2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 1

Dr. Feickert je analogovým expertem s dlouhou a úspěšnou historií konstruování racionálních řešení pro milovníky roztáčení černých desek. Nemá ve své nabídce kdovíjak obří škálu modelů a všechny de facto vychází ze stále stejných principů. Jakýsi pomyslný střed nabídky tvoří šasi s názvem Blackbird, protože všechny modely jsou pojmenovávány „ornitologicky“.

Blackbird už je vcelku rozměrné šasi, i když nenápadný obdélníkový tvar se zakulacenými rohy pomáhá reálné proporce trochu skrývat. Když říkáme velké, znamená to půdorys 53 x 42 cm a výšku 15 cm, to už je podstatný kus hmoty. Však samotné šasi váží 17,5 kg a talíř dalších 4,5 kg.

Šasi je vlastně sendvičové – mezi dvěma hliníkovými deskami je sevřen blok materiálu. Dr. Feickert razí heslo „Zapomeňte na technické detaily, užijte si hudbu v plné kráse“, proto nijak zásadně nemluví o tom, co všechno se vlastně uvnitř šasi skrývá. Jde nicméně o dřevo, v němž jsou uloženy jak motory, tak další nezbytná elektronika.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 2

Zásadní je ale to, co zaujme již na první pohled – talíř je posazený relativně vpředu a roztáčený přes plochý řemínek rovnou dvojicí motorů. Ty mají podle vyjádření výrobce díky softwarovému řízení primární a sekundární roli, takže se „nepřetlačují“ a navíc dokonale vyrovnávají chod talíře. Elektronicky probíhá také řízení otáček a udržování jejich stability.

Druhou zásadní věcí, patrnou na první pohled, je dvojice připravených montážních otvorů pro rameno – primární je vpravo, sekundární vlevo. Liší se nicméně hlavně tím, že zatímco hlavní otvor pojme instalaci pro 9 až 13 palcové rameno, ten druhý končí u ramen desetipalcových. Báječná je integrace systému lišt s praktickými měřítky, díky kterému můžete ramena seřídit mimořádně snadno a rychle, nastavení gramofonu je tak najednou větší zábava.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 3

Stejně tak je zábava ovládání celého gramofonu – stačí zmáčknout tlačítko a relativně rychle se talíř ustálí na zvolených otáčkách. K dispozici jsou všechny tři rychlosti otáčení a navíc pomocí tlačítek + a – můžete jakékoliv případné pocitové nedostatky ještě srovnat a dosáhnout tak perfektních výsledků.

Testovaný kus byl osazen krásným raménkem Reed (s neméně pěknou přenoskou HANA Umami Red) – dvanáctipalcový model 3P sestává z komplikované kovové konstrukce a naopak velmi jednoduché dřevěné trubičky (v tomto konkrétním provedení šlo o wenge), celek je nutno říci velmi estetický a navzdory své vizuální komplexnosti dobře seřiditelný.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 4

Zajímavostí je technologické řešení umožňující upravovat jak VTA, tak azimut přímo za chodu, bez nějakých složitých nástrojových hokusů a pokusů. Antiskating je vyřešený magneticky, ložisko kombinuje výhody kardanového a jednobodového uložení. Fakticky jde nicméně o uložení na třech bodech, navíc vybavených vertikálními i horizontálními magnetickými stabilizátory. Výsledkem by měla být značně rigidní konstrukce, ovšem s velmi nízkým koeficientem tření.

Dalším ne úplně obvyklým řešením je nabídka různých dřev, z nichž lze mít základní část ramene. Každé dřevo prý zní lehce jinak, otázka zda jde jen o materiál nebo také o fakt, že každé z pěti provedení má mírně jinou efektivní hmotnost.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 5

Gramofon jsme poslouchali ve studiu dovozce, kde mu byla společností krom zmíněného ramene také přenoska HANA UR, zesiloval T+A PA 2500 R a poslouchalo se přes KEF R11. Ke srovnání byl plně osazený gramofon T+A G 2000 R. Spojovacím článkem byl phono předzesilovač Dr. Feickert Vero a kabeláž T+A.

Řekneme-li, že zvuk gramofonu od T+A byl na dané sestavě takový věcný a svým způsobem přímočarý, je Dr. Feickert Analogue téměř jeho opakem – brumlání kontrabasu Charlie Hadena v klasické „My Old Flame“ („Last Dance“ | 2014 | ECM | ECM 2399) mělo sílu a samozřejmost, s níž zapomínáte na pocit reprodukovanosti a vnímáte jen samotnou hudbu. Plnost je skvělá, stejně jako definice jednotlivých tónů, všechno má své místo a svůj tvar. I když existují ještě informativnější analogové systémy, v celkovém kontextu racionálně naceněný Blackbird se drží velmi vysoko a nabízí nadmíru dobrou pevnost a konkrétnost (samozřejmě i zásluhou osazeného ramene a přenosky).

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 6

Na druhou stranu je třeba říct, že tento v zásadě neefektní výstup odhalí i to méně příjemné z průměrných nahrávek, jako je „Muddy Waters“ od LP („Lost On You“ | 2017 | Vagrant | 538284881) – vnímáte, že má své limity, na druhou stranu ani to nečiní nahrávku neposlouchatelnou, což ovšem může být také zásluhou zvolené přenosky, která není nekompromisně tvrdá. Šasi s ramenem však umí nabídnout pevnost a dobrý kontrast díky celkové tichosti, kdy záznam na vinylu hraje tak, jak byl připraven.

Výrazné překvapení pak čekalo u „Joni“, krásného záznamu hudby Mathiase Eicka („Skala“ | 2011 | ECM | ECM 2187), kde výšky všech tvarů a barev zněly pevně, jasně, s brilantní konkrétností a skvělým oddělením a navíc naprosto v klidu a s nadhledem. I tady je skvěle cítit, že gramofon je tak pevný a tak přesný, že spolu se skvělým ramenem jednoduše nevnáší do reprodukce téměř žádné další zkreslení a že čistý a jasný záznam přehrává s mimořádně zábavnou přesností.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 11

Vlastnosti gramofonu podporují také pocit utaženosti, kontroly a tím v konečném důsledku i důraznosti a dynamiky, jak ukázal mohutný buben v úvodu „Lion in Winter“ od Bee Gees („Trafalgar“ | 1971 | MFSL | MFSL 1-263), ale vlastně i celý zbytek pěkně nahrané skladby. Úplně cítíte tu napjatou blánu i tělo bubnu po každém úderu, cítíte je fyzicky. Jsou to ohraničené, energické tóny a opět skvěle vyniknou díky celkovému kontrastu, kdy v momentech mezi nimi neslyšíte žádné šumění, praskání ani jiné artefakty, ale prostě ticho. Ne, pravda, úplně dokonalé digitální ticho, ale na gramofonové poměry vynikající.

To samozřejmě podporuje také vnímání malých nuancí a detailů, kterých je v „Modul 60“ od Nik Bärtsch’s Ronin („Awase“ | 2018 | ECM | ECM 2603) požehnaně. Zvuk je pevný, jasný a celkově působivě velký a zřetelný. Už se pohybujeme v kategorii, kdy se do výsledného přednesu nijak neplete jakákoliv pozlátková „analogovost“, tady už je reprodukce natolik přesná, čistá a kontrolovaná, že jde o pravověrný high-end – detailů je tedy samozřejmě spousta, více už tu záleží na kvalitě nahrávky a konkrétního vydání, než na čem jiném.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 10

Ve srovnání s gramofonem T+A, který obecně není vůbec špatný a stojí bezmála 200 tisíc, bylo fascinující sledovat rozkvět prostoru v nahrávce „There is a Kingdom“ Nicka Cavea („Boatman’s Call“ | 2011 | Mute | LPSEEDS10), kde náhle každý nástroj výrazně lépe vynikl a kdy to celkově byl pocit ne nepodobný doložení posledního kousku puzzle na jeho místo a obraz se konečně spojí. Všechno jako kdyby si sedlo, rázem byla pravolevá i předozadní orientace jasně daná, konkrétní, s bezproblémovou přehledností.

V čem se nám kombinace Dr. Feickert / Reed / HANA líbila asi nejvíc, to byla samozřejmost, plnost a šťavnatost, s nimiž si můžete užít (skoro) každou desku. „Child in Time“ od Deep Purple („In Rock“ | 2016 | Harvest | 0825646035083) měla tempo, měla dobrý basový základ, měla jasné a dravé výšky a také měla čisté, zřetelné a snadno srozumitelné, přirozeně dominantní vokální pásmo, takže snadno dávala zapomenout na nutnost snažit se vnímat nějaké technické aspekty reprodukce – jednoznačně a celkem intenzivně převládala potřeba na všechno zapomenout a jen si užívat poslech, což je neklamné znamení, že vše funguje jak má.

2022 06 30 TST Dr Feickert Blackbird 15

Dr. Feickert Analogue vyrábí racionální, poctivé a v konečném součtu vlastně ne nesmyslně drahé high-endové gramofony. Na pohled jsou to možná šasi konvenční a srdce vám nijak nerozbuší, ale každý kousek konstrukce na nich dává smysl – použité materiály, nastavení motorů, ale třeba i jen otvory pro ramena, umožňující dokonale snadnou a rychlou instalaci, to všechno vede k příjemnému zážitku. Ostatně Dr. Feickert říká, že cílem je zapomenout na mechanickou stránku řetězce a užívat si hudbu. Opepřete Blackbird o rameno úrovně Reed 3P, které je krásné, přesné a dobře seřiditelné a jediná starost, která vám zbyde, bude výběr přenosky právě pro vaši momentální náladu. Že můžete osadit rovnou ramena dvě, aby výběr nebyl tak náročný, to je bonus navíc. Testované šasi, rameno a přenosky vytváří každopádně kombinaci, která z vaší sbírky elpíček rozhodně vyextrahuje její potenciál a nechá vás bavit se u ní nekonečně dlouho – a to za cenu ve finále možná i nižší, než nabízí obdobně dobré konfigurace jinde.

Kč 159 800,- - šasi Blackbird

Kč 11 800,- - talíř DRF-BI s mosaznými vložkami

Kč 125 750,- – raménko Reed 3P ve wenge provedení

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ famózní ticho bez šumu

+ bytelná konstrukce

+ možnost volby všech tří rychlostí s elektronickou stabilizací otáček

+ nesmírně snadné ovládání

+ snadné nastavování

+ rameno je návykově příjemné

+ celkově vyvážená kombinace, která na sebe zvukově neupozorňuje

+ v celkovém kontextu férová cena

ZÁPORY

- pohledově jsou rozhodně elegantnější řešení

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Altei | www.altei.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista