici Tannoy je velmi zjevná.

Zajímavé je ale i řešení bassreflexu - ten totiž směřuje dolů skrze vrchní patro podstavce, v meziprostoru pak proud vzduchu naráží na "trn" systému BassTrax, pevný difuzér, který energii spodních kmitočtů rozprostře kolem dokola. Díky tomuto systému se budou F702 snáze integrovat do prostoru.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 3

Uvnitř kabinetů se nachází příčka, která jejich vnitřní objem rozděluje na dvě nezávislé komory. Ta horní patří koncentrickému měniči IsoFlare, který kombinuje středobasovou membránu z různorodých vláknitých materiálů o průměru 20 cm s hořčíkovou kopulkou o běžném průměru 2,5 cm, uloženou v kovovém nátrubku, čímž se z ní stává kompresní tweeter. Spodní membrána ve vlastním, větším pracovním prostoru má také průměru 20 cm a také používá onen materiál složený z mnoha rozličných vláken. Větší měniče mají výrazně prořezávané závěsy membrán, které snižují zkreslení a zvyšují zatížitelnost.

F702 jsou koncipovány jakou dvou a půl pásmové, s dělícími frekvencemi nastavenými na 250 a 1 700 Hz. Výrobce udává působivou frekvenční odezvu 30 - 34 000 Hz (-6 dB "v typické místnosti"), jmenovitá impedance je standardních 8 ohm a charakteristická citlivost činí nadstandardních 92 dB / 2,83 V / m).

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 4

Sloupek Fyne Audio F702 jsme měli možnost poslouchat v akusticky ošetřeném prostoru dovozce, kde ho živila sestava Burmester 089 / 911 MK3, alternovaná třeba přehrávačem Creek Evolution 100P, integrovaným Creek Evolution 100A nebo koncovým stupněm Creek Evolution 100P. Propojeno bylo kabeláží Nordost Tyr 2 a ošetřeno napájecím řešením Nordost QRT včetně zemnící jednotky QKore 6. Porovnávali jsme s Fyne Audio F303, F500, F501 nebo F502, ale na stejné sestavě též s KEF R3, KEF R5 nebo KEF R7 a KEF R11.

Sloupky F702 nejsou malé (ani levné) a tak není zase takové překvapení, že rychlou a razantní linku kontrabasu v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) zvládly s přehledem. Hluboké tóny jsou mocné, až monumentální, těžké a úderné, je jich hodně v objemu i v hutnosti a je to bas, který prostě fyzicky cítíte a má sílu houpat základy domů. F702 chrlí bas s až koncertním odhodláním, aniž by to ale byla nějaká zběsilá dominance, prostě jen umí naplnit prostor objemově i energeticky. Je to pevná a razantní linka, která má ale i vkusně high-endovou autenticitu v barvách a struktuře, byť to není decentní audiofilie, ale energický tah na branku.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 5

V souladu se svou cenovkou nabízí Fyne Audio F702 velmi agilně a čistě pojaté střední pásmo, s hlasy vokalistů souboru The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) dobře oddělenými a hlavně opět dominantně energickými, až koncertně prezentními, přesto high-endově učesanými, čistými a znělými. F702 naznačí něco málo o tom, že nahrávka má jisté technické limity, ale zároveň je umí svou živelností jaksi eliminovat. Ačkoliv je to rozhodně i zásluhou elektroniky Burmester, F702 mají kontrolu a autoritu, pojí monitorovou naléhavost a pečlivost s bohatostí a masitostí velkých reprosoustav.

Cinkot vibrafonu v "Children´s Song", kde sdílí prostor Gary Burton s Chickem Coreou ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057), byl také při síle, rychlý, výrazný, jadrný a zvonivě naléhavý, aniž by ale vybočoval z mezí high-endové kulturnosti. Objemově nejsou výšky dominantní, nemusíte se bát přehnané jasnosti nebo neproporčního zastoupení, cinkot je prostě jen nezkrocený, rychlý a úderný a výšky nebojácné.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 6

Svou robustní stavbu a průměry měničů umí Fyne Audio F702 proměnit v působivý dynamický důraz, třeba elektronickou "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) reprosoustavy rozpumpovaly v koncertním měřítku a můžete šponovat hlasitost dle libosti a hudba vždy drží solidní fazonu pulsuje s koncertní dynamičností. Nejsou to reprosoustavy pro tichý, šeptavý audiofilský poslech (ač rozumně potichu hrát umí, přeci jenom je to už vyšší high-endová kategorie), zaslouží si hrát nezkroceně a bohatě, odvážně a živelně a hrají s chutí, pevné, až tuhé, mocné v objemu a schopné řádně rozproudit krev.

Ačkoliv nejsou rozhodně F702 nějakým studiovým monitorem, svou dopředností a prezentností dokázaly rozpracovat "Feeling yourself disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) velmi dobře, jejich nezdrženlivost vás vtáhne do nahrávky a všechno působí dosažitelně, čitelně a pevně, aby to odpovídalo cenové kategorii. Ačkoliv pak tedy F702 nejsou nástroji pro audiofilské vychutnávání delikátních nuancí, košatost nahrávek zvládnou reprodukovat ve velmi adekvátně dospělé úrovni a naprosto přiměřeně své cenovce.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 7

A přestože pak jsou navzdory své koncentrické koncepci kritických pásem přeci jen lehoulince směrové, dokážou po troše natáčení rozprostřít hudební scénu v předozadní i pravolevé ose do nebývalé šířky (respektive hloubky). "Ruby, My Dear" s nástroji Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla veliká, celistvá a velmi vzdušná, prostor velký v proporcích a zaplňující celou místnost. Není to snad zvuk monitorově a studiově holografický, ale i v tomto ohledu působí koncertně - je tak velký a tak konkrétní, že prostě víte co a jak.

Přeci jen trochu na hraně nahraná "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) potvrdila, že tak jako u Tannoy, tak i u Fyne Audio F702 není zvuk tak úplně pro každého. Přestože se poslouchá snadno, jeho živost (možná místy až dravost), jeho důraz, jeho pevnost a plnost, jeho koncertně velké proporce a až neřestná fyzičnost spolu s úderností vytváří kombinaci, kterou jaksi nemůžete mít puštěnou jen tak kdesi v pozadí, je to zvuk vyžadující svou dávku pozornosti, ale za tu vám odevzdá dynamický a vášnivý zvuk.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 12

Sloupky F702 od skotských Fyne Audio jsou zjevnou a nepokrytou evolucí řady Definition od původního zaměstnavatele konstrukčního týmu mladé značky. A evoluce je to rozhodně pozitivní, protože přináší jednak preciznější zvuk, jednak nižší cenu a to je přesně to, co každý kupující chce slyšet. Samy o sobě jsou F702 velmi pěkně zpracovaným, až nábytkovým objektem, který dokáže v prostoru zapůsobit. Zvukově pak dokážou do místnosti přenést energii, údernost a intenzitu hudebního zážitku v až koncertní formě. Pokud tak hledáte živost a tah na branku, tyhle Fyne Audio mají zásoby na rozdávání.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Dokonale přímá linka frekvenční odpovědi není to, co by bylo charakteristické pro produkty Fyne Audio (a ostatně ani Tannoy). 30 Hz v předepsané toleranci se nezdá být úplně přítomných, při specifikovaném poklesu začínají F702 hrát spíše poblíž 40 Hz, ale pokud budou blízko zadní zdi, pak se pravděpodobně k psanému rozsahu přiblíží. Pásmo od 50 do 110 Hz je pak energeticky bohatší, basový měnič obecně tlačí na pilu o něco víc, než jeho koncentricky uspořádaní souputníci a více energie najdete až k dělící frekvenci na 250 Hz. Vokální pásmo je pak velmi solidně vyrovnané a čisté, nejvyšší tóny nesou jasné stopy "utopení" měniče ve zvukovodu, energie je ale plus mínus vyrovnaná středům, jen pod úhlem zřetelně ubývá od mety 12 kHz. F702 nabízí podle měření temnější, ale rozumně vyrovnaný zvuk.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Ač jsou F702 bassreflexové, jejich řešení se dle průběhu impedance chová mnohem spíše jako uzavřená ozvučnice. V oblasti pod 100 Hz se nicméně přibližuje metě 2 ohm, což jsou i na danou vyšší třídu poměrně hodně náročné hodnoty a rozhodně ne každý zesilovač takovou zátěž ustojí. Od 100 Hz výše ale ani impedance, ani elektrická fáze nevykazují žádné obtížné nebo nepatřičné chování, nejsou tu žádné artefakty ukazující na nedostatky. Že ale budete potřebovat opravdu mimořádně stabilní zesilovač, to je fakt.

2019 04 30 TST Fyne Audio F702 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 185 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ našlápnutý, energický zvuk

+ jsou lepší, než obdobně vypadající konkurence

+ příkladné zpracování

+ působí živě, dobře se rozehrávají

ZÁPORY

- zvukový charakter je specifický

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

AAI - ultimativní audiofilské kabely

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Moon 250i v2
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
s314 Omicron

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

HiFi Morava - Audiovector

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies