2017 11 14 TST KEF Q150 1

Britští KEF se nedávno blýskli s novou sérií Q, moderní variací na to, jak má vypadat levné solidní hi-fi (tedy levné v západním světě, ale i u nás stále dostupné). Základním stavebním kamenem této série (a tím i katalogu KEF) jsou velmi kompaktní regálovky Q150, které by se daly chápat také jako úspěšné řešení úlohy o maximálně efektivním využití obestavěného prostoru kolem ikonického koncentrického firemního měniče Uni-Q.

Víceméně všechny značky v posledním roce uvádí nové modely s designem v duchu moderního minimalismu, až jisté strohosti. Ani Q150 nejsou výjimkou - skříň z MDF profilů (5,6 kg - šířka 18 cm, výška 30,3 cm a hloubka 27,8 cm) je ostře řezaná a dokonalý kvádr narušuje jen nasazené logo KEF na horní přední hraně. Přímo uprostřed všech os čelní stěny je usazen již zmíněný dvoupásmový koaxiální reproduktor Uni-Q s tmavým rámečkem, který téměř splývá s tmavým strukturovaným vinylovým povrchem (světlá verze má světlý rámeček i světlý kónus reproduktoru v zájmu designu).

Při pohledu zezadu uvidíte na poblíž horní strany kabinetu poměrně velký výdech bassreflexu s bytelným plastikovým nátrubkem, ve spodní části je zcela běžná vanička s mírně nahoru nakloněným jedním párem férových reproterminálů.

2017 11 14 TST KEF Q150 2

Tím nejdůležitějším v Q150 je koncentrický měnič Uni-Q, kombinující hliníkovou kopulku tweeteru o průměru 2,5 cm za kovovou rozptylkou tvaru mandarinkových plátků a hliníkový kónus o průměru 13 cm s několika zesílenými místy pro vyšší pevnost membrány.

V nejnovější inkarnaci Uni-Q je pracovní komora za tweeterem více vytlumená a tím lépe pohlcuje vlnění ze zadní strany vysokotónové membrány.

KEF udává pracovní frekvenční rozsah 51 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), což je s ohledem na velikost reprosoustav solidní hodnota, citlivost 86 dB / 2,83 V / m je průměrná a jmenovitá impedance 8 ohm přiznává propad na celkem nízkou úroveň 3,7 ohm. Výhybka dělí práci mezi oba měniče na 2 500 Hz.

2017 11 14 TST KEF Q150 3

KEF Q150 jsme poslouchali na všech standardních redakčních sestavách - primárně na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC kvůli cenové přiměřenosti, ale samozřejmě jsme zkusili i OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-70B nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII v kombinaci s Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 - nutno říct, že Q150 se nechají ochotně rozehrát v podstatě čímkoliv. Další součásti sestav objevíte v pravém sloupci -->.

Mohutně nahraný kontrabas v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1) je tu - celkem pochopitelně - jen naznačený, celý nástroj je díky absenci dění pod nějakými 80 Hz posunutý přeci jen trochu do pozadí, avšak tam kde je cítit, tam jsou tóny rozumně konkrétní. Q150 ale netlačí nijak na pilu v tom, že by zkoušely zahrát frekvence, které se do nich "nevejdou", takže tu není žádné hučení, žádné dunění, nic nepřípadného, co by narušovalo a rozostřovalo spořádanost reprodukce jako celku. Objem basů je v podstatě adekvátní cenové hladině i objemu ozvučnic a průměru měničů. Trochu hlubších tónů pak samozřejmě získáte, když přisunete Q150 poblíž zadní zdi.

Tak jak jsou Q150 přeci jen poměrně omezené v basovém spektru, Uni-Q měnič jim dává v kontextu cenové hladiny nebývale solidní schopnosti ve středním pásmu. Vokál Vanessy Fernandez v "Use Me" ("Use Me" | FLAC | 24 - 176,4) byl podaný civilně, nekonfliktně a i když byl malilinko tenčí, reprodukce prostá efektů a vlastně fajnově čistá nechala hlas volně, klidně plynout - s lehkostí a s volností. I celková čistota byla s ohledem na cenu víc než solidní, sto padesátky jsou vybalancované směrem "do normálního zvuku", dá-li se to tak pojmenovat.

2017 11 14 TST KEF Q150 4

Nejvyšší tóny činelů i vibrafonu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) zvládly reprosoustavy taktéž dobře - není tu ani stopy po nějaké agresivitě nebo ostrosti a i když rozlišení odpovídá mírnému nadstandardu v rámci dané kategorie, nemáte pocit, že by Q150 nějak akcentovaly jednotlivosti nebo v rámci odvedení pozornosti od případných nedokonalostí cinkaly. Výšky jsou tak akorát znělé, nekonfliktní, fajnově čitelné a dobře zaintegrované v celku, vlastně i spíše hladké a uvolněné. Dalo by se říci, že cílem, zdá se, bylo audiofilské podání.

Dynamické schopnosti malých Q150 jsou logicky limitované jejich velikostí, nicméně rozhýbávají se navzdory průměrné citlivosti pocitově snadno. Na divokost Borodinových "Poloveckých tanců" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1) to samozřejmě stále ještě není dost, ale to není nic, co byste při dané cenovce nečekali. Naopak díky celkové spořádanosti a kultivovanému naladění, kdy se reprosoustavy nesnaží hrát co by fyzikálně nešlo, působí hudba dostatečně agilně, abyste měli pocit nějaké plochosti nebo nedostatečnosti - za dané peníze je to jednoduše dobrý, živý zvuk.

KEF Q150 si - opět celkem logicky podle své velikosti - zaslouží být poslouchány poměrně zblízka. Právě tam fungují nejlépe nejen co do energie, ale i co do detailnosti. V krásně nahrané "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD Volume 3" | FLAC | 16 - 44,1) bylo informací akorát, hudba byla čitelná a vlastně i dobře přehledná; není to monitorový, analytický zvuk, jeho civilní podání vám však již příjemně rozkryje dění v nahrávce a není v praxi nač si stěžovat.

2017 11 14 TST KEF Q150 6

Pokud jde o podání prostoru, koncentrický měnič Uni-Q je v jakékoliv své inkarnaci zárukou toho, že v dané třídě půjde o to nejlepší, co si můžete koupit - ani Q150 pak nezklamou. Jejich podání hudební scény v "Darkest dark, brightest bright" od Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) bylo vynikající. V pravolevém směru to bylo parádní, dokonce až za hranice ozvučnic, zblízka je patrná i hloubka scény. Opět nicméně platí, že ideální je malé KEFy poslouchat v blízkém poli.

Tím, jak se nesnaží - tak jako celá nová řada Q - hrát Q150 na efekt, ale naopak civilně, až audiofilně, nevzniká ani problém s hodně řízně nahranou "Just one drink" Jacka Whitea ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96). Ačkoliv ji reprosoustavy ještě ne úplně rozpracují, není to ani žádný chaos. Absence nepříjemnosti ve zvuku a naopak přídech muzikálnosti dělá z malých reprosoustav radostné společníky, přes něž je (za správných podmínek) jednoduché poslouchat.

2017 11 14 TST KEF Q150 8

Maličké a dobře zaplatitelné KEF Q150 jsou tím, co by se dalo označit za vstupní bránu do světa solidního hi-fi. Pokud nebudete od reprosoustav sedět příliš daleko a je žádoucí univerzální kultivovanost a oceníte i skvělé podání prostoru, jsou tihle drobečci velmi příjemnými společníky. Ačkoliv jejich fyzikální možnosti končí u vyššího basu, hladkost, prostorovost a až překvapivá lehkost, s níž jdou za signálem z nich činí zvukově kultivovanou alternativu v atraktivně moderním obalu pro poslech z blízkosti a / nebo pro malé místnosti. A navíc, za danou cenu audiofilštější zvuk rozhodně nekoupíte.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 11 14 TST KEF Q150 m1

Je vidět, že výrobce se pomocí akcentu vyššího basu snažil trochu "naplnit" zvuk, Q150 umí zahrát od zhruba 75 do 20 000 Hz zahrát v běžném tolerančním pásmu +/- 3 dB. Pod 80 Hz pak energie samozřejmě hodně rychle uvadá a hlubší basy tu prostě nejsou - nicméně to asi ani nikdo neočekává. Reálný nástup je odhadem mezi 60 a 70 Hz.

2017 11 14 TST KEF Q150 m2

Průběh impedanční křivky ukazuje naladění bassreflexu na 60 Hz. Impedance klesá až na 4 ohmy, ale není jinak nijak problematická. Elektrická fáze má trochu větší rozkmit, než by bylo úplně ideální, ale ani zde není vidět nic nebezpečného. V kontextu dané třídy je vše bez větších problémů.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 11 580,-

Kč 798,- - volitelné mřížky

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný, čistý design

+ výtečné podání prostoru

+ celkově kultivovaný, hladký zvuk bez agresivity

ZÁPORY

- limity v basovém spektru

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha