Více než čtvrtstoletí zkušeností s výrobou laserových systémů pro širokou škálu aplikací vedle firmu Digital Stream Corporation (mimo jiné firmu, která se výrazně podílela na optickým snímačích počítačových myší) k založení „subznačky“ DS Audio. Jak jinak než jako jméno pro nové produkty, v nichž pracují laserové vychytávky DSC – konkrétně laserový snímací systém, který s mimořádnou přesností monitoruje jemňoučké kmity chvějky gramofonové přenosky.
Originální nápad firma dotáhla do velmi životaschopné podoby a dnes má několikero úrovní svých přenosek. DS 003 je druhý nejzákladnější modely, ale přesto staví na identickém principu jako královské modely z milionových hladin.
Zásadní je fakt, že optická přenoska DS 003 potřebuje ke své funkci předzesilovač DS 003, takže navzdory tomu, že si můžete koupit jedno nebo druhé, bez vzájemné kombinaci si moc neužijete.
Přenoska DS 003 má krásně tvarované, velké a poměrně těžké hliníkové tělo, které na první pohled není v ničem odlišené od těch běžných velkých přenosek. V přední části je hrot na chvějce, vzadu zase čtyři klasické piny pro připojení. Na rozdíl od běžných přenosek je ale vepředu také aktivní světélko, signalizující korektní napájení – to přichází přes zemnící vodiče. I to je důvod, proč nemůžete přenosku použít s jiným předzesilovačem (snímač by nefungoval) a předzesilovač zase s jinou přenoskou (zničil by jí).
Stejně elegantně a zajímavě je tvarovaný čelní panel na jinak běžném šasi přenoskového předzesilovače. I tady je uprostřed modře podsvícený prvek tvaru modrého zubu a nad ním spínací tlačítko. Konektory na zadní straně jsou jen cinchové, zajímavostí je jeden vstup a dva výstupy, stejně jako třípolohová páčka, kterou nastavujete subsonický filtr na 30 nebo 50 Hz, i když ho lze také vypnout, což ale u LP v obecné rovině není úplně dobrý nápad, pokud si nejste dokonale jisti tím, co děláte. V ekvalizéru najdete desku plošných spojů, která se osazuje ručně přímo v Japonsku, je tlustá poctivé 2 mm a oproti minulé generaci má dvojnásob tlustou měděnou vrstvu – 70 mikronů.
Přenoska sama využívá třetí generaci snímacího systému firmy, inovovaný zejména v tom, že levý a pravý kanál mají každý svůj vlastní snímací prvek. I díky tomu vyrostlo výstupní napětí na 70 mV, což je nepoměrně více, než nabízí klasické systémy a je to jeden z důvodů toho, že DS 003 hraje tak jak hraje. Benefitem dvou snímačů je pochopitelně i zřetelně lepší oddělení kanálů na 27 dB. Fascinující je také ultra nízká hmotnost snímacího systému, oproti klasické pohyblivé cívce je to zhruba desetina, což logicky umožňuje přesnější snímání.
DS 003 jsme osadili na náš hlavní gramofon (VPI Scout s řízením pohonu ADS a raménkem Jelco), systém jsme porovnávali s HANA ML / Grandinote Celio a to na Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR, napájení GMG Power Harmonic Hammer 3000P a kabeláži Nordost Heimdall 2. Poslouchalo se přes Quarta Evoluzione od Xavian. Více o celé sestavě se dozvíte v pravém sloupci -->.
Kontrabas Charlie Hadena v „My Old Flame“ („Last Dance“ | 2014 | ECM | ECM 2399) zněl krásně, s vysloveně úžasnou pevností a definicí, kterou je na klasickém analogu velmi nejednoduché dosáhnout a tady ji máte naservírovanou téměř bez práce. Síla a autorita basové složky je návyková, přesto bas zůstává vřele „analogový“, pružný, sytý a laskavě houpavý. Když se ale zhoupne prst po struně a rozezvučí se jak tvrdý kov, tak dřevěné mocné tělo, všechno to vnímáte, každé zvlášť i jako harmonický celek a je to moc příjemné a podmanivé.
Fantastické je i to, jak DS 003 naloží s průměrnou (byť slušnou) nahrávkou, jako je „Muddy Waters“ od LP („Lost on you“ | 2017 | Vagrant | 538284881) – jednak zvuk krásně vynikne díky tichému pozadí, které je pro elpíčka velmi náročné dosáhnout, jednak i díky extrémní odolnosti vůči jakémukoliv praskotu a šumu. Ten klid je dalším z velmi návykových aspektů systému DS Audio. Díky tomu všemu zpěvaččin hlas jasný a i když už systém hodně ukazuje na limity nahrávky z masové produkce, je to pořád příjemně poslouchatelné a velmi čisté, imponující i tady je stále zejména ta pevnost a jistota, ta konkrétnost.
Ve špičkové nahrávce „Joni“ Mathiase Eicka („Skala“ | 2011 | ECM | ECM 2187) bylo znát excelentní rozlišení nejvyšších frekvencí, každé sebemenší ťuknutí přenoska a ekvalizér vykreslí, pevné, jasné a znělé. Žádné zrno, žádný kaz, jen perfektně vypulírované a samozřejmé výšky v naprosto přiměřeném objemu i tvaru, nahrávka je tu zužitkována přímo perfektně. I tady můžete za skvělou čitelnost vděčit temnému pozadí bez šumu, což je u analogu věc téměř nedosažitelná.
Fantastická je také dynamika, velký buben v „Lion in Winter“ od Bee Gees („Trafalgar“ | 1971 | MFSL | MFSL 1-263) má mnohem výraznější podobu, mnohem energičtější přednes než „běžný“ analog, drajv a důraz jsou excelentní, máte pocit velké váhy a velké robustnosti každého tónu, přičemž zvuk ale zůstává teplý a v zásadě „vláčný“, poddajný, jak se na vinyl sluší a patří. Dynamika je prostě excelentní a šťáva z hudby přímo odkapává.
Praktická absence šumu v pozadí znamená také velmi pěknou čitelnost těch nejjeměnšjích nuancí, které se podařilo na vcelku kompromisním médiu typu vinylové desky vylisovat – „Modul 60“ od Nik Bärtsch’s Ronin („Awase“ | 2018 | ECM | ECM 2603) přímo sršela informacemi, působila krásně čistá a jasná, předestřená s velikou samozřejmostí, pevná v konturách a úžasně konkrétní.
Navzdory tomu, že vinylová deska zrovna není známá tím, že by nabízela extrémně dobrou separaci kanálů a tím i kdovíjakou stereofonii, scéna v „There is a kingdom“ Nicka Cavea („Boatman’s Call“ | 2011 | Mute | LPSEEDS10) byla díky pevnosti a konkrétnosti rozhodně podaná tak parádně, že jen marně přemýšlíme, jestli jsme ji kdy slyšeli lépe vykreslenou. Scéna je zřetelná, organizace samozřejmá, lokalizace tak dobrá, jak si jen lze přát a vlastně cítíte, že všechno má svůj smysl, své místo a svou pozici přesně jak to má být a reprodukce obstojí i v porovnání s velmi expanzivním podáním digitální verze nahrávky přes Métronome DSC1.
V čem si autoritu a sebevědomý styl DS 003 dozajista vrchovateě užijete, to je rocková hudba typu „Child in Time“ od Deep Purple („In Rock“ | 2016 | Harvest | 0825646035083), která leckdy na běžném gramofonovém systému vyznívá trochu „poddimenzovaně“ co se jadrnosti a drajvu týká. Tady ne, tady dostanete plnokrevnou „nálož“, je to jízda, která má na jedné straně krásně propracovaný detail, kam až elpíčko dovolí, na druhou stranu má ale i skvělý rytmus, intenzivní energii a sílu a má parádní podmanivost.
DS 003 už je prostě tak daleko, že si můžete užívat hudbu jako takovou, můžete se do ní propadnout a nechat svoje srdce rozběhnout radostí, protože vás nebrzdí limity analogového světa, tím by se asi dalo shrnout všechno, co o této sestavě přenosky a ekvalizéru potřebujete vědět. DS Audio ukazují, že velmi konzervativní svět gramofonů lze pojmout zcela odlišnou cestou a přitom zachovat to vřelé a barevné kouzlo černých placek, že lze nabídnout skvělé ticho v pozadí a výtečnou dynamiku i z formátu, který má zrovna v tomto své zřetelné limity. Sečteno a podtrženo, kdyby redakční sestava nepotřebovala klasický phono předzesilovač a klasickou přenosku kvůli možnostem testování, byl by to právě systém od DS Audio a nejpravděpodobněji právě DS 003, který by tu hrál – je boží!
EUR 5 900,- - set ekvalizéru a přenosky
cca Kč 150 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/3565-ds-audio-ds-003#sigProId5df9a37ae7
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fantasticky pevný zvuk
+ pocit energie a plnokrevnosti, který obyčejně z analogu nedostanete
+ parádní čistota
+ neobyčejná dynamika
+ extrémně odolné proti šumu a praskotu LP
ZÁPORY
- cena je docela vysoká, i když za to stojí
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Dream Audio | www.dreamaudio.sk