2016 06 06 TST ASUS Clique R100 1

S rozvojem "počítačového" audia se do světa hi-fi snaží pronikat čím dál tím víc netradičních společností - některé, za příklad jmenujme třeba Lumin, sahají čistě po high-endových úrovních, jiné, jako třeba Creative, naopak jen maličko vybočují ze svých známých bod čistě mainstreamového ozvučení, které okořeňují o hi-fi kvality či funkce. Některé z počítačových společností, jejichž nejznámějším reprezentantem na českém trhu je bezpochyby ASUS, se ale dokázaly zorientovat v hi-fi branži velmi zajímavým způsobem a dokázaly nabídnout čistokrevné high fidelity v trochu "počítačovějším" balení, ale zato za často atraktivnější ceny, než společnosti malé či v obour tradičnější.

Krom série zajímavých a dobře hrajících převodníků v MUSES edici má nyní ASUS na světě novinku - extrémně snadno zaplatitelný streamer Clique R100. V čisté plastovém těle s váhou pouhých 65 gramů a rozměry 9 x 6,5 x 1,5 cm (š x h x v), které nehyzdí žádná ostrá hrana, najdete příjemnou bezdrátovou konektivitu a podporu všech důležitých digitálních formátů - za minimální poplatek tak můžete svůj "offline" systém otevřít světu přehrávání po síti.

Na malém přístroji vlastně není ani moc co popsat - na tenké přední stěně najdete fyzické spínací tlačítko s informativní diodou, na zadní protilehlé hraně pak malý USB port pro napájení (výrobce k tomuto účelu dodává zásuvkový adaptér) a sdružený 3,5 mm port pro analogové i digitální připojení. Snad zase tak moc nepředběhneme, když řekneme, že analog ani nemá cenu zkoušet - je tak zhruba ekvivalentní výstupu ze zvukové karty průměrného počítače.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 2

Celé vnitřní řešení stojí na platformě Allplay, která k sobě váže i ovládací aplikaci Allplay Jukebox pro telefony a tablety (mimochodem výtečnou - rychlou, přehlednou a jednoduchou). Připojit k tomuto maličkému streameru se můžete jak pomocí Wi-Fi, tak pomocí bluetooth. Několik krabiček pak můžete propojit i do multiroom konfigurace. V aplikaci pak můžete přehrávat nejen lokální obsah v telefonu či tabletu, ale také streamovat z domácího serveru, pouštět internetová rádia nebo využít třeba i Spotify - TIDAL (zatím?) dostupný není.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 3

Co je skvělé? Za dané peníze rozhodně podpora rozlišení až 24 bit / 192 kHz, kde aplikace kromě MP3 nebo AAC zvládá i FLAC, ALAC a WAV. Přehrávání probíhá bez zaváhání, snadno, rychle a ovládá se příjemně.

Ač výrobce neupřesňuje konkrétnější typ, čip D/A převodníku má slušný odstup signálu a šumu na úrovni 106 dB. Clique R100 je v podstatě dosti jednoduché, jednoúčelové a nekomplikované zařízení, ale vyvedete-li signál digitální cestou do slušného převodníku, nezadá si s libovolným komponentním streamerem základních kategorií.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 4

Maličký Clique R100 jsme poslouchali s oběma základními sestavami - jak s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, tak s Cambridge CXA80. U té první v případě digitálního propojení sloužil ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo OPPO BDP-105D. Poslouchalo se také přes dělený QUAD Artera Play a Artera Stereo a to přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Bowers&Wilkins 805 D3 nebo Cabasse Murano. Propojeno bylo kabely Monster Cable M1000 (optika) a standardním setem ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black nebo všemožnými kabely KrautWire. K ovládání jsme používali doporučenou aplikaci Qualcom AllPlay Jukebox.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 5

Linka kontrabasu v "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) byla objemově velmi realistická, nezdálo se, že by spodní frekvence jakkoliv scházely, nebo naopak byly efektně přebujelé. V této oblasti byl nejvíce cítit rozdíl mezi digitálním a analogovým propojením maličkého streameru - pokud jen trošičku můžete, analogu se vyhněte, protože zvuk pak ztratí konkrétnost a poněkud se všeobecně rozpadne a zploští. Pokud ale zůstaneme u digitálního propojení, pak třeba už zmíněný kontrabas má sice o něco menší důraz, ale s přihlédnutím k finanční stránce věci je perfektní. Lehce měkčí kontury nevadí, má v sobě totiž citelnou energii, nechybí mu ani impuls a vlastně zaznívá příjemně šťavnatým způsobem a v ničem se neliší od násobně dražších přístrojů.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 6

Velkou výhodou Clique R100 je jeho civilní, vlastně velmi jednoduchý projev, díky čemuž ale paradoxně zní velmi čistě a srozumitelně. Vokál Cary Dillon v "The Parting Glass" z "Live at the Grand Opera House" (FLAC | 24 - 48) tak sice byl trošku obyčejný, maličko mu scházela jemnost, elegance a vnitřní rozechvění, ale na druhou stranu je až překvapivě snadno srozumitelný, lehký a i když by mohl být předstoupený o krůček před klavírem, pocitově je velmi příjemně čistý a jasný. ASUS svým klidnějším projevem trošičku schovává výrazné sykavky, kterých se ve skladbě pár nachází, ale nezahladí je úplně. Opět tedy až nečekaně dobrý, snadno poslouchatelný výsledek.

Tenoučké cinkání kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) už se rozložilo na jednotlivá zacinkání, bylo cítit, že to není jednolitá znějící kovová plocha, ale skutečně řada droboučkých cinkátek, rozeznívaných postupně. Úder do kovu je jasný, ale znělost je celkově spíše průměrná - pořád ale minimálně stejná, jako u streamovacích "krabiček" s násobnou cenovkou. Podání kovu bylo slušné, bez pocitu plechovosti, nicméně je jasné, že dozvuk je krátký, spíše naznačený a rychle ustupuje do pozadí. Objemově bylo výšek ale akorát - vyvážení pásem je stejně "obyčejně" spořádané jako vlastně všechny ostatní aspekty reprodukce.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 7

Clique R100 se nesnaží o kdovíjak rozmáchlé zvukové podání, naopak spíše cítíte až překvapivou rychlost a snahu o udržení čistoty a kontroly. Proto i dynamika v Haydnově "Smyčcovém kvartetu op. 76 č. 5" v podání Engegardkvartetten (FLAC | 24 - 192) vůbec nebyla špatná. Svižný zvuk byl čistý, přehledný a i porce energie byla slušná, byť třeba přes OPPO bylo cítit podstatně plnější a hutnější přednes. Stejně tak už reprodukce nese s každým tónem dostatečný důraz a zejména se vzrůstající hlasitostí už je za dané peníze pramálo důvodů ke stížnosti. Clique R100 působí být už rozumně nad věcí a i když taje mikrodynamiky vám asi neotevře, tak třeba většině levných přehrávačů (diskových i síťových) natrhne v poměru cena / výkon obvody.

Ačkoliv Clique R100 je schopen "pobrat" bez problémů soubory ve vysokém rozlišení, DSD je mu bohužel cizí (ale co taky chtít za nějaké tři tisícovky) a tak jsme nemohli provést oblíbený srovnávací test s FLAC 24 - 88,2 a DSD64 verzí skladby "Vision of Her" z desky "The Window" Davida Eliase. Nicméně i "pouhý" FLAC bohatě stačil a ukázal, že už zmíněný rychlý zvuk a civilní čistota a snaha o kontrolu nesou své ovoce - míra detailů, kterou ASUS dokáže ze skladby dostat je velmi příjemná a opět se vkrádá myšlenka na to, že klasickým kotoučkovým přehrávačům i s jedničkou na začátku cenovky může připravit těžké chvilky. Zvuk je vlastně velmi slušně organizovaný a jednotlivé tóny separované, konkrétní a solidně komplexní - s ohledem na cenu až neuvěřitelně.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 8

Ona spořádanost a dobrá čitelnost pomáhá i v přehlednosti prostorového zobrazení - nástroje v Brittenově "Festival Te Deum" z Cheskyho "Ultimate Demonstration Disc" (FLAC | 16 - 44,1) byly sice tak trošku smáčknuté do prostoru mezi reprosoustavy, ale na druhou stranu bylo cítit i vzduch kolem nich a také lehký náznak odrazů od nahrávacího prostoru. Žádné droboučké ambientní lahůdky či holografickou dokonalost nečekejte, ale solidní, dostatečně pevné pravolevé usazení a jako u tohoto Brittena i náznak hloubky určitě ano.

Ve Verdiho "Rekviem" v podání London Symphony Orchestra ("Bowers&Wilkins + LSO Sampler" | FLAC | 16 - 44,1) bylo opět cítit lehce menší důraz a ne úplně entuziastický, výbušný přednes, dle našeho názoru to ale plně vyvažuje celková slušná kontrola, solidní čistota a hlavně velmi slušný drajv - zvuk sice nemá tak velké "koule", zato ale šlape kupředu, line se s klidem a jistotou ani vzdáleně neočekávanou a už je i slušně přehledný.

2016 06 06 TST ASUS Clique R100 9

Maličká krabička ASUS Clique R100 je čistým překvapením, proč to nepřiznat. Kdo by také od plastového "nic" za neaudiofilsky nízkou cenu očekával nějaké zázraky, že? Nicméně je fakt, že pokud se vyhnete analogovému výstupu, který odpovídá cenové třídě, nabízí Clique R100 jednoduchou, ale docela pohodlnou aplikaci, velmi slušný příjem bezdrátových sítí, snadné prvotní nastavení i celkové používání, provázání s množstvím streamovacích služeb a upřímně řečeno až neuvěřitelně dobrý zvuk, vezmeme-li v potaz cenovku. Pár takových překvapení už nám ale ASUS připravit dokázal i v minulosti. Civilní, dostatečně čistý, živý a organizovaný přednes dělá z tohohle drobečka výborně dostupný upgrade pro ty, kteří chtějí svůj systém otevřít světu síťového přehrávání cestou nejmenšího odporu. A - jakkoliv to zní jako to nejotřepanější oborové klišé - budete muset zaplatit mnohonásobně víc, abyste dostali lepší zvuk.

Kč 2 222,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduchost

+ slušná čistota a organizace zvuku

+ slušná přehlednost a rozlišení

+ příjemná, byť jednoduchá aplikace

ZÁPORY

- analogový výstup je zvukově špatný

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

XAVIAN Loudspeakers

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio vpi 200 200 aq 200 200 studiospalicek black friday

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio hifi home art vyprodej 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 avspraha 2019

Luxman Česká republika