2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 1

Anglický výrobce Cambridge Audio oslavil roku 2018 velmi důstojné půlstoletí své existence a jako takový osobní dárek si nadělil sérii EDGE, která jejich portfolio, postavené primárně na dostupné audio technice, doplnila o komponenty high-endových ambicí, které nicméně ani tak s cenovkami v dnešním konceptu neutíkají do nesmyslných sfér. Výkladní skříní řady EDGE je streamer / DAC / předzesilovač NQ a koncový stupeň W.

EDGE NQ

Charakteristickým rysem řady EDGE jsou moderní, zjemněné tvary bytelných stříbrných šasi. Tělo NQ je poměrně velké, s šířkou 46 cm, hloubkou 40,5 cm a výškou 12 cm (a váhou 10,2 kg) už se jedná o poměrně výrazný komponent.

Design celkově staví na minimalistickém přístupu, takže čelní panel má veprostřed obdélník barevného a výtečně čitelného displeje, po jeho pravé straně je komplexní ovládací prvek, kterým jednak regulujete hlasitost, jednak přepínáte vstupy a nebo upravujete nastavení přístroje. Je tu ještě spínací tlačítko a sluchátkový výstup - vše ostatní se nejpohodlněji dělá přes mobilní aplikaci.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 3

Když se přes zakulacené hrany dostanete k zadnímu panelu, najdete tu víc než dostatek konektorů. Napájecí zásuvka je standardní, zajímavá je digitální část. Dva optické a jeden koaxiální vstup jsou celkem běžné, atypický je HDMI vstup pro zpracování zvuku ze zpětného audio kanálu. Potěší USB typu B pro spojení s počítačem, ale i ethernetový konektor a Wi-Fi / Bluetooth (s aptX HD) anténka pro streamování z domácí i globální sítě. Sekce analogových vstupů je poměrně jednoduchá - dva vstupy mají podobu linkových cinchů, jeden symetrických XLR. Jeden XLR a jeden RCA pár konektorů jsou k dispozici také u výstupů.

Zesilovač můžete krom aplikace, ovladače a multifunkčního otočeného prvku vpředu řídit také přes RS232 protokol. Spouštění externího přístroje je možné přes 3,5 mm jack.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 5

To důležité je ale samozřejmě uvnitř šasi, pod horním krytem, kolem kterého je zajímavě vypadající prohlubeň. Cambridge Audio se nicméně nijak zásadně nerozepisuje o použitých technologiích, ale pár informací k dispozici je.

Nosnou částí je modul StreamMagic, pevné napájení dodává velký toroidní transformátor. Desky plošných spojů nejsou osazeny konvenčními kondenzátory, ale používají vazbu pomocí stejnosměrného proudu.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 6

Aplikace vás nechá streamovat přes protokol Chromecast a AirPlay, ze Spotify, TIDALu i Qobuz, zvládne UPnP servery nebo internetová rádia. Hudební soubory mohou mít u PCM rozlišení až 32 bit / 384 kHz a u DSD až DSD256 (tedy u připojení přes USB), respektive 24 / 192 nebo DSD128 u streamování. V aplikaci můžete také nastavit leckteré provozní parametry, mimo jiné obejít regulaci hlasitosti a využívat tak EDGE NQ vlastně jako čistý streamer.

EDGE W

EDGE NQ je velikostí, stylem i vlastně vším ostatním koncipován pro použití s koncovým stupněm EDGE W. Ten je stejně vizuálně čistý jako oba zbývající komponenty řady EDGE, na čelním panelu je ale jenom spínací tlačítko, naopak po stranách hladkost stěn rozbíjí velké plochy žeber chladičů.

Koncový stupeň má půdorys 46 x 40,5 cm, na výšku má 15 cm a váží už docela zřetelných 23,6 kg. Při pohledu shora i tady uvidíte horní kryt, který je jakoby "plovoucí" díky prohlubni na všech stranách.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 8

Zezadu pak uvidíte podle svislé osy pěkně symetricky rozložené konektory. Jsou tu XLR i RCA vstupy (ten aktivní zapnete pomocí jednoduchého šoupátka), ale jsou tu dokonce i linkové výstupy, opět XLR i RCA, takže kupříkladu vytvoření bi-ampingového systému není problém.

Na každé straně se pak nachází jeden pár reproduktorových terminálů. Pak už je tu jen standardní napájecí zásuvka a dva 3,5 mm jacky. Jde o vstup a výstup systému spouštění pomocí externího napětí. Malým šoupátkem můžete z činnosti vyřadit systém automatického vypínání po určité době - to pokud máte rádi svůj koncový stupeň pěkně prohřátý.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 10

Zesilovací obvody pracují ve třídě XA - má jít o kombinaci efektivity třídy A/B s příjemností třídy A. Dostatečnou zásobu energie zajišťuje systém dvojitých toroidních transformátorů, otočených proti sobě, takže vyzařování elektromagnetického rušení je redukováno. Signálové obvody jsou pak mimořádně jednoduché - výrobce říká, že v cestě stojí mezi vstupem a výstupem signálu pouhých 14 součástek.

Cambridge udává u EDGE W výstupní výkon 100 Wattů na kanál do 8 ohm a přesně 200 Wattů do poloviční zátěže. Zesilovač pracuje v rozsahu 3 - 80 000 Hz (+/- 1 dB), nabízí při plném výkonu odstup signálu a šumu přes 113 dB (respektive 93 dB při 1 Wattu na 8 ohmech) a hodnotu celkového harmonického zkreslení pod 0,002% (1 kHz / 100 W / 8 ohm). Celkem výrazné otevření do třídy A naznačuje spotřeba 1 000 Wattů při plném výkonu.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 20

Kombinaci EDGE NQ a EDGE W jsme mohli poslouchat v pražském studiu AVITSmart, kde se poslouchalo primárně, ale nejen Estelon XB a porovnávalo s Moon 600i v2 nebo Moon 780D, Moon 860A v2 nebo Moon 740P (ale opět i s řadou dalších). Napájeno bylo filtrem IsoTek EVO3 Sigmas přes kabely IsoTek a AudioQuest Thunder, signálové a reproduktorové byly ze série Tyr 2 od Nordost. Férovou poznámkou by mělo být to, že poslech probíhal také před nedávným zdražením komponentů o bezmála 30%.

Basová linka v „By the rivers dark“ Leonarda Cohena („Cabasse La Collection“ | 2011 | SONY | 88691918262) je sama o sobě lehce hedvábná a vřelejší, Cambridge tento vjem podtrhl a volným, měkkým tónům dal dost prostoru se „zavlnit“. Dělený Cambridge se vždy ujistí, že dostanete řádně objemnou porci hlubokých tónů, naservírovanou v zakulacených jemnějších porcích. Přesto zesilovač dokáže udržet dobrou kontrolu nad konkrétností kontur a jednotlivým těžkým basovým tónům dodá rozměr oné pružící masy pro dobrý pocit z bohatého basového základu.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 26

Zpěv Amber Rubarth v její „Full Moon in Paris“ („Burmester Selection Vol. 1“ | 2017 | InAkustik | INAK 7804) byl podaný sladce, jemně a s jistým pocitem romantické intimnosti, s hřejivou kulatostí, kteréžto nicméně celkově umírňují poněkud řízně zaznamenané sykavky a jakékoliv další tvrdší nectnosti nahrávek. Cambridge také zejména ve středním pásmu zůstává stabilní ve své zvukové charakteristice, ať už k němu připojíte prakticky cokoliv jen chcete. Čistota středního pásma je dobrá, odpovídající koneckonců šestimístné cenovce kompletu EDGE. Zesilovač se nesnaží o nějakou studii těch nejhlubších detailů, nechává vše otevřeně, poklidně plynout, abyste se s distingovaným zvukem mohli polaskat bez spěchu a nervozity.

Živé cinkání kovových perkusí v „Shiny Stockings“ Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble („XLO Test and Burn-in CD“ | 1999 | Reference Recordings | RX-1000) bylo lehoučké, nadýchané a neztrácelo onu příjemně uvolněnou, nenucenou kvalitu nižších frekvenčních pásem. Zvuk vysokých frekvencí se zprvu může zdát poněkud nenápadný, ale při soustředěném poslechu oceníte důstojně čistou tonalitu, stejně jako dobrou čitelnost perkusní linky, která kvůli tomu nemusí nijak exhibovat a zdůrazňovat energii.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 25

S razancí všelijakých bubínků a dalších cingrlátek v „Percussion Du Africa“ (Dununba | „AUDIO Digital Masters III“ | 2010 | STS Digital | 11-10) si zesilovač poradil bez nějakých dramat, EDGE hraje bez načančanosti, klidně, bez exhibování, ale přesto drobné i větší bubínky dýchají, mají objem a zesilovač vám zprostředkuje zvuk, kde „rána je rána“. Není to makrodynamické zemětřesní, ale úder je spořádaně úderný, nenápadně kontrolovaný a celkově ukázněný, čímž je pěkně čitelný.

Mnohohlavý sbor Cantus ex Corde v čistě vokální variaci na sborovou slovanskou píseň („The Absolute Sound Reference Vol. 2“ | 2016 | STS Digital | STS-6111152) je úžasný v tom, že na čím lepší sestavě jej posloucháte, tím v poměrně jednoduché kompozici vynikají další a další detaily skvělé nahrávky. EDGE ani tady nesahá k nějaké expresivní nápadnosti, zůstává jemným, klidně hrajícím systémem, který nic neakcentuje a nechává nahrávku působit její vlastní vahou (tedy přesněji vlastní kvalitou). Zprvu vás tak osloví hudební celek, do kterého se můžete s ubíhajícími vteřinami nořit hlouběji a hlouběji, až dojdete k tomu, že v homogenní ploše nahrávky přirozeně vyvstávají informace s důstojným rozlišením a když se zaposloucháte do proudu slov, rozeznáte i různé charakteristiky hlasu zpěváků nebo zaslechnete echo nahrávacího prostoru, jak se na high-endovou sféru sluší a patří.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 24

Vjem stereofonního zvukového obrazu v „The Dance“ v podání Floriana Couteta a Smart is Brass („Räumlichkeit und Transparenz“ | 2015 | stereoplay) byl stabilní, navíc pěkně vzdušný a opět snad nenápadný, ale vlastně velmi dobře propojený a přehledný bez nějaké nucenosti. EDGE se nesnaží udělat obraz kdovíjak velký, opět je to reprodukce věrná nahrávce a uspořádaná se snahou jen minimálně se do reprodukovaného signálu vměšovat.

Dělený zesilovač EDGE má ještě jednu vlastně zajímavou charakteristiku – totiž, že si svůj styl drží prakticky v jakékoliv kombinaci a při jakékoliv hlasitosti, tj. nikdy neztrácí svou příjemnou pohodu s dotekem vřelosti. Takovou „Africa“ od Toto („Blu-spec CD – Feel the difference“ | 2009 | SONY | SICP 20048-9) si tak užijte jak při klidném ševelivém večerním poslechu, kdy už má ale reprodukce tvar a plynulost, tak si ji užijete pěkně šťavnatě nahlas. Ani v jedné roli EDGE nemá problém, neustupuje ze své vybalancované pohody a klidu, kdy se stejně dobře poslouchá v prvních pěti minutách i po prvních pěti hodinách.

2020 04 30 TST Cambridge EDGE NQ W 16

Cambridge EDGE NQ a EDGE W představují moderní, designový dělený zesilovač, který ale navzdory svému modernistickému pojetí není hezký jen zvenku. Minimalistická je i vnitřní konstrukce a vlastně je to slyšet – jako kdyby EDGE „uhnul“ všemu dobrému i méně dobrému v nahrávkách a řetězci a nechal vyznívat hudbu právě tak dobře, jak ji řetězec začínající u hudebníka, pokračující u zvukaře a končící u výrobce kabelů a reprosoustav zaznamenal a následně z nahrávky extrahoval. Mezi konkurencí se EDGE jeví méně nápadným a klidnějším a možná i právě proto nebude jeho zvuk úplně univerzálně „použitelný“ v libovolné sestavě. EDGE nic nepřetlačuje, nesnaží se něco formovat – vezme nahrávku a zesílí jí. EDGE je tak trochu iPhone světa high-endu – možná trochu „na oko“ na povrchu, ale uvnitř dostatečně promyšlený, propracovaný a plnící přesně to co má tak snadno, že se může rychle stát samozřejmou součástí vašeho každodenního světa.

Kč 129 990,- - EDGE NQ

Kč 104 990,- - EDGE W

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný vzhled

+ dobře použitelná aplikace

+ nekonfliktně univerzální, příjemně klidný zvukový projev

+ podpora všemožných digitálních formátů a rozlišení

ZÁPORY

- zvuková charakteristika není úplně univerzálně „použitelná“ co do párování s dalšími komponenty

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio