2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 1

Německá značka RME má dlouhou tradici výroby digitálních rozhraní především pro potřeby profesionálů v oboru zvuku. Vzhledem k tomu, že její konstrukce se ale vyznačují často mimořádně sympatickým poměrem cena / výkon, dostalo se některým jejich modelům i domácích verzí, lišících se primárně druhem konektivity, nikoliv ale zvukovým výkonem. Jedním za takových případů je ADI-2 DAC FS, v roce 2019 vylepšená verze už tak skvělého předchůdce a domácí verze ADI-2 Pro.

Od pohledu je jasné, že své studiové kořeny převodník (a předzesilovač a sluchátkový zesilovač) nezapře. Jednak je proti běžnému hi-fi neokázale drobný, účelně mobilní (kompaktní krabička má šířku 21,5 cm, hloubku 15 cm a výšku pouhých 5,2 cm, přičemž udávaná hmotnost 1 kg patrně zahrnuje i externí spínaný napájecí zdroj a pár dalších věcí, neb se převodník zdá jako muší váha) a jednak má ovládací rozhraní koncipované mnohem spíše pro toho, kdo ví co hledá a jak co funguje, než pro experimentujícího hifistu.

Čelí stěna převodníku je poměrně přehledná – spínací tlačítko je mírně iluminované, dva jacky pro sluchátka jsou jasně rozeznatelné (6,3 mm pro ta velká s velkým odběrem a 3,5 mm jack pro ultra citlivé in-ear monitory, u kterého zase výrobce mimořádně pečlivě optimalizoval úroveň šumu), zbytek kontaktu mezi uživatelem a přístrojem obstará nevelký (ale perfektně čitelný) čtvereček barevného displeje, po jehož levé straně jsou čtyři základní tlačítka pro pohyb v nabídkách, doplněná o dva otočné prvky vpravo, které lze navíc ještě stisknout. Kombinací těchto všech se můžete pohybovat mezi všelijakými možnostmi nastavení, přepínat rozličná zobrazení displeje (včetně možnosti automaticky zhasínat všechno osvětlení, aby při poslechu nerušilo), takže můžete mít až absurdně detailní přehled nad tím, co a jak zrovna hraje a vůbec je tu možností pro běžného konzumenta víc, než je uvyklý. Přímo vprostřed je pak umístěn knoflík pro regulaci hlasitosti.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 2

Zadní strana je oproti „profi“ verzím jednodušší, zahrnuje vlastně pouze koaxiální a opticiký digitální vstup plus USB port pro spojení s počítačem (upřímně ten zásadní – koneckonců RME vybudovala své renomé primárně na „počítačovém“ zvuku). Analogový signál může do sestavy proudit přes cinche nebo symetrické XLR. Nakonec je tu už jenom malý vstup pro zmíněný spínaný zdroj.

To zásadní je ale uvnitř – je až k nevíře, kolik možností RME vtěsnali do tak maličké krabičky. Když se to shrne, ADI-2 DAC FS nabízí firemní technologii SteadyClock FS, čtyřstupňovou regulaci úrovně, zpracování signálu mocným DSP a podporu snad všech aktuálně reálně dostupných formátů a rozlišení vyjma MQA. Specialitku je možnost signál z optiky a koaxu nahrávat pomocí USB.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 4

Centrem je tu čip AKM AK4493, obklopený proprietárními firemní signálovými obvody. Díky komplexnímu návrhu má převodník fantastické parametry jako odstup signálu a šumu přes 120 dB nebo hodnotu THD+N, dosahující k -116 dB / 0 dBFS, neboli 0,00016%. Pro IEM sluchátkový výstup platí odstup šumu větší než 121 dB, dávající i těmto mimořádně citlivým sluchátkům dostatečně tiché signálové pozadí.

Zásadní je nový systém SteadyClock FS, jehož přesnost (odtud „FS“) se počítá ve femtosekundách. RME říkají, že použití jakýchkoliv externích hodin by nemělo kvalitativní přínos a že TAK dobré jsou jejich hodiny interní. Zlepšení oproti předchozím modelům spočívá v úpravě následných analogových PLL obvodů, čímž se snížil vlastní jitter.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 5

Když se prokoušete mírně náročnějšími sférami nabídek a nastavení, oceníte, jak snadno a „samostatně“ vlastně DAC funguje. Třeba když připojíte sluchátka, odpojí se zadní výstupy a podobně. ADI-2 DAC FS je nejen technologicky brilantní, ale zároveň (nakonec) uživatelsky přívětivý.

Převodník zvládá rozlišení 24 bit / 768 kHz u PCM signálu a DSD256, THD+N lepší než 0,00016%, dynamiku 123 dB a vůbec všechny technické parametry se zdají být hluboko v high-endových sférách a i tam mnozí mohou jen tiše závidět.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 16

ADI-2 DAC FS jsme poslouchali v rámci všech redakčních sestav, tedy se sluchátky AudioQuest NightOwl Carbon a půjčenými Focal Clear a Focal Stellia, poslouchalo se proti Teac NT-503, OPPO UDP-205 a také ve spojení s Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 a KEF LS50, poslouchalo se s Harbeth Monitor 30 a Norma Revo IPA-140 nebo s Cambridge CXA80 (alternativně Grandinote Shinai) a Cambridge CXC přes Fischer&Fischer SN-70. O podrobnostech sestav včetně filtrů a doplňků se můžete dočíst v pravém sloupci -->.

Produkty RME se netrápí s jakýmkoliv pozlátkem a jsou zaměřená na přesnost a konkrétnost, které jsou ve studiu zásadními atributy. Dá se říct, že žádný „hifistický“ D/A převodník v obdobné cenové relaci (ale upřímně i vyšší) není tak suverénní, jako ADI-2 DAC FS. Kontury kontrabasu Charlie Hadena v „Anna“ („Naim Sampler 6“ | 2006 | naim label | naimcd106) byly ryze high-endově pevné a konkrétní, daleko za úrovní „běžného hi-fi“, kam by přístroj spadal podle své cenovky. Hluboké tóny dole pevně a sebejistě rezonují, jsou utažené, pevné a postupné rozpouštění dřevitého zvuku je parádně kontrolované. RME také jako kdyby nechal každému brnknutí všechnu jeho energii, je tu citelné, průrazný impuls, je to celkově přesvědčivý (byť snad na poměry hi-fi lehoulince sušší) bas velmi vysoké úrovně.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 17

Zvuk ADI-2 DAC FS je vůči ceně naprosto šokujícím způsobem otevřený a čistý i ve středním pásmu, zpěv Julie London v „People who are born in May“ („Diamond Voices of the Fifties“ | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl jasný jako slunce za letního poledne, byl perfektně vykreslený, konkrétní a obklopený volných, citelným vzduchem. Vokál je úchvatně živý, plastický a parádně přesný. Kázeň, kterou má zvuk RME, by tomuto maličkému přístroji mohly závidět i některé produkty s šestimístnými cenovkami. Ale obecně do 50 000,- prostě neseženete takhle čistý, tak detailní zvuk – byť s autenticitou jde ruku v ruce i lehce tvrdší přednes a třeba i přímočaré sykavky, prostě proto, že jsou tak na nahrávce.

V lehké „studiovosti“ pokračuje RME i na nejvyšším konci spektra, kde tenoučké kovové dozvuky tónů v „No Matter What“ Xu Ganga („Be there" | 2004 | Usher) převodník fantasticky prokreslí, i zvuky nejjemnější úrovně mají svůj prostor, konkrétnost a pocit přesného zasazení do časoprostorového kontinua. Převodník vládne pevnou rukou a je tak perfektně přesný, že i ostřejší zvuk není agresivní a výsledkem je zvuk „normální“ (což je míra tak vysoké high-endové realističnosti, že bývá povětšinou pěkně drahé jí dosáhnout). Je to zvuk, který je tak trošku „monitorový“, pokud bychom ho měli nějak zjednodušeně přiblížit, ale je návykově skvělý.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 18

Působivá je i údernost a dynamika, projev ADI-2 DAC FS sice možná není úplně opulentně energický, ale rozhodně je razantní a velmi pevný. Opět daleko za standardy, které obecně najdete i u těch nejpovedenějších hi-fi řešení stejné ceny. Nástroje v Claptonově „Lay Down Sally“ („Ultradisc II“ | 1994 | MFSL | SPCD 016) měly skvostný fyzicky citelný impuls, nepřehnaný, kontrolovaný, konkrétní. Zvuk je pod pevnou, autoritativní kontrolou a dynamickou razanci bicích, baskytary i skladby jako celku má „na háku“ – je to tak disciplinovaný a rychlý zvuk, že budete muset investovat násobné peníze, abyste se mu vyrovnali.

To platí i pro rozlišení – až někde u úrovně Chord Hugo 2 a výše se dostanete do plus mínus podobné úrovně prokreslení komplexní „Clouds“ od Stevea Colemana a Five Elements („Harvesting Semblances and Affinities“ | 2008 | Pi Recorings | PI33). Převodník RME je úžasně transparentní, samozřejmý, jednotlivé nástrojové linky jsou precizně oddělené, byť snad maličko sušeji podané. Množství extrahovaných detailů je prostě skvělé, ale nebylo by k ničemu, kdyby ADI-2 DAC FS neměl celkovou kázeň a přehlednost, tak prakticky dokonale „černé“ signálové pozadí. A to má… Opět máte pocit, že hudba je organizovaná, čistá a čitelná „normálně“, bezproblémově – a to bývá znak skutečně velmi vyspělé audio techniky.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 28

Ať už ve sluchátkách nebo ve velkém systému, RME ADI-2 DAC FS dokázal uspořádat precizně také stereo scénu – „Wolkenmeeer“ Beo Brockhausena („Closer to the Music Vol. 3“ | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byla rozpražená v pravolevém i předozadním směru, jednotlivé tóny zaznívaly z perfektně a konkrétně specifikovaného místa v prostoru, vnímáte tu abstraktní veličinu hloubky scény a přítomnost vzduchu. Je to opět důkaz vysoké přesnosti převodníku.

Kytara a zpěv Buddy Guye v „I love the life I have“ („Extended Dynamic Experience 4“ | 2015 | STS Digital | STS-6111145) byl přítomný, opět mimořádně přesvědčivě konkrétní. Je to hodně bezprostřední hudební zážitek, protože skladba je nahraná poměrně „bez okras“, takže kov strun má říz, skvělý, mohutný hlas zase váhu i důraz a přestože je to až „live“ dojem, probíhá reprodukce bez agrese nebo ostrosti. Je tvrdší, lehce sušší, to ano, ale preciznost, čistota a organizace rytmiky jsou – inu fascinující s ohledem na pořizovací cenu.

2020 04 30 TST RME ADI 2 DAC FS 21

Je tedy RME ADI-2 DAC FS pro všechno to zmíněné kandidátem na „must have“ D/A převodník? Ne, to určitě ne – oproti high-endovým konkurentům mu schází luxusní provedení nebo troška uživatelské přívětivosti ve stylu „plug&play“, neb ne každý domácí uživatel nachází potěchu v košatých nastaveních. Ale ti, kteří oceňují obsah nad formou a nebojí se strávit pár chvil úvodním přizpůsobováním (nebo i průběžným „dolaďováním“ podle chuti a potřeby), ti dostanou v RME ADI-2 DAC FS přístroj s obrovskou hodnotou, kterou za dané peníze jednoduše jinde nekoupíte. V kompaktní krabičce dostanete high-endové rozlišení, dynamiku a transparentnost i razantní, živý zvuk, napumpovaný energií i ochotou ji rozdávat. A je jedno, zda to bude přes sluchátka nebo do velkého hi-fi systému. Za vlastně velmi rozumné peníze je ADI-2 DAC FS hotovým jednorožcem, je úkazem ve světě dostupného hi-fi a je zástupcem pravověrně autentického high-endového světa pro všechny ty, kteří chtějí opravdovou autenticitu. Mít aktuálně zbytných 27 190,- Kč, ADI-2 DAC FS by se stal bez jakékoliv pochybnosti trvalou součástí redakční výbavy.

Kč 27 190,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nepřekonatelný poměr ceny a výkonu, pokud nemáte násobně více peněz

+ fantastická čistota

+ sebevědomá kontrola

+ krásná transparentnost a detail

+ možnosti nastavení

+ kvalitní sluchátkové výstupy s výkonovou rezervou

+ údernost a dynamika

ZÁPORY

- poněkud obyčejné provedení

- lehce složité možnosti ovládání a nastavování

- (relativně) limitované množství vstupů

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: DISK | www.disk.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA80 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
Mudra Powerchord
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Aquarius [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio