2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 1

Když už svou firmu nazvete Teorie+Aplikace, měli byste být pěkně pevní v kramflecích, když přijde na principy konstrukce audio komponentů. A nutno říct, že němečtí T+A takoví rozhodně jsou a to už od založení v roce 1978. Koneckonců vývojový tým sestává z vystudovaných fyziků, techniků a technologů, kteří staví primárně na matematických a fyzikálních principech a firma mimo jiné spolupracuje s několika německými univerzitami.

Vrcholem firemní nabídky je série HV, kde písmena symbolizují slova High Voltage, neboli vysoké napětí a tím vlastně odkrývá největší kouzlo, které se v mohutných komponentech skrývá a které zůstává na trhu stále poměrně raritním řešením, byť s ním v T+A přišli už v roce 2013.

T+A MP 3100 HV

Snad maličko matoucí může být, že v nejvyšší sérii T+A najdete vícero zdrojů signálu, které ale na první pohled jen těžko rozeznáte. K dispozici jsou kupodivu stále ještě i dvě verze multiformátového přehrávače (MP = Multi source Player), generačně starší MP 3000 HV a aktuální MP 3100 HV.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 2

Přehrávač je obrovský, je to monument se snad neprůstřelným šasi, ze kterého dýchá rigidita a bytelnost. Sám za sebe hovoří údaj o hmotnosti 26 kg při šířce 46 cm, hloubce taktéž 46 cm a výšce 17 cm. Je to kolos ve fantastickém provedení.

Šasi s čistými, jednoduchými tvary dominuje vpředu dvojice mocných otočných ovladačů pro výběr zdroje signálu na jedné straně a funkci výběru a potvrzení na straně druhé. Veprostřed mezi nimi se nachází černý obdélník, v jehož ploše je jednak displej s velmi jemnou a krásně čitelnou zelenkavou kresbou písmen, jednak dvířka skrývající mimořádně bytelný a dokonale olejovitě jdoucí šuplík mechaniky a jednak osm dotykových kruhových tlačítek, která slouží pro ovládání, ať už jde o přehrávání, zapnutí nebo přístup do neobvykle košatého stromu nastavení.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 3

Neskutečně kvalitně vyrobený přístroj je ve své masivnosti prostě nádherný a to nejen zepředu nebo shora, kde se nachází okulus, jímž lze shlížet do nitra plného technologie. Působivý je i pohled na zadní stranu. Úplně nahoře jsou analogové výstupy, je tu symetrická XLR podoba i verze s nesymetrickými cinchovými konektory.

Ve spodním bloku je pak digitální konektivita s mimořádnou variabilitou. V prvním bloku s nápisem Streaming Client je USB porty typu A pro připojení pevného disku, přípojné místo pro přišroubování Wi-Fi anténky a klasický ethernetový konektor. Druhý blok s jasným označením Digital in obsahuje dva optické a jeden koaxiální vstup, vedle toho ještě jeden AES/EBU a dva BNC konektory. O další kousek vedle se nachází připojení pro Bluetooth anténku a pro ještě jednu obdobnou anténu, tentokrát pro komunikaci s firemním dálkovým ovládáním. Přítomný je také USB port typu B pro spojení s počítače. Ač patrně nebude úplně frekventovaný, je k dispozici i koaxiální digitální audio výstup. Zajímavá je přítomnost připojení pro anténu klasického pozemního rádia.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 4

Vyčerpávající zmíněnou konektivitu doplňují ještě dvě napájecí zásuvky (systém naprosto nekompromisně odděluje analogovou a digitální část, takže každá má právě i svůj přívod energie). Poslední přítomné konektory mají podobu ethernetových zásuvek a jde o systém HLink, kterým mezi sebou komunikují přístroje série HV.

Základem MP 3100 HV je SACD transportní mechanika, zavěšená na dvouvrstvém isodynamickém antivibračním systému. První část tvoří bytelné hliníkové pouzdro, těžké a samo o sobě sloužící k pohlcení vibrací, druhou část tvoří tři opěrné body, na kterých celý systém "plave". Šuplík je pak podepřen robustními kovovými vodícími tyčemi.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 5

Velkou práci v T+A odvedli na části D/A převodníku. Základem je zpracování digitálního signálu v DSP s optimalizačním převozorkovacím algoritmem (kde máte možnost zvolit si ze čtyř digitálních filtrů), následuje vygenerování zcela nového hodinového signálu se systémem eliminace jitteru a samotná konverze probíhá v nativní jednobitové podobě u DSD signálu a ve čtyřnásobném režimu u PCM signálu.

Zmíněné generování hodinového signálu má dva kroky; v tom prvním se od zpracovávaného signálu oddělí signál hodinový a PLL obvody jej očistí od nabraného jitteru. V dalším kroku získaný takt zpracuje mikroprocesor a když signál odpovídá žádoucím hodnotám, čipy v D/A převodníku se přepnou na interní ultra přesný hodinový systém, kompletně oddělený od původního zdroje signálu. Pokud signál není dostatečně přesný, přesouvá se do dalšího PLL obvody, který jej upraví. Toto řešení dokáže původní hodnotu jitteru v signálu snížit čtyřikrát.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 6

Samotný převod digitálu do analogu zajišťují čtyři převodníky v dvojitém diferenciálním zapojením, jde o čipy s rozlišením 32 bitů a 384 / 352,4 kHz.

Analogové výstupní obvody jsou od těch digitálních galvanicky oddělené, navíc jsou vedeny jako kompletně dual mono. Pracují pak - dle označení HV - s mnohem vyššími napětími, než je u domácích přístrojů obvyklé.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 7

Z naznačeného jasně vyplývá, že přístroj zvládá PCM i DSD signály (24/192 a DSD512), k dispozici jsou přes pěknou a svižnou aplikaci T+A MusicNavigator také služby jako TIDAL nebo Spotify, internetová rádia, přehrávač je také kompatibilní s platformou Roon.

Výrobce udává jen hodnoty celkového harmonického zkreslení nižšího než 0,001%, odstup signálu a šumu přes 116 dB a oddělení kanálů lepší než 110 dB.

T+A PA 3100 HV

Na estetiku i technologii MP 3100 HV navazuje logicky integrovaný zesilovač PA 3100 HV; zesilovač vypadá na první pohled prakticky identicky a je zpracovaný neméně fascinujícím způsobem, takže při čtvercovém půdorysu o straně 46 cm a výšce 17 cm váží tučných 38 kg.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 13

Čelní stěna i tady hostí dva mohutné otočné ovladače (vlevo pro výběr zdroje, vpravo pro úpravu hlasitosti, oba ale mají své funkce i při pohybu v nabídkách, kde lze stejně jako u přehrávače nastavit nepřeberné množství provozních parametrů) a mezi nimi černý obdélník s displejem, dvěma dotykovými tlačítky a dvojicí VU metrů. Na čelním panelu je ještě 6,3 mm výstup na sluchátka.

Přes boční panely s mohutnými chladícími profily a přes i zde přítomný kruhový průhled do vnitřností přístroje se přehoupnete na zadní stranu - a také zde vládne přísně racionální a dokonalá organizace. V horní polovině zadní části jsou v jasně dual mono symetrickém rozložení přítomné signálové konektory. Jsou tu čtyři vstupy (čistě analogové a ve variantě jak symetrického XLR, tak nesymetrického RCA), je tu pre-out (opět v obou podobách) a je tu ještě trojice doplňkových, čistě cinchových vstupů. Jeden je klasický, další vede do příplatkového phono modulu a třetí má u sebe také linkový výstup, takže tvoří páskovou smyčku.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 10

Úplně vespod jsou pak namontované mohutné křídlové reproterminály (po dvou párech - tedy A a B - na každém kanále). Mezi nimi se nachází vysokonapěťová napájecí zásuvka, vlevo od ní je ještě vstup Powerlink, díky němuž lze analogovou část napojit na externí napájecí zdroj.

Jsou tu ještě 3,5 mm jack napěťové spoušti, ethernetový konektor systému HLink pro komunikaci mezi přístroji a klasický ethernetový konektor, přes nějž zesilovač ovládáte v rámci již zmíněné aplikace.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 17

Vnitřní konstrukce stojí na konceptu diferenciálního kaskodového zesilovače s ručně vybíranými JFET tranzistory. V signálové cestě se nenachází žádné operační zesilovače, vše je plně diskrétní. Obvody pak využívají jen zcela minimální celkovou zpětnou vazbu. K vysoké linearitě přispívají neobvykle vysoká napětí, kdy zesilovač bez zkreslení zpracuje 60 Vss. Také přepínací relátka jsou výjimečně dimenzovaná - jsou zlacená a vzduchotěsná. Relátka jsou integrována přímo do signálových obvodů a nejsou tak oproti běžným systémům regulace hlasitosti potřeba žádné propojovací kabely.

Zesilovač nabízí plnotučných 300 Wattů do 8 ohm, respektive 580 Wattů do poloviční zátěže (se zásobní kapacitou filtračních kondenzátorů 120 000 uF) a to ve frekvenčním rozsahu 1 - 150 000 Hz, což jde ruku v ruce s jeho vysokou rychlostí přeběhu 60 V / us. Tlumící faktor je ale poměrně nízkých 65, stejně jako není nijak šokující konzervativně udávaná hodnota celkového harmonického zkreslení pod 0,03%. Odstup signálu a šumu je výtečných 115 dB.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 22

Oba komponenty jsme jako sestavu mohli poslouchat v demonstrační místnosti dovozce, kde jim společnost dělaly reprosoustavy T+A Talis S 300 nebo Bowers&Wilkins 804 D3, propojeno a napájeno bylo kompletně kabeláží Oehlbach a srovnávali jsme s T+A nižší řady - modely MP 2000 R a PA 2000 R.

Měkké a velmi hluboké tóny v úvodu "Way Down Deep" od Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) zvládl set T+A s mimořádnou jistotou, s obrovským sebevědomím a s takovou přesností a kontrolou, že bylo možné rozlišit ve zvuku už zcela přirozeně zaznění blány bubnu, tak dozvuk tónu a celkové vyznění bylo až k neuvěření přesvědčivé a autentické. Tóny mají excelentní definici, pevné kontury a objem i váhu, aniž by ale působily přehnaně. Jejich jisté vykreslení zůstává stejně přesné a přirozené i při nízkých poslechových hlasitostech. Reprodukci nejhlubších oktáv nelze než označit jako mimořádně kultivovanou a bez ohledu na to, jaké reprosoustavy připojíte, tak obě tři tisíce stovky zvládnou prezentovat bas nevtíravě a přitom s naprostou suverénnosti a pocitem rezervy.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 25

Na vokálu Eleanor McEvoy v "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) bylo cítit úplně stejnou samozřejmost, jakou elektronika předvádí v basovém spektru. Ta vyrovnanost, ta organizace, to vše prostě funguje - střední pásmo je lehké, otevřené, všechno má své místo a třeba z pohledu rozlišení dokáže sestava 3100 HV nabídnout doslova "bezbariérovou" srozumitelnost, kde hlas zní včetně těch nejnepatrnějších nádechů a výdechů, zní až syrově autentický, ale přesto prezentovaný bez únavnosti nebo stop útočnosti. Elektronika vám také předestře informace o jistém limitu transparentosti a T+A jasně ukazuje všechny plusy i mínusy nahrávek, aniž by vás ale u těch horších sestava odrazovala od dalšího poslechu. Je to tak nenásilně samozřejmá prezentace, že ve výsledku zůstává jako nejvýraznější prvek nahrávka samotná.

Nejvyšší frekvence v "Sex Without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) zněly čistě, přímočaře, ale ne suše či tvrdě. I tady je činel nádherně samozřejmý, přirozený a nekomplikovaný, má suverénně načrtnutou texturu a jasně zřetelnou plochu. Doprovázející vibrafon je odvážný ve své znělosti nebo objemu, ale přesto zůstává hladký, nenacinkaný a klidný. Navíc dokáže elektronika zcela přirozeně nabídnout celé spektrum odstínů, nuance jednotlivých tónů a jejich dozvuků, každý tón je krásně čistý a jasný, velmi tonálně věrný - prostě krásný.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 24

Přestože jsou oba komponenty už od pohledu muskulaturní a tak nějak podvědomě očekáváte dobrou dynamiku, to množství energie, tu razanci, tu výbušnost a kontrolu, to tak úplně od integrovaného řešení nečekáte. Schopnosti obvodů pracujících s vysokými proudy jsou dynamicky obdivuhodné - pulsující mohutná elektronická "Love is Gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) byla tuhá, precizní, beze stopy dynamické komprese, naplňující svými pulsy místnost už od tiché hlasitosti a suverénně stoupající až k úrovním, které doslova otřásají celým domem a to aniž by zesilovač byť jen naznačoval, že se blíží svým limitům. To sebevědomí, rychlost a důraznost, to vše je působivé - navzdory velmi vysoké cenovce je to opravdu, ale opravdu působivé.

Na "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) bylo znát, že T+A má nad signálem precizní kontrolu. Je až k nevíře, jak snadno přístroje oddělují jednotlivé linky nástrojů, jak tiché, doslova černé je signálové pozadí a jak samozřejmě, s jakou snadností a přirozeností odlišuje elektronika jednotlivé tóny a charakter jednotlivých nástrojů. Přehled v nahrávce je skvostný, jednotlivé vrstvy, jednotlivé nástroje, jednotlivé struny, všechno má své místo a všechno je prokreslené až k nejdelikátnějším detailům. Přes perfektní rozčlenění nahrávek vyznívá výsledný zvuk netechnicky, vlastně ve své přirozenosti až jednoduše, line se s lehkostí a uvolněností s puncem již nekompromisně dospělého high-endu.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 20

Úhledná zorganizovanost a organická přirozenost podporují také excelentní dojem prostorovosti nahrávek - v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) jako kdyby elektronika dala nahrávce šanci nádherně rozkvést, nástroje mají kolem sebe skutečný prostor, nejen prostou pravolevou nebo předozadní lokalizaci, ale skutečně vnímanou plasticitu s nádherně konturovanými nástroji, s obrovskou dávkou vzduchu okolo a s vnímáním pocitu interakce instrumentů s ambientním okolím. Technicky výjimečně přesná reprodukce je uvolněná, klidná a perfektně ohraničená, přehledná a konkrétní - prostě přirozená.

Dokonce i poměrně technicky limitovaná nahrávka, jakou je "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) nebyl žádný poslechový problém, nic, co by limitovalo zážitek. Ano, T+A vám dá jasně najevo, kde jsou limity, ale prezentuje nahrávku zorganizovanou, kultivovanou, urovnanou a vyzdvihuje třeba perfektní rytmus, nechává bez pocitu tlačení na pilu vyniknout energii a je naprosto snadné nechat se unést, zapomenout na techniku a jen tak si proplouvat hudbou, která vás vtahuje nikoliv finesami techniky, ale svou vlastní muzikální gravitací.

2019 12 20 TST TA MP3100 PA3100 HV 19

Základní všestranný přehrávač a základní integrovaný zesilovač z nejvyšší série německých T+A (byť tu slovo "základní" musí být bráno velmi opatrně) tvoří excelentní systém. Velmi drahý, ale rozhodně ne nejdražší na světě a přesto, v reálných podmínkách, tak dobrý, že nabízí drtivou většinu zážitků i ze světa ultra high-endových sestav. MP 3100 HV a PA 3100 HV těží naplno z ojedinělé technologie využívající vysoké proudy, elektronika nabízí perfektní kontrolu signálu i jakýchkoliv reprosoustav, nabízí prakticky neomezenou reprodukci z pohledu dynamiky, detailu nebo frekvenční vyrovnanosti. Dalo by se s trochou nadsázky říct, že všechno je prostě tak, jak to má být. Faktem je, že není potřeba žádných hlubších popisů - oba komponenty ze série 3100 HV patří k výjimečnému high-endu, který vám otevře svět hlubokého hudebního prožitku se vším všudy.

Kč 351 000,- - MP 3100 HV

Kč 414 000,- - PA 3100 HV

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ ultra precizní konstrukce

+ šířka výbavy přehrávače

+ konfigurovatelnost přístrojů

+ mimořádná kontrola reprosoustav

+ velmi solidně fungující ovládací aplikace

+ dynamická jistota a rezerva

+ precizní vyrovnanost, čistota i detailnost

ZÁPORY

- prakticky nic, byť vždycky lze jít ještě výš

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Altei | www.altei.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio