800 150 dynaudio partner

2019 09 30 TST T A TALIS S300 1

Německý výrobce T+A (alias Theory + Application, čili volně přeloženo aplikovaná teorie) byl založen na východě Vestfálska v roce 1978 a od té doby napíná své síly na vývoj a výrobu hi-fi techniky s akcentem na vědecké poznatky, logiku a racionalitu. S tou dnes vyrábí jak zesilovače klasického až ortodoxního střihu, tak třeba moderní CD přehrávače v kombinaci s DACy a streamery. Nemalou součástí firemního katalogu je ale i široká škála reprosoustav - celkem třináct modelů je uspořádáno do plných šesti sérií.

Druhá nejvyšší řada Talis je na světě plných 20 let a dnes nabízí jeden model regálový a jeden model sloupový, oba konstruované se stejným základním přístupem. To prakticky znamená hliníkové ozvučnice a péči věnovanou také estetické složce zážitku, takže nikde není ani stopy po šroubech nebo ostrých hranách. Ozvučnice obou provedení jsou směrem dozadu zakulacené, efektivně tak potlačují vznik vnitřního stojatého vlnění.

Talis S 300 pak patří mezi středně velké sloupky - s výškou 105 cm, šířkou jen 21 cm a hloubkou 28 cm váží poctivých 33 kg, za což mohou fortelné hliníkové profily. Ty jsou samozřejmě mimořádně tuhé, takže uvnitř není potřeba žádných složitých vzpěr. Vnitřek skříně vlastně není ani nijak moc tlumený, je tu jen čtveřice dvouvrstvých (bitumen a pěna) tlumících plátů na bočních stěnách. Vnitřní prostor ozvučnice je tak jedním velikým prostorem, z nějž vedou dlouhé plastové bassreflexové nátrubky. Středotónový reproduktor je netypicky uzavřen ve "zvonu" vlastní pracovní komory, tu - ač samozřejmě mnohem kompaktnější - má i reproduktor vysokotónový.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 2

Talis S 300 jsou koncipováno jako třípásmové, osazené jsou pak čtyřmi měniči, protože basová sekce je zdvojená. Stříbřité kónusy basových měničů mají průměr 17 cm, cívka pak 5 cm a závěs je zdvojený pro vysokou zatížitelnost. Reproduktor je vsazený do mírného zvukovodu. Podobný, byť menší, je i středotónový reproduktor, posazený mírně netypicky na samotný vrchol skříně - jeho membrána má průměr 12 cm. Posledním je pak opět stříbřitá kopulka reproduktoru vysokotónového, vsazená do oválného zvukovodu pro optimalizaci vyzařovací charakteristiky. Pro bezpečnost přes ni pak vedou dvě klenutá žebra. Všechny reproduktory by měly být výsledkem vnitrofiremního vývoje na míru právě řadě Talis.

Podobně eliptický tvar jako zvukovod mají i oba bassreflexové výdechy na zadní straně, kde jim společnost dělá už jen čtveřice křídlových reproterminálů.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 3

O konkrétních technologiích nebo součástkách se nicméně firma příliš nerozpovídává. Dozvíte se jen tolik, že třípásmová výhybka má přechodové body na úrovních 250 a 2 200 Hz, že celkový frekvenční rozsah (ač bez udané tolerance) dosahuje 25 - 35 000 Hz, že jmenovitá impedance činí 4 ohmy nebo že charakteristická citlivost (ačkoliv i zde bez uvedení podmínek) činí mírně nadstandardních 87 dB.

T+A Talis S 300 jsme poslouchali v prezentační poslechové místnosti dovozce, kde reprosoustavaám dělala společnost primárně sestava T+A MP 3100 HV / T+A PA 3100 HV, ale také T+A MP 2500 R a T+A PA 2500 R. Vše bylo propojeno kabeláží Oehlbach a T+A, porovnávalo se s Bowers&Wilkins 804 D3 nebo Sonus Faber Olympica II.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 4

Přestože Talis S 300 nejsou úplně malé, rozhodně se nedají počítat mezi kdovíjak obrovské reprosoustavy, stejně jako lze jejich basové měniče stěží označit za opravdu velké. I proto dozajista překvapí, jak hluboko, jak sebejistě, jak pevně a jak šťavnatě se pouští do hlubokých tónů. Vezměte třeba mocný bas ve "Way Down Deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) - je nádherně poddajný, netechnický a přesto už brilantně čitelný, je ho v objemu naprostý dostatek, aniž by přetékal. Nemáte prakticky šanci reprosoustavy zahltit takovým tónem, který by nezpracovaly. Je to šťavnatý bas s notnou, fyzicky citelnou váhou, bas, který dokáže zatřást podlahou a přesto je hlavně přirozeně pružný, prezentovaný s klidem a jistotou. Je to bas neinvazivní a přesto samozřejmý.

Vyznění vokálu Eleanor McEvoy v její "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) bylo také výtečně přirozené, vlastně až skromně nepředvádějící se - čistota je dvěma slovy plně dostačující, je taková, že nemáte pocit, že musíte něco řešit, zpěv přirozeně vystupuje do popředí, oddělený, konkrétní a snadno čitelný. Zvuk, pokud už má nějakou vlastní charakteristiku, je snad lehoulince jemnější, klidnější, i díky tomu ale vyznívá mimořádně nenásilně a kultivovaně, ve standardu už opravdu dospělého, autentického high-endu. Talis S 300 si nenárokují žádnou syrovou autenticitu, takový ten studiově přímočarý zvuk "až na kost" a přesto nabízí bohatý, sytý přednes bez tvrdosti, nechávající detaily vyplout s důstojností a v množství naprosto odpovídajícím čtvrtmilionové třídě.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 5

Fascinujícím způsobem "normální", rozuměj drahý čtenáři tedy přirozený a přesný, je také styl, jímž Talis S 300 prezentují nejvyšší frekvence. Vysokofrekvenční cinkot v "Sex Without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl ukázněný, čistý a nepřehnaný, ač plně dostačující v objemu. Cinkání je hladké, uměřené a precizně oddělné, přitom se nicméně netlačí kupředu, je prosté ostrosti nebo technicistní tvrdosti i při vyšších hlasitostech a naopak si zachovává lehkost a čitelnost i při hlasitostech až nočně šeptavých. Ani přímočařejší a ostřejší nahrávky vás tak neotráví, ale zároveň nepřijdete o žádný detail - je to velmi dobře vyvážená reprodukce bez manýrismu a efektů.

Talis S 300 nejsou z ranku takových těch prvoplánově výbušných a okatě dynamických, ale přesto cítíte, že - zejména jsou-li tedy řízeny přesnou a autoritativní elektronikou - jdou za signálem snadno, s lehkostí a bez předvádění. Na silou překypujících dynamických špičkách Guettovy "Love is gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) byl zvuk snad ne tak nadupadný, jak moderní styl káže, ale po chvíli si zvyknete na to, jak přirozeně působí přesnost a neefektnost. Reprosoustavy vlastně s klidem a nadhledem respektují dynamiku přicházejícího signálu a dokážou stejně sebejistě zahrát tišší pasáž i mocný výbuch.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 8

Přednes Talis S 300 je každopádně tak nějak netechnický, snad i hladký a neanalytický a přesto třeba v "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) snadno slyšíte jednotlivé instrumenty, oddělené a organizované. Reprosoustavy "stíhají", mají otevřený, svižný a kontrolovaný zvuk, který je nekomplikovaně přehledný a snadno v něm vyniknou textury jednotlivých nástrojů i doznívání tónů, nerozmazané a slyšitelné. Je to takový ten druh přirozené, autentické čitelnosti a detailnosti.

Hudební scéna v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) nebyla kdovíjak obrovská, ani tady se T+A nijak nepředvádí - pravolevé ukotvení nástrojů, jejich ohraničení, proporce; všechno je naprosto uměřené, tak nějak organicky spojité a úplně "normální". Zvukový obraz drží pohromadě a má hlavu a patu prakticky v jakémkoliv realistickém poslechovém natočení.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 11

Na technicky limitované "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) bylo jasně patrné, že přes svou zjevnou věrnost jsou Talis S 300 překvapivě tolerantní k zvukové nekvalitě a nechají vás užít si pulsující rytmus (ačkoliv ne zběsilý), vášeň a plnokrevnost (ač bez předstírání a zdůrazňování) a jako celek má hudba prostě šmrnc, jakkoliv vnímáte dynamickou plochost nebo tu a tam jadrnější sykavku. Vnímáte je, ale dohromady nepřekáží zábavnému zážitku.

Středně velké hliníkové sloupky Talis S 300 nás rozhodně překvapily - často fungují takováto řešení spíše jako luxusní ozdoby moderních interiérů, nežli jako nekompromisní high-endové nástroje pro opravdu věrnou reprodukci zvuku. T+A nicméně věrni své pověsti nabízí i u vlastně skladných a tak trochu designově koncipovaných reprosoustav frekvenční vyrovnanost s nástupem od až neuvěřitelně nízkých frekvencí, nabízí tonální nezabarvenost a přirozenost, nabízí snadno vnímatelné podání plasticity hudební scény a vůbec organizovaný, ale nepřidušený hudební zážitek, který má pěknou živost, ač jí okatě nepumpuje do prostoru. Je to prostě dospělá, kultivovaná high-endová reprosoustava, kladoucí důraz na přirozenou autentičnost.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, s aplikovanými na míru postavenými a spočítanými akustickými prvky a běžnou plochou závěsů, koberců a sedačky.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na křivce frekvenční odpovědi je vidět, že Talis S 300 skutečně zahrají plnohodnotně už od 28 Hz a reálně uslyšíte i deklarovaných 25 Hz (propad na 48 Hz je zjevným produktem příliš malého prostoru), drží se pak v reálném světě vlastně v excelentně vyrovnaných mezích. 30 - 20 000 Hz se v klidu vejde do ideálu +/- 3 dB, jen s malým akcentem ve středním rozsahu. Je nicméně patrné, že tu nejsou žádné propady, žádné nectnosti, je to zjevně perfekcionisticky navržená reprosoustava, která funguje jak má v přímé ose i pod úhlem. Reálně nelze Talis S 300 co do naměřených hodnot nic vyčítat ani při jejich vysoké ceně.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Na impedanční křivce je vidět, že výrobce se snažil její průběh kompenzovat a tak jsou tu jen naznačeny první peaky, čímž lze spíše jen odhadnout, že bassreflex má naladění na 30 Hz. Talis S 300 jsou poctivě deklarované jako 4 ohmové, možná si na 100 a 500 Hz sáhnou i o kousíček pod tuto hodnotu. Důležité nicméně je, že křivka je zcela prostá nějakých prudkých změn, diskontinuit nebo jiných artefaktů, které by vypovídaly buď o vnitřních rezonancích, vibracích kabinetu nebo třeba stojatém vlnění. Zřejmě poměrně komplexní frekvenční výhybka se pak projevuje také na průběhu křivky elektrické fáze, nicméně ani zde není nic, co by neměla adekvátní elektronika v této cenové relaci zvládnout. Celkově budou Talis S 300 poměrně nekonfliktními partnery.

2019 09 30 TST T A TALIS S300 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 257 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ moderní šik vzhled

+ překvapivě přirozené tonální vyvážení

+ na kompaktní ozvučnici hluboký a jistý bas

+ měkká poddajnost a netechničnost reprodukce

+ notná dávka energie, kterou dokážou předat

ZÁPORY

- nic, je to technicky brilantní reprosoustava

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Altei | www.altei.cz 

Image Audio |  4CE Distribution, s.r.o.

Xavian - luxusní ručně vyráběné reprosoustavy

Poslechová akce T+A a Fischer&Fischer

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4] / [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

AV Integra - akce Peníze zpět 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Bowers Wilkins Formation 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

Gramofon VPI Studio Špalíček - Ostrava 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

Audio Video Show Praha 2020

corner amarock studio