ROTEL Michi zesilovače

2021 09 06 TST Aavik I 280 1

Na celosvětové mapě výrobců high-fidelity bude dozajista jednou z nejzahuštěnější oblastí Dánsko – ono to vlastně jde docela snadno, když máte mnohonásobný talent, jako třeba Michael Børresen, stvořitel kabelů Ansuz nebo třeba vlastní značky Borresen Audio, ale také ten, který dřívě pomáhal tvarovat jména jako Raidho nebo Scansonic. Součástí jeho rozmáchlé současné produkce je i třetí značka, výrobce elektroniky Aavik.

Portfolio se bez skrupulí omezuje na to, co posluchači chtějí – firma má tři série (180, 280 a 580) a v každé tři druhy komponentů; zesilovač, streamer, D/A převodník a phono předzesilovač. Komponenty mají poměrně neobvyklý design s čtvercovým půdorysem, lehce klenutými hranami a nožkami posunutými do rohů. Šasi z kompozitního materiálu na přírodní bázi, navrženého přímo v Aavik, minimalizuje záměrně množství kovových prvků v konstrukci, matný materiál působí zajímavě odlišným dojmem.

Výhodou nekovového těla je také malá hmotnost (související ovšem i s vnitřními konstrukčními principy), zesilovač má jen 9 kg při šířce 38,4 cm, hloubce 40 cm a výšce 10,2 cm. Zajímavostí je, že prý ani tvar šasi není náhodný a prý podle firemních zkoušek i ten ovlivňuje výsledný zvuk. Velkou pozornost věnovala firma také potlačení vibrací – šasi má spodní a horní desku a nožky od sesterské firmy Ansuz a vychází z předpokladu, že dále použijete antivibrační nožky Darkz.

2021 09 06 TST Aavik I 280 2

Nejvýraznějším prvkem je na zesilovači obdélníkový displej s dvěma řádky a obrovskými červenými znaky s bodovou kresbou. Ovládání přístroje není složité, ale není tak úplně intuitivní, na kombinaci tří tlačítek je třeba si lehce zvyknout. Regulace hlasitosti velkým potenciometrem (který ovšem slouží také pro nastavování v kombinaci se zmíněnými tlačítky) je příjemná a má dostatečnou jemnost – 76 kroků po 1 dB.

Aavik vybavil svůj zesilovač pěticí linkových vstupů v cinchovém provedení, doplňuje je pre-out třeba pro subwoofery nebo bi-amping). U každého rohu zadního panelu jsou reproduktorové svorky pro jeden kanál, vešla se pochopitelně běžná napájecí zásuvka a RS232 port pro sofistikovanější řízení.

2021 09 06 TST Aavik I 280 3

Tak jak je I-280 (potažmo i I-180 nebo I-580, které se liší jen množstvím vnitřních zásadních součástek, nikoliv principem) originální zvenku, je originální i zevnitř, protože Aavik se vyhýbá běžným řešením.

První netypičností je použití spínaného rezonančního zdroje namísto mohutných transformátorů a mnoha kondenzátorů. Zdroj s rostoucími nároky na odběr zvyšuje svou frekvenci, což má zároveň zvyšovat dynamickou rezervu přístroje pro krátkodobé špičky v signálu.

2021 09 06 TST Aavik I 280 4

Další netypičností je naplnění vnitřního prostoru firemními řešeními (ať už Ansuz nebo Aavik) – rozdílné modely této řady se liší vlastně počtem součástek (nejvyšší má tedy i přidané vnitřní šasi nebo další vrstvu antirezonančních řešení). V modelu I-280 je 72 aktivních Tesla cívek, 168 čtvercových Tesla cívek, 8 obvodů, které se věnují šumu a nakonec 4 cívky Anti Aerial Resonance, všechny řešení nesou nálepku značky Ansuz.

Aktivní Tesla cívky mají za úkol potlačení proudových špiček, v praxi jde o dvě cívky, které u napěťové špičky vygenerují „opačný“ puls na druhém vinutí. Čtvercové cívky mají tentýž účel, ačkoliv jsou méně účinné, zato kompaktnější. Oněch 8 „šumových“ obvodů uměle přidává náhodným šum, moduluje šumové dno a tím by mělo být prý možné extrahovat signál i pod touto úrovní (ať už to ve finále Aavik řeší jakkoliv). Anti Aerial Resonance řešení – jak už název napovídá – má za cíl potlačit „anténní efekt“, tedy potlačují vliv radiofrekvenčního a elektromagnetického záření.

2021 09 06 TST Aavik I 280 5

Samotný zesilovač využívá topologii s virtuálním invertovaným zeměním, je tu velmi silná zpětná vazba a řešení regulace hlasitosti, které by tak nemělo měnit kvalitu signálu při změně hlasitosti. Zesilovač jako takový staví na patentované technologii UMAC (Unmatched Audio Control). Jde prý o technologii, která se vypořádává s neduhy běžných spínaných zesilovačů.

Prvním rozdílem je modulování sinusoidy namísto běžnějšího trojúhelníku, kde Aavik říká, že toto řešení má výrazně menší podíl vysokofrekvenčního šumu a to zase znamená menší nutnost filtrace výstupu.

2021 09 06 TST Aavik I 280 6

Aavik udává nízkou výstupní impedanci 50 ohm, celkové harmonické zkreslení pod 0,006% (na 1 kHz při 1 V). Všechny tři varianty tohoto modelu mají výkon 300 W na kanál do 8 ohm, dvojnásobek do poloviční zátěže, jde tedy o víc než solidní elektrárny.

Aavik I-280 jsme poslouchali namísto Norma Revo SC-2 LEN / Revo PA 160 MR v kombinaci s Xavian Quarta Evoluzione a Métronome DSC1 nebo Aavik D-280, vždy napájeno přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P a propojeno kabeláží Nordost Heimdall 2. O detailech sestavy se můžete dočíst v pravém sloupci -->.

2021 09 06 TST Aavik I 280 9

S basovou složkou Dukeovy „Say That You Will“ („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) neměl zesilovač žádný patrný problém – hluboké tóny byly naopak velmi pěkně artikulované, je cítit, že přístroj je rychlý, nechybí mu ovšem ani autorita a důraz, mrouknutí má nejen dobré ohraničení, ale také fyzický švih. Je to jednoduše až nečekaně dobrá kombinace síly, váhy a agility, kdy ve spodních oktávách panuje to kýžené napětí a hutnost, zároveň to ale není nějak těžkopádný zvuk.

Též ve středním rozsahu snoubí Aavik pevnost, autoritu a do jisté míry i plnost či chcete-li hutnost s pocitem lehkosti a otevřenosti. Zpěv Loreeny McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) byl poctivě „lidský“, mohl snad znít ještě o dýchnutí plněji a tučněji, ale nesl se s velmi dobrou intenzitou, s energií a hlavně také s dobrou čitelností, zesilovač umí hrát pěkně detailně, aniž by to ale byl hon za zdůrazněnými nejjemnějšími nuancemi – reprodukce není přehnaná.

2021 09 06 TST Aavik I 280 10

Cinkání a ševelení činelů v Claptonově „Next Time You See Her“ („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) bylo nekonfliktní, možná i lehce jemnější, zejména ale krásně čitelné a výtečně čisté. Aavik se nesnaží nabídnout nějaké obrovské objemy nebo jakýkoliv efekt či zdůraznění, které zkraje zní tak pěkně a atraktivně. Tady jsou výšky zkrocené, čisté a v dobrém slova smyslu normální, bez příkras nebo ozdůbek.

Obří výkon s (minimálně teoreticky) výhodou „rychlosti dodání“ u spínaného zdroje byl měl podpořit dynamické skladby. Soudě podle bubenického sóla Billa Bruforda v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) to tak skutečně funguje – rány paliček jsou silné, impakt je až „hrudního typu“ a zesilovač už s klidem ukáže jak dunící tělo velkého bubnu, tak zároveň nad ním vrstvu napjaté blány, jsou to dva různé zvuky tak jako ve skutečnosti. Přitom má ale hudba šmrnc, má objem a má jistotu, cítíte, že I-280 má dostatek výkonu, aby „ustál“ i celou bicí soupravu, má ale také rytmus a pokud rádi hrajete nahlas, zvládne i to – ale Aavik má osobité kouzlo, které vás k tomu vlastně nenutí a hudební spokojenost přichází i při běžné poslechové úrovni.

2021 09 06 TST Aavik I 280 8

V Hedgesově nahrávce „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) je znát, že I-280 má přeci jen ladění tak trošku tím audiofilským směrem ve smyslu celkové klidnosti a lehce jemnějšího, neefektního stylu. Hladší zvuk ale nepostrádá informace (což je opět v podstatě ta ona „audiofilie“) – nahrávka sama je bohatá na zblízka snímané detaily, dlouhé dozvuky a pěkně čisté textury, Aavik to všechno umí uchopit naprosto „normálně“, sladit a ukázat, dokonce s takovou klidností, že vlastně nemáte pocit něčeho výjimečného a reálnou kvalitu posoudíte spíše až po porovnání. Je to pečlivě „učesaný“ zvuk bez efektů.

Náročné ucho audiofilovo uspokojí i schopnost podat prostor nahrávek s jistotou a samozřejmostí, tak jako jsme to zažili u „Messy Bessie“ Jimmy Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8). Pravolevá báze je široká, je tu i přirozeně načrtnutá hloubka, všechno ale vnímáte hlavně podle pozic nástrojů. Ty se nepřekrývají, nedotýkají, dokonce i echo v místnosti je jasně patrné „tam kdesi vzadu“. Nic se na vás prvoplánově nehrne a to je dobře – často to bývá průvodní jev přesné a čisté reprodukce.

2021 09 06 TST Aavik I 280 11

I-280 pak nabídne díky dobré kontrole a vysokému výkonu zážitek i z takových skladeb, jako je Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96). Možná je výsledek lehounce hladší a možná expresivní kytara tak neřízne, ale hudba má drajv, má sílu a má tak dobrou uspořádanost, že vám ta špetka dravosti navrch dost možná ani chybět nebude. Zejména proto, že tempo a rytmus (dost možná díky parádnímu basu) jsou opravdu dobré a chytlavé.

Michael Børresen je zjevně talentovaný člověk – staví na trochu jiných principech a pohledech, než většina trhu s high-end audiem a přesto je jeho cesta zjevně fungující. Také zesilovač Aavik I-280 funguje víc než dobře – v neobvyklém designovém pojetí, které vybočuje ze zajetých „krabicových“ kolejí většinového standardu nabízí zesilovač postavený na moderních technických řešeních s aplikací know-how velmi neobvyklého, ale patrně zcela relevantního. Pokud tak hledáte vysoký výkon, dobrou kontrolu, až audiofilsky klidné vyladění a přesto schopnost udržet zábavný rytmus, pěknou plnost a celkovou živost hudební reprodukce, tak si I-280 (potažmo celá řada zesilovačů a dost možná prostě celá značka Aavik) zaslouží vaši pozornost.

Kč 260 000,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ neobvyklý, ale zajímavý design

+ živý zvuk

+ celkově velmi dobrá kontrola

ZÁPORY

- na postupy ovládání je třeba lehce přivyknout

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: RP Audio | www.rpaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies