2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 1

Italská značka Sonus faber mnohé překvapila už uvedením své na design orientované řady Chameleon, ještě více pak ale představením jakési její zjednodušené a na atraktivní cenovku zacílené série Principia - ostatně už název říká, že se zde Sonus faber vydává k samým základním principům hi-fi bez pozlátek okolo, jakkoliv právě vášnivá krása a až okázalá nádhera je jedním z poznávacích znamení produktů z Arcugnana, městečka v srdci trojúhelníku tvořeného krásnými městy Verona, Padova a Vicenza.

Kolekce (tak říkají v Sonus faber řadám / sériím) Principia sestává z dvou regálových, dvou sloupových a jednoho centrálního modelu, název Principia 3 patří větší z regálovek. Svým tvarem jasně opakuje úspěšné pojetí modelu Chameleon, jen v jaksi jednodušším provedení. Přední i zadní stěna jsou zkosené a tvoří tak při pohledu z boku jakési shora useknuté áčko. Celá ozvučnice pak stojí na dopředu otevřené "podkově", která slouží jak pro pevné sešroubování se stojanem, tak pro izolaci ozvučnice od podložky, tak vede vzduch, proudící z dole umístěného bassreflexového otvoru.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 2

Reproduktory na čelní stěně jsou dva, obroubené výraznými hliníkovými rámečky, tmavě šedý povrch má strukturu a pěkné zpracování, jakkoliv působí v kontextu svých značkových kolegů trochu jednoduše. Reproduktory jsou pak zasazené v další tenké desce.

Při pohledu zezadu odhalíte pouze vaničku se "schody" a dvěma páry rozumných terminálů, vhodných pro banánky, vidličky i holé vodiče. Nebýt ale celkové vizuální podobnosti s modelem Chameleon, snad byste ani neřekli, že Principia 3 patří do rodiny Sonus faber.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 4

Ozvučnice z MDF desek váží 6,1 kg a to při rozměrech 33,5 x 19,7 x 29,2 cm (v x š x h). O nejvyšší tóny se stará nadstandardně velká membrána - impregnovaná látková kopulka má průměr 2,9 cm, navrhli ji v Sonus faber, ale o konkrétním výrobci nebo dalších detailech se nedočtete. Podobné je to i se středobasovým konusem, polypropylenová membrána má průměr 18 cm. Výhybka dělí frekvence na úrovni 2 500 Hz.

Deklarovaná frekvenční charakteristika činí 45 - 25 000 Hz (bez udané tolerance), jmenovitá impedance 4 ohmy a citlivost celkem vysokých 88 dB / 2,83 V / m. Principia 3 by tak měly čistě papírově být snadno rozehratelné.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 6

Sonus faber Principia 3 jsme zkoušeli jednak ve stereo režimu na redakčních referenčních sestavách v čele s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP250 / OPPO BDP-105D. Samozřejmě hrály i na Cambridge Audio CXA80 / Cambridge Audio CXC i Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII / Pioneer BDP-LX71, hráli jsme je ale i v režimu domácího kina spolu se Sonus faber Principia C a Sonus faber Principia 5 na Denonu AVR-X4300H (H jako Heos). Srovnávali jsem s Xavian Perla, Xavian Premio nebo Harbeth Monitor 30. Používali jsme kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver a Black - další redakční komponenty můžete objevit ve sloupci vpravo ->.

Ač jsou Principia 3 těmi většími z regálovek v této sérii, přeci jen jsou to stále regálovky a citelně patří buď do role zadních či bočních efektů nebo do menších místností na bližší poslech. Mohutnou basovou linku v "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay) spíše naznačují, cítíte ten rytmus a relativně i vnímáte kontury, ale váha, objem a důraz jsou trošku mimo možnosti Principia 3. Bas je s ohledem na danou kategorii ale celkem snaživý, vyšší bas pak pocitově plný a přiměřený objemem, byť se spíše drží decentně v pozadí.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 7

Tak jak až lehce zdrženlivě prezentují Principia 3 basové frekvence, tak výrazně a jasně se soustředí na vokály. Hlas Leonarda Cohena v "By the rivers dark" ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY Music | 88691918262) působil, že má kolem sebe dost prostoru, byl s ohledem na třídu slušně čistý, s férovým prokreslením, byť trošku sušší - snad by mohl být o kousek objemnější. Reprosoustavy netlačí u vokálu na pilu, nechávají ho vyznít volně a lehce, přitom má ale takovou tu pěknou "sonusfaberovskou" hladkost.

Nejvyšších tónů je potom dost, velká kopulka je hodně agilní a energická - zvláštní, až jako ve vodě znějící perkuse ve "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Close to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) vyzněly jasně, hodně energicky, ale zároveň měkce a kultivovaně, na rozdíl třeba až od občas tvrdých Chameleon B. Výšky byly netechnické, bohaté a vysloveně hezky vyladěné, znělé, dlouho znějící, tónů byla spousta a třeba chřestot mnoha perkusí v jednom okamžiku byl už vcelku přehledný, na danou cenovou třídu dokonce velmi dobře.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 10

Orffova "O Fortuna" z jednoho z efektnější záznamů "Carmina Burana" (1984 | Decca | 411 702-2) byla rozhodně mimo dynamické možnosti kompaktních reprosoustav, nešlo jim však upřít snahu udržet čitelnost a vlastně to od vyšších středů výše bylo za dané peníze velmi dobré. Reprosoustavy slušně reagují na signál a i když vás nezahranou obrovskými objemy nebo nerozklepou tabulky v oknech, jejich přesnost je solidní a na nedostatek celkové energie si také nebudete stěžovat. Místnost s ní vyplní ale tak do 20 m2.

Přestože Principia 3 zní hezky, jsou v rámci své kategorie vlastně spíše analytičtější, alespoň "Love is the drug" od Roxy Music ("The best of" | 2001 | Virgin | 7243 8 10395 2 6). Reprodukce i zde začíná spíše až vyšším basem, který ale už má i nějakou strukturu, nejsou vysloveně analytické, ale umí svou mírně přímější reprodukcí udržet v hudbě pořádek.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 8

Sonus faber Principia 3 si poradily hezky s podáním prostoru ve Vangelisově "Loosing Sleep" ("Voices" | 1995 | Warner Bros. | 0630 12786 2). V pravolevém směru byla scéna dobře přehledná, nejsou náročné na natočení ani umístění a snadno hrají i v blízkosti zadní stěny, musíte je jen poslouchat s relativní blízkosti (asi tak, jak to je obvyklé ve dvacetimetrovém prostoru), tam vše drží pěkně pohromadě a ve správné pozici scéna dokonce vystupuje i kus před reprosoustavy, což je zajímavé.

Nohavicova "Dlouhá tenká struna" ("Babylon" | 2003 | Columbia | 511001 2) není zrovna jednoduchá k zahrání tak, aby byla příjemná, ale Principia 3 se drží obstojně. Jejich charakter není vysloveně muzikální, spíše by se dal nazvat neutrálním (respektive tím, co si pod tím slovem mnoho lidí představuje). Organizace je dobrá, tempo nikam nespěchá, ale zvuk není pomalý, energie je dost, byť trochu šťavnatosti by možná poslech postrčilo ještě kousek dál.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 5

Sonus faber Principia 3 jsou solidní reprezentací toho, co by mohl být férový standard dané cenové třídy. Je fakt, že na to, že jsou od italských mistrů designu, tak působí lehce strohým dojmem a v praxi jen zanedbatelně dražší model Chameleon B je citelně vizuálně působivější. Oproti právě tomuto zmíněnému jsou ale Principia 3 klidnější (vizuálně jako zvukově), nemají sice hlubší bas, ale zato umí hezky podat vokál a opravdu hezky se pak umí vypořádat s výškami. Celkově jde o decentní variaci na téma Sonus faber...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí kvůli potlačení odrazů (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 m1

Malé reprosoustavy začínají pracovat naplno na úrovni cca 65 - 70 Hz, je u nich znát citelný nárůst v oblasti 120 - 180 Hz, budící dojem jejich relativní plnosti, stejně jako je cítit zvýšená energie v pásmu nad 5 000 Hz. Je tak vidět, že Principia 3 jsou laděné spíše na výraznější přednes a trochu na efekt, aby působily jasnější a dramatičtější, než by odpovídalo jejich rozměrům.

2017 02 28 TST Sonus faber Principia 3 m2

Průběh impedanční křivka (červená) je v podstatě bezproblémový, nejníže padá na cca 200 Hz na úroveň 4 Ohm, což je bezproblémové, lehce divočejší elektrická fáze pak může znamenat, že budete možná chvíli hledat zesilovač, s nímž budou optimálně fungovat.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 17 460,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné výšky

+ férově čitelná reprodukce (od vyšších basů)

+ nejsou v praxi nijak dramaticky náročné na zesilovač

+ celkově neúnavné

ZÁPORY

- o dost hezčí a o něco zábavnější Chameleon nejsou o moc dražší

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 accuphase 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha