Jméno americké značky Pneuance Audio dobře vystihuje pointu jejího snažení - jde o firmu založenou třemi přáteli, která navrhuje a vyrábí pneumatické izolační prvky. V současnosti značka nabízí primárně zařízení Pneupod, což je v praxi mohutná podložka pod komponenty, oddělující zařízení fyzicky od okolí vrstvou stlačeného vzduchu, tedy vytvářející jakousi levitaci.
Nožky Pneupod se nabízí ve dvou různých verzích, které jsou nicméně identické s výjimkou celkové zatížitelnosti. U lehčích komponentů pak stačí tři nožičky, u těžších čtyři (což je kompletní sada, kterou dostanete s pěknou krabicí i nafukovacím a vyfukovacím balonkem, který má šroubovací koncovku, díky níž z nafouknuté nožky neuniká natlakovaný vzduch).
Samotné zařízení působí mimořádně jednoduše, přesto první koncept vznikl už v roce 1983 a reálně trvalo prý rok a půl, než byl vyvinut finální produkt (zejména kvůli tomu, že třeba i vzduchový ventil je vlastní konstrukce, stejně jako složení použité gumy). Jde o masivní, krásně zpracovaný hliníkový obrobek, který má na jedné straně závit (pro pevné spojení s komponentem, kde nahradí jeho nožičky) obklopený trojicí menších závitů, k nimž v balení najdete několik druhů nástavců. Tato strana tedy může být otočena směrem vzhůru a našroubována na komponent, může díky oněm nástavcům komponent pouze na vybraných místech podpírat (a ten o to více "plave"), případně je-li otočena směrem dolů, opět díky různým nástavcům může poskytnout bytelnou základnu.
Na druhé straně Pneupodu jsou pak malé gumové kopulky po okraji podstavce, které slouží primárně k nepoškrábání podkladové podložky (ať už je to komponent nebo nábytek) před plným nafouknutím gumové pružné sféry v prostředku Pneupodu. S trochou zručnosti a pokusů totiž můžete různě nafouknuté Pneupody použít i k dosažení rovnovážné polohy komponentu (ačkoliv to samozřejmě není hlavní účel). Materiál nafukovací části je pak protiskluzový a tak jsou nožky velmi bezpečné.
Po obvodu Pneupodu je vidět okraj gumy, konstrukce je tak zjevně oddělená na dvě části a precizně izolovaná.
Nožička samotná má průměr 7,6 cm, je vysoká 3,2 cm a když se plně nafoukne, gumová kopulka přidá k výšce ještě dalšího 0,6 cm. Díky robustní konstrukci jedna nožka váží 230 gramů s tím, že ji můžete zatížit 9 kg, set tří tak logicky unese 27 kg a set čtyř 36 kg (vyšší model NP-2 unese dvojnásobné hodnoty, patrně díky možnosti nožky více natlakovat).
Pneupod NP-1 jsme zkoušeli jednak pod běžnými komponenty (OPPO UDP-205, Norma Revo IPA-140, Teac NT-503, Cambridge CXC, Emotiva XSP-1 / XPA-DR2, Cambride CXA80, jednak pod gramofonem VPI Scout a phono předzesilovačem Grandinote Celio, ale také pod KEF LS50, Harbeth Monitor 30 nebo aktivními ELAC Navis B-51, stejně jako pod sluchátkovým zesilovačem Moon 230HAD a dalšími komponenty.
Kupodivu je také znát rozdíl (byť skutečně malý)mezi tím, zda je nafukovací sféra podpírá samotný komponent nebo se dotýká podložky. Každopádně Pneupod NP-1 otevírá hodně široké pole pro experimenty (které místo na komponentu podložíte apod.) a rozhodně výjimečně dobře funguje pod gramofonem.
Rozdíl byl rozhodně snadno slyšet na basové lince v "Power" Marcuse Millera ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534) - bas jako kdyby byl přesnější a to i na tak základním transportu jako je Cambridge CXC. Největší rozdíl byl cítit úplně na nejspodnější frekvenční hranici tónů baskytary, protože právě tam se získá zvuk konturu a údernost, jakousi větší soustředěnost.
Nebo vezměte ikonickou linku činelu v "Take Five" Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2), která je poslouchána přes přístroje nebo reprosoustavy podložené Pneupod NP-1 čitelnější a hlavně jemnější, jako kdyby zvuk šel hlouběji a měl lepší rozlišení, zaslechnete najednou menší detaily.
Podobně i v "Tribal Dance" Peter Green Splinter Group ("Destiny Road" | 2010 | Snapper Music | SBLUECD055) najednou máte lepší pocit oddělení nástrojových linek, pocit lepší definice jednotlivých nástrojů, jako kdyby reprodukce prostě byla konkrétnější - a rozhodně k tomu není potřeba sestava za stovky tisíc, abyste vliv řádné izolace docenili.
Třeba u reprosoustav na stole jsme ocenili, že ani u výrazné a dramatické linky kopáku v "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) se na stůl prakticky nepřenášela žádná rezonance, podložka byla naprosto klidná, což u ozvučnic položených přímo na stůl rozhodně nenastávalo, tam bylo otřesy cítit až v podlaze. Nejdůležitější ale je skutečnost, že je to slyšet, že "plovoucí" reprosoustavy hrají prostě přesněji a čitelněji.
Báječná změna nastala pak u gramofonu, kde třeba hlas LP v její "Muddy Waters" ("Lost on you" | 2017 | Vagrant | 538284881) najedou jako kdyby vyskočil dopředu, byl dominantnější a konkrétnější, prostě hmatatelnější. Nebo důraz nástrojů v "Modul 29_14" Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) - ten jako kdyby se nafoukl, prostě bylo zvuku víc, byl přítomnější a výbušnější.
Rozhodně ne každé antirezonanční příslušenství na trhu s audio technikou má slyšitelné přínosy, ale u Pneupod NP-1 rozdíl rozhodně uslyšíte - tím větší, čím více mechanických pohybujících se součástí podkládaný komponent má. Ačkoliv sada podložek / nožiček od Pneuance patří rozhodně k dražšímu příslušenství a tedy přísluší primárně sestavám z kategorie stovek tisíc Kč, zafungovaly bez ohledu na cenu komponentů. Poměrně jednoduchý funkční princip toho, že podložený komponent se prakticky vznáší ve vzduchu, se ukázal jako přínosný a navíc na rozdíl od velké části jiných řešení máte možnost rozdílně nafouknout tu kterou nožku a tím vyřešit ideálně rovnovážnou polohu toho kterého komponentu. Největší přínos jsme pak subjektivně zaznamenali u gramofonů, CD přehrávačů a kompaktních reprosoustav. Pokud tak hledáte účinné oddělení své sestavy od rušivých vibrací, nafukovací řešení od Pneuance je prověřeně funkční.
cca Kč 30 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/2374-pneuance-pneupod-np-1#sigProId472694ad5e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělá kvalita zpracování
+ možnost rozdílného tlakování jednotlivých nožek
+ skvěle slyšitelný vliv na "mechanických" komponentech typu gramofonů
+ dobře vnímatelný rozdíl i u CD přehrávačů a podobných komponentů
+ funguje i pro malé reprosoustavy
+ možnost pevné fixace jako nožiček
ZÁPORY
- cena za set je už celkem vysoká
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio Studio | www.superhifi.cz