800 150 dynaudio partner

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 1

Jméno Wharfedale patří k těm nejstarším mezi výrobci reprosoustav, v okolí řeky Wharfe první model postavil Gilbert Briggs už v roce 1932. Dnes je z původní malé značky jeden z největších globálních výrobců a podle toho také vypadá nezměrná šíře výrobního katalogu. Nejnovější položkou je v něm série EVO4, o které výrobce s pravověrně britskými kořeny odvážně říká, že představuje "úsvit nových standardů hi-fi". Základním modelem je (poměrně) kompaktní regálový model EVO4.1.

Slova o změnách standardů mohou vypadat "marketingově", nicméně při pohledu na konstrukci reprosoustav je třeba je najednou vzít poměrně vážně a to včetně toho, že má jít o technologie odvozené od top modelů série Elysian.

EVO4.1 staví od pohledu na pěkném zpracování - reprosoustavy mají jakousi základovou desku s firemním logem, mají od ní lehce odsazené kabinety s pěkně zaoblenými hranami a směrem vzad se zužujícím půdorysem, kde ukončuje úzká stěna. Zpracování je nad očekávanými standardy své třídy a je vidět, že gigantická firma s rozpočtem si může ve velkých počtech dovolit "hýřit".

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 2

Vpředu je pak také vidět atypické řešení - je tu velký páskový měnič v moc pěkném kovovém zvukovodu a pod ním - rovněž v mělkém zvukovodu - vsazený středobasový kevlarový kónu, který je u Wharfedale poměrně běžně používaný.

Na štíhlé ploše zadní stěny jsou pod informativní nálepkou dva páry reproduktorových terminálů vyosených mírně do stran, aby připojení kabeláže bylo komfortní.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 3

Kabinety jsou koncipované jako bassreflexové, výdech je nenápadně integrovaný do spodní stěny ozvučnic, proud vzduchu je veden mezerou v základně a tím je zajištěna mimo jiné možnost snazší instalace než u obvyklých zadních bassreflexů. Jde o systém SLPP, který ve Wharfedale poprvé použili u už zmiňované řady Elysian.

Pro střední a hluboké tóny výrobce zvolil klasickou kónickou membránu, materiál je již zmíněný tkaný Kevlar a ve středu ční poměrně výrazný fázový nástavec. Průměr membrány je 13 cm. Sekunduje jí AMT vysokotónový měnič, tedy skládaný pásek s rozměry 3 x 6 cm.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 4

Reprosoustavy jsou poměrně robustní - při výšce 33,5 cm, šířce 21 cm a hloubce 29,5 cm váží bezmála 8 kg.

Výrobce udává pracovní frekvenční rozsah 64 - 22 000 Hz (+/- 3 dB) s tím, že na úrovni -6 dB deklaruje 55 Hz. Přechodová frekvence výhybky je na úrovni 2 900 Hz. Charakteristická citlivost 87 dB / 2,83 V / m a nominální impedance 8 ohm jsou vcelku běžné, u impedance Wharfedale poctivě udává pokles na minimum 3,5 ohm.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 5

Wharfedale EVO4.1 jsme poslouchali v rámci běžných redakčních sestav - hrály s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, hrály s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC, případně s Grandinote Shinai a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII místo Fischer&Fischer SN-70, ale také místo KEF LS50 spolu s Teac NT-503, Emotiva XSP-1 a Emotiva XPA-DR2. O použitých filtrech, kabelech a dalším příslušenství si můžete přečíst v pravém sloupci -->.

Ťuknutí na korpus akustické kytary v "Let it rain" Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023), sejmuté zblízka a doprovázené pěkně mohutnými hlubokými tóny, bylo snaživé, odpovídající plně tomu, že reprosoustavy působí robustně. Nemáte pocit, že by to byl velký bas, mohutný, ale má solidní konkrétnost i objem. Bas hraje spíše přesně než vysloveně šťavnatě, nemáte pocit, že by se vás snažil zalít, nicméně hraje v klidu a bez pocitu nejistoty. V menších místnostech a blízko stěn pak rozhodně nedostatkem trpět nebudete. Hluboké tóny jsou také poměrně svižné a v rámci kategorie též velmi dobře definované.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 7

Střední pásmo, zejména pak vokály jako třeba ten Doris Day v "Penny from Heaven" ("Diamond Voices from the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140), pak bylo vysloveně nečekaně dobré - zpěv byl vykreslený do moc pěkných detailů, ale nebyl to "nucený" technicistní detail, ale kombinace svižné reakce membrány a menšího průměru. Soustředěný přednes, dobrá čistota a pocit lehkosti, s níž reprososutavy vyhrávají, představují jednoduše velice dobré hi-fi, které by se dobře obhájilo v dnešní době i v cenové kategorii přes 20 000,- Kč. Wharfedale zůstávají nicméně celkově spíše kultivovaně klidné i v této časti frekvenčního rozsahu, takže třeba expresivně zchycené sykavky jsou lehce uhlazené.

Cinkot činelů ve "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) byl pak vysloveně excelentní. Nejvyšší pásmo znělo velmi sebevědomě, čisté, rychlé a velice detailní, tak jak od dobrého páskového měniče očekáváte. Těžko říct, zda byl někdy v této cenové relaci použit podobně dobrý pásek, ale patrně ne. Přesto, že je totiž opravdu pěkně informativní a dokáže dobře vystihnout tonální charakteristiku činelu, tak nehraje nijak technicistně nebo analyticky, stejně jako nepůsobí odtrženě od charakteru středobasu.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 13

Jakkoliv je celkové ladění EVO4.1 maličko měkčí, takové poklidnější, dynamiku "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) zvládly reprosoustavy vlastně velmi pěkně, na to, že jsou to menší reprosoustavy z více než dostupné cenové úrovně, působí jejich zvuk příjemně pružným dojmem, má šťávu a reaguje na dynamické proměny signálu s celkovou lehkostí. Není ani vlastně nijak komplikované EVO4.1 vybudit, hrají s klidem i s dostupnou elektronikou.

Přes svůj vlastně hladký a neanalytický zvukový charakter nabízí EVO4.1 solidní čitelnost napříč pásmy, čím výš je tón posazený, tím jasnější reprodukce je. Na svou cenu překvapivě dobře a čitelně zvládly reprosoustavy také "Symfonii č. 8 v G-dur op. 88" Antonína Dvořáka ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08). Wharfedale se nepídí po nuancích, nechává vyznít hudbu celistvou, ale přesto přehlednou a nekomplikovaně srozumitelnou, zejména na středech a výškách s opravdu pěknými detaily.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 11

Navzdory osazení páskovými tweetery nevykazují EVO4.1 žádnou dramatickou směrovost, byť najít optimální natočení pomůže jak vnímání nejvyšších tónů, tak vnímání prostoru hudební scény, takže stojí za to věnovat pět deset minut zkoušení co a jak právě ve vaší akustice. Když si ale najdete vhodnou polohu, tak nástroje v "Quiet Corners and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) zaujmou dobře ohraničená místa a přehlednost celku je prostě dobrá, splňující nároky už opravdového hi-fi. I tady je ale cítit, že Wharfedale cílí hlavně na dojem celistvosti a spojitosti.

Na to, že jsou Wharfedale EVO4.1 snadno zaplatitelnými regálovkami, hrají prostě příjemně a to bez nějakých dalších výtek. "Flight of the Cosmic Hippo" Bély Flecka ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) možná neměla takový ten basový objem rozechvívající podlahu pod nohama, ale zvuk měl tělo, měl dobrou čitelnost a hlavně to celé fungovalo jako celek, příjemně, s dobrou plynulostí, kultivovaně a mimořádně snadno poslouchatelně díky jemnějšímu charakteru.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 12

Regálové reprosoustavy Wharfedale EVO4.1 jsou skutečně seriózně pojatými dostupnými regálovkami, na nichž je až k nevíře, jak moc (ve smyslu technologií i materiálů) dokázal výrobce investovat, aniž by vybočil ze sféry dostupného hi-fi. Famózní a rozhodně nadstandardní je hlavně vysokotónový reproduktor, který vám doslova otevře dveře k nejvyšším tónům, ale i vkusná přirozenost středního pásma nebo kultivované a solidně kontrolované basy patří rozhodně k tomu lepšímu - když to všechno dáte dohromady a přidáte ještě opravdu pěkné zpracování vnějšku, dostanete v modelu EVO4.1 až fascinující hodnotu za vložené peníze a zvuk, který ve svém klidném, přívětivém a pěkně čistém zvuku bude neúnavným průvodcem světem hudby po dlouhé a dlouhé hodiny.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Naměřená frekvenční odezva patří v dané cenové kategorii k vysloveně excelentní, byť v ní na úrovni 1 800 Hz najdete mírný hup, který ale úplně nekoresponduje s udávanou přechodovou frekvencí, jakkoliv působí trochu jako artefakt vznikající v místě spojování pásem. Celkově je ale frekvenční odpověď precizně vyrovnaná, v pásmu od 100 do 12 000 Hz v praxi není co komentovat, což je s ohledem na cenu prostě excelentní. Vysokotónový reproduktor má zjevně dost energie a od 12 kHz dál nicméně energie celkem ubývá, to ale není u páskových měničů nic neobvyklého. Pod metou 100 Hz je trochu méně energie, byť reálně bez problémů využitelné budou frekvence až k 50 Hz, což je hlouběji, než jak výrobce vůbec udává. Výsledek je čistě z pohledu měření vynikající.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními dvěma peaky na impedanční křivce napovídá o naladění bassreflexu právě na tuto oblast, tedy cca 55 Hz. Krom pásma 200 - 500 Hz, kde křivka klesá až k nějakým čtyřem ohmům se celkově drží spíše výše a reprosoustavy by tak mohly být relativně přátelskou zátěží pro zesilovače, zejména díky poklidnému průběhu křivky bez extrémů nebo rychlých přechodů. Není tady též patrná žádná stopa po nespojitostech či jiných artefaktech, které by představovaly potenciální riziko přítomnosti rezonance kabinetů, vnitřního stojatého vlnění nebo jiných nežádoucích zabarvujících jevů.

2019 12 04 TST Wharfedale EVO4 1 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 15 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výtečná cena za daný výkon

+ pěkné zpracování

+ lehounké a pěkně propracované výšky

+ pěkné podání vokálů

+ celkově příjemné zvukové ladění

ZÁPORY

- v praxi v dané ceně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - Štědré Vánoce

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSmart | Audio Rent

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Kinki Studio EX-P7 [1] + [4]
Kinki Studio EX-B7 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
Roon

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio