Britové v Musical Fidelity mají s konstrukcí sluchátkových zesilovačů velké zkušenosti. Však kdo by neznal snad až ikonické válce X-CAN, případně konzervativnější krabičky V-CAN v mnoha vývojových verzích? I v současném katalogu najdete ideové nástupce, ať už se jedná o levný stroj V90-HPA, nebo stále dostupný, ale už výrazně dospělejší M1HPAP, který si dnes představíme.

HPAP patří papírově do druhé nejnižší firemní série M1, ale je to patrně hlavně kvůli tomu, že puristicky pojatému sluchátkovému zesilovači sluší kompaktní formát i nevysoká cena, typická pro tuto řadu. Návrh vnější slupky M1 HPAP (HeadPhone Amplifier / Preamplifier) se rozhodně povedl, snoubí v sobě robustní linie, které sdílí s celým výrobním programem včetně velkolepé vlajkové lodi M8 PRE / M8 700m. Ostré hrany, skvěle zpracovaný kov, velké nožky a šarmantní, decentní vzhled tak trochu připomínají Petera Dinklage. Jestli nevíte kdo to je, tak takový ten ne zcela plnohodnotně vzrostlý muž s velkým charismatem, hrající třeba okouzlujícího Tyriona Lannistera ve Hře o trůny. Ve zkratce tím chceme říct vlastně jen to, že i když je M1 HPAP maličký kousek elektroniky, okouzlí vás stejně jako leckteré velké, mocné zesilovače.

Jednoduché křivky 3,5 kilogramového zesilovače se ukrývají na půdorysu 22 x 30 cm (š x h) s výškou pouhých 10 cm. Snadno tak může stát na vašem pracovním stole, ale nezanikne ani ve společnosti „plnoformátových" komponentů. Z celého přístroje dýchá hodnotné zpracování a je radost se jeho jednolitých částí byť jen dotýkat.

Elegance září hlavně z čelního panelu – tomu dominuje velký (tedy aspoň v poměru k přístroji samotnému) ovladač hlasitosti v přesném prostředku. Jeho chod je perfektní, plynulý a jemný, vzbuzující už na dotek pocit linearity a přesnosti. Vpravo jsou dva velké konektory pro 6,3 mm jacky „dospělých" sluchátek – jsou zapojeny paralelně a není možné je nijak vybírat. Vlevo je stříbrný proužek s modelovým označením a u spodní hrany droboučké elektronické spínací tlačítko a třípolohová kovová páčka pro výběr aktivního vstupu. Manipulace s ní je skutečně příjemná a potěšující, navzdory vší příjemnosti jsou ale oba prvky přeci jen příliš velké a komfort jejich každodenního používání je tak nějak na hraně.

Boky a horní strana jsou naprosto jednoduché a střízlivé, zadní strana pak působí precizně organizovaná. Trochu netypická je však skladba konektorů, alespoň pro rok 2014. Jsou tu tři vstupy – dva jsou klasické linkové v podobě nesymetrických RCA konektorů, třetí je USB typu B, díky kterému M1 HPAP slouží jako externí zvukové zařízení. Protože použitý čip už není vysloveným nováčkem, je jeho rozlišení omezeno na Red Book standard, tedy 16 bitů a 44,1 kHz. Je to rozhodně škoda, i kdyby to mělo přidat tisícovku či dvě ke konečné cenovce, stálo by nejspíš za to podporu vysokého rozlišení implementovat. K dispozici máte vedle vstupů i dvojici výstupů – buď smyčku s linkovou úrovní, nebo plnohodnotný variabilní výstup (oboje v podobě RCA konektorů), díky kterému bude tenhle drobný sluchátkový zesilovač moct fungovat i jako řídící zesilovač třeba pro aktivní reprosoustavy (opět ideální řešení pro pracovní stůl).

Uvnitř krabice M1 HPAP se skrývá klasická polovodičová koncepce, pracující v čisté třídě A. Základem všeho je poměrně rozměrné trafo, napájecí sekce umí dodat vysoké proudy při zachování nízkého šumu. Sluchátkový zesilovač od Musical Fidelity pracuje s poklesem -3 dB ve frekvenčním rozsahu 15 – 75 000 Hz, odstup signálu a šumu je špičkových 109 dB a celkové harmonické zkreslení, měřené mezi 10 a 20 000 Hz nepřekročí 0,008%. Výstupní výkon výrobce neudává, ale ani během hlasitého poslechu náročných sluchátek jsme neměli pocit nedostatku, takže bychom se mohli svorně shodnout na krásné „britské" hodnotě, které zavedl do technických specifikací Rolls Royce – „výkon je dostatečný".

Musical Fidelity M1 HPAP jsme poslouchali s různými sluchátky – jmenujme Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8, Bowers&Wilkins C5, z těch high-endových třeba OPPO PM-1. Porovnávali jsme s naším redakčním ASUS Xonar Essence One MUSES, ale také se sluchátkovým výstupem NAD C370 či mobilním beyerdynamic A 200 p (což je vlastně Astell&Kern AK10).

M1 HPAP se nezdá, ale je to skutečně dobře navržený zesilovač s dostatkem energie a kontroly. Už od velmi nízkých hlasitostí zvládá do jakýchkoliv sluchátek „dýchat", tedy protlačit energii nástrojů a pocit vzduchu kolem nich. Výborně je to cítit v „Sensual World" z výběrové desky „Director´s Cut" od Kate Bush. Celé reprodukované pásmo je plně v režii zesilovače, vše má jasné kontury a díky dobré definici vše působí živě.

Stingova „Soul Cake" ze „zimního" disku „If on a winter´s night" má velmi dobrý timing, nebo spíše „flow", pocit plynulosti, tekutosti a rytmičnosti, díky které plynete kupředu spolu s hudbou. Vše má spád a roztančený rytmus je pohlcující. Právě zde je také cítit, že žádné z pásem nemá navrch nad ostatními, byť přirozenou dominanci mají hlavně vokály.

Výrazné, ale ne pronikavé a M1 HPAP tu naplno prokazuje svou patrně největší přednost – skutečně perfektní rozlišení. To vás vlastně až zaskočí, u elektroniky této úrovně je to charakteristika rozhodně neobvyklá. „The boy in the bubble" v cover verzi od Patti Smith je nasycená detaily – dlouhé dozvuky nástrojů, syté, znělé a informačně bohaté činely, byť nikterak netlačící. Nejlepší na těch detailech je fakt, že nemáte pocit, že by někdo tlačil na pilu, přesto vyplývají na povrch znatelně, silně a jasně.

Parádní kontrolu nad celým signálem si Musical Fidelity M1 HPAP zopakoval i u syntetických, tvrdých a houpavých basů v „Oh Yeah!" od Yello – bas dokázal podat právě tak, jak má být (tedy houpavý, kontrolovaný, tvrdý a sebejistý, byť prostý vulgárnosti). M1 HPAP je fantastický režisér zvukového zážitku a zpod jeho taktovky nedokonalosti nevychází. Bas je velmi konkrétní, přesný, má sílu a ten skvělý konečný důraz. Zvuk se ani při vyšších hlasitostech nevymyká kontrole.

Hlas Lany del Rey v signlu „Born to die" ze stejnojmenné desky je radost poslouchat, tak jasnou přesvědčivost v sobě nese. Nebo třeba úvodní prskání ohňostrojů je tak věrné a explozivní, že máte pocit, že vám kolem hlavy skutečně vybuchují miniaturní nálože. Je to luxusní... Vokál je pak čistý, sugestivní a výborně propojený s ostatními pásmy. Platí to dokonce i u průměrné, nijak audiofilsky nahrané desky, jakou za sebou Lana nechala. M1 HPAP je tolerantní a ve své muzikálnosti umí „rozsvítit" libovolnou skladbu.

Na malý přístroj umí nabídnout M1 HPAP excelentní dynamické schopnosti. S přehledem uřídí a zorganizuje i Mozartovu „Eine kleine nachtmusik, K 525" z desky „Selections by Accuphase". Hudba se nedere kupředu, ba naopak je velmi uvolněná, když ale zaberou velké smyčcové nástroje, zvuk zaplaví vaše zvukovody svou velikostí. Úplně cítíte tu odpočívající rezervu kdesi na pozadí – jen vaše uši a dynamika nahrávky určují, co vydržíte a co si do hlavy pustíte. S přesnou a velmi lineární regulací hlasitosti si snadno nastavíte požadovanou úroveň hlasitosti. Pak už jen čekáte, kdy vás nástroje vtáhnou – a že jim to jde velice snadno.

„Darkness" z alba „UP" od Petera Gabriela přímo přetéká detaily a informacemi, které se velmi snadno spojují do zvukových celků a jen skutečně excelentní elektronika je rozebere a přednese posluchači. M1 HPAP je velmi blízko k ideálu, což u sluchátkového zesilovače střední třídy rozhodně můžeme považovat za velmi dobou zprávu. Kontrolu a rozlišení M1 HPAPA poznáte tak, že si i v děsivé kakofonii zvuků v některých hudebních pasážích budete moci číst jako v otevřené knize. Třeba když za tou syntetickou, tvrdou, energickou stěnou najednou objevíte klasické dřevěné perkuse, to je vysloveně radostný okamžik. Musical Fidelity se neštítí ani tenoučkých, tichoučkých, až vlasových tónů kovových perkusí, které zní nádherně jiskrně a opravdu velice tence a přesně.

Musical Fidelity M1 HPAP můžete využít také jako předzesilovač, byť brilanci, jakou nabízí v roli sluchátkového zesilovače spíše nedosáhnete. Nicméně díky plynulé, přesné regulaci hlasitosti a transparentnosti to není problém.

Relativně drobná krabička Musical Fidelity M1 HPAP by měla patřit do velmi úzkého výběru těch, kteří hledají mimořádně transparentní, rychlý a přitom „áčkově" věrný a dynamický zesilovač pro svá sluchátka. Je nakonec jedno, jaká k tomuto přístroji připojíte, zvládne každá. Umí nádherně podat barvy i dynamiku, rozhodně nejsilnější stránkou zůstává ale úchvatné, úchvatné rozlišení a muzikálnost, harmonizující vaší hudební sbírku, ať už posloucháte co chcete. M1 HPAP není analyticky striktní, je rychlý, čistý a jasný – na překonání takového tonálního a informačního bohatství, na překonání té famózně přesné regulace hlasitosti budete muset vynaložit minimálně troj-, možná i čtyřnásobek hodnoty M1 HPAP, což z něj činí jednoznačně, bezvýhradně skvělou investici. Být tu ještě podpora vysokého rozlišení po USB a nějaký ten digitální konektor (klidně za drobně vyšší cenu), byl by tohle už NAPROSTO dokonalý sluchátkový zesilovač.

Kč 16 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vynikající rozlišení

+ slušná dynamika

+ schopnost zvládnout i náročnější sluchátka

+ elegance a pěkná stavba

+ je to vlastně jednoduchý, ale dobrý předzesilovač

+ vlastně výhodná cena

ZÁPORY

- chybí podpora vysokého rozlišení přes USB

- když už je uvnitř DAC, proč tu není optika / koax?

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: SmartHiFi | www.smarthifi.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha