2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 1

Ačkoliv obor spotřební audio elektroniky všech úrovní jde kupředu díky technickému vývoji už od dob meziválečných, kdy pojem hi-fi ještě nikoho ani nenapadlo použít, jsou některé obory jako třeba reprosoustavy nebo analogové zesilovače, kde jde o pozvolnou evoluci a pak, pak jsou obory, kdy posledních dejme tomu deset let znamenalo hotovou revoluci. Klasický zesilovač starý deset let může ještě v pohodě složit, reprosoustavy zrovna tak, ale co s takovou sestavou, když si v ní chcete užít i moderní vymoženosti jako třeba Spotify, TIDAL či třeba "jen" soubory ze svého domácího serveru?

Ne každý kvůli takové potřebě bude chtít přebudovávat celou sestavu, měnit zdrojový komponent nebo shánět plnohodnotný streamer - třeba kvůli financím, třeba kvůli prostoru, třeba kvůli tomu, že prostě má svou elektroniku rád tak jak je.

I pro takové situace ale existuje řešení (pochopitelně). Jako jeden z prvních přišli s kompaktním streamerem jako doplňkem pro "ortodoxní" sestavy francouzští Advance Acoustic v modelu WTX-Microstreamer. Nyní je tu ale třeba i japonská Yamaha, která přináší podobně koncipovanou krabičku - kompaktní streamer WXAD-10.

2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 2

Cílem zařízení WXAD-10 je - podle slov výrobce - učinit váš systém "smart". Přístroj se ukrývá v malém těle s matným šedým povrchem, je to taková větší krabička od cigaret, na jejíž přední straně jsou jen stavové diody a popisky a na straně zadní pár cinchů a 3,5 mm jack (tedy analogová konektivita směrem ven). Konektory doplňuje ethernetová zásuvka, pokud nebudete chtít využít Wi-Fi a USB konektor, sloužící pro napájení. Je škoda, že pro uspokojení vyšších kvalitativních nároků tu schází nějaká forma digitálního výstupu.

Na to, že WXAD-10 neváží ani čtvrt kila a zabere jen prostor 13 x 4,5 x 10,6 cm (š x v x h), toho nabízí celkem dost. A to ji stačí připojit kam chcete a zahodit třeba za komponenty nebo do skříňky - nemusí být vůbec viditelná. Nabízí se ale třeba i minimalistická aplikace s WXAD-10 jako řídící komponentou a aktivními reprosoustavami, díky regulaci hlasitosti v digitální doméně pomocí aplikace nepotřebujete víc.

Uvnitř krabičky se skrývá jak Wi-Fi, tak Bluetooth připojení. Konektivita pak zahrnuje vše, co ovládne (velmi dobrá) aplikace ekosystému MusicCast - od lokálních zdrojů po DLNA nebo AirPlay je to třeba Spotify nebo TIDAL (z toho lokálně snadno použitelného). Nic pak nebrání zapojení do multiroom aplikace.

2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 3

Obvodové řešení ve svém srdci skrývá čip Burr-Brown s podporou PCM signálů 24 bit / 192 kHz, přehrajete si jak nekomprimovaný WAV a AIFF, tak FLAC či ALAC. Jistěže ani s MP3 ani WMA nepřijdete zkrátka.

Yamahu WXAD-10 jsme poslouchali ve společnosti sestav Norma Revo IPA-140 + Harbeth Monitor 30, také s Cambridge CXA80 + Fischer & Fischer SN-70, ale i s Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 + Xavian Premio či Xavian Perla. Propojovali jsme signálovými i reproduktorovými kabely TelluriumQ - řadami Silver a Black. Porovnávali jsme se schopnostmi OPPO UDP-205 nebo třeba Chord Poly, ale i obecně dalšími zdroji signálu - o kompletních sestavách se dozvíte víc v pravém sloupci -->.

Na tak kompaktní a hlavně vysloveně levné zařízení nabízí WXAD-10 rozumnou kvalitu D/A převodu a obecně ve svém hladším charakteru slušně maskuje případné nepříjemnosti a dobře se poslouchá - basová složka v "Knowledge of good and evil" od Esperanzy Spalding ("Chamber Music Society" | FLAC | 24 - 96) byla vlastně opravdu slušná, srovnatelná v praxi s čímkoliv, co analogově dostanete do svého zesilovače a nestojí do víc než 8, možná i 10 000,- Kč. Kontury jsou měkčí a energie spodních tónů vás nezaplaví, ale je to laskavý, houpavý bas, příjemně "do klidu" vyladěný a ač kontrabas má objemovou rezervu, jeho vřelosti je pěkná (a kdo by očekával studiovou přesnost v této cenové hladině?) a snadno poslouchatelná.

2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 4

Střední pásmo, konkrétně třeba vokál Sabiny Sciubba v "Night Train" ("Meet me in London" | FLAC | 24 - 192), zní podstatně expresivněji, je tu cítit důraz a energie, přednes je rozhodně živější, než u konkurentů (či prostě obecně u většiny zdrojů ve čtyřciferné cenové hladině). Detailů je tak akorát, Yamaha je spíše celistvá a hladká, není to ani vrcholně transparentní, ale rozhodně už je to férově čitelné. Vlastně jsme ani vzdáleně nečekali, že by čistota vokálu mohla být tak slušná a chvílemi si říkáte, jak by to asi mohlo vypadat, kdyby WXAD-10 měl digitální výstup a nabízel tak možnost ještě celkem signifikantně zlepšit výsledný zvuk. I tady je cítit, že Yamaha hraje maličko "do hezka", aby překryla případné nectnosti nahrávek nebo limity při jejich zpracování.

Cinkající nejvyšší tóny vibrafonu a činelu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) měly sice zejména na kovu činelů maličký nádech písku, ale ten si v této míře neodpustí ani dražší komponenty. Navíc je to celkově neagresivní prezentace s dostatkem objemu a opět s férovou čitelností, pozitivně překvapující v kontextu pořizovací ceny.

Čím lepší materiál do Yamahy pustíte, tím lépe se jí daří - pak máte vlastně i pocit, že přístroj nestojí toku "Klarinetového kvintetu v B moll, op. 115" v podání Davida Aarona Carpentera ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 44,1) nijak v cestě. K ceně je dynamika skladby velmi slušná a spíše plnější podání nepůsobí ani trochu ospale nebo nudně - naopak je to už živý zvuk.

2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 5

Množství detailů extrahované ze "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) není šokující, ale rozhodně je uspokojující. Když si uvědomíte, že v podstatě stejnou čistotu a čitelnost dostanete i z doslova 2x - 3x tak drahých stojů, je to velmi chvalitebné. Yamaha oproti těmto dražším řešením možná méně fixuje pozornost posluchače na jednotlivosti, spíše prezentuje celek, ale je férový, dokonce až dobrý.

K prezentaci hudební scény jsme v "My Ship" od Dee Dee Bridgewater ("Midnight Sun" | FLAC | 16 - 44,1) neměli vážnějších připomínek. Možná tu není hloubka, ale v pravolevém směru je přehlednost velmi slušná, nástroje už nejsou na jedné kupě a mají svá místa. Není to hologram, ale je to bezproblémové.

Nejvíc pak sedí charakteru WXAD-10 poprocková hudba, u které, zdá se, dokáže malý komponentík předejít pocitu omezenosti, který tak občas moderní "přebuzené" nahrávky provází. Třeba "Evil Eye" od Franz Ferdinand ("Right Thoughts, Right Words, Right Actions" | FLAC | 16 - 44,1) měla šmrnc, byla trochu zdůrazněná, zdálo se, na okrajích pásma a možná ve své rytmické dravosti lehce zkrocená, ale vlastně fajn. Plynulá, dostatečně sytá a netahající za uši.

2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 6 2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 7 2017 12 19 TST Yamaha WXAD 10 8

Maličká krabička Yamaha WXAD-10 je vlastně kouzelná a vzhledem ke své ceně nemá žádnou chybu, snad si lze jen povzdechnout, že kdyby tu byl býval byl digitální výstup, byla by tu cesta k serióznímu vylepšení. I taky ale pro ty, kteří chtějí svou doposud čistě "offline" sestavu otevřít streamování, kteří si chtějí pohodlně a nekomplikovaně přinést domů všechno, co domácí i celosvětová síť nabízí (od souborů na serveru v běžném, ale i vysokém rozlišení, přes lifestyle streamovací služby až po (relativně) audiofilský TIDAL), pro ty nabízí toto zařízení za fantasticky atraktivní peníze (v hi-fi světě až za legračně nízké peníze) kompletní řešení s propracovanou a uživatelsky přívětivou ovládací aplikací. A navíc je to v současné chvíli patrně nejlevnější streamovací řešení, u kterého lze mluvit o tom, že při jeho konstrukci si někdo vzpomněl na to, že existují nějaké hi-fi standardy (a pokud nepotřebujete klasickou komponentovou šířku, je to asi i nejvýhodnější streamer ve třídě do 10 000,- Kč).

Kč 3 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ komfortní řešení pro doposud čistě "offline" sestavy

+ lze použít kupříkladu i s aktivními reprosoustavami

+ výtečná aplikace MusicCast

+ konkurent "komponentových" řešení do 10 000,-

+ skvělá cena

ZÁPORY

- chybí digitální výstup

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Yamaha | www.yamaha-hifi.cz 

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha