800 150 dynaudio partner

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 1

Angličtí Bowers&Wilkins (toho času čerstvě v nadějném partnerství se skupinou Sound United – Denon / Marantz / Classé / Polk / Definitive Technology…) mají ustálenou nabídku reprosoustav a za poslední roky se s jejich inovacemi drží trochu více při zemi. V roce 2020 pak ale nabídli „oprášenou“ variaci svých modelů střední kategorie ze série 700, jimiž navazují na nějakých 30 let tradice označování upravených a speciálních výrobků přídomkem Signature.

Úpravy jsou to nicméně decentní, zakládající se zejména na přepracované frekvenční výhybce a na výrazné přidané hodnotě luxusního povrchového provedení, jinak zůstávají předělané větší 705 Signature i menší 705 Signature stále věrné původnímu konceptu.

V praxi to znamená, že 705 Signature jsou stále regálovými reprosoustavami s čistě pravoúhlou ozvučnicí a charakteristickým řešením tweeteru odděleného na horní straně skříně. Toto esteticky neokoukané řešení vynikne o to víc, že výrobce pro tuto novou variantu zvolil luxusně vypadající tmavou ebenovou dýhu s překrásným hlubokým lakem. Oproti původní verzi je odlišná ještě mřížka kryjící vysokotónový reproduktor (ale jen svou stříbrnou barvou).

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 2

Vepředu tak najdete v hlavní mase ozvučnice vsazený středobasový reproduktor s elegantně zakrytým košem. Membrána má průměr 16,5 cm a je vyrobena z vlastního firemního materiálu Continuum. Jde o materiál, kterým Bowers&Wilkins nahradili proslulé žluté kevlarové membrány a který se od zmíněného materiálu liší nejen stříbrnou barvou, ale také tím, že je výrazně pevnější a zároveň výrazně lehčí, přičemž jde ale stále o „tkaninu“ z umělých vláken.

Vysokotónová membrána je také stále stejná – v šasi pracně vyfrézovaném z jediného hliníkového ingotu je tlumená komora a z vnější strany kouká čočka uhlíkové membrány o běžném průměru 2,5 cm. Oddělením tweeteru si vývojáři už dlouhá léta slibují nižší zkreslení vysokých tónů díky praktické absenci přenosu vibrací od velkých měničů.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 3

Kabinety jsou v základu vyrobené stále ze stejných MDF profilů s poctivým vnitřním řešením rozpěr, jsou spíše vysoké, úzké a hluboké (výška 40,7 cm, šířka 28,5 cm a hloubka 30,1 cm), váží pak poměrně poctivých 9,3 kg.

Zadní stěna hostí v úrovni osy středobasu zasazený bassreflexový port, jeho vyústění dle standardu Flowport je poseto malými proláklinami, které zklidňují proudění vzduchu a omezují tak vznik nežádoucích zvuků. Ve vaničce, která se bezprostředně napojuje na reflex, jsou zasazené dokonce dva páry terminálů pro možnost bi-ampingu / bi-wiringu. Vespod je ještě elegantní kovový štítek, který stvrzuje příslušnost tohoto modelu do prémiové rodiny Signature.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 7

Jak už bylo řečeno, v koncepci se mezi základním modelem 705 S2 a upraveným 705 Signature nezměnilo nic, nezměnily se nicméně ani technické parametry. Stále platí frekvenční odezva 50 – 28 000 Hz (+/- 3 dB), stále platí jmenovitá impedance 8 ohm (s přiznaným poklesem na 3,7 ohmu) a stále platí charakteristická citlivost 88 dB / 2,83 V / m. Blíže nespecifikovaná změna tak proběhla jen na komponentech frekvenční výhybky.

Bowers&Wilkins 705 Signature jsme poslouchali v showroomu dovozce, kde hrály jednak vedle standardního modelu 705 S2 (což bylo primární porovnávání), jednak vedle 702 Signature a klasických 702 S2, případně se porovnávaly také s modely 802 D3 a 800 D3. Hrálo se na elektronice McIntosh – přehrávači MCD600, předzesilovači C2700 a bi-ampingových monoblocích MC901. Propojeno bylo kompletně nejvyššími modely signálových, napájecích a reproduktorových kabelů InAkustik AIR.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 8

Oproti výchozímu provedení nabízí 705 Signature slyšitelně dospělejší a lépe definované basové pásmo, je otázka, zda díky tomu, že se zmenšila energie ve středo-výškovém rozsahu, nebo se nějak změnila i topologie výhybky. Faktem ale je, že basová linka v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) byla na poměrně kompaktní ozvučnice slušně hluboká, byť ne nějak šokujícím způsobem, jde spíše o celkově výraznou, energickou a dobře kontrolovanou reprodukci s „odpichem“, oproti „nesignaturnímu“ modelu je bas zřetelnější a strukturovanější, také jaksi pružnější. Někomu může chybět dominantnější podání nejhlubší polohy baskytary, ale to se dá snadno dohnat bližším přisazením k zadní stěně.

Ještě výrazněji se zdá proti původní verzi být jasnější a zřetelnější střední pásmo, konkrétně třeba hlas Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) byl moc pěkně detailní a soustředěný, bylo cítit, že v reprodukci je dominantním prvkem, dokonce i transparentnost byla opravdu moc hezká a přes vší technickou preciznost není zvuk 705 Signature mechanický nebo odtažitý, i v tom je jaksi příjemnější, než u „standardní“ verze. Nemáte úplně pocit nějaké veliké plnosti, ale už je tu spousta informací, je tu pocit znělé lehkosti a kontrolovaného dění. V porovnání s běžnou sedm set pětkou pak ani jadrnější sykavka není tak vyhraněná a nechá vás poslouchat snáze a na vyšší hlasitost.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 18

Největší změnou ale rozhodně prošly nejvyšší frekvence, respektive ty, které má na starosti vysokotónová kopulka – cinkot činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl na jednu stranu lépe čitelné a přesnější, měl rozhodně výrazně přirozenější tonalitu, na stranu druhou výšky byly výrazně klidnější a pocitově také jemnější, aniž by se ale ztratil ten pocit excitované energie a konkrétnosti, snad jen zmizel ten dotek tvrdosti a chladnosti. Výšky jsou také skutečně velmi analytické, ale v modelovém provedení Signature kultivovanější a přirozenější formou.

Také se zdálo, že prostá změna na frekvenční výhybce změnila zvuk v živější a „ochotnější“, takže dynamika mocných bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111130) byla méně „nucená“ a každý úder a následná rezonující masa mohutných nástrojů se zdají být o krok samozřejmější, jakkoliv i 705 Signature mají zřetelný limit v pocitu plnosti a hrají stále spíše na přesnost, analytičnost a konkrétní „zařezávající“ notu, než na takový ten tučný a bohatý zvuk. Rozhodně si ale 705 Signature nechají pěkně „naložit“ a mohutné zvuky je ani při vyšší hlasitosti nijak zásadně neznervózní, což je na regálovky velmi slušný výkon.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 12

Na první dobrou se nezdají být 705 Signature tak zřetelně analytické jako 705 S2, ale je to jen vjem způsobený menším podílem výšek na celkovém zvuku, takže ten není tak „jasný“ a „otevřený“. Navzdory tomu byla v přímém porovnání „Fortysomething“ od Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) informativnější a pestřejší u 705 Signature, než u běžné verze. Stále máte pocit, že zejména střední pásmo je až exponované a výrazné, celkově je ale zvuk klidnější, než u výchozího provedení a přesto stejně nebo i více detailní, jako kdyby se reprodukce tolik nesnažila a byla celkově samozřejmější.

V podání prostoru stereofonní scény se toho mnoho nezměnilo a pokud, jsou to nuance. Fakticky ale „Dream about you“ od Evy („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) hrála s výtečnou lokalizací nástrojů v pravolevém, ale i předozadním prostoru, jakkoliv mají 705 Signature tendenci ke směrovosti a je nutné podřídit jejich pozici konkrétní akustice a situaci. Není úplně nejlehčí najít jim správné místo, začít byste měli s vágním namířením tweeterů na uši tak, aby se osy protínaly lehce za vámi a odtamtud už je třeba natáčet tak nějak podle vkusu. Aby zvukový obraz zůstal plastický a přehledný, je třeba také udržet střední vzdálenost (2,5 – 3 m od posluchače), naproti tomu u šířky to můžou být klidně i 3 metry a o něco víc, aniž by se scéna roztrhla.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 13

Popíková „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) byla lehce limitovaná energií v basech pod cca 70 Hz, tam chybí 705 Signature trochu odvážnější „zabublání“, ale zase cítíte, že když přijde výbuch energie, mají Bowers&Wilkins švih a pevnost, jsou docela svižné a kontrolované. Otevřený a transparentní zvuk je poměrně dost informativní i z pohledu kvality nahrávek, takže jakkoliv i tady vnímáte hodně energie a schopnost ji prosadit, vnímáte také jisté hranice kvality nahrávky – jestli jste ten typ, který to tak (až „studiově“ napřímo) má rád, pak v pořádku, ale úplně „easy“ poslech to není.

Už původní 705 S2 byly zajímavé reprosoustavy, jakkoliv s vlastním charakterem, patrným zejména na vrchních frekvencích, kde upravená verze 705 Signature působí výrazně kultivovaněji a krotčeji, přitom se ovšem zdá být o něco informativnější. Největším tahákem je bezesporu luxusní, opravdu krásné provedení s podmanivou lakovanou dýhou, zvukový rozdíl je patrný, ale spíše jde o „doladění“ a o kultivovanější projev, než o něco, co by vás přimělo okamžitě 705 S2 zahodit a jít si koupit 705 Signature. Pokud vám nicméně na sedmistovkách trochu přebývalo v energii středů a výšek, u 705 Signature najdete audiofilštější a relaxovanější styl, kterým zvuk smývá to potenciální riziko ostrosti na nějakých kmitočtech – dá se říct, že tak jako je vyleštěnější a luxusnější 705 Signature zvenku, tak je „vypucovaný“ a hezčí po zvukové stránce.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkovou akustikou a panely Vicoustic.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Naměřená frekvenční odezva ukazuje na poměrně zdůrazněné pásmo nejvyšších tónů mezi 5 a 15 kHz, stejně jako akcentovaný basový rozsah mezi 70 a 150 Hz. Zdůraznění na 1 500 Hz může být způsobeno interakcí měničů kolem přechodové frekvence. Faktem ale je, že mimo přímou osu se chování 705 Signature výrazně zlepšuje a jsou tak dost možná koncipované spíše aby stály rovnoběžně se zadní zdí. V plné síle začínají ve volném prostoru hrát od cca 60 Hz, byť v menších vhodných místnostech budou mít basu patrně dost. Celkově je nicméně znát, že Bowers se snaží nabídnout výraznější bas, pěkně vyrovnané střední pásmo a „neukřičené“ výšky (což je v souladu s poslechovými dojmy) a přestože pásma nejsou úplně ideálně spojitá, každé je samo o sobě poměrně lineární.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 m2

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 m3

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními dvěma peaky na impedanční křivce naznačuje ladící frekvenci bassreflexu někam kolem 30 Hz, respektive ještě kousek pod tuto hranici, což je na takhle kompaktní reprosoustavy opravdu hodně nízko. Nejnižší bod na křivce leží u úrovně 3 ohm kolem 120 Hz a pak ještě u 650 Hz. Není tu nicméně vidět žádné nespojitosti nebo drobná zvlnění, která by napovídala o přítomnosti nežádoucích rezonancí uvnitř ozvučnice. Elektrická fáze je vcelku disciplinovaná, nejsou tu žádné prudké změny nebo extrémní výpady z optimálního rozsahu a pokud jsou, tak jak je běžné, třeba u basových frekvencí, je tu i vysoký impedanční peak a tím by nemělo docházet k „vysávání“ zesilovačů. Celkově jsou 705 Signature standardní zátěží bez nežádoucích překvapení.

2020 10 30 TST Bowers Wilkins Signature 705 m4

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓ ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 69 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ opravdu exkluzivně krásná dýha v hlubokém laku

+ výrazně klidnější vysokofrekvenční odpověď než u „základního“ modelu

+ zdá se, že v přímém srovnání je i bas důstojnější a propracovanější

+ velmi slušné rozlišení

+ umí hrát nahlas bez pocitu „rozsypání“

ZÁPORY

- příplatek oproti „standardu“ je znatelný, ale dostanete za něj nezpochybnitelnou protihodnotu navíc

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - Štědré Vánoce

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSmart | Audio Rent

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
Roon

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.52
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio