800 150 dynaudio partner

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 1

Anglické Q Acoustics lze stále ještě označit za mladou firmu - na druhou stranu od svého založení v roce 2006 ušla pořádný kus cesty a vydobyla si pevnou pozici na trhu díky elegantním tvarům, příjemnému zvuku a hlavně přívětivým cenovkám svých reprosoustav. Firemní portfolio nově doplnil regálový model Concept 300, navazující na doposud trochu osamocený, výše cenově postavený sloupek Concept 500 a značka je na svou novinku evidentně hodně hrdá.

Už na první pohled je jasné, kdo za Concept 300 stojí - ty hladké, zakulacené a organicky nenásilné linie si jen tak nespletete. Třístovky jsou pak vlastně "zkrácenou" verzí zmíněných pětistovek; z toho lze dovodit, že jsou relativně úzké, zato však relativně hluboké a na poměry regálovek jsou pak i celkem vysoké.

V reálných číslech to znamená, že kabinety s elegantně zaoblenými rohy a hranami váží solidních 14,5 kg při šířce 22 cm, šířce 35,5 cm a hloubce 40 cm. Povrchové provedení pak je opravdu krásné - zajímavé nejenom kontrastním pruhem dýhy u zadní stěny ozvučnice, ale i tím, jak dobře je hluboký lak zpracovaný. Jsou to prostě fešné moderní reprosoustavy.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 2

Čelní stěna hostí dvojici reproduktorů, přičemž koláč toho středobasového se zakusuje do planžety tweeteru a vše je zasazeno bez viditelných šroubů. Planžeta vysokotónového měniče má lehké prohnutí pro zlepšení vyzařovací charakteristiky a blízkost měničů napomáhá celkové integraci. Zadním panelem pak prochází výdech plastového bassreflexového nátrubku a pod ním je instalována deska s dvěma páry fortelných reproterminálů a nad nimi se nachází tři otvory, z nichž dva mohou být spojené kovovým můstkem. Jde o jemné ladění nejvyšších tónů - absence můstku znamená o 0,5 dB méně u tweeteru, můstek v pozici na fotkách je "neutrál" a můstek v pozici mezi prostředním a pravým otvorem 0,5 dB přidá.

Co stojí za pár vět, to je originální podstavec. Nejde jenom o jeho vizuální jinakost, on je za ní totiž i skutečný smysl. Jednak stojí ozvučnice na odpružené základové desce, jednak trojnožka dle tvrzení Q Acoustics vibruje nejméně ze všech koncepcí a tím pádem nejméně ovlivňuje i samotnou ozvučnici. Ocelové nohy stojanu Tensegrity pak zajišťují bezproblémovou stabilitu - vlastně mnohem, ale mnohem jistější, než by jejich vzhled napovídal.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 3

Ozvučnice Concept 300 je vyrobená z MDF profilů - konkrétně ze tří vrstev MDF, oddělených od sebe vrstvou tlumícího gelu. Výrobce to nazývá technologií Dual Gelcore a primárním účelem je potlačení vysokofrekvenčních rezonancí. O ty nízkofrekvenční na druhém konci spektra se stará poměrně bohaté vyztužení systémem Point 2 Point. Výztuhy jsou pak na specifických a měřením zjištěných místech a je jich jen tolik, kolik je prý nutně potřeba, aby kabinety uvnitř nebyly přeplněné a plně se využil pracovní objem 11,4 litru.

O střed a spodek frekvenčního rozsahu se stará 16,5 cm kónický reproduktor s membránou z impregnovaného papíru s ferritovým magnetickým systémem (s konkrétně dvěma magnety a měděným zkratovacím kroužkem, doplněním o indukční kroužky pro kompenzaci magnetických vlastností). Cívka má průměr 3,5 cm.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 4

Nejvyšším tónům je vyhrazena kopulka o průměru 2,8 cm - je tkaná z impregnovaného mikrovlákna. Celý reproduktor je odpružený a izolovaný od vibrací ozvučnic gumovou vrstvičkou. Reproduktor má svou vlastní maličkou pracovní komoru a i tady je zkratovací měděný kroužek.

Concept 300 jsou navrženy jako dvoupásmové s tím, že frekvenční výhybka je nastavena na 2 500 Hz. Výrobce udává frekvenční rozsah 55 - 30 000 Hz (ovšem neudává toleranci), standardní 6 ohmová impedance přiznává propad k hodnotě 4,7 ohm a charakteristická citlivost 84 dB / 2,83 V / m patří k poněkud podprůměrným, což zavdává lehkou pochybnost v tom, že udávaný minimální doporučený výkon zesilovače 25 Wattů bude skutečně stačit.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 5

Q Acoustics Concept 300 jsme poslouchali v pražském studiu HIFI CZ - společnost jim dělal třeba napájecí filtr ISOL-8 Substation Integra nebo všestranný Teac NR-7CD, ale k dispozici byl i gramofon EAT Forte S. Propojeno bylo kabeláží z nejvyšších pater katalogu WireWorld a ke srovnání bylo mnoho a mnoho různých reprosoustav - nicméně na stejné sestavě jsme slyšeli třeba Concept 500, ale i NHT C-3, NHT C-4 nebo několikero modelů Magnat - třeba Signature 1105 nebo Humidor.

Přestože jsou Concept 300 regálové, jsou poměrně velké a tak už od nich (nehledě na cenovku) prostě už nějaký bas čekáte - a on tam skutečně je. Trochu nabublanou "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 3/2014) přehrály Concept 300 s gustem a na poměry čehokoliv regálového a dvoupásmového s opravdu vynikající plností. Přitom nemáte pocit, že je to bas nafouknutý pro efekt - prostě tam je. Je lehce sladší, měkčí a řekněme laskavý, tak jak je u firmy zvykem - na druhou stranu má dobrou definici, tóny jsou oddělené a podané bez napětí a nucenosti. Není to mohutný a hřmící bas, ale je ho dost a je moc příjemný a britsky distingovaný.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 9

Ona příjemná bohatost co do barev a jemná uvolněnost co do stylu prezentace je patrná i ve středním pásmu - třeba na zpěvu Sophie Zelmani v "How It Feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939). Máte pocit, že hlas je až trochu zdůrazněný a dominující, ale je krásně hebký, jemný a velmi, velmi příjemný ve své přirozeně působící vřelosti. Ze zvuku Concept 300 necítíte ani špetku techničnosti; ale ačkoliv to není monitor s takovou tou soustředěnou, pevnou reprodukcí, hlas je nekomplikovaně srozumitelný, bohatý a nadprůměrně velký. Přes onu měkkost a vřelost ve zvuku pak nenalézáte stopy nekonkrétnosti - je to už jednoduše solidní high-end se vším všudy.

Cinkot všemožných činelů v "Hello Dolly" Jerryho Hermana v podání Dutch Swing College Band ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166) byl pak také příjemně přesvědčivý i s ohledem na cenovku. Tonálně jsou Concept 300 spíše trochu vřelejší a celkově obecně maličko jemnější (byť tweeter působí přímočařeji než středobas), zato ale hladké a naprosto bezkonfliktní, aniž by to znamenalo jednolitý šum místo oddělených cinkutí. Dokonce mají Concept 300 v dané cenové hladině vynikající rozlišení.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 13

Z řečeného jste patrně již pochopili, že ani Concept 300 se nijak nevymykají firemnímu klidnému a lehce plujícímu firemnímu zvukovému ladění - přesto jim nechybí šťavnatost a dynamika a i mnohé perkuse v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) mají solidní život, solidní údernost a plnost. Nemáte pocit, že je to nějaké nezkrotné drama, zvuk Concept 300 vám ani neroztřese okenní tabulky, ale tak nějak samozřejmě a pohodově dýchá a žije ve své plnosti a bohatosti, že si toho v reálu ani nevšimnete.

V Rutterově "Nativity Carol" ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) si zase všimnete, jak neokázale a neefektně nakládají Concept 300 s detaily a nuancemi - jako první totiž poutá pozornost zvuk a hudba jako celek, atmosféra nahrávky a vůbec to skutečně důležité. Celková netechničnost a přirozenost nikam nepostrkují drobné nuance za účelem wow efektu, prostě to všechno tak nějak plyne jako velký a sytý celek - a přitom když se uvolníte vposloucháte, tak bez potíží odlišíte mužskou a ženskou část sboru, zaznamenáte echo velkého kamenného prostoru, ale hlavně - hlavně oceníte tu skvělou integraci všech informací do přesvědčivého, realisticky nezdůrazněného celku, který to nijak nutkavě nedává na obdiv, ale obsahuje spoustu a spoustu vrstev - jako skutečné koncerty.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 18

Pusťte si Stingovu "Englishman in New York" ("Die Perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10/2010) a oceníte i to, že trochu větší zvuk zvládne nekomplikovaně rozprostřít hudební scénu v pravolevém i předozadním směru. V tom pravolevém šířku scény definují ozvučnice, ale opět je to díky celkově opravdu dobré integraci zvuku přehledné a přirozeně působící. Není to takový ten "dvoupásmově-regálově-soustředěný" přednes s až monitorovou přesností - hudba tu spíše dýchá a rozlévá se všude okolo, ale ne v nekonkrétní mase, která by vás zalévala. Prostě jen máte pocit obklopení hudbou.

Každopádně jak už bylo zmíněno, ani Concept 300 neustupují od firemního zvukového charakteru - tak i "Má Vlast" Bedřicha Smetany v podání London Symphony Orchestra na disku pro Bowers&Wilkins zněla velmi hudebně, bylo velmi příjemné ji poslouchat, protože nemáte pocit jakékoliv nedostatečnosti. Hudba pluje, je vstřícná, vřelá a pohodová, můžete hrát potichu i nahlas, ale nakonec patrně stejně skončíte na běžné domácí hlasitosti, kde už všechno funguje a je to příjemné. Je tu takový ten britský nadhled se špetkou vřelosti, který z poslechu Concept 300 dělá dlouhodobě neúnavnou záležitost.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 15

Regálové Q Acoustics Concept 300 jsou rozhodně zajímavé reprosoustavy pro ty, kteří ocení jejich moderní design, kteří ocení jejich naprosto nekonfliktní a přesto technicky fungující zvuk a kteří hlavně nechtějí mít v místnosti přeci jen výraznější masu Concept 500. Protože pokud vám právě velikost nevadí, nabídnou Concept 500 přeci jen plnější a dynamičtější zvuk (z čistě fyzikálních důvodů) za nepříliš velký příplatek. Lze to říct ale i obráceně - Concept 300 jsou totiž ke Concept 500 až překvapivě blízko a to při podstatně menších rozměrech. Celkově pak jsou Q Acoustics Concept 300 muzikální reprosoustavy, které - bez špetky jakéhokoliv negativního přídechu - splňují přesně to, co by luxusní lifestyle měl splňovat. Mají řádnou technickou úroveň, jsou krásně zpracované, vypadají moderně a zvukově možná nejsou zrovna pro audiofily, ale užije si je kdokoliv a na jakékoliv hudbě, pokud jeho cílem bude právě to, že chce fajnově a zábavně poslouchat. Concept 300 mají jednoduše šmrnc...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, hodně polic s komponenty a několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Frekvenční odezva v reálném a vlastně živějším prostoru byla působivě vyrovnaná od 40 Hz až do 20 000 Hz. Patrné je nicméně zdůraznění energie mezi 150 a cca 1 000 Hz, na druhou stranu v celém zmiňovaném rozsahu se reprodukce vejde do běžné tolerance +/- 3 dB. Propad na úrovni 400 Hz jde více na vrub prakticky čtvercovému poslechovému prostoru a jeho akustickým vlastnostem. Není to ideálně vyrovnaný přednes, ale obstojí velmi důstojně i v rámci své cenové hladiny a je rozhodně vyrovnanější, než valná většina konkurence - a nakonec ani pod úhlem neztrácí svou vyrovnanost.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Reprosoustavy se drží nad úrovní 5 ohm, kterým se přibližují mezi cca 150 a 250 Hz, svým chováním jsou to příkladné 6 ohmové reprosoustavy. Sedlo na 45 Hz naznačuje, že právě někam sem je laděný bassreflex. Křivka je pak čistá, prostá nespojitostí a dalších prvků, které by naznačovaly nežádoucí chování kabinetů. Elektrická fáze má kolem 90 Hz celkem znatelný výkyv směrem do záporných hodnot, ale nemělo by to být nic kritického s ohledem na elektroniku vhodnou pro tuto cenovou kategorii reprosoustav.

2019 03 29 TST Q Acoustic Concept 300 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 99 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vizuální elegance a krásné zpracování

+ příjemně muzikální a pohodový "firemní" zvuk

+ pěkná barevnost

+ dobrý detail

ZÁPORY

- za nějakých 15% navrch můžete mít plnější zvuk Concept 500

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifiguide.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio