2018 09 30 TST Klipsch R 820F 1

Není patrně "američtějšího" výrobce reprosoustav, než je Klipsch, který nese jméno svého zakladatele již od roku 1946, byť charakteristický horn Paul W. Klipsch vymyslel již o osm let dříve. Firma pak nestrádá ani dnes a její katalog utěšeně bobtná - krom reprosoustav klasického střihu má i modely aktivní nebo sluchátka a svou stopu vtiskává i profesionálnímu ozvučení (třeba stadionů a podobně). Nejnovějším přírůstkem je inovovaná série Reference, ovšem ani ta se ani o krok neodchýlila od typického firemního rukopisu.

Nové sérii vládne mohutný sloupek R-820F - ozvučnice z MDF panelů a s vinylovým dekorem (po stranách s imitací tmavého dřeva, vpředu a vzadu v podobě matné šedi v trochu "retro střihu") má čistě pravoúhlé tvary a stojí v mírném náklonu díky dvojici "nosníků", které při instalaci zašroubujete do podstavy. Můžete si tak vlastně i vybrat, jestli budou "předkloněné" (pro bližší poslech) nebo "zakloněné" (pro poslech z ideální dálky).

Ozvučnice jsou poměrně vysoké (109,3 cm), ale ani šířkou 27,7 cm a hloubkou 44,3 cm se nijak nekrotí ve své robustnosti. Váha je vlastně vzhledem k rozměrům poměrně decentních 24,5 kg.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 2

Vpředu, za opravdu pěkně vyvedenou krycí mřížkou, kterou tím pádem dost možná budete chtít nechat na místě, se ukrývá trojice reproduktorů. Nahoře, hluboko ve čtvercovém zvukovodu Tractrix, je ukrytá 2,5 cm hliníková kopulka se systémem LTS (Linear Transmission Suspension). Navazuje na ni dvojice klasických kónusů o průměru 8 palců - jde o grafitovou membránu s měděnou povrchovou úpravou, charakteristickou právě pro Klipsch. Poměrně výrazné závěsy slibují velkou poddajnost.

Zadní strana je ve stejném dekoru jako ta přední, ve spodní čtvrtině se otevírá vertikálně orientovaný průduch bassreflexu, který nese typický Tractrix tvar. Pod ním je vanička s dvěma jednoduchými terminály.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 3

Výrobce nadělil reprosoustavám (minimálně na papíře) mimořádně nadstandardní citlivost 97 dB / 2,83 V / m, jejich jmenovitou impedanci označuje jako "kompatibilní s 8 ohm". Výhybka dělí dvoupásmový koncept na poměrně nízkých 1 700 Hz. Působivý je s ohledem na cenu také psaný frekvenční rozsah 35 - 21 000 Hz (+/- 3 dB). Zajímavá je i udávaná krátkodobá zatížitelnost 600 Wattů a trvalá 150 Wattů - opět to v kontextu třídy slibuje nečekaně hlasité zážitky.

Klipsch R-820F jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách, tedy s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 na místě Harbeth Monitor 30, s Cambridge CXC a Cambridge CXA80 na místě Fischer&Fischer SN-70 nebo také s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 vedle KEF LS50. Porovnávali jsme se všemi zmíněnými či s menšími Klipsch R-51M. O příslušenství typu filtrů a kabelů se dočtete vše v pravém sloupci -->.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 4

V "Pink Panter Theme" od Plase Johnsona a Henry Manciniho ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) je cítit, že oproti minulým generacím Klipsch své velké dostupné sloupy poněkud zkrotil - basu je trochu méně, než byste s předchozími zkušenostmi čekali, je zato ale uspořádanější, konkrétnější a rozhodně lépe konturovaným, svým objemem a energií pak dobře navazuje na středy a tvoří celkově stále silný a hluboký, ale nepřebujelý základ. Bas není úplně jednoduchý na kontrolu, ale dáte-li mu trochu autority, je kulatý, pružný a poddajný, vlastně ne tak mocný a hřmotný, jak je často u Klipsch zvykem. Na druhou stranu, nedočkáte se ani takové té síly, která rozvibruje podlahy i u sousedů...

Křehký hlas Julie Stone (a koneckonců i jejího manžela Anguse) v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) byl vlastně velmi férově čistý a zřetelný, kultivovaně jemný a dokonce prezentovaný s až sladkým dotekem, v pro značku lehce netypickém poklidném hávu, takže můžete hrát jednak hlasitěji, jednak s širším výběrem elektroniky a jednak širší kvalitativní spektrum nahrávek - R-820F přes svůj úbytek v expresivnosti a příklon ke spořádané klidnosti zůstávají dobře čitelné a dáte-li jim vhodný zesilovač, nabídnou ve své třídě vysloveně dobrou čistotu a srozumitelnost.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 5

U nejvyšších tónů, které provází cinkání perkusí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) bylo ovšem stále cítit, že hornové řešení od Klipsch má svou charakteristickou energičnost a jasnost. Přes vší výraznost a jasnost cinkání tu ovšem není "hrana", která by vás při nevhodné kombinaci s ostřejší elektronikou nebo vysoké hlasitosti mohla jedovatě kousnout. I tady působí R-820F dospěleji a vyváženěji, než předchozí generace a je cítit, že zvuk je pod solidní kontrolou i přes svůj objem a energii.

Svůj tah na branku ale Klipsch neztratil co se týká dynamiky - R-820F toho "unesou" opravdu hodně a i dynamické rázy v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) jsou už dobře zvládnuté, máte pocit, že zvuk se umí nadechnout a probudit. Víc než jinde je to ale také o tom, že je třeba zvolit dostatečně pevný a autoritativní zesilovač, který tu požadovanou jiskru vykřísne. I tak je ale cítit, že i zde se Klipsch trochu uklidnil, že je to přesnější, čistší a konkrétnější zvuk, ale méně "zvuková stěna", která vás zaplaví. Přesto je to stále živý a dynamický přednes.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 12

Mnohé drobné tóny v "Don´t cry it´s only" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) zvládly R-820F férově načrtnout a vůbec celková čistota je s ohledem na danou kategorii solidní. Možná se vám zprvu bude zdát čitelnost spíše průměrná, ale časem oceníte právě onen úbytek expresivnosti, který vás nechá vstoupit o něco hlouběji do nahrávky a s menší snahou - celková transparentnost a detailnost jsou jednoduše dobré, není tu cítit nějaký výrazný akcent na vykreslení co největšího množství detailů, je to už celkem uvolněné a sebevědomé prezentování, které nemusí tlačit na pilu.

V "Thus saith my Cloris brite" Johna Wilbyeho (Renaissance Ensemble | "The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) bylo cítit, že Klipsch přes jisté změny v charakteru nezapomněl, že od velkých reprosoustav se očekává velký zvuk a velký prostor. R-820F potřebují prostor na hraní, jak kolem sebe, tak na vyplnění, ale pokud ho dostanou, umí načrtnou velkou a velmi vzdušnou hudební scénu, umí poskytnout férovou lokalizaci - jediné, co potřebujete, je najít si svůj sweet spot, protože R-820F jsou na natočení a poslechovou pozici přeci jen trošku citlivé.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F 14

S temnou atmosférou "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) si Klipsch poradil vlastně výtečně. Je to "easy" - hudba se na vás sice fyzicky nehrne, nestříká z ní gejzír energie, ale je vkusně uspořádaná, dobře čitelná a drží hudebně pohromadě, má rytmus a má celkově dobrou plynulost bez přehánění na okrajích pásma, bez tlaku či naopak unylosti. Je to příjemný poslech, možná dospělejší a uvolněnější, než bývalo u Klipsch zvykem a možná náročnější na správnou volbu dostatečně autoritativního zesilovače, ale rozhodně příjemný.

Nové sloupy Klipsch R-820F by se daly shrnout jako "hodně zvuku za férové peníze" - dostanete totiž rozhodně vizuálně dominantní reprosoustavy, které nabízí velké proporce a velký zvuk (byť ne tak velký a ne tak expresivní, jako předchozí generace). Zvuk je to za dané peníze víc než dostatečně čistý, víc než dostatečně živý a dynamický a víc než obstojně fungující po stránce podání prostoru i extrakce detailů. Dejte těmto sloupům trochu péče při volbě elektroniky a dejte si trochu práce s jejich optimálním umístěním a odmění se vám velkým frekvenčním rozsahem a celkově vlastně velmi sympatickým poměrem ceny a výkonu i univerzálností svého charakteru.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F m1

Je vidět, že Klipsch se nebojí sáhnout se svými reprosoustavami až do nejhlubších oktáv kolem 30 Hz, do jisté míry je to ale i za cenu toho, že zvuk potřebuje ke svému otevření prostor hlasitost - celkově pak je znát, že vysoké tóny od 3 kHz výše mají lehce energie navrch a že úplně vyrovnaná frekvenční odpověď tu patrně nebyla konstrukčním cílem. Na druhou stranu, v kontextu ceny ani mírně rozháraná frekvenční odpověď nemusí být problém - vokální pásmo je výrazné, basů je tak akorát, aby byly cítit, ale nebudou dominovat a výšek je dost, abyste měli pocit lehkého a jasného zvuku - což třeba mimo jiné pro rockovou hudbu nebo filmy vytváří atraktivní efekt. Audiofilské ladění to nicméně stále není.

2018 09 30 TST Klipsch R 820F m2

Křivka impedance (červená) je poměrně poklidná, naznačuje ladění bassreflexu na nějakých 38 Hz a nejsou tu znát nežádoucí rezonance ozvučnice. Na druhou stranu, mírné zvlnění kolem 500 Hz naznačuje přítomnost stojatého vlnění uvnitř skříně, byť jen v malé míře. Impedanční peak na 2 kHz může působit děsivě, ale bude zvládnutelný - důležité je, že reprososutavy svou impedancí neklesají pod úroveň 4 ohm. Trochu rozevlátá je pak křivka elektrické fáze, která kolem dělícího kmitočtu vystřeluje poměrně daleko, podobně jako v pásmu basovém - čím lepší zesilovač tedy k R-820F připojíte, tím rozhodně lépe a dostatečně dimenzovaná zásobárna energie bude důležitá pro udržení kontroly a jistoty zvuku. Atraktivní cena sloupů spolu s vyšší citlivostí svádí k poddimenzování elektroniky, ale nedejte se ošálit.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 23 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ hodně zvuku za málo peněz

+ příjemně klidné a jemnější, vyrovnanější, než předchozí generace

+ příjemně živý, dynamický zvuk

ZÁPORY

- "spořádanější" Klipsch s sebou nese i méně fyzičnosti basu, než od značky čekáte

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika