HIFIStyl

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 1

Britská společnost Monitor Audio v posledních letech takříkajíc pěkně šlápla do pedálů. Pod svá křidla spolkla ostrovního výrobce elektroniky Roksan, začala vyrábět mimo jiné zajímavá instalační a venkovní řešení včetně podpory BluOS pro snadnou správu mulitroomu a zejména pak přetvořila od základu své produktové portfolio, čítající dnes šestici hi-fi sérií. Na vrcholu je prozatím ta úplně nejstarší, tedy řada Platinum II – jí zase kraluje mocný sloup s názvem Platinum PL500 II.

Vrcholný model Monitor Audio patří mezi ty skutečně obrovské – připočteme-li robustní základnu na masivních hrotech, které procházejí diagonálně orientovanými výběžky, dorostly Platinum PL500 II do výše bezmála 185 cm. Díky tomu, že jejich kabinety jsou nicméně pojaté jako úzké, byť hlubší, tak nepůsobí zdaleka tak masivně, jak by hmotnost 99,1 kg napovídala. Výrobce neudává šířku samotných ozvučnic (se základnou je to 50,3 cm, reálně tedy bude mít ozvučnice cca 35 cm), stejně jako jejich hloubku (opět se základnou 62,5 cm, takže reálně cca 50 cm).

Konstrukce je pojatá v D’Appolito konceptu, jde o tři vizuálně oddělené, ale uvnitř propojené bloky. Horní a dolní část skříně v sobě mají každá dva basové měniče s opticky začištěnými rámečky, které podtrhují dojem čistoty, čelní stěnu potaženou pěkně zpracovanou kůží a boční a zadní plochy ozdobené buď černým klavírním lakem, nebo pěknou ebenovou dýhou v hlubokém lesku. Vzadu jsou v těchto blocích vždy dva výdechy bassreflexu typu HiVe II s rýhováním, usměrňujícím proudění vzduchu.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 2

Prostřední blok je vždy vyvedený v černém klavírním laku a jde tak trochu o vsazenou D’Appolito „regálovku“ s dvěma středotónovými reproduktory kolem centrálního páskového tweeteru. Žádný reflex tu nenajdete.

Frekvenční výhybka je uložená ve vyfrézovaném prostoru uvnitř masivní základny z MDF profilu, i proto dva páry reproduktorových terminálů vychází právě ze zadní části podstavy. Jde o pěkné terminály, byť vertikální orientace nemusí být třeba u těžkých reprokabelů úplně praktická – je nicméně efektní.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 3

Plně v souladu s vysokou cenovkou je vnitřní provedení. Ozvučnice jsou z běžných MDF profilů, nicméně vnitřek je plný rozpěr a žebrování, jsou tu i opravdu extrémně tlusté příčky. Odshora dolů je celý pracovní prostor propojený a vyhrazený basovým měničům, každý ze středotónových reproduktorů má totiž vlastní velikou a pečlivě tlumenou pracovní komoru ve formě trubice připojené přímo na koš. Stejně tak koncipovanou, byť logicky mnohem menší, pracovní komoru má i tweeter. Důležité je říct, že jeden každý reproduktor s výjimkou právě toho vysokotónového je přitlačován k přední stěně za pomoci rozpěrné tyče, jejíž závit je vidět zvenku na zadní straně vždy v ose magnetu. To je řešení, které výrazně pomáhá zlepšit chování měničů.

Začněme u výšek – těm je vyhrazen obdélníkový skládaný pásek. Je zasazený do mělkého zvukovodu v předsazeném prvku připomínajícím protaženou osmičku, který hostí i oba středotónové reproduktory – tento celek zvyšuje pevnost konstrukce a snižuje přenos vibrací do ozvučnic.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 4

Střední tóny mají na starosti dvě membrány s průměrem 10 cm. Mají čistý miskovitý tvar a obrácené závěsy, membrány používají technologii RDT druhé generace. Jádro membrány je z lehkého Nomexu, vpředu je vrstvička z hliníku a hořčíku (firemní C-CAM materiál) a vzadu najdete tkané uhlíkové vlákno.

Zcela identickou technologií jsou vyrobné taky všechny čtyři basové měniče, jediným rozdílem je, že jejich průměr je 20 cm. Všech šest RDT reproduktorů využívá cívky navinuté plochým drátem. V každém také najdete technologii Dynamic Coupling Filter, což je způsob uchycení cívky z nylonového vlákna, kdy je kroužek patentovaným způsobme vyladěný tak, aby pro vibrace v pracovním rozsahu toho kterého měniče působil jako tvrdý a naopak nad pracovním rozsahem se pro vibrace choval jako pružina, tlumící nežádoucí rezonance.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 5

Platinum PL500 II jsou koncipované jako třípásmové, dělící frekvence leží na úrovni 460 a 3 600 Hz. Výrobce udává pracovní frekvenční rozsah 22 – 100 000 Hz (-6 dB), jmenovitou impedanci 4 ohmy (s tím, že deklaruje minimum 4,2 ohmu) a charakteristickou citlivost 91 dB / W / m.

Mocné Monitor Audio Platinum PL500 II jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde byla jako primární sestava od britského Chordu, kde zdrojem signálu byl přehrávač One, doplněný o převodník DAVE, který řídil i hlasitost před koncovým stupněm ULTIMA 5. Alternativním zdrojem byl streamer Naim NDX 2. Napájeno bylo přes IsoTek EVO3 Aquarius a propojeno různorodou kabeláží, ať už šlo o napájecí WireWorld Silver Electra 7, signálové Atlas Hyper XLR nebo reproduktorové Cardas Clear Reflection. K porovnání stály ELAC Concentro M.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 9

Platinum PL500 II jsou opravdu veliké a opravdu veliký, respektive řekněme nestísněný, neutlačený je také basový základ. Brnkání baskytary ve „Twist in my sobriety“ Tanity Tikaram („Ancient Heart“ | 2008 | Warner Music | 2564-69459-5) bylo energické, je to zábavně šťavnatý, tučný zvuk, ale má takový ten starosvětský, uvolněný, přelévající se styl. Není to zařezávající moderní, tvrdý bas, přesto je působivě artikulovaný, dokáže zapružit a naplnit prostor váhou a energií. Zvuk reprosoustav působí velmi nadstandardně vyrovnaný, ať už se bavíme o neupejpavém zvuku kopáku nebo baskytaře, všechno má svůj prostor, už je to opravdu samozřejmá reprodukce vysoké kvality. Bas nemá ten moderní, živelný styl, neprosazuje se nijak dramaticky a prostě jen tak plyne a bublá, přitom ale zpacifikovaný a čistý.

Střední pásmo Platinum PL500 II je velmi soustředěné, konkrétní, zpěv Franka Sinatry v „Somethin‘ Stupid“ („My Way“ | 1997 | Reprise Records | 9362-46712-2) byl skvěle přirozený, utříděný a artikulovaný s puristicky audiofilskou high-endovou přirozeností a čistotou. Vokál byl také proporčně velký, velmi působivě pozicovaný mezi reprosoustavami, jako kdyby tam skutečně stál živý člověk. Doprovodný zpěv Nancy Sinatrové byl pak lehounce vzadu, prezentovaný s pěknou lidskostí a vřelostí, naprosto nekonflitkní, neanalytický a přesto samozřejmě čitelný a autenticky komplexní. Je to nenápadná, ale vysoká úroveň. Hodně nicméně záleží na použitém zdroji signálu – Platinum PL500 II jsou transparentní a hodně tak slyšíte „o co jde“ v oblasti zdroje signálu a zesilovače.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 7

Cinkot činelů v „One her way“ Pat Metheny Group („Speaking of now“ | 2002 | Warner Bros | 9362 48025-2) ukázal mírné sklony k éteričtější, spíše než technicky analytické reprodukci. I tady se tak projevuje naladění vrcholného modelu Monitor Audio směrem ke klidnějšímu, uvolněnějšímu zvuku. Přestože pásek nedává svou energii najevo tak zjevně, jako leckterý moderní konkurent, tak „dostřelí“ bez pocitu nějakého velkého útlumu i několik metrů v zatlumeném prostoru. Zvukový styl je hladší, ale těžící z vysoké rychlosti páskového měniče – tonalita kovových nástrojů byla velmi věrohodná a množství detailů přirozené a přiměřené, aby všeho bylo dost, ale zvuk nebyl náročný na poslech.

Veliké Platinum PL500 II se rozehrávají s opravdovou chutí a lehkostí, rozpohybovat masy vzduchu pro ně není problém a jakkoliv je zvuk subjektivně neuspěchaný, zejména makrodynamicky jsou reprosoustavy velmi dospělé. Bubínky v „India with jazz“ („STS 40 Years Anniversary“ | 2020 | STS Digital | STS-6111195) byly plné, s výraznou plností a silou. Opět spíše než takový ten moderní, našlápnutý zvuk je tu uvolněná mohutnost, ten bohatý a pulsující zvuk nicméně má schopnost ukázat i mikrodynamické nuance a to i při nižších poslechových hlasitostech.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 12

„My Ship“ od Dee Dee Bridgewater („This is new“ | 2002 | Emarcy | 0602527040400) hrají neanalyticky, s detaily vyznívajícími tak nějak „samospádem“, což ale neznamená, že by velký a otevřený zvuk nebyl čitelný. Naopak působí ve svém klidu dospěle a uspořádaně, frekvenční odpověď budí subjektivně dojem velké vyrovnanosti a všechno je přehledně předestřené před posluchačem. Muzikálnost a uvolněnost jsou tu nicméně rozhodně nadřazené nějakému analytickému exhibování. Opět pak platí, že čím vyšší rozlišení máte v systému před reprosoustavami, tím víc se vám Platinum PL500 II odmění a umí rozhodně ukázat high-endové kvality.

D’Appolito konstrukce výrazně pomáhá prezentaci hudební scény (ačkoliv za cenu mírné směrovosti) – „My Romance“ Billa Evanse („Turn out the stars“ | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) byl velká, vlastně by se možná už hodilo říct „rozlehlá“. Poddajný zvuk se rozlévá v pravolevé, předozadní, ale i vertikální ose. Zvuk je krásně čitelný, nástroje zafixované a máte skutečně působivě trojdimenzionální pocit s přesvědčivou lokalizací, dokonce i publikum je načrtnuté v pozadí a víte jednoduše a samozřejmě, odkud ten který zvuk zrovna zazněl. Prostorovost je opravdu pěkná.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 15

Poklidnější, relaxovaný zvuk Platinum PL500 II tak úplně nesedí třeba k říznější hudbě typu „Heathen Child“ („Grinderman 2“ | 2009 | Mute | CDSTUMM299) – respektive ne přímo nesedí, ale přestože reprosoustavy umí s chutí předat šťávu a bohatou sílu hudby, taková ta punková říznost tu není, je to drajv zkrocený a kultivovaně klidný. Na druhou stranu mohutná baskytara je rázná, veliká a hutná, zpěv jasný a výrazný a vůbec tu není žádná konfliktní hrana. Přednes je lehce pomalejší, ale výtečně univerzální.

Veliké (a to OPRAVDU veliké) Monitor Audio Platinum PL500 II jsou v kontextu dnešní celosvětové nabídky zajímavě pojaté. Jsou působivé svými rozměry, ačkoliv zaberou vlastně překvapivě málo místa a patrně nebudou nesmyslné ani v běžném interiéru, díky tomu, že svůj objem získávají výškou a na šířkou. Výška s D’Appolito konceptem pak také pomáhá v běžném pokoji omezit interakci s neduhy místnosti a tím i mimo jiné nabízí Platinum PL500 II opravdu moc pěkné, trojdimenzionální podání hudební scény. Všeobecně působí jejich zvuk velmi, velmi vyrovnaným dojmem, na úrovni je i celková spořádanost, přirozená barevnost, rozlišení dobré, ačkoliv nenápadné a vůbec je to zvuk, který je řekněme vyzrálý a relaxovaný, nesnaží se o moderní efektnost nebo našlápnutost, nechává hudbu plynout samospádem, přirozeně a bezprostředně. Platinum PL500 II jsou vytříbené, kultivované, dospělé a autentické high-endové reprosoustavy, které (ve spojení s co nejlepší možnou elektronikou, jejíž úroveň rozhodně ukážou) byste měli zažít.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 100 metrů čtverečních, spíše menším zatlumením (kazetový strop, sada panelů Sonitus Acoustics,…), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

V přímé ose jsou Platinum PL500 II až neuvěřitelně vyrovnané – plnohodnotný nástup je vidět na úrovni 25 Hz, zdůraznění v oblasti 60 – 250 Hz může být zdůrazněno relativně nižším stropem a proporcemi místnosti (je velká, ale relativně úzká, byť nesmírně dlouhá). Tak i tak se v běžné toleranci +/- 3 dB nachází pásmo 20 – 20 000 Hz, tj. Platinum PL500 II jsou stoprocentně a perfektně plnorozsahové. Od 300 Hz až do 14 000 Hz je čistota a vyrovnanost frekveční odpovědi opět naprosto excelentní. Páskový tweeter nicméně vykazuje zdůraznění mezi 14 a 20 kHz, jakkoliv jen v přímé ose a ve shodě s měřením většiny páskových měničů stačí jen lehké natočení, aby špička zmizela. Platinum PL500 II jsou v reálu fantasticky vyrovnané reprosoustavy, blízké ideálu high fidelity z pohledu frekvenční odezvy.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Platinum PL500 II jsou mimořádně propracované i po stránce impedanční – jednak nejnižší bod křivky najdete ještě kus nad hodnotou 4 ohmů, hlavně je ale celá křivka jen lehce zvlněná, prostá jakýchkoliv prudkých změn, stejně jako tu není ani stopa po nespojitostech a záchvěvech, které by mohly signalizovat přítomnost nežádoucích vibrací a rezonancí. První sedlo na křivce naznačuje ladění bassreflexu k hodnotě 30 Hz. Elektrická fáze má neméně poklidný a čistý průběh, z velké části se drží v kladných vodách, byť v úrovni 70 Hz vybočuje relativně zřetelně do negativních hodnot, ale je tu i impedanční peak, takže s elektronikou hodnou cenové kategorie těchto reprosoustav by neměl být žádný problém při libovolně komplexní a hlasité reprodukci. Celkově jsou měřené vlastnosti Platinum PL500 II prostě excelentní.

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 m3

Waterfall

2020 07 30 TST Monitor Audio PL500 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 519 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ veliký a uvolněný zvukový projev

+ pěkné zpracování

+ velmi pěkné prostorové podání s výtečnou lokalizací

+ barevnost a bohatost

+ můžete hrát libovolně nahlas a charakter „drží“

ZÁPORY

- zvuk nemá takovou tu moderní dravost a průbojnost

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz 

DOVOZCE: Audio Center | www.audiocenter.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies