Jistě jste si všimli, že se na Hi-Fi Voice snažíme občas ukázat i produkty přesahující běžný rámec high fidelity, obzvláště pak techniku na pomezí (občas i daleko za pomezím) studiového vybavení. Hlavně pak proto, že studiový zvuk by měl být vždy právě ten nejvěrnější a protože za pomoci takového vybavení vznikají nahrávky, které pak toužíme co nejvěrněji zreprodukovat. Svou roli určitě hraje i osobní náklonnost přesnému, „rovnému" zvukovému podání. Jedním z tradičních výrobců studiového vybavení je i německý Sennheiser, jehož monitorovací sluchátka se mezi profesionály těší výjimečně pozitivní pověsti.

Jedním z nejnovějších zástupců profi segmentu, ovšem právě se zmiňovaným přesahem i pro domácí milovníky věrné reprodukce, jsou sluchátka HD 26 Pro, rozvíjející koncept již tradičního modelu HD 25 (vyskytujícího se ve verzi II, Basic a Aluminium). Jejich hlavním cílem není ohromující vzhled, ale maximální pohodlí – zvukoví technici přeci jen musí trávit se sluchátky na uších mnoho a mnoho hodin na každodenní bázi.

Na první pohled vypadá konstrukce HD 26 Pro poněkud zmatečně, rozhodně však maximálně účelně a technicistně. Vzhledovou dominantou jsou masivní mušle a rozdvojený hlavový most. Celou stavbu sluchátek vám spíše než slovní popis přiblíží fotografie, ale úplně nejlépe snad to, že při usazení na hlavu se HD 26 Pro pevně přitisknou a i přes velkou kontaktní plochu dvou nijak přehnaně polstrovaných temenních mostů nemáte pocit, že byste vůbec něco na hlavně nesli. Dost možná za to může i relativně nízká hmotnost 180 g.

Jediné místo, kde tlak cítíte, jsou vaše uši – HD 26 Pro jsou usazeny přes uši a přeci jen jsou kvůli maximálnímu odhlučnění relativně těsné. Nikoliv však nepohodlně, ani po pár hodinách poslechu nectíte víc, než stále stejný tlak, žádnou bolest. Mohou za to i nepřehnaně vysoké, ale měkoučké náušníky.

Pohodlí je vůbec jednou z hlavních výhod HD 26 Pro. Týlní most se pěkně rozevře a dosedne na příjemná místa, přívodní signálový kabel vede jen do jedné mušle, navíc je docela tlustý, navíc je jeho pevnost podpořená Kevlarovými vlákny a před vstupem do sluchátek ještě zakroucený do několika spirál, které nejen pohlcují přenos nežádoucích dotekových zvuků, ale také snižují tah kabelu. Celkově jsou jednoduše Sennheiser HD 26 Pro nebývale pohodlná sluchátka.

Druhotným, ale neméně cenným přínosem vyššího přítlaku mušlí a celé konstrukce je i vynikající odhlučnění, HD 26 Pro vás téměř úplně odstřihnou od okolního světa (pasivní utlumení činí 18 dB). Můžete díky tomu ubrat na hlasitosti poslechu, což je zdravé i pro ušní aparát. Pro méně zodpovědné zvukaře a posluchače je tu přeci jen ještě ochrana ActiveGard, omezující příliš hlasitý signál, který by již mohl vést k poškození sluchu. Funkci lze vypnout, pak můžete využít maximální akustický tlak 128 dB, jinak jej tato ochrana omezuje na povětšinou naprosto dostatečných 105 dB.

Z profesionálního prostředí pochází i dynamické měniče, odvozené z těch v HD 25 II, výrobce však nijak zvlášť nespecifikuje jejich úpravy. Stejně tak impedance 100 Ohm zjevně není určená tak úplně pro prostředí mobilního přehrávání, budete potřebovat ideálně dedikovaný sluchátkový zesilovač. V případě, že byste snad chtěli sluchátka přeci jen připojit k nějakému mobilnímu přístroji, stačí jen odšroubovat masivní 6,3 mm koncovku kabelu, pod ní je klasický 3,5 mm jack.

Dynamická uzavřená sluchátka Sennheiser HD 26 Pro jsou schopna vyzářit frekvence 20 – 18 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 5 dB, pokles nejvyšších tónů je na hranici 20 000 Hz už -10 dB.

Sluchátka HD 26 Pro jsme poslouchali na dvojici sluchátkových zesilovačů ASUS – Essence One MUSES a Essence III, zdroje signálu byly primárně také tyto dva přístroje, případně Pioneer BDP-LX71 a Mede8er MED1000X3D. Signálovou kabeláž dodal QUAD, Eagle Cable, Monster Cable a KrautWire. Pro srovnání jsme měli k dispozici Sennheiser IE 8, Koss Porta Pro CZ, Bowers&Wilkins C5 a k testům propůjčené PSB M4U-1 a M4U-2, KEF M500 a M200 a také NAD Viso H20.

Už od prvních chvil je jasné, že HD 26 Pro pochází ze studiového světa. Jejich přednes provází velká autorita, energie a detailnost, na rozdíl od typicky ultra-přesného zvukového podání zvukařských nástrojů se tu ale mihne i muzikálnost. Třeba „Kuku a koko" z posledního alba „Vlci u dveří" uskupení Umakart se nese hlavně kolem nádherně přirozeného, do detailu prokresleného vokálu Jaromíra Švejdíka. Bohatství servírovaných detailů vám díky velké transparentnosti „dojde" až po chvíli poslechu, tak přirozeně se celá reprodukce tváří a tak snadno plyne. Na poměrně kompaktní velikost (i když je fakt, že mušle jsou protažené poměrně dost směrem „ven") umí Sennheiser HD 26 Pro vyprodukovat i hodně nízké tóny s neutuchající energií a důrazem. Elektronický syntezátorový podkres skladby je perfektně artikulovaný, jednotlivé tóny jsou pevné jako skála a servírované s energií pneumatického pístu.

Lehké membrány HD 26 Pro reagují na přechody tónů s až udivující rychlostí a lehkostí. Úder paliček do blány bubnu v „Misery" od „Dave´s True Story" je suchý a rozhodně nadprůměrně rychlý. Se stejnou rychlostí se membrána také ustálí a tím vzniká dojem naprosto perfektní kontroly a lehkosti. Když se rozezní cinkající perkuse a činely, jejich objem je spíše uměřený, hlavní ale je naprostá nepřítomnost agresivity v těchto vysokých polohách, ať už hrajete jakkoli chcete nahlas. Možná se vám bude zdát, že spodní oktávy jsou naopak trochu ošizené, že by měly být bohatší a mohutnější, ale není tomu tak – Sennheiser je má pouze pod naprostou kontrolou a jsou tak nesmírně čisté a přesné.

Střední a vysoké tóny jsou také velice bohaté na detaily, ať už tu mluvíme o vokálech Barb Jungr či Enyi, nebo o pianu první jmenované ve „Wichita Lineman", či ambientní atmosféře v „May it be" té druhé. Zvuk piana vás neoslní výraznou jiskrností, ta ale přichází do reprodukce ještě v o krůček vyšší třídě. HD 26 Pro sází spíše na čistotu a určitou odměřenost. Velmi dobře se ale inženýrům v Sennheiser podařilo vyvážit strohost a muzikálností, takže i když jsou HD 26 Pro studiově upřímné, zjemňují výsledný dojem poměrně „masitým" přednesem, kde není po chladu a mechanické techničnosti některého studiového vybavení ani památky. Zdůrazněme, že jde o kombinaci neobvyklou a hlavně příjemnou.

Ani příjemnost však nezabrání sluchátkům rozebrat zvuk až téměř do mrtě – pro další krok směrem k důslednější zvukové pitvě budete muset sáhnout třeba po firemních HD 700, nebo beyerdynamic T 90 a vůbec obdobné kategorii. I s HD 26 Pro dosáhnete ale naprosto dostatečného rozlišení, zmiňovaná „May it be" vám dá „počíst" v drobných, nenápadných zvucích v pozadí, které i na leckterých stejně drahých sluchátkách působí spíše jako jednolitá syntetická zvuková stěna.

Co vás rozhodně nadchne, to je schopnost udržet si svou čistotu a charakter při libovolné hlasitosti. „Mmm mmm" z desky „God shuffled his feet" od Crash Test Dummies zůstala dobře čitelná i při minimální hlasitosti, kde pravděpodobně nikdo z nás neposlouchá ani kdyby těsně vedle něj někdo spal, stejně tak ale se ale základní charakteristiky nedotknulo ani zvyšování úrovně až k téměř bolestivým a dlouhodobě nepoužitelným hodnotám. Sennheiser HD 26 Pro jsou tak čisté, lehce a samozřejmě hrající, že není zase tak těžké se zapomenout na nadstandardně vysoké hlasitosti, což může dlouhodobě vést až k poškození sluchu – takže opatrně, i když je tu pečlivě chránící ActiveGard!

Zjevně lehké a s živelnou radostí reagující membrány vykreslily skutečně skvěle i dynamiku Vivaldiho „Laudamus" ze sampleru Audio Digital Masters III. Dobře se tu také podařilo rozložit skladbu do přehledných vrstev, takže je perfektně přehledná, nástroje jsou pečlivě oddělné a čistě ohraničené. Celkový dojem je opět naprosto samozřejmý, přirozený co do barev a textur.

Na to, že jsou Sennheiser HD 26 Pro původně zamýšleny jako čistě profesionální nástroj, mohou toho mnoho nabídnout i náročnému domácímu posluchači. Nebude to patrně design (byť jsou tací – třeba my – kteří industriální účelnost oceňují), ale určitě to bude pohodlí, schopnost uzavřít vás (ve fyzickém slova smyslu) do světa reprodukce a tu nabídnout po všech směrech čistou, spořádanou, nijak nevyčnívající a přitom navýsost věrohodnou. Cena za pořízení relativně malých a nenápadných sluchátek není nízká, odmění se vám ale fyzickým i hudebním pohodlím na 100% při každém jednom poslechu.

Kč 7 750,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fortelná stavba

+ velmi pohodlně se nosí

+ uvolněný, transparentní zvuk

+ izolace od okolního ruchu

+ detaily a dynamika

ZÁPORY

- pokud překousnete jejich účelový vzhled, pak vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Panter | www.sennheiser.cz 

 

Přenosky Ortofon

Xavian Stella Esclusiva

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSMART | Chord Hugo 2

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio