2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 1

Vídeň je město zasvěcené hudbě už od dob Mozartových, Haydnových či Beethovenových, ale muzikální tradice nezmizela prakticky dodnes. Není proto divu, že právě zde otevřela brány v roce 2017 značka Austrian Audio, kterou založili lidé dříve pracující pro legendární AKG a to poté, co Harman značku převzal a vídeňskou kancelář zavřel. Desítky vývojářů, výzkumníků a návrhářů tak začalo značku sice novou, ale fakticky postavenou na obrovské porci zkušeností.

V nabídce hrají prim různorodé mikrofony a třeba také sofistikovaný software k nim, nicméně pod jménem Austrian Audio najdete i několik modelů sluchátek, určených především pro profesionály v oboru. Uprostřed nabídky leží uzavřená circumaurální sluchátka Hi-X55, už od pohledu pojatá jako odolná a praktická.

Esteticky jsou Hi-X55 mimořádně jednoduchým produktem, samé čisté linie a hladké povrchy, účelné, ale bytelné. Mušle mají oválný tvar a jsou poměrně hluboké, náušníky jsou z poddajné pěny a dobře přiléhají, izolace je díky oběma faktorům opravdu dobrá, komfort taktéž – sluchátka netlačí ani díky střední hmotnosti 305 g.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 2

Mušle jsou přichyceny na robustních kloubech, sluchátka jsou pohodlně skládací. Týlní most je taktéž robustně pojatý, má nevelké, ale komfortní polstrování. Přívodní kabel je dlouhý plné 3 metry a vede jen do jedné z mušlí. Má 3,5 mm )koncovku s možností redukce na 6,3 mm.

Uvnitř mušlí je použitý firemní měnič s velkou výchylkou (odtud Hi-X, neboli High Excursion). Má průměr 4,4 cm a kruhový magnetický systém. Cívka je z poměděného hliníkového drátu. Impedance je nízkých 25 ohm, citlivost naopak vcelku vysokých 118 dB / V.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 3

Výrobce udává frekvenční rozsah 5 – 28 000 Hz (nicméně bez tolerančního pásma) a hodnotu celkového harmonického zkreslení pod 0,1% na 1 kHz.

Austrian Audio Hi-X55 jsme poslouchali na běžném redakčním vybavení – zdrojem signálu byl Roon a hrálo se přes RME ADI-2 DAC FS, Apogee Groove nebo třeba Teac NT-503 či Kinki Studio VISION THR-1. K porovnání jsme měli Focal Clear nebo Denon AH-D7200.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 6

Basová linka v „Ptáci jsou hloupí“ Ondřeje Soukupa („Válka barev“ | 1995 | Monitor Records | 660365-2331) byla precizní co do artikulace, ale trochu tu pocitově chyběl pocit těla a hmotnosti, takové té „fyzické“ důraznosti. Na druhou stranu bas je suchý, tuhý až tvrdý a s dobře zvoleným zesilovačem také výtečně „zařezává“. Je to zvuk zaměřená na sdílnost, nikoliv nějaké efekty.

Zejména střední pásmo, reprezentované hlasem Tracy Chapman v „Subcity“ („Crossroads“ | 2008 | Warner Music | 8122-79908-9) bylo mimořádně analytické, sluchátka jdou až „na kost“, jsou suchá, velmi zřetelná a středo-výškové pásmo má pocitově akcent, aby vám v tomto kritickém rozsahu skutečně nic neuniklo. Hodně tu nicméně záleží na konkrétní pozici na uchu, právě tady je hodně znát každý milimetr a vnímání zvuku se s fyzickým posunem taktéž posouvá – od až příliš jadrného po „jen“ suše analytický. Ve všech polohách je ale zvuk velmi dobře srozumitelný.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 10

Cinkání činelu v „Silent Night“ od Yellowjackets („Peace Round“ | 2003 | Heads Up | HUCD 3090) bylo pak poměrně prominentní, skutečně jako na dlani – na nedostatek informativnosti si u Hi-X55 rozhodně stěžovat nebudete. Výšky jsou nicméně lehce předsazené, naštěstí ale ne nějak surově tvrdé. Snadno přejímají charakter předřazeného zesilovače, vždy ovšem zůstávají snadno čitelné. Tato sluchátka jsou analytický studiový nástroj a právě tak fungují.

Dynamické pasáže v „Sea Nature“ (Steve Hillage | „Green“ | 1990 | Virgin | 0777 7 87279 2 7) trochu trpěly tím, že sluchátkům chybí větší rozmáchlost a odvaha ve spodních oktávách, hudba tak nemá takový ten rockový drajv a důraz, tu mohutnost a mocnost. Nicméně průbojnost středního a nejvyššího pásma to mnohým vynahradí, Austrian Audio přímo srší energií. Je každopádně znát, že rozlišení, pevnost a konkrétnost byly při ladění nadřazeny libozvučnosti.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 11

Pokud se ale rádi přehrabujete v detailech a vychutnáváte si nuance, Hi-X55 v rámci své třídy nabízí štědrou porci v lehce nekompromisním balení. „Sly“ od Herbie Hancocka („Head Hunters“ | 1997 | Columbia | CK 65123) byla době rozvrstvené, velmi soustředěná, zvuk těsný, utažený a pevný až tvrdý. Je to hotová zvuková chirurgie, zejména ve středech (které tu mají tak nějak navrch) a výškách. Přitom ale sluchátka nutně nezní vysloveně nepříjemně ani na horších nahrávkách nebo třeba na obyčejném výstupu na telefonu, i když na poměry domácí reprodukce to je za hranou obecné příjemnosti a tolerantnosti.

Na to, že jsou Austrian Audio uzavřená, nabízí rozumnou šířku a hloubku prostoru hudební scény, takže i když „Ario“ od Davea Hollanda („Overtime“ | 2005 | Dare2 | 982 714 2) končila přímo v mušlích a neprostupovala ven, organizace byla dobrá, snad i proto, že sluchátka skutečně lehce akcentují pásmo, v němž je nejvíce „prostorových“ informací. Lokalizace jednotlivých zvuků je ale v rámci třídy excelentní, je znát přesnost a konkrétnost.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 9

Divoká „Mind Reader“ od Silverchair („Young Modern“ | 2007 | eleven | elevencd63) zazněla včetně hran a nectností, které zvukař v mixu zanechal, byl to zvuk řízný, tvrdý a tuhý, kterému pro správný drajv trochu chyběla robustnost basu. Cítíte tu lehkou agresivnost, bez příkras a divoce, což upřímně nejde vydržet úplně dlouho (pokud tedy nejste otužilý profesionál), ale zase nutno přiznat, že to je velmi upřímný zvuk.

Sluchátka Austrian Audio Hi-X55 patří do rukou profesionálů ve studiích a právě jim jsou ušita na míru – jsou vyrobena odolně a prakticky, jsou laděna ne na pohodu domácího poslechu, ale jako drobnohled, jako pitevní, dekonstrukční nástroj, který se má dostat až na dřeň nahrávek. A to plní naprosto skvěle – díky akcentu středů a výšek, díky pevnému, autoritativnímu zvuku a díky zaměření na maximální možné rozlišení v rámci třídy vám skutečně řeknou, jaký používáte řetězec a jaké nahrávky máte ve sbírce. Že to asi není „to milé domácí hi-fi“, to je věc druhá. Pokud si ale libujete v detailnosti, pokud vám „chutná“ přímočarost, dravost a pokud věříte své hudební knihovně a své elektronice co do kvality a úrovně, můžete ochutnat s Hi-X55 strohou a skutečně nepřibarvenou pravdu.

MĚŘENÍ – SLUCHÁTKA

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.

Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.

Pro základní orientaci jsou k dispozici měření Focal Clear, beyerdynamic DT1990 Pro, Koss BT330i, Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 m1

Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace

Nesoulad kanálů se nám v žádné pozici na měřící hlavě nepodařilo „sladit“, může ale jít o problém s těsněním náušníku, respektive s jeho přítlakem / měkkostí (měnič je u měkkých náušníků blíž k mikrofonu apod.). Základní tvar je nicméně jakž takže stejný a je tu vidět, že frekvence mezi 2 a 3 kHz mají o něco méně energie / prezentnosti. Za daných okolností nelze graf brát jako úplně průkazný, poslechově takový nesoulad kanálů patrný totiž nebyl.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 m2

Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 m3

Zkreslení – levý kanál

Sluchátka vykazují velmi vysokou míru zkreslení v úrovních pod cca 100 Hz, zejména pod 60 Hz už úroveň dosahuje nepřiměřeně vysokých hodnot, jakkoliv samotné zkreslení nemusí při poslechu být subjektivně tak dramaticky patrné, jak se zdá z grafů.

2021 06 30 TST Austrian Audio Xi H55 m4

Zkreslení – pravý kanál

Také na tomto kanále je pod výše zmíněnou úrovní patrné citelné zkreslení, byť jeho struktura je vzhledem k jiné základní naměřené odezvě samozřejmě také jiná. Přitom měření probíhá na poměrně běžně používaných úrovních hlasitosti.

Kč 7 580,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá izolace

+ důvěryhodně odolné provedení

+ analytický, velmi informativní zvuk

ZÁPORY

- pocitově limitovaná basová odezva

- mohou znít až příliš suše a stroze

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: AudioMaster | www.audiomaster.cz 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

AAI - ultimativní audiofilské kabely

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Moon 250i v2
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
s314 Omicron

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

HiFi Morava - Audiovector

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies