Britský Audiolab patří mezi tradiční výrobce elektroniky z ostrovního království – Philip Swift (svého času například i majitel Spendoru) a Derek Scotland založili tuto značku začátkem 80. let. Svým způsobem dodnes můžete vysledovat v křivkách současných přístrojů odkaz prvního modelu 8000A (nakonec osmitisícová série pokračuje dodnes). Dokonce i v nejnovějším zesilovači a CD transportu z čerstvé top série 9000.
Audiolab 9000A
Nejnovější integrovaný zesilovač značky zůstává věrný designu s nízkým, štíhlým šasi a minimalistickou čistotou. Čelní panel na sobě nese jen tři kulaté voliče, jeden pro přepínání vstupů (respektive univerzální volbu například v nabídkách přístroje), druhý pro změnu pracovního režimu (integrovaný zesilovač / dělený předzesilovač + koncový stupeň například pro možnost vřazení nějakého zvukového procesoru apod. / čistý předzesilovač) a třetí pro úpravu hlasitosti. Spínání probíhá malým tlačítkem vpravo.
Zhruba čtvrtinu prostoru čelního panelu vlevo zabírá 4,3“ přehledný a dobře čitelný barevný displej, přes nějž lze jednak zesilovač nastavovat, jednak na něm jsou k dispozici „VU metry“ ve dvou podobách či jej lze zcela vypnout. Jde o nejvýraznější vizuální odlišení od nižších modelů.
Střídmé, kompaktní, čistě pravoúhlé šasi je pojaté jednoduše, ale použité materiály jsou z vyšší kategorie, komponenty jsou na pohled i na omak velmi příjemné.
Na zadní panel se toho vešlo dost – pravou polovinu okupují různorodé konektory, vstupní i výstupní. Jsou tu tři sady analogových linkových cinchů, doplněné o phono vstup pro MM přenosky, je tu pre-out výstup a to hned vedle vstupu do koncového stupně. Potěší jeden vstup i v podobě symetrických XLR, stejně jako dva optické a dva koaxiální digitální vstupy, doplněné ještě o USB pro spojení s počítačem nebo anténku Bluetooth rozhraní s podporou aptX HD. Druhé USB pro paměťové disky je určeno výhradně k aktualizaci softwaru zařízení. 12 V napěťové jacky jsou tu v podobě vstupu i výstupu pro komplexní řízení celé sestavy. Reproduktorové svorky jsou robustní a v jednom páru na každý kanál. Napájecí zásuvka je vybavena vypínačem.
Digitální část zesilovače stojí na implementaci čipu ES9038PRO s architekturou HyperStream II a řešením pro potlačování časové chyby. Díky tomu nabízí 9000A podporu pro PCM signál s rozlišením až 32 bit / 768 kHz a DSD512. Samozřejmostí je také plná podpora MQA.
Zesílení má na starosti klasická koncepce Audiolab s 320 VA toroidním transformátorem a výkonovými tranzistory, pracujícími ve třídě A/B. Tam umí dodat plných 100 Wattů do 8 ohm a 160 W do poloviční zátěže. Audiolab používá svou technologii komplementární zpětné vazby, díky níž by měl zesilovač nabízet výtečnou linearitu a teplotní stabilitu. Dynamické špičky pomáhá vyplnit banka kondenzátorů o celkové kapacitě 60 000 uF. Velká péče měla podle vyjádření být věnována také minimalizaci sekce předzesilovače, tedy jejímu co největšímu zjednodušení. Regulace hlasitosti probíhá plně v analogové doméně. Nově navržený je phono modul pro MM přenosky, postavený na bázi JFETů.
Audiolab udává pracovní frekvenční rozsah 20 – 20 000 Hz (+/- 0,1 dB), celkové harmonické zkreslení pod 0,0004% (1 kHz / 2 V) nebo odstup signálu a šumu přes 110 dB na linkových vstupech (80 dB u phono).
Zesilovač váží 9,4 kg při šířce 44,4 cm, výšce 8,9 cm a hloubce 34,2 cm.
Audiolab 9000CDT
V na centimetr stejném šasi (ale s váhou jen 5,8 kg) je k 9000A dostupný také CD transport 9000CDT. I on má po levé straně displej a úplně vpravo spínací tlačítko. Vprostřed dlí za nevelkými dvířky klasický šuplík mechaniky, doplněný jen o maličké tlačítko pro otevírání. Zadávání příkazů probíhá přes velký kulatý ovladač (ale jako u zesilovače logicky primárně přes sdružené dálkové ovládání).
Na zadní straně toho – jak je u transportu logické – mnoho není. Vyjma napájecí zásuvky s vypínačem najdete už jen koaxiální a optický digitální výstup. I tady jsou 3,5 mm jacky pro ovládání. Najdete tu také USB port pro datové paměti, z kterých umí 9000CDT přečíst MP3, WMA, AAC a WAV soubory s vzorkovací frekvencí 44,1 nebo 48 kHz, jde tedy spíše o doplněk.
Samotná mechanika je v šasi dobře ukotvená na hliníkové základně, navíc je celá pod krytem, aby se minimalizoval průnik elektromagnetického záření. Její pohon obstarává motor s vlastním napájecím zdrojem. Načtená data putují nejprve do vyrovnávací paměti, aby se předešlo výpadkům při čtení zejména poškozených disků.
Audiolab u svého transportu udává výstupní impedanci předepsaných 75 ohm, frekvenční rozsah 20 – 20 000 Hz (-0,01 dB) a celkové harmonické zkreslení pod 0,002%.
Kombinaci 9000A / 9000CDT jsme srovnávali v hlavní redakční sestavě, kde se poměřovalo přes Fischer & Fischer SN-70 s Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR, zdrojem OPPO UDP-205 a Teac NT-503 a to přes napájecí filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P a mix kabelů Nordost Valhalla 2, Nordost Heimdall 2, KrautWire Super Symetric Gold a VYDA Laboratories ORION.
V trochu hlubokotónově načančané „Né quelque part“ od Ayo („Royal“ | 2020 | Wagram | 3596973757829) se Audiolab ukázal jako až neočekávaně dobrý vládce basů – hloubky byly hutné, pružné, barevné a decentní, dobře oddělené a ohraničené určitě lépe, než běžně zvládají padesátitisícové stroje. Anglického ducha spodních tónů potvrdila jejich slušná porce, která dodávala hudbě přesvědčivý rytmus i sílu, aniž by vyklouzla z celkové důstojnosti a poklidnosti. Zesilovač tu působí trochu jako parní válec obalený luxusním sametem – spousta síly i váhy a neuspěchaný, ale pohodový rytmus. Za dané peníze je to nebývale autoritativní zvuk.
Špičkový basbaryton Bryna Terfela v „Non Più Andrai, Farfallone Amoroso“ z Mozartovy „La nozze di Figaro“ (James Levine / The Metropolitan Opera Orchestra | „Opernarien“ | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 866-2) byl velmi „mužný“ – měl sílu, váhu a Audiolab ukázal i „hrudní tóny“ s jejich plností, rezonancí a důrazem. Přitom ovšem zůstává sestava Audiolab tak nějak harmonická, sladká, barevná, vlastně až „tekutá“, plná neokázalé příjemnosti, vlastní britské zvukové škole. Nemusíte se tak bát ostrých sykavek, přednes je hebce zpěvný, ale neznamená to, že by postrádal detaily – naopak, srozumitelnost je velmi dobrá, jen prostě netechnická.
Acidjazzová „South to Perpignon“ od James Taylor Quartet („Room at the Top“ | 2002 | Sanctuary | SANCD117) má moc hezky znělé výšky, které se neztrácí ani pod energickou náloží ostatních nástrojů, naopak plují se stejnou grácií a jistotou, jako zbytek pásem. Nejsou úplně jiskřící, spíše syté co do barevnosti, ale zároveň dostatečně rychlé, aby jednotlivá cinknutí zněla již odděleně a nezávisle na sobě. Nečekejte nějakou průbojnou zvonivost, ale množství detailů, délka dozvuků a cit pro barvu tónů i jejich texturu určitě patří spíše do standardů, které jsme zvyklí slýchat ve třídě mnohem bližší kategorii 100 000,- Kč.
Dynamika nepřikrášleně sejmutých nástrojů v „Springsville“ Milese Davise a Gila Evanse („The Complete Columbia Recordings“ | 1996 | nahráno 1957 | Columbia | 0827969092323) byla houpavá a vybavená poctivou dávkou nadhledu – Audiolab už má tučný zvuk s pocitem rezervy, takže si můžete dovolit hlasitost, která vám zrovna vyhovuje a zesilovač ji udrží. Umí při tom ukázat také mikrodynamické rozdíly, takže hudba začíná skutečně dýchat – to je vzhledem k cenové relaci prostě víc než fajn. Audiolab má navíc takový měkký, poddajný glanc, v němž je cítit dostatečný výkon v zádech a celková pohodová síla a rezerva. To je na přístroj střední cenové třídy velmi potěšující.
9000A / 9000CDT umí společně nabídnout zvuk, který je primárně hezký a muzikální, v druhém pádu ovšem disponuje i dobrou kontrolou, takže třeba vokály v „Kyrie“ z autorovy nejznámější mše „Missa Papae Marcelli“ od Giovanni Pierluigi da Palestrina (1991 | nahráno 1991 | Amadis | 21) zněly už jako jednotlivé entity, nešlo o takový ten jednohlas velkého sboru. Také už se do prostoru vylouplo echo kostelního nahrávacího prostoru. Srozumitelnost velmi těžké nahrávky není úplně stoprocentní, ale to je zcela v pořádku – s takovými zdánlivě jednoduchými záznamy pokulhávají i mnohem dražší systémy. V kontextu padesátitisícové sféry působí duo Audiolab jako vysoký nadstandard – snad za to může dobře dimenzované napájení či něco jiného, ale prostě vnímáte rezervu a jistotu, kterou přístroje mají.
Bachův „Koncert č. 1 v f dur, BWV 1046 z cyklu Braniborských koncertů (Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | 2001 | nahráno 1980 | Philips | 468 549-2) se před námi ukázal v až překvapivě vzdušné a nestísněné podobě, s nadprůměrně širokým pocitem prostoru, ale hlavně už i vjemem hloubky scény, kdy jsou nástroje čitelně rozřazené i v předozadním směru v míře, která přesahuje běžně dostupnou úroveň v této cenové relaci. Audiolab na vás při poslechu neklade nijak velké nároky na soustředění, lokalizace tónů je nenáročná a umožňuje jen tak poslouchat. Tím nejpříjemnějším je nicméně určitě množství vzduchu a s ním jdoucí pocit skutečného prostoru mezi reprosoustavami.
Conteho „Coup de Théâtre“ z alba „Psiche“ (2008 | Platinum | 3000140) má jako nahrávka výraznou plnost a hutnost, Audiolab se jí nezalekl a ukázal, že umí hrát šťavnatě a přitom disciplinovaně, s jakýmsi typicky britským nadhledem, s plynulostí a muzikální neúnavností. To je na celém projevu to hlavní – jak dobře, hladce a neúnavně se poslouchá. Přímo se nabízí slova „lidská reprodukce“, případně vstřícná, hudební a prostě velmi příjemná se vším všudy. Vychutnáte si už velmi solidní basový základ, čistě znějící hlas i kultivované výšky, nikde nic nepřekáží a není tu nic, co by vás nutilo jakkoliv upravovat hlasitost, vrtět se nebo nesoustředit na hudbu.
Audiolab má všeobecně dobře fungující nabídku elektroniky, nutno však říct, že s novou řadou 9000 překonali konstruktéři ve firmě sami sebe. Tohle je klasické, poctivé hi-fi s puncem decentní muzikálnosti, s barevným a organickým zvukem, který v sobě však zároveň nese dost přesnosti, aby si právem nesl označení high fidelity. Zvuk se nesnaží ohromovat jakoukoliv svou jednotlivou charakteristikou, ale tím víc vyniká celkovým souladem, plynulostí a schopností zahrát s již poměrně dospěle líbivým stylem prakticky cokoliv. Je škoda, že alespoň jeden z komponentů není otevřený modernímu světu streamované hudby, nicméně nutno říci, že CD transport pracuje za dané peníze výtečným způsobem a rozhodně je to motivační faktor pro návrat ke stříbrným kotoučkům. Jako celek nabízí zesilovač 9000A a transport 9000CDT zábavnou hudebnost a prémiovou hi-fi kvalitu, která z tohoto setu dělá premianty třídy.
Kč 56 490,- - 9000A
Kč 29 490,- - 9000CDT
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/4396-audiolab-9000a-9000cdt#sigProIdb9b899acdd
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobrý D/A převodník v zesilovači
+ plejáda vstupů
+ citelný výkon a autorita
+ zvuková kvalita nad očekáváními cenové relace
+ velmi pěkné basové podání s pocitem rezervy
+ dobré zpracování
+ možnosti nastavení zesilovače
ZÁPORY
- je škoda, že Audiolab někam nezakomponoval také možnost streamovat
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: RP Audio | www.rpaudio.cz