HIFIStyl

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 1

V portfoliu značky Acoustic Quality došlo v poslední době k poměrně výrazným proměnám - jednou z nich je využití přínosů nových strojů ve vzhledu a konstrukci ozvučnic nejaktuálnějších řad. Jednou z nosných sérií "nové vlny" AQ je řada Pontos, do určité míry kopírující vzhled a pojetí firemní "výkladní skříně" Passion.

Číslem 6 výrobce označil největší sloupek v této produkční řadě, konzervativně a s jasnými stopami "AQ linií" navržený poměrně mohutný box. Největší rozdíl oproti dosavadní produkci je zajisté ve volbě povrchového provedení buď v podobě bílého nebo v podobě černého piano laku moc pěkné kvality - ostatně 8 vrstev a finální leštění musí někde být poznat.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 2

Sloupek má vizuálně oddělenou čelní desku a vůbec celkově velmi robustní stavbu - čistě pravoúhlé hrany skříně jsou lehounce zjemněné zaoblením laku a i když Pontos 6 nevynikají žádným konkrétním estetickým detailem, ve své jednoduchosti a se solidní výrobní kvalitou je radost na ně koukat.

Že tyhle sloupky patří do nové generace produktů AQ, to napovídá modelové označení u paty ozvučnice, otočené o 90 stupňů vlevo, v podobném duchu jako je použito i na řadě Passion. Ozvučnice mají vnitřní objem 61 litrů, vzduch vypouští mohutným předním bassreflexem poblíž spodní hrany a v používají v třípásmovém zapojení celkem čtyři měniče. Jejich MDF skříně s bohatými vnitřními výztuhami váží při rozměrech 101 x 25,6 x 32 cm (v x š x h) už poměrně citelných 25,5 kg.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 4

Osazení pochází kompletně z katalogu dánských Scan-Speak, veškerá kabeláž pak od AudioQuest, konkrétně z modelu Rocket 33, bližší informace ale výrobce neuvádí. O výšky se nicméně stará populární a dobře fungující RingRadiator s textilní membránou, středotónový konus má membránu ze skelných vláken, úplně stejně jako zdvojený woofer na robustním závěsu.

AQ Pontos 6 patří s citlivostí 89 dB / W / m k těm snáze rozehratelným, nominální impedance činí 8 Ohm. Výrobce udává frekvenční rozsah v pásmu 6 dB a to od 25 do 43 000 Hz.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 5

Pontos 6 jsme poslouchali na našich osvědčených redakčních sestavách - Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D, Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla a to přes kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver a Black. Další komponenty viz aktuální sestavy v pravém sloupci.

Jonesova "No Sanctuary Here" ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay) je bohatá na basové tóny, v podání Pontos 6 byla ještě o něco nasycenější. Reprosoustavy umí vyplnit i velkou místnost, naopak pod 20 m2 je basu zjevně moc a budete muset mít dobrou akustiku a lehkou ruku na hlasitosti, abyste se v něm až lehounce netopili. Pontos 6 ale umí vyzářit bas měkký, zakulacený a pěkně sytý, hustý jako horká čokoláda a přitom čitelný a pružný. Kontury jsou v rámci dané třídy konkrétní a s dostatečně pevným zesilovačem i pevné, možná by sloupkům slušelo o maličko utaženější podání, ale to půjde opět do velké míry zkorigovat i použitým zesilovačem.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 6

AQ Pontos 6 pokračují ve firemní tradici přímého, nenačančaného, autenticitu vyznávajícího zvukového podání, proto i vokál Leonarda Cohena v "By the rivers dark" ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY Music | 88691918262) přednesly jako dobře čitelný, přímý a jasný, až studiově jistý a velmi přirozený, byť oproti běžně v dané třídě slýchanému ladění trochu méně muzikální. Hlas byl už dobře prokreslený, v žádném ohledu nepřehnaný, realistický a v dobrém slova smyslu jednoduchý, snadno přístupný. Pokud vás baví hebkost, barevnost a bohatá lehkost, bude to chtít při poslechu Pontos 6 chvíli trpělivosti, nicméně civilní, až studiově "rovný" a čistý hlas reprosoustav jde v rámci cenové třídy na jedničku.

Onu celkovou civilní, "jednoduchou" usazenost a neútočnost protáhnou Pontos 6 až do nejvyšších tónů. Ve "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Closer to the music, vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byly výšky právě tak správně objemné a energické, aby bezproblémově doplnily střední a nejhlubší pásmo, byly velmi solidně prokreslené a ani příliš znělé, ani zapadlé - opět se chce říct, že velmi "normální", byť tak jako celé spektrum přeci jen o ždibec sušší. Dostatečná měkkost a hladkost však umožňuje otočit hlasitost doprava beze strachu, že se objeví agresivita či přílišná tvrdost, jakkoliv bychom ostřeji hrající elektroniku k Pontos 6 asi úplně nedoporučovali - v tu chvíli byste se totiž díky transparentnosti reprosoustav o jejích neduzích bez příkras dozvěděli.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 9

AQ Pontos 6 nejsou stavěné tak úplně na popůlnoční ševelení, takže pokud si chcete užít jejich plný dynamický potenciál třeba v Orffově "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2), musíte jim trošku "naložit". Je možná trochu překvapivé, že ne zrovna malý sloupek s poměrně velkými měniči nenabízí automaticky velký tlak a velké, rozmáchlé proporce, ale naopak se soustředí na udržení realističnosti, nepřehnanosti, férovou kontrolu a opět tak jen potvrzuje touhu hrát se studiovou věrností. I při větší hlasitosti pak orchestrální skladba zůstala pěkně čitelná, rozpracovaná ve vrstvách a kontrolovaná už tak rozumně, že působila veskrze konkrétně a živě. Sloupky nerozhodí ani citelné dynamické špičky, ač vám nezkoušejí pompézní energií rozevlát nohavice.

V "Love is the drug" od Roxy Music ("Best of" | 2001 | Virgin | 7243 8 10395 2 6) oceníte férovou transparentnost, už v klidu a jistě slyšíte zavrznutí podrážek o podlahu, slyšíte jasně jednu každou linku nástrojů, vnímáte jasně vokál a ten je navíc už nenásilně, samozřejmě srozumitelný, takže se ve skladbě dobře orientujete a Pontos 6 za dané peníze více než obstojí a už z vás spadne onen pocit, že byste potřebovali něco víc, jakkoliv nemáte pocit ultimativní, takové té krystalické, ale až chladné průzračnosti. Neloví se tu detaily na efekt, ale na smysluplnost.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 10

Tak jako předtím, i u podání prostoru scény ve Vangelisově "Losing sleep" ("Voices " | 1995 | Warner Music | 0630 12786 2) se jasně osvědčilo nešetřit hlasitostí. Právě pak se zvuk "vyloupl" ven z ozvučnic a objevila se i hloubka scény, prostor celý jako by povyrostl. Pontos 6 obstojně drží přehlednost scény v pravolevém směru, nástroje už mají právě tak akorát místa, aby se nepřekrývaly a čitelnost a orientace je bezproblémová - opět svým pojetím budí tyto AQ dojem, že je to zcela standardní věc, že pevná lokalizace a věcné, realistické podání proporcí bez přikrašlování jsou pro ně běžná věc.

Se vším výše řečeným souvisí pak samozřejmě i to, že Pontos 6 nejsou nějak efektně živé nebo dravé, nejsou to hudební nástroje a "herečky" - působí trochu profesorsky či možná profesionálně. Proto neočekávejte žádnou zázračnou barevnost nebo efektnost, třeba Nohavicova "Dlouhá tenká struna" ("Babylon" | 2003 | Columbia | 511011 2) při realistické hlasitosti působila spíše jako klubový koncert, než reprodukce studiové nahrávky. Trochu věcný, přímý, v ničem nepřehnaný zvuk s, pravda, snad jen výrazněji hraným vyšším basem, nemá ani nic, čím by vás zklamal - je jasný a nepřikrášlený a co si pouštíte, to také co do zvukové kvality uslyšíte, což je vlastně cílem věrné reprodukce.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 7

AQ Pontos 6 jsou v zásadě v tom dobrém slova smyslu klasické reprosoustavy AQ, v nové modelové řadě zabalené však v podstatně atraktivnějším balení a s modernějšími komponenty. Poměrně velký, robustní sloupek s velkými měniči a klasickými tvary je prý velice populární, protože kdo si ho domů postaví, má pocit, že má velký zvuk ve velkém balení za adekvátní peníze. Od AQ za svých 50 000,- dostanete až trochu studiový zvuk, pokud tak očekáváte efektní výbušnost pro domácí kino, nemusí to být úplně ono - Pontos 6 jsou nepřibarvené, přímé, jinak ale umí přehrávat hudbu civilně, věrně, klidně a tak autenticky, jak ji najdete na kotoučku, vinylu nebo serveru, tedy bez maskování a trošku i bez slitování. Pro svůj optimální provoz pak zaslouží hodně místa, protože si zaslouží hrát přeci jen trochu nahlas, aby plně rozkvetly a probudily se, s čímž samozřejmě souvisí i to, že spojit je s měkkým nízkovýkonným zesilovačem nebude cesta k ideálnímu úspěchu. Pokud hledáte velké a zvukově upřímné reprosoustavy do větších prostor, nová generace AQ bude fungovat velmi dobře...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 m1

Měření potvrdilo u Pontos poslechový dojem s mohutnějším zastoupením spodních frekvencí, nicméně od zhruba 45 Hz se reprosoustavy vejdou do tolerance +/- 6 dB, nebýt právě peaku na "hezkém" basu kolem 110 Hz a naopak drobného propadu na 200 Hz, vešly by se i do +/- 3 dB - to by mohlo vyřešit pečlivé umístění a trochu větší odstup od podlahy (podložka, vysoké hroty,...). Vidět je i lehounce důraznější vokální pásmo.

2017 01 10 TST AQ Pontos 6 m2

Impedanční křivka Pontos 6 je "bezpečná", nikdy neklesající pod 4 Ohmy a krom nestandardně vysokého a prudkého peaku na 65 Hz, spojeného i s relativně zřetelným výkyvem fáze, se nejedná o složité reprosoustavy. Právě ale kvůli tomuto náročnému bodu v basové části bude dobré dbát na výběr zesilovače.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 49 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné provedení

+ velká ozvučnice pro milovníky velkých reprosoustav

+ pevný, ale ne tvrdý bas s dostatečným objemem

+ pocitově "rovný", přímý přednes

ZÁPORY

- mohly by být transparentnější

--- --- --- --- ---

DISTRIBUTOR: AQ | www.aq.cz 

PRODÁVÁ:
HIFI STYL | www.hifistyl.cz 
House of Music | www.hi-fisystemy.cz 
Melodie | www.melodiecb.cz 
Audiofriend | www.audiofriend.cz 
Satan | www.satan.cz 
Elektronet | www.elektronet.cz 
Jasyko | www.jasyko.cz 
Avemax | www.yamaha-shop.cz 
AB Music | www.abmusic.cz 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

AAI - ultimativní audiofilské kabely

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Moon 250i v2
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
s314 Omicron

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

HiFi Morava - Audiovector

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies