HIFIStyl

2020 12 31 TST Fyne F302 1

Skotští Fyne Audio, v praxi morálně i technicky navazující na desítky let tradice dnes stagnující značky Tannoy, odvozují svoje jméno od jezera Fyne (nebo upřímně spíše od fjordu), které leží kousek od Glasgow, stejně jako centrála firmy. V nabídce mají Fyne Audio velké a drahé věci, ale jejich katalog začíná překvapivě dostupnou sérií F300. V ní najdete i středně velký sloupek F302, který sdílí techniku se základní regálovkou F301, ale protahuje její ozvučnici až na podlahu.

V praxi vyznávají F302 velmi klasickou, ničím překvapivou estetiku – ozvučnice jsou z MDF panelů potažených vinylem (mimochodem solidní úrovně), stabilitu zajišťuje dvojice příčníků s hroty. Ozvučnice má ten zcela základní a jednoduchý tvar s pravými úhly a souběžnými stěnami. Zpestřením celkové ordinérnosti je proužek z akrylu u horní hrany přední stěny, kam je zasazený také zamřížovaný tweeter.

Zadní panel je také zcela jednoduchý a nekomplikovaný – kousek pod půlkou výšky je klasický plastikový bassreflex, ještě o kousek níže najdete běžnou vaničku s lehce nakloněnými terminály.

2020 12 31 TST Fyne F302 2

Celkové zpracování těchto sloupků je dobré, je jich také poměrně citelný kus – při výšce 93,2 cm, šířce 23,3 cm a hloubce 30,8 cm váží 13,3 kg.

F302 jsou tedy logicky koncipovány jako dvoupásmové, o basy se u nich stará stříbřitý kónus o průměru 15 cm. V jeho středu je celkem výrazný fázový nástavec a vlnka závěsu má časté průřezy, které pomáhají snížit vliv závěsu na výslednou reprodukci.

2020 12 31 TST Fyne F302 3

Za poměrně hustou mřížkou se pak ukrývá tweeter, klasická kopulka o průměru 2,5 cm, jejíž povrch je vyrobený z polyesteru. Dělící frekvence je pak nastavena na 3 200 Hz s tím, že dolnopropustný filtr má druhý řád a hornopropustný třetí rád.

Výrobce uvádí až nečekaně dobré technické parametry – frekvenční rozsah 36 – 28 000 Hz (-6 dB „v typické místnosti“), jmenovitá impedance 8 ohm a charakteristická citlivost 90 dB / 2,83 V / m.

2020 12 31 TST Fyne F302 4

Fyne Audio F302 jsme poslouchali v běžném redakčním prostředí a to na řetězci OPPO UDP-205 / Métronome DSC1, kdy se napájelo přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P a propojeno bylo kompletně kabeláží Nordost Heimdall 2. Srovnávalo se s Xavian Quarta, ale i regálovou podobou F301. V druhém řetězci hrály reprosoustavy s Cambridge CXC a Cambridge CXA81 na kabeláži Dynamique Audio Horizon 2, pro srovnání tu byly k dispozici Fischer&Fischer SN-70. O všech detailech sestav jako jsou kabely, napájecí filtry, antivibrační podložky a řešení a vůbec vše ostatní se dozvíte v pravém sloupci -->.

Když začal bít masivní zblízka sejmutý zvon a následně hrát hutné varhany v „Toccata BWV 565“ Johanna Sebastiana Bacha („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150), vnímáte, že i na hodně naddimenzované sestavě přeci jenom trochu chybí bas – nakonec F302 jsou pořád spíše dvoupásmové regálovky s trochou objemu navrch a tomu basová odpověď vcelku odpovídá. Varhany jsou tak spíše naznačené, chybí tu pocit hutnosti, těla a váhy. Ani v menší místnosti a poblíž zdi se bas příliš neprobudí. Ovšem v dané ceně a v dané velikosti všechna čest, zejména proto, že kontury jsou solidně načrtnuté a reprosoustavy se netlačí přes svůj limit – dávají výrazně více přednost autenticitě nad efektem, což je skvělé.

2020 12 31 TST Fyne F302 5

Ve vokálním rozsahu jsou pak F302 velmi příjemné, až téměř nemáte pocit, že by reprosoustavy spadly do takhle nízké a přátelské cenové hladiny. Zpěv Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) má trochu „nabuzený“ styl s výraznými hranami, takže leckde trochu tahá za uši – ne tak u F302. Zpěv je příjemný, až trochu laskavý, je hezký, sladký a vřelý, ne nutně úplně autentický nebo dokonale transparentní, ale prostě nekonfliktní. Fyne Audio nehrají takovým tím audiofilským klidem se snahou rozkrýt kdejaký detail, nicméně je to mimořádně důstojný vstup do světa hi-fi a s „velkým“ zesilovačem se vlastně rozezpívají velmi solidně a kdyby v tu chvíli stály o 5, 6 nebo 7 tisíc víc, nebylo by to mimo realitu.

Nekonfliktní klidnost pokračuje také na nejvyšších frekvencích – rázný, až agresivní činel v „So what“ Milese Davise („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) má na tomto záznamu tendenci často až trochu kousnout do ucha. Ne tak u F302 – objemu je akorát, ani moc, ani málo, rozlišení tady pak odpovídá třídě. Je to zvuk přeci jen jednodušší, ale bezproblémový, laděný možná tak, aby často trochu ostré komponenty nejzákladnější třídy nevyzněly únavně.

2020 12 31 TST Fyne F302 7

Dynamika skvěle sejmuté bicí soupravy v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) je tu pochopitelně přeci jen tlumená, reprosoustavy se ale mohou pyšnit tím, že efektu (a v této třídě s tím nutně spojenému zkreslení) se snaží vyhýbat, což je skvělé. Proto sice zvuk je trochu méně „tělnatý“, lehčí, ale i tak cítíte slušnou snaživost a poměrně slušnou rychlost. Reprodukce je spíše svižnější, než vysloveně pevné. Opět výsledek působí o něco lépe, než podvědomě čekáte v této cenové hladině. Pokud byste ale chtěli F302 třeba na velkolepou dynamiku nějakých filmových efektů nebo elektronické hudby, subwoofer jim jistě dodá potřebnou sebejistotu.

Rozlišení, které F302 předvedly v „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a), se dá popsat jako „lehce povrchní, ale ne laciné“. Je to opět hlavně ten klidnější styl a záměrné vyhýbání se efektům, které levým reprosoustavám umožňuje zapůsobit slušně spořádaně a čitelně. Fakticky ale v kategorii do 15 tisíc jen sotva můžete chtít čistší prezentaci tónů nebo lépe čitelné detaily – není to analytický zvuk, ale celkově drží zvuk pohromadě a není v něm žádný element nervozity.

2020 12 31 TST Fyne F302 14

Prostor „Wasser Musik“ Georga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byl slušný, rozumně rozložený v pravolevém směru, byť – nijak netypicky v této cenové třídě – byla hudba zarámovaná mezi ozvučnicemi a také bylo cítit přítomné těžiště přímo uprostřed mezi reprosoustavami. Ale lokalizace není ani u ne úplně jednoduché orchestrální nahrávky s ohledem na cenu špatná.

Své kvality pak nejlépe F302 ukážou u „normální hudby“, jako je Cohenova „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177). Zvukařem lehce akcentovaný kopák se tu ve svých vyšších polohách ještě „vejde“, jeho ducnutí nemá sice fyzický rozměr, ale je pěkně provedené a ohraničené, plnost není špatná. Teplejší tonalita nahrávky tu vyzní opravdu hezky – je to hebčí a velice příjemný zvuk, bez suchosti, bez ostrosti, bez tvrdosti, hudba zní snadno, přátelsky a můžete hrát i mírně hlasitěji (ale ne zase úplně moc), aniž by se z řetězce vzedmulo něco nepříjemného.

2020 12 31 TST Fyne F302 8

Fyne Audio F302 patří mezi to nejlevnější, co má ambice patři do světa hi-fi techniky – je vidět, že zkušenosti a schopnosti získané u Tannoy se pánům z Fyne Audio vyplácí a že umí nabídnout solidní kvalitu za extrémně solidní peníze. Jednoduchost, ale ne strohost, tak by se asi daly reprosoustavy charakterizovat nejlépe – ať už jde o vnější podobu, nebo ať jde o zvukový styl. Jakožto vstup do světa hi-fi lze F302 maximálně doporučit, protože jejich celkové pojetí nabízí za dané peníze opravu hodně – zvuk je příjemný, nekonfliktní a i když mu přeci jen chybí bas, tak má tak celkově příjemné ladění, že je prostě fajn trávit ve společnosti těchto reprosoustav čas bez ohledu na poslouchaný žánr. V poměru cena / výkon jsou F302 jednoduše excelentní.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 12 31 TST Fyne F302 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Frekvenční odpověď v přímo ose je vlastně úžasně rovná, výtečná dokonce i bez ohledu na přátelskou cenu. Je pravda, že tweeter má zjevně vyšší energii, naopak mimo osu se v závěru pásma energie rychle propadá, jakkoliv zase předtím mezi 2,5 a 12 kHz je vyrovnanost famózní. Je tak důležité mírné, ale ne úplné natočení na posluchače. Mezi cca 45 a 16 000 Hz F302 pracují v běžné toleranci +/- 3 dB, což je výjimečně dobré. Je tu ale vidět rezonance na 800 Hz, stejně jako jistá míra odrazů v pásmu vysokotónového měniče. Celkově si ale vedou F302 mimořádně dobře v kontextu své cenové hladiny a velmi dobře i bez zohlednění ceny.

2020 12 31 TST Fyne F302 m2

Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (černá)

2020 12 31 TST Fyne F302 m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2020 12 31 TST Fyne F302 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2020 12 31 TST Fyne F302 m5

Waterfall

2020 12 31 TST Fyne F302 m6

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2020 12 31 TST Fyne F302 m7

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Dobrou zprávou je, že impedance se drží na minimu 5 ohm, což není úplně kritická hodnota. Sedlo mezi prvními dvěma impedančními peaky napovídá o ladění bassreflexu kolem 40 Hz. Celkový průběh je vcelku klidný a prostý úplně prudkých změn, byť jsou tu vidět rezonance – na 210 Hz, na 380 Hz a zcela nepatrně i na 1 000 a 1 500 Hz. Nekorelují ale nijak výrazně s artefakty naměřenými na frekvenční odezvě, takže patrně nemají potenciál zabarvit výslednou reprodukci. Elektrická fáze vybočuje z optima mezi 80 a 90 Hz, bude to mírně nadprůměrně náročnější na zesilovač. Celkově je ale i tady vidět, že v kontextu ceny mají F302 až neuvěřitelně dobře zvládnutý návrh.

2020 12 31 TST Fyne F302 m8

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu (SPL 90 dB / 2,83 V / m v ose tweeteru)

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 11 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výtečná cena

+ celkově nekonfliktní ladění

+ vůči ceně výtečně čistý zvuk

+ nejsou náročné na rozehrávání

ZÁPORY

- chybí pocit hlubšího nebo fyzičtějšího basu

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

PRODÁVÁ: 

HiFi Sound | http://www.hifisound.cz/reprosoustavy/fyne-audio/fyne-audio-f300-serie/fyne-audio-f302

Lepší Zvuk | https://lepsizvuk.cz/product/2572-fyne-audio-f302-cerna

Luxusní Elektronika | https://www.l-e.cz/catalogsearch/result/?q=fyne+audio+f302

Rodel Audio | https://www.rodel-audio.cz/produkty-fyne-audio-f302-detail-66033

 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies