Američtí Synergistic Research vyrábí velmi široké portfolio „doplňkových“ produktů – od různorodé kabeláže, přes streamer / server, napájecí řešení (filtry, zemnící jednotky, zásuvky,…) až po hodně neortodoxní izolační, elektrické a akustické „vylepšovače“. Do poslední jmenované skupiny spadá také dvojice těžko uchopitelných modelů – Vibratron SX a FEQ Carbon.
Vibratron SX
Akustický doplněk Vibratron SX najdete ve firemní řadě Acoustic ART a je dlouhodobou stálicí ve výrobním programu. Ve zkratce by se dalo říci, že jde o rezonátor, mající za úkol sladit akustické vlastnosti vaší poslechové místnosti – sází na princip sympatetické rezonance.
Jde o princip, kdy těleso harmonicky rezonuje v souladu s externími vibracemi. Představte si to jako dvě ladičky – udeříte-li do jedné a druhou přiblížíte, obě brzy začnou rezonovat stejným způsobem. Nebo třeba rezonující okna ve vaší poslechové místnosti, zvýšíte-li trochu hlasitost, i to je sympatetická rezonance. Tento jev se projevuje také u hudebních nástrojů a je znám celá staletí. Přesně naladěná struna A (440 Hz) tak umí rozeznít přesně naladěnou strunu E (330 Hz), protože obě mají stejnou rezonanční frekvenci 1 320 Hz a přes ni probíhá efekt sympatetické rezonance.
Právě na to tedy vsadili v Synergistic Research u exoticky působícího Vibratron SX. Jde o šroubovací tyč ze svou částí (můžete využít jen jednu, když to na výšku stačí), namontovanou do těžké leštěné základny. Právě na tu namontujete dvě „rezonanční jednotky“ – zlatý a stříbrný Vibratron.
Proklamovaným efektem má být 360 stupňové vyzařování sudých harmonických na základě signálu z vašich reprosoustav. Rezonátory tak reagují na strukturu hudby a cílem by mělo být zaostření a rozšíření hudební scény a podpoření trojdimenzionálnosti poslechu. Subjektivní dojmy mnoha uživatelů, jak se porůznu po světě dočtete, pak hovoří i o zkrocení basů v duchu účinku basových pastí.
Jak už to u takových řešení bývá, doporučení pro instalaci jsou lehce vágní a spoléhají na vaši ochotu si hrát. Základem jest posazení Vibratron SX přesně mezi reprosoustavy a nasazení zlaté kuličky (ač ona to není uzavřená kulička, ale spíše dvě se překrývající mističky) do výšky očí, měřeno z poslechové pozice v sedě. Chvilku máte šoupat nahoru a dolů, než se vám vše zdá ok. Poté následuje kulička / mistička stříbrná, ta patří nahoru a má „dodat vzduch“.
Pro ty nejodhodlanější je ve spodní části ještě rozhraní pro připojení firemních zemnících jednotek. Co přesně se má zemnit u pasivní jednotky podobného typu těžko říct.
FEQ Carbon
Hned v první řádce popisku FEQ Carbon najdete stručné motto „Další stanice: Zóna soumraku“. FEQ Carbon je totiž středně vysoká hranatá jednotka v těle z uhlíkových vláken, která slouží jako generátor radiofrekvenčních signálů. To je vlastně trochu opak toho, za čím se obecně honíme – běžně přeci chceme, aby to našich přístrojů proniklo co nejméně externích signálů a tady máme silný vysílač. Mimochodem zkratka FEQ znamená Frequency Equalizer.
Na čelní stěně přístroje je celkem mohutně svítící dioda, indikující modrý a červený provozní režim (prý každý slouží lépe k něčemu jinému – modrý pro vokály, červený pro velké orchestry či elektroniku apod.). Vzadu je napájecí zásuvka, zemnící jack a spínací páčka. V balení dostanete jak napájení, tak zemnící zásuvku s potřebným drátkem. FEQ Carbon k provozu tedy potřebuje dvě zásuvky.
Aktuální generace je již třetí generací podobného „zářiče pole“, jehož cílem je taktéž úprava a rozšíření vnímání hudební scény vašich nahrávek.
Vnitřní řešení je vesměs tajemné, jak je u Synergistic Research zvykem. Prý byla pro novou generaci přepracována deska plošných spojů a zvoleny nové RF generátory. V té i oné poloze má jít každopádně o ultra nízké frekvence. Hlavní firemní designér Ted Denney říká, že v tomto výrobku našel řešení otázky, proč systémy hrají v různé denní a noční doby jinak. Zjednodušeně řečeno má jít o radiofrekvenční záření z přes den používaných přístrojů a ze slunce. Chcete-li se trochu začíst, firma na svém webu rozebírá vliv různých událostí na povrchu slunce a jejich vliv na signály zde na Zemi.
Poslech probíhal výhradně v hlavní redakční sestavě, respektive krátká zkouška v sestavě s EverSolo DMP-A6, Cambridge CXA81 a Fischer & Fischer SN-70 nepřinesla žádnou změnu poslechového zážitku. Chvíli jsme pak experimentovali s umístěním obou prvků před Métronome DSC, Norma Revo SC-2 LN, Norma Revo PA 160 MR a KEF Blade One Meta. Do poslechových dnů se přimotaly ještě další komponenty jako Denon PMA-3000NE, Rotel RB-1590 nebo Rotel RB-1582MKII či nový koncák Audio Analogue AA100DM.
U Vibratron SX se zdálo, že slyšíme jemné rozdíly mezi tím, kde se ta která kulička výškově nachází, stejně jako nakonec bylo nejlepší postavit Vibratron SX přímo doprostřed mezi ozvučnice a těsně k přístrojovému racku – směrem blíž k posluchači jakýkoliv efekt vymizel. FEQ Carbon jsme pak měli hlavně posazený poblíž „digitální“ komponentů jako je switch a Roon jádro. Rozdíl mezi různými pozicemi jsme reálně nepoznali.
Bylo zajímavé, že přinést Vibratron SX na zvolené místo z vedlejší místnosti pocitově jakoby trochu otevřelo reprodukci. Neměli jsme pocit „náhlého obklopení“, citovaný v jiných recenzích, ale přesto „Glem ikkje“ od Kari Bremnes („Det vi har“ | 2017 | Strange Ways | WAY 309) působila posazená o kus blíž k posluchači, jakoby plastičtější, o něco konkrétnější. Psychoakustika? Skutečné zharmonizování frekvencí? Kdo ví… Přesto tu ten pocit byl opakovaně. FEQ Carbon subjektivně nepatrně zdůraznil a semknul basovou část – nicméně třeba mezi „červeným“ a „modrým“ režimem jsme rozdíl nezaslechli. Je to nicméně lehký boost pro nízké a výbojné elektronické oktávy ve skladbě.
Hlas Alyssy Coco z Roses & Revolutions ve „Feeling Like Myself“ („Midnight Monsters“ | 2021) se nám zdál v přítomnosti Vibratron SX o něco maličko očištěnější a vyloupnutější z pozadí, víc definovaný v přirozeném středu skladby. Je to vlastně stále týž efekt, táž změna – všechno působí jako podané lépe vyladěným systémem, ne nepodobně jako po správném ustavení a natočení reprosoustav a/nebo dotažení správné poslechové pozice. Doplnění o zapnutý FEQ Carbon bylo pro nás v dané situaci hraničně rozeznatelné, možná bychom ale řekli, že vokál se ještě trochu zaostřil a „dousadil se“. Působí to prostě konkrétněji a jistěji, byť alespoň v naší akustice a místnosti je to o špetku.
Do výšek v „Beauty Queen“ (Roxy Music | „For Your Pleasure“ | 1999 | nahráno 1973 | EG | 0724384744922) vnese Vibratron SX pocit vzdušnosti, lehké uvolnění a tak jako celý zvuk jsou o špetku blíž. Je to něco, co se těžko uchopí slovy, ale pocit lehkosti je s Vibratron SX jednoduše větší. To u FEQ Carbon bychom i ten pocit hledali hůř. Snad, možná byly tóny o něco maličko přítomnější, vytaženější vpřed, ale obecně se nám zdálo, že pokud, tak FEQ Carbon je slyšet na opačném konci spektra.
Vliv na dynamiku akustických nástrojů Carmina Quartet v Debussyho „Assez vif en bien rythmé“ („Smyčcový kvartet, op. 10“ | 1992 | Denon | CO-75164) reálně Vibratron SX neměl, zvuk je otevřenější, ale ne energičtější nebo dramatičtější či výbušnější. Ostatně, stejně jako se v těchto aspektech nemění třeba při přidání akustických prvků či změně poslechové pozice. Ale rozložení se nám zdálo přeci jen o něco samozřejmější. FEQ Carbon snad po zapnutí přinesl pocit o něco málo lepší disciplinovanosti.
Nicméně například housle Julie Fischer v Paganiniho „Caprice č. 1 v E-dur“ („24 Caprices“ | 2010 | Decca | 0028947822745) se zdály plastičtější, Vibratron SX skutečně pocitově povytáhl zvuk dopředu, rozšířil předozadní prostor a kolem nástroje bylo víc vzduchu. Jakou černou magií k tomu dochází, to těžko říct, ale vlastně to nebylo úplně o málo. FEQ Carbon pak ne že by něco dramaticky pozměnil, ale výstup se zdál o něco jasnější. Jinými slovy, detailů a nuancí nebylo určitě nijak víc, přesto působí výrazněji.
A nebo krásně sejmutá stereofonie v „Indigo Dreamscapes“ (Jack DeJohnette / Pat Metheny / Herbie Hancock / Dave Holland | „Parallel Realities Live…“ | 1993 | Jazz Door | JD 1251/52), tam bychom skutečně přísahali, že ustavení Vibratron SX roztáhne pravolevou i předozadní osu klidně o 10%. Když jsme se soustředili na to, kde zvukové pole končí, bez Vibratron SX to bylo v podstatě v ose měničů, s ním až za vnější hranicí ozvučnic. Je to rozhodně zajímavý efekt. Stejně tak předozadní směr zůstává vlastně vzadu tam kde byl, ale vytáhne se směrem dopředu k posluchači. FEQ Carbon tento vjem ještě o něco podpořil (ačkoliv jsme stále neuměli poznat rozdíl mezi oběma režimy), lépe usadil nástroje a všechno bylo pocitově propojenější. Ne o moc, ale přece.
Hodnotit přínos běžným rozumem těžko uchopitelných doplňků je ošidné, protože stejně jako jejich funkční princip, i jejich vliv se vymyká snadné slovní definici. Měli jsme tak úžasné pocity, jako mnozí světoví recenzenti? Rozhodně ne… Měli jsme ale pocit, že „to něco dělá“? Rozhodně ano… Ale jak to přijmout? Jak si to vysvětlit? Proč to funguje? Proč i hi-fi nezaujatí členové domácnosti „mají pocit“ a vlastně stejný? Může něco jako vibrující kovové koule na tyčce skutečně přinést otevření, provzdušnění, zplastičtění reprodukce? No, zdá se, že ano. Jestli to za dané peníze stojí nebo ne, to je věc naprosto subjektivní. Někdo tolik snadno utratí za podložky pod komponenty, za kablík, možná za akustické panely. Nebo za lahev vína… Jistěže jde o doplňky, které jsou velmi zvláštní a na naše poměry velmi drahé, nicméně když nic jiného, možná byste měli najít možnost někdy a někde si je v klidu nechat předvést. Prostě jen proto, že zvědavost je nejúžasnější lidský pud a měl by nás hnát k objevování nového pro radost z toho, že objevujeme. Ať nakonec klidně řeknete, že to není ono, to je také rozšíření poznání. I nás by zajímalo, zda jde o působivou kličku kolem běžného (a stále nekompletního!) fyzikálně-akustického poznání, nebo o psychoakustiku – či třeba magii. Svým způsobem je to každopádně fascinující…
Kč 108 900,- - Vibratron SX
Kč 59 900,- – FEQ Carbon
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/5617-synergistic-research-vibratron-sx-feq-carbon#sigProId8df70fa129
--- --- --- --- ---
KLADY
+ subjektivní pocit takové větší vzdušnosti a spojitosti (Vibratron SX)
+ relativně snadná instalace (zejména u FEQ Carbon)
+ nepůsobí v prostoru nijak invazivně (nemáte-li tedy před sebou třeba televizor)
+ na tak exotický koncept pocitově přítomná změna v reprodukci
ZÁPORY
- ceny tedy rozhodně nejsou pro bojácné
- dioda na FEQ Carbon je poněkud intenzivní
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Roth Audio | www.rothaudio.eu